už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: rancher> Předpokládám, že se jedná o kvalitní čínský výrobek
Jinou cestou je sebevražda jít, vymyšlené to je, stačí okopírovat... Jo, chtěl jsi ty kola jinde jsou za dvojnásobek...A další kola...
Naposledy editováno 24.08.2014 10:03:52
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Ja bych kola resil samodomo - naboj bych vysoustruzil, draty na zakazku (treba sroubarna marek) a rafky nejaky motocyklovy - ale nadesignovat ten naboj bude stat nakej cas - do svyho projektu bych ho investoval, kdybych to ale kreslil na kseft - bude to stat dost penez.
Klidne ti na neco muzu kouknout, ale bohuzel nemam ted tolik casu abych neco designoval - musim si tim vydelavat na zivobiti :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Jestli to bude ala 60ty leta komplet, nebo design a hitech technika nebo komplet hitech - design vypada dotazene...
Ale kompozitovej monokok uz je tak trochu proti klasice - takze tezko rict jestli zbytek klasika nebo moderna ... To by chtelo rozmyslet od zacatku ..
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
assassin píše: Dalnik kolecka vyklapi jen pri zastavovani...
Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.
Pravda, taková drobnost mně pozdě v noci úplně vypadla z hlavy. Ale ono i u starteru pro auto s vysouvacím pastorkem by to nešlo, jelikož i ten má mezi kotvou a pastorkem volnoběžku. Starter s vysouvací kotvou má sice místo volnoběžky lamelovou spojku, ale ta se opět "utahuje" šroubovým elementem, takže při obráceném chodu kotvy by se taktéž naopak povolila. Kloudné řešení to bylo fakt jen u prasete a hadráku, kde byla kotva dynamostarteru napevno spojena s klikou. Ale nedovedu si dost dobře představit dynamostarter bez převodu do pomala u motoru s výkonem kolem 50k.
Ohledně toho návrhu svazku kabeláže v nějakém CADu - maximum, co zvládnu, je v aCAD07 udělát třeba plánek záhonu, nebo v 3D vymodelovat třeba hliníkovou krabici na elektriku k vstřikoformě, ale udělat model vozidla, to už je na mě moc a nedovedu si představit, jak v tom ještě modelovat kabelový svazek a odměřovat délky drátů. A čertví, jestli aCAD07 něco takového vůbec umí. Netvrdím, že bych se tomu za každou cenu bránil, taky je "vtip" v tom, že by mně trvalo 20 déle se vůbec s tím naučit pracovat, než potom udělat vlastní návrh. Odměřit si délky na hotové kastli, popř. modelu kastle a přepočítat dle měřítka, pro mě bude 100x rychlejší.
A ohledně toho, že stříkačka je "jednodušší a spolehlivější, jak karbec" - tady se asi neshodmene. Karbec je jen relativně jednoduchý "kus železa" a pracuje sám o sobě, kdežto u stříkačky jen samotný vstřik je daleko náročnější na přesnost výroby, jsou tam mnohem jemnější tolerance - stačí si vzpomenout, jak byly "o kolik tříd jinde" požadavky na výrobu klasických řadových čerpadel a vstřiků s čepovými, nebo otvorovými tryskami. Totéž požadavky na jemnost palivových filtrů. A to je řeč o klasickém dieselu s řadovým čerpadlem, který se úplně objede bez elektriky, kdežto dnešní benzinové stříkačky samy o sobě pracovat nemohou - potřebují k sobě i řídicí jednotku. Ale je to věc pohledu každého.
DreitTheDragon píše: bafse> Ta zmínka o traktoru mi připomněla traktor Škoda 30 - nalil se benzín, nastartoval, motor se nechal prohřát a pak se přeplo na naftu. Ale startování volantem slyším prvně, to musí být opravdu žrádlo
Startování volantem je stejný jako klikou.
PEPAFJR> To chápu, ale představa že sedím na traktoru a škubu volantem mi přišla docela vtipná
Naposledy editováno 24.08.2014 11:27:09
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
J.M.K. píše: Pravda, taková drobnost mně pozdě v noci úplně vypadla z hlavy. Ale ono i u starteru pro auto s vysouvacím pastorkem by to nešlo, jelikož i ten má mezi kotvou a pastorkem volnoběžku. Starter s vysouvací kotvou má sice místo volnoběžky lamelovou spojku, ale ta se opět "utahuje" šroubovým elementem, takže při obráceném chodu kotvy by se taktéž naopak povolila. Kloudné řešení to bylo fakt jen u prasete a hadráku, kde byla kotva dynamostarteru napevno spojena s klikou. Ale nedovedu si dost dobře představit dynamostarter bez převodu do pomala u motoru s výkonem kolem 50k.
Ohledně toho návrhu svazku kabeláže v nějakém CADu - maximum, co zvládnu, je v aCAD07 udělát třeba plánek záhonu, nebo v 3D vymodelovat třeba hliníkovou krabici na elektriku k vstřikoformě, ale udělat model vozidla, to už je na mě moc a nedovedu si představit, jak v tom ještě modelovat kabelový svazek a odměřovat délky drátů. A čertví, jestli aCAD07 něco takového vůbec umí. Netvrdím, že bych se tomu za každou cenu bránil, taky je "vtip" v tom, že by mně trvalo 20 déle se vůbec s tím naučit pracovat, než potom udělat vlastní návrh. Odměřit si délky na hotové kastli, popř. modelu kastle a přepočítat dle měřítka, pro mě bude 100x rychlejší.
A ohledně toho, že stříkačka je "jednodušší a spolehlivější, jak karbec" - tady se asi neshodmene. Karbec je jen relativně jednoduchý "kus železa" a pracuje sám o sobě, kdežto u stříkačky jen samotný vstřik je daleko náročnější na přesnost výroby, jsou tam mnohem jemnější tolerance - stačí si vzpomenout, jak byly "o kolik tříd jinde" požadavky na výrobu klasických řadových čerpadel a vstřiků s čepovými, nebo otvorovými tryskami. Totéž požadavky na jemnost palivových filtrů. A to je řeč o klasickém dieselu s řadovým čerpadlem, který se úplně objede bez elektriky, kdežto dnešní benzinové stříkačky samy o sobě pracovat nemohou - potřebují k sobě i řídicí jednotku. Ale je to věc pohledu každého.
No dobre vyrobni tolerance na vstrik jsou male, ale po tobe asi nikdo nechce aby sis ho doma vyrabel ne? Ono karbec si taky doma nevyrobis a obsahuje taky spoustu presnejch soucastek, vyrobne je naopak karbec o dost narcnejsi - a navic karbec kterej ma nejak rozumne fungovat je dost slozitej - aby to nestrilelo tak ruzny obohacovace nebo skrceni paliva, aby to nezamrzalo tak systemy vyhrivani....
Risici jednotka taky neni nic tak slozityho a da se rict ze je temer buletproof - ja za svuj zivot nepotkal snad jedinou ktera by sama odesla...
A srovnavat benzinove vstrikovani s dieselem je mimo - diesel je na materialy a presnost vyroby o dost narocnejsi, ty jednodussi systemy fi u benzinu je takova "kovarina"
Uzivatelsky a co se tyka ladeni je to taky uplne jinde - staci jen to jaky blbosti dela karbec se zmenou vlhkosti, teploty a baramotrickeho tlaku - nadmorska vyska.
Jo a acad07 je na 3d fakt k nicemu - dalsi ukazka tvoji nechuti k pokroku, jo naucit se ve 3d nakej cas zabere, ale pak dokazes vyresit konstrukcni problemy ktery by te ani nenapadli ze vzniknou za zlomek casu, bez nekolika zpackanejch prototypu metodou pokus omyl...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
DreitTheDragon píše: bafse> Ta zmínka o traktoru mi připomněla traktor Škoda 30 - nalil se benzín, nastartoval, motor se nechal prohřát a pak se přeplo na naftu. Ale startování volantem slyším prvně, to musí být opravdu žrádlo
Volant i s částí řídicí hřídele se sejme a nasadí se na volnoběžný náboj na setrvačníku, takže slouží de facto jako startovací klika. Pochází z toho i vtip-rýpanec, že je to jediné vozidlo na světě, které "bez volantu nenastartuješ".
Tady se maník nepáře se sundaváním volantu, když má po ruce druhý volant. Je tam vidět i nahřívání hlavy motoru plynovým hořákem - jedná se o tzv. semidiesel, nebo-li motor se žárovou hlavou (heisskopfmotor, hot bulb engine, tändkulemotor). Výhodou je, že nepotřebuje vysoké vstřikovací tlaky a dokáže tak spalovat i mnohem "horší sajrajty", než kvalitní, čistou naftu. Tím pádem ani vstřikovací jednotka není tak náročná na výrobu.
Místo nahřívání žárové komůrky zvenčí se do ní dal nasadit šroubovací náboj s doutnákem - lze snadno nahradit žhavicí svíčkou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Ohledně ladění je ale pravda, že je pro leckoho snažší ladit s laptopem na klíně, než se šroubovákem v ruce a rozebíráním kvůli výměně trysek.
A ohledně toho 3D - nejde ani o ochotu, jako o to, že moderní 3D SW už by asi těžko běhaly na 7 let starém PC s WinXP SP3 a bohužel nejsem zas tak bohatý, abych mohl kvůli jedné věci pořizovat novou sestavu, na které navíc už nebude fungovat kupa jiných programů, které léta používám.
DreitTheDragon> Nevím, který konkrétní moped máš na mysli, tak si to těžko dovedu představit, ale pokud by byl starter nějak zařazen mezi převodovku a spojku, takže spojka jej může odpojit od motoru, tak potom by stejně za starterem musela být další spojka, která by jej za běhu odpojila, aby se netočil při otáčení převodovky za jízdy. Bábrli, kor dvourychlostní, jsem bohužel nikdy do detailu nestudoval, ale tam určitě musí být nějaká spojka mezi pedály a převodem na motor - také se neotáčejí stále jako u "furtošlapu". Stále to nic nemění na tom, že nejsnazším řešením je použít rovnou motor se zpátečkou. Sice, jak tu zaznělo, vozidla do 400kg zpátečku mít nemusejí, ale i tak absence zpátečky může v některých situacích dost komplikovat - i s motorkou, natož s tříkolkou vážící 4 metráky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Mám Stadiona (Jawa 552), kde převodovka vypadá nějak takhle
Teď mi ale dochází jak myslíš tu druhou spojku, máš pravdu, startér by musel umět točit na obě strany a zároveň se nechat odpojit mechanicky. Možná nějakou odstředivou spojkou, ale to je rozhodně už lepší přidat do převodovky dvě kolečka a naučit ji couvat
Naposledy editováno 24.08.2014 11:59:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
To ze se uz davno delali samonosny kastle z kompozitu, neznamena ze to neni high tech, ono treba tusim jedno z prvnich jestli ne prvni auto co pokorilo 100kmh byl elektromobil a tezko bys rekl ze elektromobily jsou mezi auty "bezna zastarala konstrukce" a ze vozy tesly jsou v podstate "retro" ...
Pokud chces pouzit jiz hotovej motor - tak bych volil motocyklovej a zpatecku resil elektro - at uz prestavbou konstrukce starteru nebo nakej pridavnej.
Jmk: hele trosku mi nejde do hlavy proc te furt trapi oprava nekde "na ceste" v dnesni dobe a v koncinach kam se auta dostanou nepotrebujes nic takoveho - vsude je dostupnej nejakej servis. Navic opravit na ceste se da stejne jen neco i na tech strojich ktere opevujes i u toho blbyho karburatoru se muzou posrat veci co neeopravis - treba protrzena membrana - nebo chces to tvrzeni o karbcich prevest jen na prime a ne podtlakem rizene? Nebo ze by bezne majitel karbcoveho stroje vozil nahradni membranu? A to muzem vyjmenovat tisic veci co se na mechanickejch systemech sere - statisticky vyrazne casteji nez ridici jednotky - ostatne tu kdyz te tak trapi oprava na ceste muzes tahnout sebou nahradni - neni to zas tak draha vec.
Uz vidim jak majitel favorita vozi v kufru jeste nahradni karbec a zapalko a naradi potrebne na vymenu ...
Porad mi prijde ze tim zbytecne ubijis svuj potencial, odmitanim vseho "co neopravis na mezi"
Ad 3d - doma jedu na cca 7let starem kompu s XP - neni to zas tak narocne - nejaka starsi verze 3d modelare pobezi v poho, navic ja pouzivam jeden z tech "vyssich" 3d modelaru.... HW je spis problem az kdyz pracujes s rozsahlejma sestavama.... Cely auto neotevres v podstate nikde :)
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Navic se daji sehnat i pomerne levne nebo free modelare - budou mit omezene moznosti - ale delat se v tom da
Klidne pomuzu, jen me ted nenapada s cim konkretne :)
Naposledy editováno 24.08.2014 13:09:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Mechanická převodovka s mechanickou zpátečkou:
+ všechno v jednom, bez práce, jen dodělat řadící páku / pádla.
+ léty ověřená konstrukce
+ řazením se ovládá jen samotná převodovka a couvací světla
= víc koleček znamená větší šanci, že se něco vysype, ale kolika lidem se vysype jen zpátečka?
Mechanická převodovka s elektrickou zpátečkou:
- potřeba elektromotoru za převodovkou, nejspíš i s nějakým vlastním pevným převodem. Pokud budeme uvažovat BLDC motor (1kW se vejde do dlaně), tak i měnič.
- nutnost ošetřit, aby při zapnutí zpátečky nezabírala mechanická převodovka
= cena (v případě BLDC, komutátorový hádám že tak drahý nebude)
Kompletně elektrická převodovka s baterií kondenzátorů (jen pro představu):
+ stejná rychlost dopředu i dozadu
+ rekuperace, díky kondenzátorům výkon k dispozici hned (není potřeba podřazovat při předjíždění nebo spojkovat při rozjezdu)
= bez nutnosti řadit
= elektromotor zní jako stíhačka, spalovací by na druhou stranu nejspíš příjemně bublal bez ohledu na rychlost
- i jako elektrotechnik s maturitou bych víc věřil mechanickým převodům. Elektromotor sice vydrží "věčně", ale stačí aby se v měniči prorazil tranzistor a auto zůstane stát.
- generátor, měnič a motor bude nejspíš dražší, než kompletní motor s převodovkou, kondenzátory ani nepočítám
Takže za mě rozhodně mechanická převodovka - je ověřená, bez práce a cenově by měla taky vycházet nejlíp
Naposledy editováno 24.08.2014 13:12:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
DreitTheDragon píše: bafse> No, když se nad tím zamyslím, tak mám jasno:
Mechanická převodovka s mechanickou zpátečkou:
+ všechno v jednom, bez práce, jen dodělat řadící páku / pádla.
+ léty ověřená konstrukce
+ řazením se ovládá jen samotná převodovka a couvací světla
= víc koleček znamená větší šanci, že se něco vysype, ale kolika lidem se vysype jen zpátečka?
Mechanická převodovka s elektrickou zpátečkou:
- potřeba elektromotoru za převodovkou, nejspíš i s nějakým vlastním pevným převodem. Pokud budeme uvažovat BLDC motor (1kW se vejde do dlaně), tak i měnič.
- nutnost ošetřit, aby při zapnutí zpátečky nezabírala mechanická převodovka
= cena (v případě BLDC, komutátorový hádám že tak drahý nebude)
Kompletně elektrická převodovka s baterií kondenzátorů (jen pro představu):
+ stejná rychlost dopředu i dozadu
+ rekuperace, díky kondenzátorům výkon k dispozici hned (není potřeba podřazovat při předjíždění nebo spojkovat při rozjezdu)
= bez nutnosti řadit
= elektromotor zní jako stíhačka, spalovací by na druhou stranu nejspíš příjemně bublal bez ohledu na rychlost
- i jako elektrotechnik s maturitou bych víc věřil mechanickým převodům. Elektromotor sice vydrží "věčně", ale stačí aby se v měniči prorazil tranzistor a auto zůstane stát.
- generátor, měnič a motor bude nejspíš dražší, než kompletní motor s převodovkou, kondenzátory ani nepočítám
Takže za mě rozhodně mechanická převodovka - je ověřená, bez práce a cenově by měla taky vycházet nejlíp
No pri pouziti motockyloveho motoru - takovou prevodovku najdes jen zridka - napojeni automobilove nebude legrace.
Pri pouziti automobiloveho motoru s prevodovkou se tezko budes skladat prostorove a hmotnostne.
Vyvoj a vyroba vlastni prevodovky je zas taky jina liga
Takze mechanicka prevodovka se zpateckou se snadno rekne, ale hur uvede k zivotu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
A výroba vlastní převodovky...leda tak mezikus s polohou dopředu/dozadu, navrhovat celou převodovku o několika rychlostech by bylo asi silný kafe na leckoho.
Elektro jen na zpátečku zase znamená přidat jeden elektromotor. Když se použije BLDC, tak bude potřeba měnič a držet palce, aby měnič dlouho sloužil. Když se použije motor s komutátorem, tak budou jiskřit uhlíky a asi by to nadělalo paseku v palubní síti.
Naposledy editováno 24.08.2014 13:25:50
Ještě k tomu J.M.K. myslím si že rozumím té opravitelnosti. Jde o to, že kvalita některých servisů a mechaniků je žalostná a je docela dobře možné že odepíšeš svůj docela dobrý vůz a nebo motocykl kvůli nějakému lemplovi ze servisu.Prostě věř tomu, že něco je na tom, jak se praví v Murphyho zákonech, že co si uděláš sám vyžaduje nejméně Tvé energie.