Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE
takto by měla vypadat motorka po dokončení
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
laďa prášil píše: No, on ten Cone layout je placený a free myslím 3 týdny a nejdou přenést výsledné obrázky rozložených částí... ale už jsem to tak rok nepoužil, kdyby to chodilo dobře, dejte vědět.
Mě to odněkud sáhl můj technik a fungovalo to. Určo to někde bude nelegálL&B píše: Opět se ptám, proč to ten pán dělá?
stále mě dráždí ta otázka od L&B. Sám jsem také dumal jestli to nedělá pro peníze a jestli je to opravdu jeho koníček a jak to vlasně u něj v dílně vypadá... až nyní jsem našel veb kde se trochu odhalil.Je to fanda a správný blázen. Fascinuje mě ta pečlivost a všude pořádek. Takže tady dávám pár odbrázků z jeho království.
Alex dále píše: Dnes jsem dělal sérii fotografií, tedy ukazují aktuální stav
garáže a chaos v ní.
toto je z garáže jeho táty
zkušebna karburátorů táty
tátovo království
kout dílny s vertikální nádrží kompresoru zarovnanou různým nepořádkem
police s různými díly karburátorů. Vše tátovo, protože se tím živí a tak potřebuje dobrou základnu
střed dílmy kde jsou mí rozpracované projekty, které stále překáží tátovi v pohybu
tátův pořádek v regále
můj pracovní stůl a často v chaosu
můj prostor ke kompletaci motorek
moje motorky a dokončené prolekty
můj boční regál s mým nepořádkem
vchod do našeho království
Vlevo to, čemu říkám Bronx,
dokončené projekty a nějaké další tretky či méně užitečné nápady
a budoucí projekty.
další moje vášeň, Horská kola
Můj Bronx který nejde niky pořádně uklidit
je nutné mít každou krabici označenou a udělát soupis skladu
pohled od vjezdu
pohled z druhé strany
takto u nás to vypadá v podkroví. Vše co není potřeba v dohledné době
další regál pod střechou a s nutvou invetarizací
uskladnění materiálu
trochu nepořádku o tady
dobrý moderní pomocník
mozkové centrum
arrchív se spoustou zkušeností a rozumů
odborná literatura a vykresy potřebné než se pustím do nového projektu
malá odměna, jízda na mém projektu v misanu. Jsme celý ve žluté.
Naposledy editováno 21.02.2012 23:14:44
---------------------------------------------------------------------------------
Po cestě do Indie, pokaždé mám trauma odjezdu a návratu. Dnes ráno jsem se probudil s pravou inspirací pro pokračování prací na mém projektu GP 500.
zeeltronic sada má malý setrvačník kužel a neodpovídá hřídeli Yamaha 500.
Je nutné tento problém vyřešit. Použitá část klikového hřídele s Yamaha RD 350, protože mají stejný kužel jako 500.
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
Nepokračuje?
Dunstal píše: Nic novýho?
Nepokračuje?
bohužel delší dobu nikde nic nezveřejnil. Byl v Indii, ale jak se vrátil, hned makal.. Viděl jsem, že nějaké příspěvky a připomínky k jiným projektům psal, tak doufám, že dělá něco většího a pak to dá ven. Pokud by byl zájem, dal bych ven jinou stavbu. Suzuki RGV 500.
Není to na stejné úrovni, ale pěkná práce. Ještě jsem viděl stavbu Yamaha R6 podvozek a nějaký 2T 500cm. Musel bych se mrknout v jaké fázi to je. Těžko se mě měco dává dohromady, pokud nemám odezvu zda je o to zájem. Je to docela dost hledání po různých webech...
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
YOSH_BOY píše: jasně že sem dávej i to ostatní, každou stavbu si rád prohlednu, díky
problém je, že fotek z nějaké stavby bývá jen několik a často to nezachytí celou stavbu. Nebo ty které jsou aktuální nemají konec ... takže by to dalo dost práce, aby se to líbilo. Někde jsem viděl jak si kluk rozkresili předek motorky (přední vidlici) v AUTOCADu ve videu udělal ohýbání při namáhání a pak výrobu s výsledkem. Těžko se to popisuje a nevím zda by to tady lidi zaujalo. Mě se to moc líbilo.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
IvoTregr píše: problém je, že fotek z nějaké stavby bývá jen několik a často to nezachytí celou stavbu. Nebo ty které jsou aktuální nemají konec ... takže by to dalo dost práce, aby se to líbilo. Někde jsem viděl jak si kluk rozkresili předek motorky (přední vidlici) v AUTOCADu ve videu udělal ohýbání při namáhání a pak výrobu s výsledkem. Těžko se to popisuje a nevím zda by to tady lidi zaujalo. Mě se to moc líbilo.
hele pro mě stačí fotky i rozházené, stavby jsou bomba protože to je něco jiného a je v tom inspirace, s tim videem by to bylo bomba zkus sem něco hodit, já to mám v oblíbených tak jakákoliv aktualizace tak se na to rád podívám
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
YOSH_BOY píše: hele pro mě stačí fotky i rozházené, stavby jsou bomba protože to je něco jiného a je v tom inspirace, s tim videem by to bylo bomba zkus sem něco hodit, já to mám v oblíbených tak jakákoliv aktualizace tak se na to rád podívám
no... promyslím... udělám si čas ... prolezu weby .. ale udělám jiné vlákno, protože Alex podle mě bude pokračovat a nechtěl bych tady udělat zmatek pro ty co toto vlákno nesledují. Ještě mám nedokončené o tom závodním mopedu.. to byla úžasná proměna. Za několik roků, několik proměn v krosku, před motard až po okruhovku. Také bych to měl dodělat.. ale již to dost zapadlo Hodně času mě zabrala stavba mojí nové dílničky, kde chystám trávit volné chvíle.. Bohužel když člověk chce něco pěkného udělat, tak odpoledne uteče a nic hotového.. kdyby někdo věděl o levné stáčečce plechu a signovačce + nějaké levné použité svářečce na elektrody, na argon abych mohl svařovat hliník, nerez,.. titan. Byl jsem u kamaráda, který je dealer na svářečky a říkal, že použité kvalitní se prostě neprodávají. No uvidím. Na zimu bych rád něco dal dohromady..