Celou dobu to ve mě vře, když vidím naše silničáře opravovat silnice tzv. "Tryskovou metodou". Nikdy jsem nechápal, zda název "trysková" znamená, že se to kamení na silnici tryská nebo, že je to tryskem hotový...
Včera se ty hovna ve mě již ale opravdu při pohledu na práci silničářů začaly vařit. Borec, co to tam na tu silnici mastil mě poslal někam, že von dělá, co mu řeknou, a že nějaký štěrk ze silnice nemá v žádném případě za úkol odklidit. Ba naopak, on ho tam má prostě nasypat...
Tak jsem se jenom zeptal pro jakou hajtek firmu dělá a jel jsem za zvuku letácích kamínků do háje. Ještě večer jsem napsal vedoucímu toho ansáblu, který se nás soustavně snaží zabít.
Bude zajímavé sledovat, kam tyto debaty povedou. Možná mám spíše prozradí více o českém myšlení, než o správném postupu, jak silnici opravit.
Přikládám komunikaci mezi mnou a vedoucím silničářem. Dále budu aktualizovat odpovědi:
Vážený pane P...,
Rád bych se vás jako uživatel silnice zeptal na správnost dodržování technologie oprav vozovky tzv. "tryskou metodou". Již nějaký čas pozoruji oblíbenost tohoto zjevně jednoduchého způsobu opravy povrchů kontrastující s neoblíbeností uživatelů silnic.
Nejsem schopen odhalit, zda je tato metoda vhodná pro daný úsek vozovky, ale co mi připadá absolutně nepochopitelné, je proč po opravě musí zůstat na povrchu tolik volné drtě? Po pár minutách je tento materiál již pouze odpadem, který je velice nebezpečný jak pro cyklisty, motorkáře, auta a konec konců i pro chodce, na které toto kamení létá od projíždějících vozidel.
Je opravdu nemožné po technologické přestávce tento materiál uklidit tak, jak se tomu děje například v Německu, kde tuto metodu používají také? Vždyť by nešlo o nijak složitou činnost?
Kam myslíte, že metráky materiálu zmizí?
Děkuji za odpověď. Už jsem dnes nevydržel a musel jsem se na to zeptat, poněvadž to nechápu již dlouho...
Odpověď:
Dobrý den,
Pro Vaši informaci k dodržování technologie uvedu konkrétní odstavce technologického postupu :
MINISTERSTVO DOPRAVY
Odbor pozemních komunikací a územního plánu
technologií podobné jednovrstvému nátěru dle ČSN 73 6129 do hloubky max. 15 mm, které musí být přizpůsobena volba frakce kameniva a volba dávkování asfaltové emulze.
- hloubkové vysprávky, tj. vysprávky lokálních výtluků a poškození do hloubky max. 50 mm, jejíž charakter odpovídá dvouvrstvému nátěru či nátěru vícevrstvému s postupným odstupňováním frakcí kameniva. Tato úprava se nesmí provádět jednou frakcí kameniva a vždy musí být prováděna v jednotlivých pracovních krocích po vyštěpení asfaltové emulze nanesené vrstvy.
Tryskovou metodou se provádí postřik asfaltovou emulzí a pokládka kameniva pod tlakem, kterým však není zcela nahrazeno hutnění vhodnou hutnící technikou. Tuto skutečnost je nutno brát při provádění prací v úvahu s předpokladem, že konečné zhutnění může být zajištěno provozem. Je proto nutno volit odpovídající nadvýšení nanášené vrstvy a omezit rychlost provozu nejméně po dobu konsolidace směsi. Vrstvy přesahující tloušťku 15 mm nelze provádět kontinuálně.
Způsob vysprávky poruch na konkrétním úseku stanoví zodpovědná osoba (cestmistr) a provede obsluha zařízení (operátor) v návaznosti na ustanovení čl. 3.1.
5.2 Povrchová úprava
Do povrchových úprav lze ve smyslu těchto TP zařadit vysprávky poruch asfaltových povrchů vozovek do hloubky 15 mm nemajících charakter výtluku. Je možno je provádět tryskovou metodou bez hutnění za předpokladu omezení rychlosti silničního provozu nejméně po dobu konsolidace směsi.
Pro provádění této úpravy se doporučuje použít v souladu s čl. 4.1 hrubé kamenivo úzké frakce zrnitosti 2/4, 4/8, případně 8/11 a vhodné pojivo v souladu s čl. 4.2.
Pro provádění povrchové úpravy lze použít technologii jednovrstvého nátěru s následujícím pracovním postupem:
-
mechanické vyčištění poškozeného místa, odstranění uvolněných částí okrajů a podkladu, apod.;
-
dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem;
-
postřik pojivem s dávkováním dle tabulky 3 s přihlédnutím k použité frakci kameniva a typu podkladu;
-
posyp kamenivem frakce 2/4, 4/8, 8/11 v množství podle rozmezí uvedeného orientačně v tabulce 3;
-
po dohutnění provozem (cca 2-3 dny) odstranění přebytečného technologického úletu kameniva zametením.
Celá technologie je na http://www.pjpk.cz/TP%2096.pdf
Pokud to v Německu zametají rovnou tak buď nedodržují technologický postup této metody nebo používají metodu jinou.
Aplikace na silnici Bělská-01324 byla provedena 25.8.2014.Odstranění přebytečného kameniva zametením bude provedeno v pátek 29.8.2014.
S přáním hezkého dne,
Má odpověď:
Vážený pane P...,
Děkuji za rychlé vyjádření i zaslání technologického postupu. Z něho jsou zřejmé principy práce, ale myslím, že by měly být vždy rozumně aplikovány dle dané situace pro každý případ zvlášť. Když pominu nedodržení operace „dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem“ v případě Bělské ulice, měly být dle mého soukromého názoru brány na zřetel následující aspekty:
1. U oprav středové části jízdního pruhu nelze očekávat zhutnění přidaného materiálu provozem tak, jak se píše v technologickém postupu. Zde se měla zřejmě zvolit výchozí metoda postupu „hutnění vhodnou hutnící technikou“ a přebytek drtě by tak mohl být odstraněn ihned.
2. Je rozumné posoudit, zda je vhodné nechat zmíněnou drť v úseku, kde se vyskytují často kolony kvůli nájezdu na hlavní ulici. Zejména z hlediska bezpečnosti. Z obrázků je zřejmé, že drť ovlivňuje brždění vozidel i v protisměrném pruhu, kde se úpravy vozovky neprováděly (vlnky materiálu).
3. Poslední absurditou je zanechání drtě přímo v místě, kde auta zastaví proto, aby daly přednost v jízdě vozidlům, která běžně projíždějí po hlavní silnici větší rychlostí než 50km/h. Zabrzdění i rozjezdy všech vozidel rozhodně neprovedou „zhutnění přidaného materiálu provozem“, ale naopak jeho abrazivní ničení!
Každopádně jsem zvědavý na výsledek celé operace po 29.8., který nebyl rozhodně zadarmo.
Dále připomínám, že při nedávné poslední opravě Bělské ulice NEBYLA přebytečná drť uklizena vůbec! Bude zajímavé vyjádření společnosti ČVAK k plnění kanálových tratí touto drtí.
V Německu používají tuto metodu přesně dle vámi přiloženého postupu s naprosto odlišnými výsledky.
Prosím neberte to jako invektivu, ale jako motocyklista mám z výsledků vaší práce již delší dobu veliké obavy o své zdraví…
S pozdravem,
Přikládám fotky výsledné situace:
Naposledy editováno 26.08.2014 11:44:46
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
svetlikjirka píše: Letos jsem zažil situaci, že touto metodou udělali celou vozovku. Jelikož to bylo v lese, tak tam nedali po skončení prací ani cedule, že se tam něco takového dělo. Zajel jsem do toho jak nůž do másla a měl jsem co dělat, abych se nepodíval jestli rostou houby.
Letos jsem to taky málem hodil pod svodidla ze stejnýho důvodu - v lese v zatáčce, jak tam prosvítalo sluníčko mezi stromama, nebylo to vůbec vidět. Značky samozřejmě žádný, první a důrazný varování bylo ustřelení obou kol současně, asi v 70 km/h. Už už jsem cítil jak nohou "leštim" svodidlo
Kousek od nás takhle zmrvili asi 7 km úsek silnice, nic mu nebylo, resp. před touto "opravou" byl 2x lepší.
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
Dělám ve farmacii a v podstatě všechny výrobní postupy jsme si vytvořili sami, jen jsme si nechali od jiných společností ověřit, že to splňuje kritéria pro výrobu (většinou důraz na čistotu). Myslím, že silničáři jsou na tom v tomhle o dost líp, protože normy pro ně nebudou tolik přísné, jak pro nás. Jen si tím kryjou záda, protože kdyby tam nebyla ta výmluva s tím, že je potřeba, aby se to do té silnice vjezdilo, tak by z toho měli průser 3x za den.
Prostě ruka ruku myje a oni dobře vědí, že to dělají blbě.
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
Jediné co pomůže, je důsledně žalovat silničáře za způsobené škody. Pokud ti to někde ustřelí na opravovaném a neoznačeném kusu silnice a rozmázneš se, požadovat náhradu škody na správci komunikace. Důsledně.
Argument, že jsi měl předvídat stav vozovky (předvídat že za zatáčkou probíhá stavba), ten odpůrci u soudu vážně neprojde.
Problém je v tom, že 95% poškozených to k soudu radši ani nedotáhne.
Před třemi lety vyhrál můj zmámý soud když rozstřelil zánovní GSXR o strom. V náklonu mu to ustřelilo na "háďátku". U soudu argumentoval tím, že oprava vozovky byla procedena materiálem, který má zcela odlišné vlastnosti od původního a okolního asfaltu. Je kluzký a nikde nebylo značkou označeno, že je nebezpečí smyku.
Tenkrát mu uhradili celou škodu, bylo mu přisouzeno i bolestné a náhrada ušlého zisku.
Jen to byla anabáze na 1.5 roku.
Ne každý na to má nervy.
Ale jinak si s námi budou dělat co chtějí, dokud se nebudeme soudně bránit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
A to ne jen žaloby za způsobené škody, ale hlavně důsledně preventivně prudit u správce komunikace, PČR a úřadů k tomu určených. A tak pořád dokola a dokola a dokola.
Tak jak oni dokola spravujou, nechávají nebezpečnej bordel na silnici a neoznačujou, tak je potřeba do nich vrtat, prudit, otravovat, stěžovat si.
Když už tady plkáme a jsme všichni chytří, jsme a budeme schopni touhle problematiku uchopit za jedno lano tak, aby se tenhle nešvar z republiky co nejdříve vytratil???
XTeZeto píše: nedávno u nás jistá firma prováděla opravu vozovky a mile mě překvapil jejich postup.A to mluvím o cestě s minimálním provozem.Prostě provedli stejný postup tím tryskováním ale tu drť ujezdili malinkým válcem kterej měl na šířku tak metr dvacet a co zůstalo nezaježděný okamžitě zametli.
a tak to taky má přesně bejt...takhle to dělaj němci a je pokoj! ...jenže ti naši si radeji znovu naúčtujou nájezd a úklid...
Měl jsem tu před dvěma roky taky podobný téma... 2-3cm jemnýho štěrku ...bez označní...stejnej vocas mi odpověděl, že jim asi ukradli cedule...
Toho mamrda co mluví v tý reportáži Černejch ovcí, bych za ty jeho hlášky vymyškoval tupým nožem s rezavou čepelí... to fakt nejde poslouchat ...
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
Lze na to volat PČR, aby zařídili uklizení?
Třeba mezi Útěchovem a Adamovem je už asi měsíc v zatáčce štěrk. Zřejmě náplava po bouřce... Kdybych si toho nevšiml poprvé, kdy byl vidět před zatáčkou, ležím. Teď už vidět nejde, kdybych to nevěděl, padám.
Jde na to někoho volat?
RussellCZ píše: Když už se to řeší, jak je to s bordelem na vozovce? Ať už kamínky od silničářů nebo navalenej štěrk z lesa.
Lze na to volat PČR, aby zařídili uklizení?
Třeba mezi Útěchovem a Adamovem je už asi měsíc v zatáčce štěrk. Zřejmě náplava po bouřce... Kdybych si toho nevšiml poprvé, kdy byl vidět před zatáčkou, ležím. Teď už vidět nejde, kdybych to nevěděl, padám.
Jde na to někoho volat?
Harry007 píše: podle mě je problém v tom, že se furt budou odvolávat na ten předpis, podle kterýho to dělají. Paradoxem ale je to, že si tyhle firmy ty předpisy vymýšlí sami... a přece si tam nenapíšou "po nastříkání sračky se silnice zamete". Docela mě překvapuje, že ti odpověděl nějakou vyhláškou z ministerstva, protože každá firma to může dělat jinak protože mají nějaký svoje "know-how".
Dělám ve farmacii a v podstatě všechny výrobní postupy jsme si vytvořili sami, jen jsme si nechali od jiných společností ověřit, že to splňuje kritéria pro výrobu (většinou důraz na čistotu). Myslím, že silničáři jsou na tom v tomhle o dost líp, protože normy pro ně nebudou tolik přísné, jak pro nás. Jen si tím kryjou záda, protože kdyby tam nebyla ta výmluva s tím, že je potřeba, aby se to do té silnice vjezdilo, tak by z toho měli průser 3x za den.
Prostě ruka ruku myje a oni dobře vědí, že to dělají blbě.
Když nevím o čem mluvím ,raději mlčím.... Nemáš pravdu ani v jedné větě.
Normy ,technicko kvalitativní podmínky a technické podmínky MDČR jsou závazné. Rozhodně je netvoří firmy.
Že jsou děrozáplatové prasata je bohužel skutečnost.
Jedinná možná obrana je bombardovat správce komunikace (D ,R a I. třída-ŘSD ,ostatní silnice jsou to kraje a obce). Správci za opravy platí a pokud někdo po sobě "nezamete" ,bude je to zajímat.
Naposledy editováno 26.08.2014 16:44:42
1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda
spajazacatecnik píše: V první řadě jsou naši cestáři kokoti. Kdyby svou práci dělali pořádně, dnes by mohli třeba opravovat silnice v Německu. Mohli za to mít prachy a nemuseli by si stěžovat, že je stavebnictví v krizi. Teď se musejí předhánět, kdo co udělá levnějš a najímat na práci ještě větší kokoty než jsou oni sami za co nejmenší peníze. A pak krachujou, neplatěj si a my všichni to odskáčeme. Doslova.
naši cestáři jsou nejčastěji dceřinné firmy německých a francouzských firem. Proč by si lezli sami sobě do zelí?Podívej se na Eurovii. Dojebe jednu dálnici, reklamaci neuzná a ještě žaluje stát, že ji neobeslal do výběrového řizení na další dálnici.
Tady to nebude NIKDY dobrý. NIKDY to tady nebude jako v západní evropě. Jen si na světáky hrajeme. A přitom se jen navzájem jebeme a ojebáváme
Naposledy editováno 26.08.2014 17:15:50
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda
Snaha Eurovie o nápravu věci byla ,ale jeden nejmenovaný tehdejší ministr na to šel po svém.
Začalo to diskreditací největších firem ,pokračovalo dosazením svých lidí na všechny správy ŘSD v republice. Cílem bylo ovládnout každoroční balík státních peněz (30-50 mld Kč) ve prospěch firem brouka pytlíka. Pár takových firem vzniklo....
dovolím si citovat " Příčinou deformací vozovky je s největší pravděpodobností materiál použitý do násypu zemního tělesa. V horní části násypu v místě výskytu deformací vozovky byl uložen studený odval obsahující ocelářskou strusku, slévárenské písky a hutní keramiku (zbytky vyzdívek). Jedná se o velmi heterogenní materiál, jehož složení se zrno od zrna mění. Objemové změny jsou způsobeny chemickými a mineralogickými fázovými změnami především za účasti volného CaO a MgO, které tvoří podstatnou část hutní keramiky (vyzdívek). (Totéž ostatně prezentovalo ŘSD novinářům na tiskové konferenci dne 22. 11. 2011.) Taková objemová nestálost, jakou materiál projevil několik let po jeho navezení do násypu dálnice, nebyla v době výstavby známa ani zhotoviteli, ani investorovi, dodavateli či státní zkušebně, která jeho využití pro stavební účely certifikovala. "
Naposledy editováno 26.08.2014 17:37:46
Stromowner píše: seikos> D 47 je trochu obsáhlejší téma a nejde shrnout do novinového titulku.
Snaha Eurovie o nápravu věci byla ,ale jeden nejmenovaný tehdejší ministr na to šel po svém.
Začalo to diskreditací největších firem ,pokračovalo dosazením svých lidí na všechny správy ŘSD v republice. Cílem bylo ovládnout každoroční balík státních peněz (30-50 mld Kč) ve prospěch firem brouka pytlíka. Pár takových firem vzniklo....
dovolím si citovat " Příčinou deformací vozovky je s největší pravděpodobností materiál použitý do násypu zemního tělesa. V horní části násypu v místě výskytu deformací vozovky byl uložen studený odval obsahující ocelářskou strusku, slévárenské písky a hutní keramiku (zbytky vyzdívek). Jedná se o velmi heterogenní materiál, jehož složení se zrno od zrna mění. Objemové změny jsou způsobeny chemickými a mineralogickými fázovými změnami především za účasti volného CaO a MgO, které tvoří podstatnou část hutní keramiky (vyzdívek). (Totéž ostatně prezentovalo ŘSD novinářům na tiskové konferenci dne 22. 11. 2011.) Taková objemová nestálost, jakou materiál projevil několik let po jeho navezení do násypu dálnice, nebyla v době výstavby známa ani zhotoviteli, ani investorovi, dodavateli či státní zkušebně, která jeho využití pro stavební účely certifikovala. "
2 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda
Další věc, po zimě se válí všude u krajnic tuny štěrku - proč? Kdyby to jednou projeli tím zametacím sráčem, měli by x tun materiálu buďto na příští zimu, nebo na opravy. Ale to je asi lepší koupit štěrk znovu...
Věc třetí - někde dělají záplaty a když vidím, jak to tam ti kokoti plácají lopatami a hladí košťaty mám sto chutí je pobít, protože to za chvilku bude jako valcha.
Otázka je, proč tohle všechno musíme trpět? Se současnou legislativou, která ty zmrdy chrání ze všech stran a neumožnuje rychlé a levné řešení čehokoliv, vidím jedině řešení v násilném převratu jako na Ukrajině nebo ve vytvoření radikální strany, která by měla sympatie většiny národa, jako Hitler v Německu, protože jinak tu budeme takhle nadávat ještě za 30 let...Promintě, muselo to ven...