P.S. pro gugo: Balancér je zařízení v nabíječi těhle baterií, které ti při nabíjení neustále vyrovnává napětí na jednotlivých článcích, aby bylo na všech stejné a vyrovnává to hodně přesně, na setiny voltu. To znamená, že baterie musí mít kromě silových vývodů + a - i vývody z jednotlivých článků, které jsou pomocí nějakýho kablíku propojený s nabíječkou, aby je mohla vyrovnávat. Ta baterka snese párkrát nabít bez toho balancování, ale aspoň jednou za čas to chce ji vybalancovat. Na letišti se taky nabíjí baterky u modelů kvůli rychlosti nabití bez balancéru, ale pak když přijedeš třeba domů, tak je dobré je nabít včetně balancování článků, aby bylo napětí na všech článcích stejné.
Inspirace neb trocha teorie: http://cs.wikipedia...3%BD_akumul%C3%A1tor
http://cs.wikipedia....3%BD_akumul%C3%A1tor
Naposledy editováno 05.11.2014 23:57:11
koupil jsem o číslo silnější, než byla náhrada, úspora asi 2 kg na váze a můžu startovat, co bahno ráčí (origo baterka na lc8 dala cca 20 startů těsně po sobě nová a cca 8-10 startů čtyřletá...což pro mě znamenalo v rozbahněných kopcích konec akce). jinak ji mám půl roku, tak nemohu říct nic víc
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
BobGS píše: U složených lithiových baterek jsou potřeba balancery - musí býr součástí baterky atd. Nemá cenu používat , snad jen u přestavby, když není místo....
Asi si necetl co jsem psal vyse? Ze je rozdil mezi lipol a lifepo4? Ze jsem vyrobil uz desitky tech baterek, nektere z nich uz jezdi nekolik let a nikde zadnej balancer - asi zazrak
Mar: balancery nejsou treba, zivotnost je vyssi - u elektromobilu s lifepo4 udavaj 10let a tam se pouzivaj cykly s hlubokym vybitim - tzn pro zivotnost horsi. Lifepo4 nejsou se ani nevzniti jako lipol ani pri poskozeni (posledni baterku jasek zlikvidoval tak ze se prosoupala o hlinikovej podsedlak...)
Tzn nevidim v jejich pouziti zadne zvlastni komplikace...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
assassin píše: Asi si necetl co jsem psal vyse? Ze je rozdil mezi lipol a lifepo4? Ze jsem vyrobil uz desitky tech baterek, nektere z nich uz jezdi nekolik let a nikde zadnej balancer - asi zazrak
Mar: balancery nejsou treba, zivotnost je vyssi - u elektromobilu s lifepo4 udavaj 10let a tam se pouzivaj cykly s hlubokym vybitim - tzn pro zivotnost horsi. Lifepo4 nejsou se ani nevzniti jako lipol ani pri poskozeni (posledni baterku jasek zlikvidoval tak ze se prosoupala o hlinikovej podsedlak...)
Tzn nevidim v jejich pouziti zadne zvlastni komplikace...
PETARDAK píše: Stev> Jj. u přestavby C.R. potřebuju schovat aku nahoru do "bobku" a tak vysoko mít 4 nebo 1kg už je znát
Taky nemusíš řešit polohu, má malý rozměr, ...
Jezdím podobnou aku rok a 1/2 v Bergu celoroční provoz, tvrdý podmínky, ... nevím, co je nabíječka ... max spokojenost. Investice je věc názoru ... musíš vědět, proč to chceš, jinak se dá do berga koupit dobrá olověna aku za cca 560,-. Tahle stála vííííc, ale nelituju, stojí to za to .
Ta moje váží cca 350g - dělaná pro potřebu motorky (nevím, jak větší objemy motorů), dělal ji Mikiberg tady z fóra. Aku dělá už cca 4 roky. Jak píše Assassin, není to nic výdělečnýho ... spíš kusovka pro známý, lidi si radši zaplatí za hezký obal z krámu ...
Současná verze aku má už plastový obal, je trochu těžší.
Moje aku je ta olepená, ale vodotěsná , poslední foto je nová verze, možná i jiný články ... nevím, jde to pořád dopředu ... více info u výrobce
Assassin, palec hore
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
assassin píše: Asi si necetl co jsem psal vyse? Ze je rozdil mezi lipol a lifepo4? Ze jsem vyrobil uz desitky tech baterek, nektere z nich uz jezdi nekolik let a nikde zadnej balancer - asi zazrak
Mar: balancery nejsou treba, zivotnost je vyssi - u elektromobilu s lifepo4 udavaj 10let a tam se pouzivaj cykly s hlubokym vybitim - tzn pro zivotnost horsi. Lifepo4 nejsou se ani nevzniti jako lipol ani pri poskozeni (posledni baterku jasek zlikvidoval tak ze se prosoupala o hlinikovej podsedlak...)
Tzn nevidim v jejich pouziti zadne zvlastni komplikace...
To že něco funguje, neznamená, že to nemůže fungovat líp Bez balancerů je životnost baterií značně nižší a je pravděpodobné, že schopnost startu bude náhle nulová, i když baterce v podstatě nic nebude, jen ji bude nutno vybalancovat. Stačí vyvést z obalu články zvlášť a je to. Budu kupovat 160 Ah 48V za cca 100 000,- a u tohohle zdroje nebudu riskovat že ho zničím nedodržením požadavků výrobce. Životnost s balancerem je 15 - 20 let a stojí pár kaček. U elektromobilu samozřejmě balancery jsou, máme 4 v práci .
Naposledy editováno 06.11.2014 21:05:23
BobGS píše: To že něco funguje, neznamená, že to nemůže fungovat líp Bez balancerů je životnost baterií značně nižší a je pravděpodobné, že schopnost startu bude náhle nulová, i když baterce v podstatě nic nebude, jen ji bude nutno vybalancovat. Stačí vyvést z obalu články zvlášť a je to. Budu kupovat 160 Ah 48V za cca 100 000,- a u tohohle zdroje nebudu riskovat že ho zničím nedodržením požadavků výrobce. Životnost s balancerem je 15 - 20 let a stojí pár kaček. U elektromobilu samozřejmě balancery jsou, máme 4 v práci .
U elektromobilu baterku nabijis na max a pak se z ni snazis dostat maximum energie - v te aplikaci na motorce je baterka v podstate neustale udrzovana na 80procentech nabiti. Ja mam na sve baterce vyvedenej servisni konektor a prubezne kontroluju jak na tom jednotlive clanky jsou a z toho vychazim kdyz tvrdim ze pri teto aplikaci ten balancer nema smysl...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
2 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
Taky se už dělá více typů jsem koukal, ta LiFePo má myslím 3,2V na článek, klasická LiPolka 3,6V a viděl jsem i pod nějakým označením s 3,8V.
Nedělají se ty továrně vyrobený baterky už se zabudovaným balancérem? Pak by jasně stačilo na ni přivést jen + a - a není problém, cena balancéru je minimální. A vzhledem k tomu, že životnost těchto baterek je daleko větší při udržování jejich kapacity u Lipolů myslím ideálně na 40 procentech nabití (před zimní pauzou je dobré nabít baterie na nabíječce režimem STORE, který je vybalancuje myslím na 3,8V oproti plnému nabití, které je 4,2), mohl by nějaký zabudovaný čip v baterii zvládnout i tohle.
Vývoj jde ale v tomto oboru neustále kupředu, buhví, kam se to za pár let posune, třeba budou motorky jezdit výhradně na elektřinu a benzín bude minulostí (jako dnes i v modelařině, i když benzínové motory lítají samozřejmě taky)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
assassin píše: Sklada se to z 2300mAh clanku od firmy A123 batteries, valecek prumer cca 20mm, delka asi 50mm - pro mensi motory staci 4clanky(start proud max kolem 120A) pro vetsi motorky davam dva tyhle 4clanky paralelne - tzn 4,6Ah kapacita, teoreticky 240A start proud. S tima uz jezdi soousta mistnich ducastistu, a snad vsichni TLkari :)
No toto! Jak to že já ne?
Naposledy editováno 07.11.2014 00:37:27
mar36 píše: Máte asi pravdu, při tomto použití není zase balancér až tak nutný, spíš v tý modelařině při větších odběrech se články víc rozhodí. Navíc mají tyhle baterky výhodu, že je lze nabíjet velkými proudy, já používám i dvojnásobek kapacity, takže je nabitá třeba i za dvacet minut. Taky je výhodou, že ji můžeš dát do auta i motorky v jaké poloze chceš, nemusí být dnem dolů (ostatně gelovka vlastně taky ne).
Taky se už dělá více typů jsem koukal, ta LiFePo má myslím 3,2V na článek, klasická LiPolka 3,6V a viděl jsem i pod nějakým označením s 3,8V.
Nedělají se ty továrně vyrobený baterky už se zabudovaným balancérem? Pak by jasně stačilo na ni přivést jen + a - a není problém, cena balancéru je minimální. A vzhledem k tomu, že životnost těchto baterek je daleko větší při udržování jejich kapacity u Lipolů myslím ideálně na 40 procentech nabití (před zimní pauzou je dobré nabít baterie na nabíječce režimem STORE, který je vybalancuje myslím na 3,8V oproti plnému nabití, které je 4,2), mohl by nějaký zabudovaný čip v baterii zvládnout i tohle.
Vývoj jde ale v tomto oboru neustále kupředu, buhví, kam se to za pár let posune, třeba budou motorky jezdit výhradně na elektřinu a benzín bude minulostí (jako dnes i v modelařině, i když benzínové motory lítají samozřejmě taky)
Balancer je jeden smd obvod a triak, nedela nic jinyho nez ze hlida horni a spodni mez clanku a v pripade prekroceni clanek odpoji. Porizovaci ce na asi 70 kc, jestli si to dobre pamatuju ., uroven napeti jak horni tak spodni se da ridit podle tojo co tam narves za odpory, ale tenhle obvod neni problem postavit z beznych soucastek,
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
radi5 píše: BobGS> U Lifepo4 není balancér až tak nutný a na životnost baterie má zanedbatelný vliv. Zejména v přpíadě této aplikace.
Pánové, tak ho tam nedávejte, asi to víte líp než lidi co se tím živí a berou za to záruku. Každý kdo něco sbastlí a ono to nějak funguje má dojem, že se stal odborníkem v oboru, proč ne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
BobGS píše: Pánové, tak ho tam nedávejte, asi to víte líp než lidi co se tím živí a berou za to záruku. Každý kdo něco sbastlí a ono to nějak funguje má dojem, že se stal odborníkem v oboru, proč ne
a ty se tim zivis a beres za to zaruku? ze tu tak machrujes?
Bubrak-ZX10R píše: a ty se tim zivis a beres za to zaruku? ze tu tak machrujes?
Kdo machruje? I když dokážu zbastlit jak dobrou nabíječku na cokoli, tak balancer, zeptal jsem se ( a nestydím se za to, není hanba nevědět, hanba je nezeptat se )
http://solar.elant.c...-baterie-LiFePO4.pdf
Využití baterie není 80%, ale menší, viz graf
http://www.auto88.cz/_img/LFP-03.jpg
Tady by ti mohli poradit
http://www.fg-forte....aterie--lifepo4.aspx
Protože LiFePo4 je lithiový akku, můžeš si zásady použití přečíst i tadyhttp://www.battex.info/hermeticke-akumulatory/li-akumulatory/pouzivani-li-ion-akumulatoru-v-praxi
Najdeš taky
Výhody a nevýhody LiFePO4 baterií:
Výhody: •Velmi vysoká hustota energie a s tím související nízký objem a váha baterie
•Maximální počet dobíjecích cyklů kolem 2000
•Baterie nemají paměťový efekt
•Vysoká životnost baterie (3-10 let)
•Účinnost nabíjení až 95%
Nevýhody:
◾O něco nižší hustota uchovávané energie než u Li-Ion
◾Rychlé dobíjení snižuje životnost baterií
◾Možnost předčasného selhání baterie v případě často opakovaného vybití pod 30%
Což u akumulátoru nabíjeného na cca 50% je dost pravděpodobné
Jestli je napsání toho co vím machrováním, tak tady machruje kde kdo. Pokud jsi línej něco vědět, nenavážej se do těch co líní nejsou
ano balancer je uplne megasuper, ale tady ma stejnej efekt jako rict, ze nejlepsi pro motorku je kdyz stoji v obyvaku a vubec nejezdi.
To ze baterky do elektromobilu, jako zalozni zdroje apod balancer maji nic neeokazuje - jak jsem psal tyto baterky pracuji v jinem rezimu - energie se z nich dlouhodobe odebira a pak se nabiji - nejsou trvale na stejne urovni nabiti jako v te motorce...
To ze jsem psal ze na sve akku mam servisni konektor a monitoruju co se s clanky deje taky ignorujes? Taky ti to prijde jako bastleni stylem "neco sem splacal a ono to funguje" ?
On je totiz s balancery problem ze tam nemuzou byt zapojene i behem vybijeni - a pokud jsou nejake slozitejsi(bms) tak zas maji behem vybijeni limitovany proud - life baterka s integrovanym bms systemem opravdu neda potrebny startovaci proud - pokud to takhle neni, rad se necham poucit...
Naposledy editováno 08.11.2014 11:58:05
vilemx píše: Důvodem může být úplně jiná charakteristika nabíjení a háklivost na překročení napětí, resp. teploty. Když ti odejde regulátor (vivat Honda), tak olověnou baterku vyvaříš a v nejhorším případě odpráskneš elektoniku motorky + žárovky. Lithiová baterie udělá bum.
Moc to prožíváš. Mám taky lifepolymer, jedna sezóna a za mě . Jinak jak píšou všichni kolem dokola, nenechat vybít do mrtě, pak je baterka KO. Když omdlí regler, tak baterka taky umře, ale to musíme ostatně jednou udělat i my všichni.
Váha lithiovky je pětinová oproti olovu. Navíc je i rozměrově poloviční - zbyde víc místa v kastlíku.
Edit: tady 3 roky záruka...
Naposledy editováno 08.11.2014 16:53:54
3 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
Assasin - pokud jsi četl, balancéry se dávají proto, že články nejsou stejné. Firmy co to vyvíjí vyberou stejné články které dají k sobě, ale zatím nikdo startovací baterie nedělá právě kvůli balancování, Třeba za rok, dva.
Z grafu plyne, že baterie je při dlouhodobém nabíjení nabitá max na 60 %, při normálním provozu se toho v praxi nedosáhne. Ale nic proti, pokud je nutno, proč ne, je jen třeba vědět co to obnáší a pokud to jde pamatovat na dobíjení nejlíp nab. na 16V - to snese elektronika bez problémů a zajistí delší životnost.
Servisní konektor, nevím co na něm servisuješ, ale pokud občas baterku vybalancuješ tak je to OK, viz návod, který jsem dal do min příspěvku.
Bubrak - nebreč pořád, o nic nejde, samozřejmě že v odkazech byly věci, které zde už byly, ale i věci, které nebyly, výpisky ti z toho dělat nebudu.
666S999 - ušetřené kilo na motce která má 1 - 3 metráky to není žádné terno, když není místo, proč ne. Pravda je že LIFEPO4 se max nafoukne a nehoří, takže bezpečné to - zvlášť při nabíjení na 60%je
Mozno do toho tiez pojdem, ale u moto, kde budu tie 3 kila aj poznat. Na mojej by to malo mozno prinos akurat tak v usporenom mieste, aby som mohol mat nepremoky pod sedackou.
BobGS píše: Pánové, tak ho tam nedávejte, asi to víte líp než lidi co se tím živí a berou za to záruku. Každý kdo něco sbastlí a ono to nějak funguje má dojem, že se stal odborníkem v oboru, proč ne
LiFePo packů provozuji současně hodně. Takže sděluji mmj. vlastní zkušenosti na rozdíl od internetových žvanilů typu "ctrl c - ctrl v"....... .
Naposledy editováno 08.11.2014 22:33:27