Mimo telefonu chci pořídit kameru na helmu, k tomu něco jako tablet abych videa mohl zpracovávat a možná ještě foťák, což je dost věcí a po zkušenosti z loňska kdy jsem každou chvíli hledal zásuvku to chci vyřešit nějak pohodlněji (podrobnosti o loňský cestě se v dohledný době oběví v cestopisech)
Zde jsou možnosti ke kterým jsem zatim dospěl:
1. Vape a 12V zásuvka, tady je problém že fichtlí Vape je 6V, udajně tam lze s nějakýma úpravama nacpat Simsoňácký, problém je s baterkou (kam s ní ?) a žádalo by si to celkově předělat elektriku, navíc bych přišel o tu radost cestou ladit kladívka
2. Další možností je solární nabíječka s powerbankou, tady je celkem problematická spolehlivost, prodejci se sice chvástaj ale názory z internetu nejsou moc optimistický.. je to celkem drahá záležitost a užitek nejistý, máte s tím někdo zkušenosti ? např. www.solarninabijecky.cz/
3. Zatim poslední řešení vidim v nabastlení extra dynama na 12V zásuvku, umístění pod nádrží a pohon řetězem na tomto přincipu www.elektroo.cz/product/usb-dynamo-na-kolo-nabijecka-baterii-univerzalni-670/, tady mám hlavní problém v tom, kde sehnat vhodné dynamo které by umělo řádně napájet zásuvku bez vedlejších účinků jako třeba destrukce nabíjené elektroniky. Tohle řešení by se mi líbilo nejvíc ale zatim nevim jaké problémy by to kromě montáže obnášelo..
4. Jiný nápad ?
rady typu zajdi si do hospody, ubytuj se v kempu a nabíjej ze sítě neberu. Jsem socka. Spim v lesích a jím chleba .
Mimo to vítám všechny rady, návrhy, názory a tak dále
omlouvám se za román a děkuji velice
dedek_new píše: A co sluníčko ?
Už tě vidím jak tím stíháš na výletě dobíjet telefon ,kameru a navigaci. Je to slabé v běžném telefonu máš dvakrát silnější baterku a tohle nezvládne za den nabít ani mobil na polovinu.
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Už jen fotky podobných výtvorů dokáží bavit mnoho let.
Za mě doporučuji alternátor z vrakoviště. Jsou 12V (14,5V), mají zabudovaný regulátor a kdejaké slušnější auto ho má s 2kW výkonem.
Pohon nabastlit na motor nebo kolo pomocí řetězu a koleček ze starého jízdního kola, klidně i s přehazovačkou.
Jelikož slušný alternátor má výkon jako celý fichtl, můžeš ho používat jako pojízdnou elektrocentrálu, případně zapínaním nějakého 2kW elektrického spotřebiče měnit alternátor v elektrodynamickou brzdu pro jízdu z kopce
Naposledy editováno 12.04.2014 00:20:42
tady mve.energetika.cz/sikovneruce/co-to-utahne.htm z toho lze vidět že 2Kw jsou pro mě celkem zbytečný
Naposledy editováno 12.04.2014 11:55:50
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Dynama na kolo bych neházel všechny do jednoho pytle, dá se sehnat sráč za kilo, ale určitě existujou i lepší (samozřejmě dražší), zkusim to skonzultovat s elektrikářem a dám vědět jak to dopadlo
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Naposledy editováno 13.04.2014 17:22:02
Vem s sebou neco takového a budeš mít místa habakuk
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
To zapalovani ma tri civky. Jedna je pripojena na zapalovaci civku a ty dve jsou spojene a jsou na ostatni spotrebice (svetla, klakson). Nevim zda jsou spojene paralelne nebo seriove ale podle schematu to vypada na seriove propojeni. Ale urcite bych pokud by to slo, zmeril co z nich leze a pri jakych otackach. Pak bych ty civky vymontoval a previnul. Zda se mi totiz ze je tam jeste dostatek mista na to aby se na kazdou civku dalo jeste neco malo navinout aniz by to drhlo o rotor magneta.
Pokud by se par zavitu o stejnem prurezu dratu domotalo, zvysilo by to napeti a zachovalo proud. Pokud by se cela civka premotala trochu slabsim dratem a veslo by se tam tak vice zavitu, pak by poklesl proud ale opet by se zvedlo napeti. A pokud by se cela civka premotala silnejsim dratem a podarilo by se tam dostat stejny pocet zavitu, pak by se zvedl proud a napeti zustalo. Kdyby se povedlo tam dostat o neco silnejsi drat a i vic zavitu nez je puvodne, tak by slo nahoru jak napeti tak i proud. Do zadního svetla bych misto zarovky dal vysokosvitivou LEDku a tim bych usetril dalsi cenne miliampery, ktere bych pouzil na dobijeni treba toho telefonu. Klidne bych i primotal nejake zavity i na tu zapalovaci civku, jako dalsi samostatne vinuti a pripojil ho k tem dvema co jsou na svetla. Tim bych vyrazne posilil proudovou zatizitelnost ktera by na ty tvoje "chujoviny" mohla stacit :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Nemám o eletrice téměř ani ponětí, myslím si, že ba na ni šlo pár závitů nejakého drátu přimotat, aby to další naprosto samostatné vinutí dávalo to, co je potřeba.
To stabilizovat a usměrnit.
Přídavné vinutí asi trochu "odstíní" to původní, takže jeho výkon zřejmě klesne, nicméně bych to zkusil a uvidělo by se.
Co se týče pinckového VAPE - co takhle se obrátit na ty, co ho vyrábí a zeptat jich, e?
Páč třeba z 6V střídavých udělat 12V néni až takový problém, že...
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Naposledy editováno 14.04.2014 18:27:40
1 reakcí na tento příspěvek Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Myslím si, že by třeba šlo na každů cívku dat jednu žárovku s tím, že jedna by byla v reflektoru a druhá coby koncová lampa.
A třeba vyjde to, cos napsal - předek bude svítit a zadek taky, akorát by to tam potom chtělo nejaký regulátor, protože cívka dává "tvrdé" napětí - při malých otáčkách nesvítí a při velkých hoří žárovky.
Tuším že jedny modely Koráda měly právě pro zvýšení životnosti žárovek regulátor...ty potřebuješ stabilizovaný zdroj, kerý potom usměrníš...pokud má neznalost elektřtiny stačí...
S takovýma ptákovinama ti můžou poradit v tom Kroměříži, řešil sem podobné věci (regulátor na velký Motoplat), páč soutěžní Jawa má eletriku zapojenů sice jednoduše, ale má to své meze.
To přimotání pár závitů na malů cívku nic néni - akorát bys měl vědět, jaký průměr drátu použiješ, kolik závitů namotáš a změřil bych parametry vykonaného.
Tu cívku použiješ enom jako nosič, nijak ju nemusíš upravovat.
Podle teho, co bych naměřil, bych pokračoval. A nebo zkončil...
Budeš vědět, kolik ampér a voltů ti vychází na jeden závit cívky a máš to...potom vychytáš enom průměr drátu a počet závitů.
Jasně, elektroodborníci by mě asi zabili, ale místo studia vysoké školy je takový experiment rychlejší .
A taky nehrozí žádná újma na zdraví a majetku zúčastněných...a dokud to nezkusíš, nedozvíš se, že to nejde...třeba...
Fenix - ty kufrjóšky nemajů chybu , aj to barevné sladění .
Naposledy editováno 14.04.2014 19:54:06
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Martaffon píše: Tady do toho přemotávání a podobných úprav bych se nerad pouštěl, zas tak tomu nerozumim. Takhle to vyřešil jeden babetář, v podstatě totéž co tu spousta lidí navrhovala, přijde mi to jako nejelegantnější řešení. Samozřejmě to bude chtít proměřit jestli to ta cívka utáhne spolu se zadním světlem ale myslim že jo: si taky přispět malou zkušeností elektrobastlíře amatéra . To babbetářovo řešení vypadá docela schopně . Četl jsem si jeho popis pod videem. Píše tamquote]Kdo si už něco podobného stavěl na 6V motorku, tak ví, jaký je problém dostat nějaký výkon pro 5V stabilizátor z alternátoru, když už svítí žárovky. Po usměrnění při zátěži naměříte sotva 4-5V cca a ještě to chcete stabilizovat na 5V a ejhle, ono to moc to nejde, protože každý stabilizátor chce na vstupu min 1-2V víc než dá na výstup.
... Já jsem před pár lety vyráběl v podstatě to samé u Jawy 20, jen s rozdílem, že tam mám stabilizátor 78S05 (zvládne trochu větší proud - asi 1,5A) a napájím s tím jen LED v zadním světle + přídavné LED světlo vepředu. Kupodivu mi to tam funguje už několik let a to na něm táta jezdí skoro každý den do práce. Mám to napájené z cívky, která je normálně určená pro zadní světlo a houkačku (5W cívka). Problém s nedostačujícím napětím jsem neměl, spíše naopak . Když jsem se nejdřív snažil dosáhnout co největší účinnosti usměrňovače pomocí usměrňovacího můstku (+ samozřejmě vyhlazovací kondenzátor), usměrněné napětí bylo tak vysoké, že v max. otáčkách zasahovala vnitřní ochrana stabilizátoru (tuším, že je to při cca 35V) a světla v maximálních otáčkách zhasínaly. Tak jsem musel trochu ošidit usměrnění, aby to stabilizátor pobral. Ostatně, i když ta cívka asi nemá žádný zázračný výkon, mám zkušenosti, že běžně likviduje zadní 6V 5W sufitky, která se proto často nahrazuje třeba žárovkou s voltáží 24V a podobně. Výkon za tím stabilizátorem jsem nezkoušel měřit a já z toho odebírám sotva 0,5A, ale věřím, že i na nabíjení mobilu by to mohlo stačit. Akorát by to určitě chtělo zadní žárovku vyměnit za LED, protože s žárovkou už by to asi ta cívka neuživila. Jinak, nevím jak to zvládá regulovat nějaký prudký kolísání otáček a prudké změny odběru proudu, ale můžu říct, že i na volnoběh mi svítí LEDky stejnou intenzitou jako na plný točky. Zařízení je to jednoduchý, za pár korun (nebo ze součástek z vyhozenýho PC zdroje ) a zásah do stroje je s tím minimální. Určitě bych se vyprdnul na nějaký Vapeta (kladívko je kladívko ) a dynamům bych taky moc nefandl. Jak tu už ostatní psaly, dynamo bude jednak dělat dost odpor, což ale nevidím jako hlavní problém. Hlavně, přidělat ho nějak rozumně na stroj by byl problém a pokud by bylo poháněné od kola nebo od sekundáru, výroba šťávy by závisela na pohybu stroje, což mi nepřipadá zrovna ideální, nehledě k tomu, že by se mohlo při velký rychlosti zozskočit . Navíc, stejnak by tam muselo být usměrnění a stabiliazace napětí . A s tím převíjením a přimotáváním závitů na cívky nevím. Podle mého názoru by to nemuselo být potřeba (viz můj případ). Napětí na té 5ti-Wattové cívce je zřejmě i při volnoběhu bezpečně nad 6ti Volty. Spíš jde o to, jak velký proud budeš potřebovat. Ještě doplním, že jsem kdysi zkoušel dát místo té 5W cívku ještě druhou 15ti-Wattovou, jako je pro přední světlo. Bohužel, u 20W magneta (Jawa 20 a 21) tam na ní není dostatek místa. Jawa 23 má magneto 30W a ty 2 světelné cívky (zapojené tuším do série!) jsou tam nějak vhodněji poskládané.Zdenalbenal> Změřim co to dává a uvidim, možná by to mohla vyřešit ještě jedna zapalovací cívka, ta má jemnější závit, mohla by dávat víc, každopádně preventivně objednám toto aby mi to vůbec do června stihli doručit
Martic> U těch 30w motorů byl na karteru prolis takže tam bylo víc místa a cívka se tam vešla, mám doma jeden zbytečnej, možná by nebylo špatný je přehodit a tu 15w tam dát
Naposledy editováno 14.04.2014 21:21:53
tady je celkem dost návodů jak to lze řešit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
Martic píše: djangi> Z toho vyplývá, že by právě i tahle malá cívečka mohla mít potenciál pro potřeby autora vlákna . Přitom je zajímavý, že vypínání toho světla je konstrukčně řešení pomocí zkratu .
Protože je to cívka, spíše zdroj proudu než napětí. Maximální zkratový proud je dán magnetickým tokem a není o moc větší než proud do zátěže. Naopak napětí na prázdno je relativně vysoké a může ohrozit nekvalitní izolaci vinutí. Proto se cívkou napájené věci obvykle vypínají "zkratem", například chcípáky všech bezbateriových zapalování.
Tohle je důvod, proč je použití sériového regulátoru 7805 naprosto nevhodné, pokud není paralelně připojena nějaká žárovka, co "požere" přebytečný proud.
Regulátory alternátorů s permanentními magnety jsou až na vyjímky svodové.
Na simsona jsem ubastlil tohle ale na 5W cívku je to fakt zbytečně složitý, tam bych voliv jednoduže za usměrňovačem zenerku+tranzistor. Případně jen výkonnější zenerku, ale bude to mít dost neostrou hranici udržovaného napětí.
Výkon nemusí s otáčkama jen růst, může i klesat. Vnitřní napětí cívky (na prázdno) je sice lineárně závislé na otáčkách, jenže s rostoucí frekvencí roste vliv indukčnosti cívky, který omezuje výstupní proud. Tím, že má cívka vhodně zvolenou indukčnost, se hrubě reguluje výkon do žárovky. Některé motorky měly ještě připojenou další indukčnost do série. Jmenovitě ČZ 150 a 6V verze Simsona S51.
Já bych se stejně klonil k přibastlení altíku z auta, ten faktor hustokrutosti je nenahraditelný
Deadman píše: Protože je to cívka, spíše zdroj proudu než napětí. Maximální zkratový proud je dán magnetickým tokem a není o moc větší než proud do zátěže. Naopak napětí na prázdno je relativně vysoké a může ohrozit nekvalitní izolaci vinutí. Proto se cívkou napájené věci obvykle vypínají "zkratem", například chcípáky všech bezbateriových zapalování.
Tohle je důvod, proč je použití sériového regulátoru 7805 naprosto nevhodné, pokud není paralelně připojena nějaká žárovka, co "požere" přebytečný proud.
Regulátory alternátorů s permanentními magnety jsou až na vyjímky svodové.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pionýr - zdroj na dobíjení elektroniky
grooll píše: Deadman> zapojení se zenerkou mne taky napadlo, chtělo by to vyzkoušet jaký maximální napětí dokáže ta cívka vybudit, pokud by to bylo 9V tak by to 7805ka mohla pobrat, pokud by to bylo třeba 16V tak už ne. napadlo mne i oříznout příliš vysoké napětí třeba takto: usměrnit pak kondenzátor 35V pak 7812+ kondenzátor 16V pak 7809+kondenzátor 10V a až jako poslední 7805+ kondenzátor 6V. Na fichtlovi bych nechtěl nic z výkonu ztrácet v zátěžích za zenerkou, chtěl bych využít co nejvíc elektřiny z cívky a spíš jí vyhladit. jestli je to blbost tak mne opravte.
To usměrněné napětí jsem neměřil, ale hádám, že podle chování stabilizátoru 78S05 v mém případě, kteréý jsem popisoval výše, to napětí bez zátěže vyletí hravě i nad 35V, což je strop pro všechny stabilizátory typu 78XX, pokud se nepletu. Proto tam mám ten rezistor jako zátěž. Takže to postupné srážení napětí, které popisuješ by tohle nevyřešilo, nehledě k tomu, že díky ztrátám by na výstupu s posledního stabilizátoru šel odebírat jen malý proud. Zároveň si myslím, že na volnoběh je tam napětí jen tak lehce nad 6V, což je tak akorát minimum, aby vůbec spolehlivě 7805 dávál 5V. Podle mého názoru se těm ztrátám při stabilizaci člověk stejně moc nevyhne a někde se musí přebytečný výkon protopit na chladiči.
Naposledy editováno 15.04.2014 13:11:48
grooll píše: Deadman> zapojení se zenerkou mne taky napadlo, chtělo by to vyzkoušet jaký maximální napětí dokáže ta cívka vybudit, pokud by to bylo 9V tak by to 7805ka mohla pobrat, pokud by to bylo třeba 16V tak už ne. napadlo mne i oříznout příliš vysoké napětí třeba takto: usměrnit pak kondenzátor 35V pak 7812+ kondenzátor 16V pak 7809+kondenzátor 10V a až jako poslední 7805+ kondenzátor 6V. Na fichtlovi bych nechtěl nic z výkonu ztrácet v zátěžích za zenerkou, chtěl bych využít co nejvíc elektřiny z cívky a spíš jí vyhladit. jestli je to blbost tak mne opravte.
Co to je za šílenou zběsilost? 3 lineární sériové stablíky za sebou? To spojuje nevýhody velkého napěťového úbytku (bude to fungovat až od vyšších otáček) a nepřináší to žádné zvýšení odolnosti.
Výhoda svodového regulátoru oproti sériovému stablíku je právě to, že nemá žádný napěťový úbytek a výkon nespotřebovává dokud nezasahuje. Rozdíl mezi tyristorovým (na obrázku) a lineárním se zenerkou je jen v tom, že ten lineární musí veškerý svodový proud protopit (což u 5W cívky není problém) zatímco tyristorovej funguje pulzně a až na ztráty netopí (libovolnej proud X nulové napětí = nulový výkon).
Ten regulátor na obrázku je 12V (přesněji 14,2V) protože jsem to dělal pro 12V okruh blinkrů a parkovaček. 5V by se lišil pouze jmenovitým napětím zenerek.