Jinak já svůj dvouvál studenej točím na max. 4.500 ot. Tři tisíce sou pro půllitr fakt málo,to by bylo OK tak pro CB1300.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zajíždění
Grosmik píše: Jawarmaniak-> není tam nic o zahřáti na volnobeh. Je tam , že se ma vyjet hned po minutě a zahřívat jízdou. Další věc je, že ne všechny motorky mají olejove čerpadlo. :) Některé motorky funguje jen na bázi nějakého tzv. roztřiku ( nevim jak to přesně funguje, ale myslím že vlivem otáčení klikovky se rozstřikuje olej ) a ty tři tisíce otáček je jen pro zahřátí tj. jen asi na 1-2km jízdy :). PS: píšu na telefonu, za chyby se omlouvám. :)
Rozstřikovací mazání měly motory naposledy někdy před druhou světovou válkou. Moderní rychloběžné motory (ojnice) by se při brodění v oleji rozpadly vlivem dynamických sil. U 4T motorů je už od 2.sv.v. použité zubové olejové čerpadlo, které však není výhodné pro malou účinnost a fakt, že tlak vzniká až za čerpadlem. Od cca 70.let se montuje trochoidální čerpadlo, které je menší, má vyšší účinnost a tlak vzniká přímo v čerpadle.
Jinak je tam psáno, že se má nastartovat, obléct, nasadit helmu a pak vyjet. To není minuta. Při studeném motoru se ve válci kondenzuje palivo a kyseliny (HNO3 a H2SO4), degraduje se olej. Takže i krátké klápání motoru na volnoběhu motoru spíše škodí. Nehledě na to, že i ten kilometr-dva při 3000 je silné podtáčení motoru.
Dnes se nějaké zabíhání motoru již spíše nedoporučuje a to prvotní odlehčení jízdního režimu je v příručkách spíše jen ze setrvačnost a výrobci se tím i částečně sychrují. Pístní kroužky se dnes již chromují, nebo jinak povlakují = netřeba zajíždět. Písty mívají také povlakování. Ložiskové pánvne klikového hřídele mají naneseny vrstvy snižující tření. Vačky bývají opatřeny valivými elementy. Reálně se může zabíhat dnes již jen převodovka.
Naposledy editováno 26.02.2014 19:39:35
Jinak je jasné,že zahřívání na místě je to neekologické ,neekonomické. Mě se to léty osvědčuje,nechávám vše prohřát a pak chci teprve výkon.
jawarmaniak píše: Dnes se nějaké zabíhání motoru již spíše nedoporučuje a to prvotní odlehčení jízdního režimu je v příručkách spíše jen ze setrvačnost a výrobci se tím i částečně sychrují. Pístní kroužky se dnes již chromují, nebo jinak povlakují = netřeba zajíždět. Písty mívají také povlakování. Ložiskové pánvne klikového hřídele mají naneseny vrstvy snižující tření. Vačky bývají opatřeny valivými elementy. Reálně se může zabíhat dnes již jen převodovka.
já bych to s tou setrvačností nebral až tak na lehkou váhu. Nikdy jsem neviděl ani neslyšel o tom, že by výrobce u běžného stroje zkoumal jak zákazník zajížděl, to ani nejde. Pokud by došlo k poškození motoru vlivem špatného záběhu, tak se to projeví na životnosti v oblasti zcela mimo záruku. Ani bych se nespoléhal na nové technologie povlakování kluzných součástí. Do velké míry je to dáno nutností snížení emisí. Dobře ručně se složený motor bude možná o něco lepší než současná strojová výroba, kde se pouze třídí díly do skupin podle tolerancí a pak se to pokusí složit dohromady. Mám v práci pár motorů, které prostě na konci linky neprošly výstupní kontrolou. Viděl bych to tedy spíše tak, že to sesadí v nějakech tolerancích a pak to jde na brzdu, většinou to výjde, když ne tak jde motor do sběru. Naopak u převodovek bych řekl, že se zpřesnila výroba ozubení a nárok na záběh převodů je nižší. V dnešní době není cílem vyrobit to co nejlíp, ale co nejlevněji s ohledem na konstrukční životnost.
1 reakcí na tento příspěvek Zajíždění
Ano, máš pravdu, že povlakování přišlo kvůli emisím, ale je to tam proto, aby se snížily pasivní odpory. Tím, že snížíš tření, eliminuješ otěr, resp. se pak nemá ani co zajíždět. Extrémním případem jsou crossové motory s válcem, opatřeným nicasilem. Tam namontuješ píst a kroužky a ženeš to od začátku na plný výkon. Po opotřebení se píst a kroužky vyhodí a namontuje se nová pístní sada. Nic nezajíždíš a válec, pokud se nicasil neodloupne, je nadosmrti.
Neříkám, že žádné zajíždění neprobíhá. Každá funkční součást se musí provozně zaběhnout se svým protějškem, ale rozhodně neplatí, že zajíždění trvá 2000km a musí se jezdit, jak důchodce.
Znam jednoho ladice co rikal ze motor kterej se nekousne nepojede :)
2 reakcí na tento příspěvek Zajíždění
U zajizdeni "zavodnich" motoru jde hlavne o to aby se tam vytvorily spravne vule, coz se deje jen chvili nez se plochy ktere se o seb trou "vylesti" - s mensima vulema je mensi spotreba, nezere to olej atd.. Ale ten motor nikdy nejede jako ten volnejsi co dostal pri zajizdeni ten spravnej zaprah - samo taky to neni o tom davat mu porad max zabrat, jsou na to specialni postupy .... Pulhodinka toho spravnyho trapeni na brzde a hned muze dostat za usi..... Nebo ze by na rossiho motorce po poskladani nejaci studenti nekde pianko krouzili 1500km ? :)
assassin píše: Jawarmaniak: no uplne souhlasit s tim nemuzu, je toho dost smichanyho dohromady.... Kazdopadne otazka vytezovani motoru v provozu asi nema zas tak moc spolecnyho s tim zajizdenim.
U zajizdeni "zavodnich" motoru jde hlavne o to aby se tam vytvorily spravne vule, coz se deje jen chvili nez se plochy ktere se o seb trou "vylesti" - s mensima vulema je mensi spotreba, nezere to olej atd.. Ale ten motor nikdy nejede jako ten volnejsi co dostal pri zajizdeni ten spravnej zaprah - samo taky to neni o tom davat mu porad max zabrat, jsou na to specialni postupy .... Pulhodinka toho spravnyho trapeni na brzde a hned muze dostat za usi..... Nebo ze by na rossiho motorce po poskladani nejaci studenti nekde pianko krouzili 1500km ? :)
Naposledy editováno 26.02.2014 21:28:02
3 reakcí na tento příspěvek Zajíždění
1) Pokud je to dvoutakt, naliju tam víc oleje
2) Na úplně první start po složení motoru to nechám 5 minut brblat na volnoběh, pak to zdechnu, nechám schladnout, natočím a jdu jezdit.
3) V tuto chvíli jsou dva způsoby zajetí (je jich určitě i víc, ještě nedávno jsem se o tyto hovadiny zajímal, ale pamatuji si tyto dva)
a) Vezmu motorku na okruh. Po PLNÉM zahřátí dávám motoru čočku co to jde. Jakmile se začne motor přidírat (ztráta výkonu, přehřátý...), okamžitě vypnu motor, nechám ho komplet schladnout, pak ho zas natočím a nechám zahřát. Jakmile je znova zahřátej, vyrazím znova. S každou další jízdou motorka pojede dýl a dýl než začne vadnout. Toto zopakuji tak 10x a mám zajeto za jedno odpoledne . Výhodou je údajně lepší průběh přechodů, nevýhodou cca. poloviční životnost.
b)Prvních cca. 2000 km jezdím plynule - tj. netahat za heft 0 - plnej, nedržím to v konstantních otáčkách, hodně řadím, vytáčím (s citem) a než se to zahřeje tak tomu nedávám čočku. Výsledkem je motor s obrovskou životností.
Tombik píše: Není to tak dávno, co jsme dělali klidně každej měsíc výbrusy na našich vesnických strojích, takže:
1) Pokud je to dvoutakt, naliju tam víc oleje
2) Na úplně první start po složení motoru to nechám 5 minut brblat na volnoběh, pak to zdechnu, nechám schladnout, natočím a jdu jezdit.
3) V tuto chvíli jsou dva způsoby zajetí (je jich určitě i víc, ještě nedávno jsem se o tyto hovadiny zajímal, ale pamatuji si tyto dva)
a) Vezmu motorku na okruh. Po PLNÉM zahřátí dávám motoru čočku co to jde. Jakmile se začne motor přidírat (ztráta výkonu, přehřátý...), okamžitě vypnu motor, nechám ho komplet schladnout, pak ho zas natočím a nechám zahřát. Jakmile je znova zahřátej, vyrazím znova. S každou další jízdou motorka pojede dýl a dýl než začne vadnout. Toto zopakuji tak 10x a mám zajeto za jedno odpoledne . Výhodou je údajně lepší průběh přechodů, nevýhodou cca. poloviční životnost.
b)Prvních cca. 2000 km jezdím plynule - tj. netahat za heft 0 - plnej, nedržím to v konstantních otáčkách, hodně řadím, vytáčím (s citem) a než se to zahřeje tak tomu nedávám čočku. Výsledkem je motor s obrovskou životností.
Tombik píše: Není to tak dávno, co jsme dělali klidně každej měsíc výbrusy na našich vesnických strojích, takže:
1) Pokud je to dvoutakt, naliju tam víc oleje
2) Na úplně první start po složení motoru to nechám 5 minut brblat na volnoběh, pak to zdechnu, nechám schladnout, natočím a jdu jezdit.
3) V tuto chvíli jsou dva způsoby zajetí (je jich určitě i víc, ještě nedávno jsem se o tyto hovadiny zajímal, ale pamatuji si tyto dva)
a) Vezmu motorku na okruh. Po PLNÉM zahřátí dávám motoru čočku co to jde. Jakmile se začne motor přidírat (ztráta výkonu, přehřátý...), okamžitě vypnu motor, nechám ho komplet schladnout, pak ho zas natočím a nechám zahřát. Jakmile je znova zahřátej, vyrazím znova. S každou další jízdou motorka pojede dýl a dýl než začne vadnout. Toto zopakuji tak 10x a mám zajeto za jedno odpoledne . Výhodou je údajně lepší průběh přechodů, nevýhodou cca. poloviční životnost.
b)Prvních cca. 2000 km jezdím plynule - tj. netahat za heft 0 - plnej, nedržím to v konstantních otáčkách, hodně řadím, vytáčím (s citem) a než se to zahřeje tak tomu nedávám čočku. Výsledkem je motor s obrovskou životností.
To, co popisuješ platí jen pro motor dost zastaralé konstrukce.
3.a) popisuješ tzv. zrychlený záběh, popisující Svět motorů v roce 1953. Ten článek mám doma. Nicméně moto po každém vadnutí nenecháš schládnout, ale vypneš spojku a bez motoru jedeš pár stovek metrů. Motor se ochladí proudem vzduchu a pokračuješ dál. Vyrobíš tak motor s velkými provozními vůlemi, který má větší výkon a lépe jde do otáček.
3.b) je stará osvědčená metoda našich dědů, jak zajet Jawu a ČZ. "vyrobí" se motor s menšími provozními vůlemi, s nižším výkonem a větší životností.
ALE!
1. toto platilo v době, asi tak 30-40 let zpět. Dnešní výbrusy (teď mluvím o Jawě a ČZ) jsou mnohem volnější, než tenkrát. Motorka je zajetá po první tisícovce. Obecně se takový stroj doporučuje nehonit dlouhou dobu v jedněch otáčkách, často střídat režimy motoru, vyvarovat se jízdě bez plynu z kopce a po delším stoupání na vrcholu nevypnout plyn. Jinak běžný režim jízdy. Žádné kadla-kadla 2000km.
2. Myslím, že celé vlákno je o zajetí nově koupeného motocyklu, a tam toto rozhodně neplatí. Moderní motocyklový motor (ať 2T, či 4T) se již moc nezajíždí. U 2T si musí z počátkou sednout kroužky, ale to je řádově 100km. Moderní 2T mají ve válci nicasil nebo dříve chrom, takže tam výbrusy odpadají úplně. Resp. první kilometry jsou spíš v lehčím režimu. A nejen kvůli motocyklu samotnému, nový stroj je třeba si taky trochu osahat, než dám plnej knedlík
Naposledy editováno 27.02.2014 07:43:29
Tombik píše: Není to tak dávno, co jsme dělali klidně každej měsíc výbrusy na našich vesnických strojích, takže:
1) Pokud je to dvoutakt, naliju tam víc oleje
2) Na úplně první start po složení motoru to nechám 5 minut brblat na volnoběh, pak to zdechnu, nechám schladnout, natočím a jdu jezdit.
3) V tuto chvíli jsou dva způsoby zajetí (je jich určitě i víc, ještě nedávno jsem se o tyto hovadiny zajímal, ale pamatuji si tyto dva)
a) Vezmu motorku na okruh. Po PLNÉM zahřátí dávám motoru čočku co to jde. Jakmile se začne motor přidírat (ztráta výkonu, přehřátý...), okamžitě vypnu motor, nechám ho komplet schladnout, pak ho zas natočím a nechám zahřát. Jakmile je znova zahřátej, vyrazím znova. S každou další jízdou motorka pojede dýl a dýl než začne vadnout. Toto zopakuji tak 10x a mám zajeto za jedno odpoledne . Výhodou je údajně lepší průběh přechodů, nevýhodou cca. poloviční životnost.
b)Prvních cca. 2000 km jezdím plynule - tj. netahat za heft 0 - plnej, nedržím to v konstantních otáčkách, hodně řadím, vytáčím (s citem) a než se to zahřeje tak tomu nedávám čočku. Výsledkem je motor s obrovskou životností.
nejhorší je, že někdo tvůj vezmě vážně a pak říká, že motor ve 30 tis km je mrvej
V tomhle verim navodu a lidem z oboru vic nez Motohousu..
Kdyby to byla Yamaha, ptal bych se zase v Yamaze nekoho kdo tyhle motory servisuje a dobre zna.
Krovak píše: Jojo, tohle už zkoušeli frantíci před 13 lety. Že se nejpozději ve 180tkm následkem tohoto kreténismu rozpadlo turbo, už byla věc druhá
Uz felicie v devadesatych lertech mely prvni vymenu oleje v 15000 km, coz byl tehdy standardni interval.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zajíždění
Priklad zas z ineho sudku, ale mozno nie az tolko motor F1 2,4l 800HP bez turba, kompresoru...
Ale jedna zo zakladnych veci tam je minimalna vule medzi pistem a valcem. Motory F1 sa skladaju za tepla a startuju za za tepla. Studeny motor tam nikto nepretaca ani rucne o otacku. Takze myslym si, ze vule neni vsetko