Klasická situace - odbočujete na větší křižovatce vpravo (svítí zelená). Dokonce je to o to jednodušší, že před i za křižovatkou jsou pruhy na odbočení dva (znázorněno oranžově) a to je pravděpodobně zároveň kámen úrazu. Složitým výpočtem a pozorováním dojdete k výsledku, že 98% řidičů odbočujících v křižovatce na zelenou vlevo (modrá šipka)dá přednost maximálně protijedoucím vozidlům a déle již sešlápnou plyn. Marně přemýšlím čím je to způsobeno - jestli šířkou křižovatky a vzdálenosti dvojce odbočujících pruhů, kdy dává jezdec "po modré" přednost "protijedoucím vozídlům" a dál už to "neřeší" ?
Každopádně aby se předešlo dohadům, tak napíšu pár postřehů:
1) Světelné signály v dané situaci byli v provozu - obě strany měli zelenou a jelikož jsou tyto signály nadřazeny ostatnímu dopravnímu značení, ponechme vodorovné dopravní značení, případně svislé dopravní značení jako fakt, kterým netřeba se ohánět dokud světla fungují.
2) č. 361/2000 Sb(Vyhláška č. 30/2001 Sb)
§ 21 zákona – odbočování:
Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým vozidlům jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.
3) č. 361/2000 Sb(Vyhláška č. 30/2001 Sb)
§ 22 zákona – jízda křižovatkou:
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům přicházejícím zprava.
Jelikož se tato situace stává velice pravidelně, tak jsem přidal jednoduchou a samozřejmě anonymní anketu ať "víme na čem jsme". Každopádně pokud máte podobně kvalitní křižovatky, kde to je o kejhák prakticky kdykoliv tudy jede, tak sem s tím.. podobných témat tu je mnoho, ovšem některé situace stojí za povšimnutí.
Uzavřeno 24.09.2013 v 18:25 uživatelem Kabriolin
Naposledy editováno 19.09.2013 00:13:56
1 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
Mr.Palda píše: Dle mého mají přednost ti na oranžových šipkách,protože jsou zprava od modré šipky,tedy mají přednost,v popisu jsou zapsány jen světelné signály,nevím jestli tam je něaká značka upravující přednost,ale pokud mají oba pruhy zelenou,přednost má oranžová....je tak?
Na druhou stranu už ten co odbočil vlevo jede v přímém směru a ty se tím odbočením vpravo na jeho pruh/y připojuješ vlastně už za křižovatkou, neměl bys ho omezit a měl bys mu dát přednost.
A teď si vyber
Bude to řešeno nejspíš značkama, každopádně jet tam, tak si dám majzla.
Naposledy editováno 19.09.2013 01:10:35
b0b4n píše: Na druhou stranu už ten co odbočil vlevo jede v přímém směru a ty se tím odbočením vpravo na jeho pruh/y připojuješ vlastně už za křižovatkou, neměl bys ho omezit a měl bys mu dát přednost.
A teď si vyber
Bude to řešeno nejspíš značkama, každopádně jet tam, tak si dám majzla.
A to je kámen úrazu! Jedná se stále o JEDNU!! křižovatku, ne o dvě! Hranice křižovatky končí až napojením připojovacích pruhů pro odbočení doprava (oranžové šipky), takže "modří" mají dát přednost. Bohužel vychází mylně z představy, že už jsou za křižovatkou, jakmile jedou "rovně" za křížením. Nic to ovšem nemění na tom, že to není šťasné řešení situace. Lepší už je když vpravo vede jen jeden odbočovací pruh a na výjezdu jsou dva pruhy oddělené plnou čárou.
1 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
problém jsou ty ostrůvky na některých křižovatkách je to pouze jako ostrůvek ale na některých je to řešeno jako další křižovatka takže člověk pak nikdy neví...
E: ještě jsem se díval na street view a oranžový maj zelenou ŠIPKU a modří jen PUNTIK takže 100% oranžový mají přednost
Naposledy editováno 19.09.2013 06:57:38
2 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
vyklad reseni
citace:
Jsou to ve skutečnosti dvě situace na sebe navazující a o řešení už nerozhodují pravidla o jízdě křižovatkou, ale pravidla o povinnosti neohrozit při připojování se do průběžného pruhu. Řidič vozidla B tedy musí \"dát přednost\" řidiči A, přesněji řečeno jej neohrozit při připojování na hlavní silnici. Faktem ale zůstává, že \"návaznost\" těchto dvou podsituací může být někde velmi těsná, až nezřetelná, takže je nutné to pak vyhodnocovat v konkrétní situaci.
1 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
1100Virago píše: czbird má pravdu a ne nadarmo je na tom semaforu ještě značka "dej přednost v jízdě":
google maps
Ta bude ale z druhe strany taky
1 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
Jedná se o dvě odlišná křížení.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
czbird píše: Tak vsichni oranzovi zpatky do skoly, ony ty vyznacene svisle prerusovane cary tam nejsou pro srandu kralikum
vyklad reseni
citace:
Jsou to ve skutečnosti dvě situace na sebe navazující a o řešení už nerozhodují pravidla o jízdě křižovatkou, ale pravidla o povinnosti neohrozit při připojování se do průběžného pruhu. Řidič vozidla B tedy musí \"dát přednost\" řidiči A, přesněji řečeno jej neohrozit při připojování na hlavní silnici. Faktem ale zůstává, že \"návaznost\" těchto dvou podsituací může být někde velmi těsná, až nezřetelná, takže je nutné to pak vyhodnocovat v konkrétní situaci.
Až na to že na "naší křižovatce" připojovací pruh vůbec není.
1100Virago píše: czbird má pravdu a ne nadarmo je na tom semaforu ještě značka "dej přednost v jízdě":
google maps
Značka dej přednost v jízdě je tam kvůli situaci kdy signalizace nefunguje. V tu chvíly musíš dávat přednost vozidlům jedoucím po hlavní (ale pořád máš přednost před vozidlem odbočjícím doleva).
Naposledy editováno 19.09.2013 08:49:53
czbird píše:
Jsou to ve skutečnosti dvě situace na sebe navazující a o řešení už nerozhodují pravidla o jízdě křižovatkou, ale pravidla o povinnosti neohrozit při připojování se do průběžného pruhu.
Já bych to tak jednoznačně neviděl. On to nemusí být být připojovací, ale odbočovací pruh. Také konec (hranice)křižovatky nemusí být daný ostrůvkem, ale až obloukem. Myslím, že tohle by jednoznačně rozhodli až u soudu.
Naposledy editováno 19.09.2013 08:53:05
stráťa píše: Značka dej přednost v jízdě je tam kvůli situaci kdy signalizace nefunguje. V tu chvíly musíš dávat přednost vozidlům jedoucím po hlavní (ale pořád máš přednost před vozidlem odbočjícím doleva).
to v závorce platí, ale podle mě NE pro tuto křižovatku.
Naposledy editováno 19.09.2013 09:00:14
I kdyz jedu po hlavni tak se rozhlizim jestli ti ostatni vedi ze jedou po vedlejsi
Naposledy editováno 19.09.2013 09:09:27
v dopravním inženýrství nám učitel říkal že čím víc je křižovatka složitější a méně přehledná tím je bezpečnější -> lehkých nehod/ťukanců je sice víc ale vážnějších méně
4 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
Copak vy uz jste nekdy videli krizovatku, na ktere je jinak stanovena prednost pri semaforech a jinak bez nich? To by bylo teda dost maso
ostatni oranzovi> Pri odbocovani doleva davas prednost protijedoucim vozidlum, tzn. na hlavnim krizeni. Pro modreho neni oranzovy na urovni spojeni jejich pruhu protijedouci vozidlo, stejne tak jako oranzovy netusi, ze modry odbocoval doleva - pro reseni teto situace to nema zadny vyznam . Modry uz je na hlavni a oranzovy mu proste musi dat prednost. Oni vam to kdyztak v pojistovne vysvetli
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
b0b4n píše: Na druhou stranu už ten co odbočil vlevo jede v přímém směru a ty se tím odbočením vpravo na jeho pruh/y připojuješ vlastně už za křižovatkou, neměl bys ho omezit a měl bys mu dát přednost.
A teď si vyber
Bude to řešeno nejspíš značkama, každopádně jet tam, tak si dám majzla.
czbird píše: 1100Virago> Presne tak, ta znacka to jenom potvrzuje.
Copak vy uz jste nekdy videli krizovatku, na ktere je jinak stanovena prednost pri semaforech a jinak bez nich? To by bylo teda dost maso
ostatni oranzovi> Pri odbocovani doleva davas prednost protijedoucim vozidlum, tzn. na hlavnim krizeni. Pro modreho neni oranzovy na urovni spojeni jejich pruhu protijedouci vozidlo, stejne tak jako oranzovy netusi, ze modry odbocoval doleva - pro reseni teto situace to nema zadny vyznam . Modry uz je na hlavni a oranzovy mu proste musi dat prednost. Oni vam to kdyztak v pojistovne vysvetli
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
stráťa: Značka dej přednost v jízdě je tam kvůli situaci kdy signalizace nefunguje. V tu chvíly musíš dávat přednost vozidlům jedoucím po hlavní (ale pořád máš přednost před vozidlem odbočjícím doleva).
Ale kdepak. Vozidla, která odbočují doleva v tu chvíli už jedou po hlavní. Jsou to vlastně dvě křižovatky následující těsně po sobě.
V Ostravě je podobné místo, akorát hlavní je právě v té zatáčce a trojúhelník je naopak na té rovné cestě. Akorát je to tam vyřešeno inteligentněji - semafory jsou nastavené tak, aby spojením těch cest nemohla jezdit vozidla z obou stran najednou. Jediná výjimka je, když se připojují přes doplňkovou šipku, ale tam je povinnost dát přednost jasná.
E: čeština
Naposledy editováno 19.09.2013 09:11:58
edit: Navíc při řízení světelnou signalizací hlavní a vedlejší nehraje moc roli.
Naposledy editováno 19.09.2013 09:11:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
Naposledy editováno 19.09.2013 09:14:10
Ale tam je to dano tim, ze je hlavni doprava.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ignorace(neznalost) předpisů
2 reakcí na tento příspěvek Ignorace(neznalost) předpisů
A nikam se neohlizis? Tak to potom chudaci chodci, kteri maji treba zelenou taky