Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE
takto by měla vypadat motorka po dokončení
Tady je výsledek práce během svátků které zveřejnil na internetu.
píše: poprvé jsem sesadil dohromady výsledek své práce za poslední dobu a vypadá to zajímavě.
snažím se o naprostou dokonalost každého detailu.
tak nyní se přesunu na výfuky Hondy
tak a doufám, že se mě povedl kus slušné práce na obou projektech. Příjemná ale tvrdá práce.
-------------------------------------
Marco mě trochu zaskočil svým úsilím a tak některé části práce které jsem nestihl zveřejnit, zveřejním později.
Alex píše: protože projekt Honda 500GP je téměř dokončený, vyjel jsem s Hondou před dílnu, abych zadokumentoval poslední dokončené práce.
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
Tak vypadá Alex
další dva jeho projekty. O tom jednom si můžeme v budoucnu udělat zase fotoseriál pokud bude zájem.
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
nejen že dokončil od začátku ledna výfuky na Hondě ale totéž se mu podařilo i na Yamaze 500 GP
úderník Alex mě zatím nedává chvilku , abych ukázal postupy na těchto projektech, které jsem nestihl zveřejnit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
gorkin píše: IvoTregr> Nevíš jestli má někde zveřejněn rozpočet na kolik taková sranda vyjde +- poř odhad
no Alex právě zveřejnil, že na obou projektech pracuje intenzivně 4 roky to je od ledna 2008. Za tu dobu to je nějakých hodin.... materiálu, elekřiny....nevím jak to počítat. jestli by i on sám to byl schopen alespoň odhadnout.
On to nějak zveřejňuje chaoticky po různých webech a konzultuje to s podobnými blázny jako je on. On nějak nestojí o chvalospěvy, ale pokaždé po jeho ukázce je to samé BELLISSIMA , CONGRATULAZIONI, complimenti, super... On se snaží jít po odborné diskuzi. Pokud by měl někdo nějaký zajímavý dotaz, napsal bych mu, aby tady pro fandy v CZ nám odpověděl, nebo jestli má nějaký svůj web, aby poslal odkaz. On komunikuje mimo své práce v dílně s celým světem Austrálie, USA, Německo, Anglie, NZ, Argentina,Japonsko ... snad chybí jen jížní pol a Severní Korea Takže pokud máte nějaké dotazy dejte to sem a vybereme nějaký na co by chtěl odpovědět. Psal jsem mu dříve do PM a neodepsal mě, ale pokud to bude něco opravdu zajímavého tak budeme doufat
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
vyvrtáno celkem 1408 otvorů do trubičky o síle stěny 1,5mm. Alex propočítal, že je to stejné jako kdyby vyvrtal otvor hluboký 2,11 metru
Vše přesně soustružené, vrtané, vrtané a frézovavé. Protože jak Alex píše, je alergický na kvalitu práce svářečů. (ono popravdě se mu těžko někdo rovná v kvalitě odvedené práce)
nejnověji připravuji držáky výfuku s gumovým anti-vibračním upevněním.
Práce zveřejněné 29.1.2012
dnes byl další produktivný den. Dokončil jsem studii upevnění brzdy a řazení podle modelu 89, ale bych to byl schopen vyrobyt mým omezevým výrobním vybavením.
tolik zatím Alex...
6 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
L&B píše: Opět se ptám, proč to ten pán dělá?
nevím zeptej se každého fandu, proč dělá co ho baví. Proč tolik lidí závodí na motorce, když do toho dávají všechny peníze, místo aby jeli k moři s rodinou. Někdo tomu dá jen trošku a někoho to pohltí...
2 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
L&B píše: Možná to je blbá otázka, ale mě to třeba zajímá. Já například renovuju staré motorky, protože se mi líbí, tak se je snažím vrátit do původní podoby. O závodech ani nemluvím-to je magořina první řídy- kolik peněz, času a práce to sežere a pak přijde nějaký odborník a řekne- tvůj motocykl je stejně bezcenná stavba. Tak se z vlastní zkušenosti ptám, jestli toto dělání motocyklu k něčemu je? Jestli s tím třeba vyjede někam na parádu a bude mít aspoň radost z fotek, když třeba pak někdo může opovrhovat originalitou apod. O tom, že ten člověk je šikovný nepochybuji. Možná se to v Itálii bere jinak než u nás.
samozřejmě že to k něčemu je Lukáši
mě to vůbec nebolí že to je "stavba"
je to překrásný
a velkej obdiv tu motorku takhle postavit a vymazlit
když tě vidím a slyším na Yamaze Arwidson je to žrádlo
a tohle co dělá ten maník,je super extra
by čuměli japončíci
Naposledy editováno 30.01.2012 15:33:52
L&B píše: Opět se ptám, proč to ten pán dělá?
včera jsem ti odpověděl trochu stručně.
Již dávno přemýšlím co to je za kluka ten Alex. V diskuzích píše je o motorkách, obráběcích strojích a o 2T technice. Také asi musí mít velký přehled co se kde na odborných webech píše a ty 2T fakt zná. Co jsem tak o něm pozbíral, tak má něco nad 40 roků, bydlí asi 40km od továrny Ferrari, ale nikdy v ní nebyl Jeho vášní jsou 2T a strojní obrábění. Psal něco v tom smyslu, že je manager, nebo vedoucí, ale to není jisté. Podle fotek bydlí ve velkém domě a dílnou dole. Vše má dobře vybavené a upravené. Když o něm přemýšlím, tak takové strojní vybavení a být jen fanda..... no nevím. Ale zase nikde na fotkách jsem nikdy nezahlédl nic co by vyráběl za prachy.. Samé jeho motorky. Fakt nevím co to je za člověka. Hodně sleduji co kde zveřejní, protože to jsou opravdu perly. Viděl jsem motorky co stavěl, že je má pohromadě a také měl fotky z nějakého okruhu, takže žádné museum nebo výstavy.. Jistá věc je, že nemá nedostatek peněz, protože to vybavení muselo stát ranec a hodně času musí být v dílně + udržba baráku a okolí... Takže asi tak.
Naposledy editováno 30.01.2012 22:12:38
Z toho v tak trochu "jsme zavedli proto-TZ-RD na této lavičce ;)
Souhlasím, kanalizace na základě zkušeností získaných tímto způsobem, základní
i na běžný software a freeware, a úpravami a uvažování dané minulosti
Nakonec se optimalizace provádí pouze u přepážky.
Cituji dva příklady, výfuk "navržený" od účastníka a tlumiče "navrhl" v Austrálii
způsobem zcela nezávislé, překrývající se, ale byl velmi, velmi podobné, ne-li totožný :
jiná věc, programy pro výpočet: jsou vidět v množství "průmyslových vlastní-postavený, nebo z" starých "matematiky 2T. typu procesu, 2T.
věnovat pozornost, Cue a "vždy stejná, a je založen na načasování a teploty spalin
(Hard k tomu, že a priori znalosti), ale na konci, pak tam jsou slavné "koeficienty", které upravují v praxi nebo tak něco. lV praxi můžete mít stejné počáteční data, ale pouze pracovat na koeficienty dostat "Anguilla" nebo "python, kteří jedli krávu"
Takže podle mého názoru, základní vzorce, měření všech děr už "dělal to nemůže měřit motoru
a vaše uvula a drobné odchylky ve srovnání ............... Pak můžete zkusit
v neposlední řadě, možná zajímavá diskuse na fóru, kde se myšlenky sdíleny mezi několika "osobám
Alex píše: jsme konečně v cílové rovíně s výfuky. Dnes ráno díky volnému dni v Modeně jsem požádal přítele který mě pomáhá se svařováním, aby mě pomohl dokončit konce výfuků. Tady je výsledek práce:
konečně mohu zkrátit sedlovou konzoli.
dokončená podsedlová část
škoda, že kvalita práce svářeče nedosahuje preciznost práce Alexe.
Naposledy editováno 31.01.2012 21:58:11
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
YOSH_BOY píše: to teda jo..ty sváry to je humus jak svině..jinak samo ostatní je krása
Neboj. on ty sváry ve finále zabrousí a vyhladí!