Přestože je článek o Jawě na celé jedné stránce, nic se z něj člověk nedozví. Podle mě nechal majitel mašiny redaktora svézt se někam pár set metrů tam a pár set zpátky, on to nafotil a udělal z toho "test". Přesně takhle článek vypadá, o odkazech na minulost toho nakecá spoustu a o motorce neřekne skoro nic.
Škoda, motorka je to pěkná, Mates Moto dělá krásné věci. Má můj obdiv a cena? Musíte si uvědomit, že to je kusová výroba na míru. Jawa slibuje, že podobnou brzo nabídne za šedesát, originála přímo z Týnce!
Před článkem o Jawě je dvoustrana o "Sportsteru" od Yamahy, a to je mnohem lepší čtení, přestože mi nevysvětlilo, proč bych si takovýhle stroj neměl koupit od H-D.
Pak je tam povídání o přestavbách, pojaté jako základní informace, pro někoho, kdo se chce to stavby pustit. Prakticky nic nového z něj člověk nezjistí, leda že by šlo o někoho, kdo neví o motorkách vůbec nic, jde náhodou okolo novinového stánku a koupí si ČMN. Takových lidí asi moc není. Zaujal mě akorát reklamní text našich dodavatelů software pro vstřikování od Tábora, nevěděl jsem, že tu máme takovéhle šikuly.
Nejlepší z celých novin je sloupek Jardy Šímy na str. 2, ten mě pobavil a přesně vystihl pocity člověka, který se vrací z odněkud z ciziny.
Po pročtení ČMN si lépe uvědomuji, jak je tobře, že máme tyhle stránky, třeba zdejší testy motorek jsou ve srovnání s ČMN většinou na lepší úrovni.
Takže díky do redakce
Naposledy editováno 04.10.2013 18:19:39
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Vědět autoři, zaměstnanci podniku Jawa, ad. v té době - kam se dostaneme/dopracujeme po téměř 24 letech = všechny dojednoho by nutně musel trefit šlak!
Naposledy editováno 29.10.2013 23:20:17
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Ony tyhle články z historie se dobře čtou, protože už víme budoucnost, což pro ně tedy byl list čistého papíru.
Pro nás je to zase zajímavé také tím, že fabrika byla v této době plná lidí, provázanost na subdodavatele a všichni věděli jak fungovat ve staré době, A tahle "armáda" měla zájem makat, jít kupředu a houšť fungovat také v době nové.
Nakonec připravili a uvedli do života především model "RD 350" tedy 640, pak 250 vodníka, 350 Chopera a Trampa, připravili 300 vodníka "ala Dominátor", a..650. To vše za 10 let nové doby.
Zcela nelogicky to z mého vnějšího nezasvěceného pohledu vypadá tak, že po roce 2000 platí = čím větší dotace / tím větší úpadek podniku.
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Na otázku kdo za ten úpadek může mám celkem jednoznačnej názor - je to parta politiků nevalných morálních kvalit v čele s Klausem, kteří mají rozhodující zásluhu na tom, že v tomto státě byla zlodějna povýšena na systém. Fabrika v Týnci měla přes všechna negativa popsaná v uvedeném článku více než dostatečný potenciál na to, aby situaci ustála a rychle zahájila výrobu konkurenceschopných strojů.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1100Virago píše: Che: Potenciál měla, stejně jako škodovka. A stejně tak potřebovala silného investora, který by tam něco nového rozjel. Ten ve zdejších krajích nebyl a ze zahraničí se nenašel a i proto to dopadlo, jak to dopadlo.
mám silný pochybnosti o kladech toho, co vw "rozjel" v boleslavi - na nákup první várky motorů vhodných z použití do mírně upraveného stávajícího rámu by se v nerozkradené fabrice peníze určo našly
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Jawě by motor nepomohl - beznadějně zastaralý podvozek byl v prostředí otevřené konkurence neprodejný. Jawa potřebovala moderní výrobní technologii a know-how. Ani jedno se bez balíku peněz pořídit nedalo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1100Virago píše: Che: Škodovka se rozhodně díky VW zbavila pověsti šuntu z Východu, její výrobky se prodávají velice dobře po celém světě, získala silnou síť zastoupení a servisů, bez které žádná značka nemůže fungovat.
Jawě by motor nepomohl - beznadějně zastaralý podvozek byl v prostředí otevřené konkurence neprodejný. Jawa potřebovala moderní výrobní technologii a know-how. Ani jedno se bez balíku peněz pořídit nedalo.
co konkrétně bylo na podvozku zastaralé a znemožňovalo použití 4taktního motoru o výkonu kolem 25kW? chyba tedy nebyla v tom, že majiteli jawy se po zpackané privatizaci stali lidé, kterým nešlo o to zvednout fabriku nahoru ale o to ji rozkrást ??
Jasně, že 25 kW motor do toho bez problémů zastavět jde, však se kombinace s čínským čtyřtaktem prodávaly. Ale otázka je, jaká by byla prodejnost. Jawa těžila ze socialistických trhů, kde skoro neměla konkurenci a po rozpadu RVHP mohla těžko do světa s tímhle poloveteránem. Mohla by konkurovat jedině čínskou cenou, ale to by se nesměla vyrábět u nás.
A samozřejmě že chyba je, že se vlastníky stali hrobaři. To je chyba u každé fabriky. Ale žádný Čech v té době neměl peníze na rozjetí pořádné výroby. Proto jsem taky uvedl tu škodovku, kterou VW dokázal do světa vytáhnout - sehnat pro Jawu někoho takového (a ne Italy, jako Cagivu pro ČZ), mohly se u nás dneska sekat zajímavé motorky a už mohl fungovat i nějaký vlastní vývoj.
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Je to stejne retro jako kazda skoda favorit.
A kurva reknete mi kdo z vas by si koupil noveho favorita !!!
Z tech vajich nostalgickych kecu po jawe se mi chce uz blit
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Jeden příklad za všechny - to, že Jawa přišla o motorárnu a motory se bouchali v ČZM víme.
Povídky o know how atd. jsou ale zcela z cesty! Jaký potenciál měla naše strojírensky vyspělá republika nám odpověděl vznik nové MOTOznačky Praga!
Jak vlastně tedy vznikla Praga? Protože v podniku Technometra se "našlo" tuším 400-650 dokončených a součástková záklana na dokonce snad až 2000 vyrobených dílů motorů pro JAWU. Obsah 250ccm, vodník, přívěra....oddělené mazání.
Jawa měla vymyšlenou cestu nového budoucího modelu "250 vodník" dávno před rokem 1989. Samozřejmě proběhla homologace.
Následovalo výběrové řízení na výrobu série těchto motorů a posloupnost dodávek. Tohoto výběrového řízení se mělo zúčastnit na počátku DĚVĚT podniků s. p. a dále v užším výběru PĚT! (Někde možná nejsem úplně přesný, ale jde mi jen celkový obrázek).
Výběrové řízení vyhrála pražská firma původně tuším na polovodiče Technometra. TA TAKÉ TYTO MOTORY VYROBILA - respektive vyráběla!
Co s tím?
Nic více a nic méně, než-li, že tato naše země měla v 80.tých letech potenciál přinejmenším DEVÍTI podniků schopných také kapaistně vyrobit na objednávku a za nadiktovanou cenu sérii moderních motorů (nicasil, klapka, přívěra...)!
Takových motorů, které - když se po cca 10 letech porevolučního blázince "našly zaprášené na půdě Technometry" - byly stále konkurence schopné.
Kdyby někdo pochyboval pak tato Praga ED 250 respektive 280 skončila v rukou amerického dealera (dříve Jawa+ČZ) ve vytrvalostním mistrovství na 2. místě celkově! Myslím, že novinářští kluci Čejchanů s ním dokonce udělali rozhovor s výslenou myšlenkou dealera = "škoda, že stroj nemá na nádrži logo v USA dobře známé známé a před časem populární značky ČZ"! Pod značkou Praga prodal tento dealer snad jen 10 strojů.
Takže tvrdit, že jsme neměli technologie je přežívající demagogie.
S Jawou jednali také Japonci od Hondy a dokonce byla postavena zkušební série čtyřtaktní 250 už někdy v roce 1991 - sám jsem potkal naživo před OD Kotva tuto motorku a anketu jak by se tato nová Jawa líbila a žel jak by se líbila také cena cca 75 000,-Kčs.
Japonce nakonec odradil vládní diletantismus a kecy typu, že nebudeme japonskou montovnou .
Mimochodem - našel jsem nyní také dávno zapomenutou, ale v tí době popisovanou situaci okolo strakonické ČZM.
Tam byla situace také "pekná" - Taliáni nejen, že se zavázali v průběhu roku 1992 zahájit výrobu série čtyřtaktní 180ccm (motor původní strakonický, verze CHOPPER bude kombinací Cagiva Blues a srdce ČZ, druhá verze již výhradně strakonická měla být cestovní klasika 180ccm BAGPIPER ("Dudák" = strakonický)a třetí vezce také strakonicko-československo/dodavatelská celokapota 180ccm SPRINT), kdy homologace těchto motocyklů proběhla z části již v roce 1989 a z části 1990.
ONA MĚLA BÝT V ONOM ROCE 1992 ZÁVAZNĚ TALIÁNY REALIZOVÁNA PŘÍPRAVA VÝROBY TAKÉ ČTYŘTAKTNÍ ČZ 400ccm STRADE, jednoválec vyvinutý v ČZM, celokapota, 20kW. Opět motocyklu již homologovaného s předpřipravenou dodavatelskou sítí nejen v hladině Strakonice/Protivín/Březnice.
Za českou stranu činila investice 200 mil. do realizace série 180ccm a další 0,5 miliardy do zbyktku společného podniku ČZ-Cagiva.
Podle všeho česká strana podmínky dodržela - italská nikoli. Posléze česká strana bez boje nepochopitelně odepsala jak investice tak motocyklovou výrobu (možná i přes odlužení IPB = čert ví = nezjišťoval jsem to, ale směrovalo by to jak k Technometře, tak Jawě, Voj.stavbám a tedy také Charouzovi).
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1100Virago píše: Che: Jak píše laďa-prášil - ten rám nemá nijak extra tuhost a v kombinaci ze subtilní kyvnou vidlicí a nic moc tlumiči se motorka ve vyšších rychlostech vlní, že je to jak jízda na hadovi. Ani těžiště není kvůli vysoké stavbě žádná sláva.
Jasně, že 25 kW motor do toho bez problémů zastavět jde, však se kombinace s čínským čtyřtaktem prodávaly. Ale otázka je, jaká by byla prodejnost. Jawa těžila ze socialistických trhů, kde skoro neměla konkurenci a po rozpadu RVHP mohla těžko do světa s tímhle poloveteránem. Mohla by konkurovat jedině čínskou cenou, ale to by se nesměla vyrábět u nás.
.
Ten rám má tuhost docela slušnou, protože se jedná o dvojitý prostorový rám - čínské čtyřtakty byly použity v rámu jednoduchém rovinném. Navíc se nabízí použít trubky se silnější stěnou a tuhost dále zvýšit - technologii výroby rámu měla fabrika zvládnutou a rozjetou - V roce 90 měla jawa rázem po odbytu ALE měla odladěnou motorku schopnou zástavby čtyřtaktního motoru kolem 400, po minimálních úpravách i 500 ccm - dvojitý prostorový rám měl navíc evropsky velké rozměry - nabízelo se použít třeba motor ze suzy gs 500, popřípadě několika dalších vzduchových dvouválců z Japonska. Motocykl by byl prodejný, klad by byl i v tom, že nabízená konkurence měla většinou menší rozměry a jezdce evropské postavy by nepochybně oslovil. Další cestou bylo podobný motor obšlehnout a začít jej vyrábět v česku - místo toho následovalo úplně něco jiného
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Pořád je tady diskuse o rámu Jawy 350. Jawa ale vyráběla i 650, rám je vlastní výroby,nekroutí se, je opravdu pevný, do toho by šel jakýkoliv motor. Chci jen napsat, že Jawa rámy umí !!
Dodatek: kdo to neví, tak Jawa vyrábí rámy i pro některé motocykly BMW (tuším 650 a 800 !)
BMW tedy není tak úplně německá...
Já taky neznám nikoho, kdo by v 90. letech po otevření trhů toužil po nové Jawě. Všichni mí kámoš a známí slintali po ojetých japoncích, které byly kvalitativně úplně jinde. Ty motorky na cestě seděly, jely, brzdily a vypadaly. Na startování se mačkalo tlačítko místo kopání do páky, do nádrže se lil jen benzín bez nutnosti přimíchávat olej - to byly tehdy splněné sny. Jawa by tehdy i s novým a kvalitním modelem musela bojovat s pověstí komunistického šuntu a související nedůvěrou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
laďa-prášil píše: koupil bych si nového favorita, kdyby stál 70 tisíc, proč ne...
ale ta Jawka stoji 250tis.urcite za Favorita nedas 250tis.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Ukrajinské VAPE [1, 2] Jawa 350/634 | Lu-boš | 45 | 9.8.2024 v 09:05 pavel5168 |
Jawa 350 634 oilmaster Jawa 350/634 | Jawar634 | 17 | 1.8.2024 v 17:41 Peppersteak |
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 | krystofvelecky | 38 | 20.5.2024 v 11:13 JAVR |
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... | Krautkopf | 46 | 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK |
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 | panelák | 8 | 14.3.2024 v 19:26 Pabol |