Pustil jsem se s kamarádem do zprovozňování svojí nepojízdné motorky, která stála několik let kvůli doslova "vytavené" pojistkové skříňce, kterou jsme nyní nahradili jinou z jiného staršího stroje. Nicméně zasekli jsme se na stejném místě, jako jsme začali. A sice nejsme aktuálně schopni blíže specifikovat příčinu "hoření" pojistek.
Popis závady:
Po použití startéru buď shořela hlavní pojistka (MAIN) nebo v tom horším případě neshořela, ale roztopila se tak, že se začíná vzniknuvším teplem doslova tavit okolní plast kolem zasunuté pojistky.
Toto se neděje dokud startér točí motorem. Ale až ve chvíli (okamžitě) kdy se startér přestane točit.
Nedovedu si to vysvětlit jinak než že buď:
- po zastavení startéru někde vznikne nějaký zkrat
- nebo jde do el. systému i po zastavení startéru proud jako by startér stále běžel. Ovšem jelikož tuto energii v tu chvíli již startér nespotřebovává, přetíží se a vytaví pojistka.
Než začnu točit startérem je vše ok. Světla svítí, blinkry a klakson fungují, spínače brzdových světel také, pojistky nehoří. Zatočím startérem, motor naskočí a když jej chvíli (2-3 s) "podržím přes startér", tak normálně běží. Jak se přestane točit startér, motor zhasne, protože v tu chvíli shoří hlavní pojistka.
Když nechci moto jako celek týrat točením při běžícím motoru je to stejné. Brnknu o startér, ten se zatočí, jakmile přestanu....pojistka se poroučí do věčných lovišť.
Aktuální stav:
1. Kompletně jsme vykuchali z husích krků téměř všechny kabelové svazky a prohlédli jednotlivé dráty.
2. Našli vytavený jeden drát, který jsme nahradili a zaizolovali místa, kde by vyhřátý drát mohl poškodit okolní dráty ve svazku. To byl zřejmě pozůstatek toho, proč jsem před lety dojezdil a motorka musela čekat na opravu. Proč k tomu ovšem došlo nejsme pořád schopni určit. :(
3. Všechna (snad) potenciálně nebezpečná místa jsou zaizolovaná, dráty prohlédnuté, než se zatočí startérem, je vše ok.
4. Správně jsme zapojili jednu indukční cívku, která měla přehozené přívody + a -. :(
Dokáže někdo poradit, nebo má někdo podobnou zkušenost? Tedy co může být příčinou výše popsaného "hoření" pojistek?
Prosím nepište odpovědi typu, "uhas to" nebo "hoď to ze skály" nebo "může to být jakákoli žárovka" apod.
Předpokládejme, že žárovky a kabely jsou jako takové v pořádku. Má někdo tip, kde dál hledat?
Napadlo nás několik možných příčin a závady v:
1. startovací relé
2. startér
3. spínací skříňka
4. regulátor dobíjení
5. řídící jednotka
Nebo různé kombinace. Jenže to už je vlastně všechno, co na té motorce je :) :)
Má někdo tip, jak teď postupovat a co by mohly být nejpravděpodobnější příčiny výše popsaného problému? Co a jak měřit, kde hledat závadu?
Předem díky za případné rady i trpělivost, že jste dočetli až sem ;)
P.S. Ze skály to hodit nechci, i když je to už hodně stará dáma. Ale je to ještě poctivý kus železa s krásným originálním zvukem a mám ji rád....rád bych se na ní ještě povozil.
1 reakcí na tento příspěvek Taví se pojistky po startování GSX750ES (1985)
1 reakcí na tento příspěvek Taví se pojistky po startování GSX750ES (1985)
1 reakcí na tento příspěvek Taví se pojistky po startování GSX750ES (1985)
Začni regulatorem.... odpojit a zkusit
VITEK_M píše: hele záleží kam je napojený regulátor napětí. 3AC vývody jsou jasný, kostra jasný a červenej drát většinou bývá plus a bývá spojen bud přes pojistku nebo bez na baterii. odpoj regulátor napětí ze systému, je možný že nereguluje tudíž chce procpat třeba 40V stejnosměrných do baterky a na to je třeba velký proud kterej ti vše taví..
Začni regulatorem.... odpojit a zkusit
Asi jsi na to kápnul. Odpojím celou svorkovnici od regulátoru, mašina normálně chytne, a běží, startovat můžu taky jak a kolikrát chci a pojistky nehoří.
Co teď s tím? Dá se nějak proměřit nebo mám shánět jiný?
Nemůže být závada ještě někde jinde v systému dobíjení?
1 reakcí na tento příspěvek Taví se pojistky po startování GSX750ES (1985)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Taví se pojistky po startování GSX750ES (1985)
VITEK_M píše: čau , hele alternátor uděláš jednoduše, dej měření odporů a máš 3 žlutý dráty z altíku. měř odpor proti zemi musí být nekonečno u každé fáze proti kostře. pak vezmeě L1-L2 a odpor třeka kolem 0,8 Ohm nebo tak něco pak L1-L3 to samé a L2-L3 musí být stejný jako vše ostatní ... pokud je něco jinak napiš co a jak je... budu reagovat....
Alternátor se mi nějak nepodařilo proměřit, ale předpokládám, že by mohl být ok. Soudím tak proto, že když jsme se s kamošem trápili s těmi kabely, resp. hořícími pojistkami, tak při postupu "pokus/omyl" jsme měli tyto 3 žluté dráty k alternátoru taky rozpojené a pojistka hořela i tak....uvažuju takto správně?
Nebo jak to mám měřit? Musí být zapalování zapnuté? Nebo při vypnutém to mám měřit? Sorry za hloupé otázky, ale moje znalosti elektriky nejsou o mnoho větší než "vlevo fáze, vpravo nulák, kdo to neví, tak je ....." :)
Změřím ty odpory obyčejným multimetrem? Na jaké hodnoty jej mám nastavit? Mám tam o ohmů možnosti: 200, 2000, pak myslím 20K, 200K, atd...
Co s tím relé dobíjení? Odnést do nějakého moto(auto)servisu i se servisním manuálem na odborné proměření, nebo mám rovnou shánět jiné?
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Power Commander Suzuki GSX 1100, Suzuki GSX 1200, Honda CB 1300, Suz... | djpajovka | 11 | 18.10.2022 v 13:42 apriliaf1 |
Spojka Suzuki GSX 750 ES/EF | beryp | 11 | 25.2.2021 v 12:29 beryp |
Teče olej z víka Suzuki GSX 750, Suzuki GSX 600 F, Suzuki GSX 750 F, ... | CZmarty | 5 | 23.8.2020 v 16:00 CZmarty |
Brzdové destičky Veteráni Honda XRV 750 Africa Twin, Suzuki GSX-R 1300 Hayabus... | svandasek | 6 | 7.5.2019 v 22:08 svandasek |
Čidlo teploty oleje Suzuki GSX 750 ES Suzuki GSX 750 ES/EF | Q_u_i_c_k | 0 | 5.3.2019 v 21:39 Q_u_i_c_k |