Po vyzkoušení motorek různých značek a typů (v mládí Jawa Stadion S11 a S22 a Pionýr 50/20, na stará kolena pak 4T padesátka TMEC Betka, Honda CBF125, BMW F650GS, Honda VT750C4 Shadow, BMW R1100GS, BMW R65, BMW R1200ST) jsem si začal víc a víc uvědomovat, že netřeba mi už nadlitrových čtvrttunových silničních korábů s maximálkama až přes 200 km/h a s potenciálem cestování ve dvou (a ještě obtěžkaný bagáží) skrzevá alpské průsmyky, a když je dost benzínu a času, tak i dál...
A že pro moje potřeby relaxace na dvou kolech mi mírou vrchovatou a vlastně i mnohem lépe vyhovují menší, lehčí a obratnější stroje.
Takže po redukci vozového parku v poslední době jsem se rozhodnul udělal si velkou radost a poprvé v životě jsem si dopřál ten luxus pořídit si úplně novou a ještě nikým neježděnou motorku (zatím všechny moje předchozí byly z druhé ruky), a proto jsem si taky dovolil toto vlákno tematicky zařadit do rubriky "Moje první motorka"...
EDIT 10.4.2013:
Aktualizace z původního názvu "Jak si dobře vybrat a koupit funglovku WR250X" na název dnes už lépe vystihující diskutovaná témata.
Naposledy editováno 10.04.2013 21:32:25
Pokud bych to zvladl sam doma, tak bych mozna koupil jinou rozetu a postavil to vice do sily, nevim vsak co to vse obnasi. A ani co je potreba k tomu, zkratit, nebo prodlouzit retez.
Tak kdyby se nekomu chtelo rozepsat, byl bych moc rad :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
A za 130 máš toho základního AJPa s tím, že pokud se nechystáš závodit tak provedení za 170 nepotřebuješ.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Skalik píše: za 130 máš toho základního AJPa s tím, že pokud se nechystáš závodit, tak provedení za 170 nepotřebuješ.
Technicky souhlas, ale cenová korekce:
To dražší AJP nikoli za 170, ale za 175 tisíc.
A už se musím opakovat z předchozí stránky - to levnější AJP nikoli za 130, ale za 138 tisíc.
LaKy_ píše: mam ted napnutejsi retez, nez jsem mel s temi tovarnimi gumami, nevim, jak moc je to na zavadu.
Důležité je, aby řetěz NIKDY nebyl přepnutý při JAKÉKOLIV poloze kyvky vůči podsedlovému rámu respektive vůči bloku motor+převodovka. Jinak kromě poškození ložiska výstupní hřídele převodovky a lokálního (nerovnoměrného) a/nebo celkového enormního vytahání řetězu hrozí i jeho přetržení se všemi možnými fatálními důsledky pro motorku a jezdce.
LaKy_ píše: Pokud bych to zvladl sam doma, tak bych mozna koupil jinou rozetu a postavil to vice do sily, nevim vsak, co to vse obnasi. A ani co je potreba k tomu, zkratit, nebo prodlouzit retez.
Více do síly --> více zubů rozety (její větší průměr) --> delší řetěz (s více články).
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Dovi => Ještě je tu jedna ze slovenska je to rok 2008, nájezd 25000km za 3500e (98000kč), což se mi zdá celkem dost, když si vezmu že za těch 5500e koupím skoro novou rok 2014 s nájezdem 3-7tis km nebo když už tak WR X 2008 s nájezdem 15000km za 80 000, a měl bych finanční rezervu na enduro kola,....
http://www.motoinzer...835362-wr-250-r.html
http://www.motoinzer...835287-wr-250-x.html
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Rischwon píše: Tak si to taky říkám,..kdybych jezdil pouze terén, tak to AJP bude asi fakt lepší. Bydlím v centru města, takže vždycky je to chtě nechtě cca 30% silnice, 70% teren (spíš soft enduro, bahno jen občas). Na moto jezdím do práce a když už je nějaký větší celodenní výlet, tak jedu z velké části po silnici. Chtěl jsem AJP jet vyzkoušet na testovačku do Králíků, ale nevyšlo mi to skr ,... tak si říkám, že je to možná aj dobře, pač věřím, že to může byt v terénu perfektní svezení a mohlo by mě to trošku odvést pozornost od WR R, které je pro mě stále na první místě.
Souhlas, a jestli můžu, tak malou poznámku - obecně se ten poměr terén/silnice dost přeceňuje.
Co si tak pamatuju ještě z dob svého ježdění na "Gelende-Štráse" enduru BMW R 1100GS (boxer nevhodný do těžkého terénu - samozřejmě je to jiná liga a těžká pára oproti o polovinu lehčímu endurku WR 250R/X) a z diskusí na foru BMWGS, tak lidi většinou mají v tomto ohledu velký oči s tím poměrem off-road / on-road.
Původní představa je třeba 50 na 50, nebo někdo i 80 na 20 (maluje si to tak, že 80% ujede v terénu a 20% na silnici), ale praxe bývá většinou opačná - na 100 km zvládnutých alespoň ve středně náročném terénu (nikoliv na lehce sjízdné šotolině nebo polní cestě) nakonec připadá třeba 700 nebo 1000 km po silnicích s pevným nebo se zpevněným povrchem. Schválně ať si to každý zkusí pro zajímavost někdy třeba za dva tři roky zpětně vyhodnotit...
Rischwon píše: ...WR R, které je pro mě stále na první místě. Jenže nechci žádnou na koleni upravovanou či bouranou,... Ty, co vycházeli kolem 100tis, jsou beznadějně pryč, a jediné, co je momentálně dostupné a pro mě přijatelné, jsou lehce zajeté z Německa víceméně za cenu nové (5500 až 6500e). Dovi => Ještě je tu jedna ze Slovenska, je to rok 2008, nájezd 25000km za 3500e (98000kč), což se mi zdá celkem dost, když si vezmu, že za těch 5500e koupím skoro novou rok 2014 s nájezdem 3-7tis km nebo když už tak WR X 2008 s nájezdem 15000km za 80 000, a měl bych finanční rezervu na enduro kola...
Člověče, já čím jsem starší a snad i o něco zkušenější, tím míň si troufám takto na dálku radit. Akorát že u sebe vím, že např. k nákupu 6 a půl roku starého terénního endura s nájezdem 25 tisíc km a s neznámou historií bych asi měl za tu cenu přes 100 tisíc korun (včetně dovozu z ciziny a přihlášení v ČR) problém se přemluvit. Ledaže by to bylo ježděné od začátku mým dobrým kamarádem nebo třeba kolegou z práce a věděl bych, co má ta mašina za sebou a jak s ní bylo celou dobu zacházeno. Je to tedy jenom takový můj preventivně opatrný a čistě subjektivní přístup, protože ve skutečnosti kterýkoliv z těch strojů v odkazovaných inzerátech může být ve velmi dobrém stavu, jenže to takhle na dálku nepoznáš.
Jak jsi zmínil, bylo by to hodně o přemlouvání. Za 80 bych možná přemýšlel jinak,...ale pořád by to bylo jakési "krizové" řešení. Primárně hledám rok 2010 s nájezdem pod 10tis km.
Jinak ten poměr jízdy on/off bude asi i u mě trošku zkreslený, spíš jsem to bral časově než kilometrově, takže reálně to klidně může byt 50/50 neli víc silnice.
Dovi píše:
Důležité je, aby řetěz NIKDY nebyl přepnutý při JAKÉKOLIV poloze kyvky vůči podsedlovému rámu respektive vůči bloku motor+převodovka. Jinak kromě poškození ložiska výstupní hřídele převodovky a lokálního (nerovnoměrného) a/nebo celkového enormního vytahání řetězu hrozí i jeho přetržení se všemi možnými fatálními důsledky pro motorku a jezdce.
Více do síly --> více zubů rozety (její větší průměr) --> delší řetěz (s více články).
Ted si me trosku postrasil, to je dobre
Co jsem vycetl, tak tovarni retez by mel mit 108 clanku, ten muj uz ma neco najeto a nechtel bych to asi nejak nastavovat, tak bych koupil novy a k tomu bych chtel i tu vetsi rozetu. Vychozi prevod je 13/43 a s tou gumou, co tam mam ted retez neni prepnuty, ale urcite neni volny, jak by mel byt. Premyslel jsem tedy o tom, ze bych koupil rozetu 47 a retez, ktery by mel 112 clanku (s tim, ze by se mi trochu zvetsilo i misto mezi gumou a lizatkem). Takhle nejak by to mohlo fungovat, ne? (neco v tom smyslu jsem vycetl na WRR forum i s tim, ze se pocita, ze tech 112 clanku vyjde pro vetsi gumu) Kdyztak me opravte
PS: Kdyby nekdo nekdy hledal, tak odkaz zde http://wr250rforum....chains-and-sprockets
Naposledy editováno 11.11.2014 23:28:12
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
LaKy_ píše: tovarni retez by mel mit 108 clanku, ten muj uz ma neco najeto a nechtel bych to asi nejak nastavovat, tak bych koupil novy a k tomu bych chtel i tu vetsi rozetu. Vychozi prevod je 13/43 a s tou gumou, co tam mam ted, retez neni prepnuty, ale urcite neni volny, jak by mel byt. Premyslel jsem tedy o tom, ze bych koupil rozetu 47 a retez, ktery by mel 112 clanku (s tim, ze by se mi trochu zvetsilo i misto mezi gumou a lizatkem). Takhle nejak by to mohlo fungovat, ne?
Rychlá baj voko kontrola zhruba sedí - chceš přidat 4 zuby na rozetě, takže na opásání poloviny nové rozety nyní řetěz navíc (oproti předchozí rozetě) spotřebuje o něco málo víc než dva články (opásání je o trochu větší než 180 stupňů), a trochu se taky prodlouží i vzdálenost mezi tečnými body rozety a předního kolečka.
Takže při stejné poloze kola v kyvce by to chtělo řetěz alespoň o cca 3 články delší. Ale když bude delší o 4 články, nebude to na závadu, pokud Ti ještě na kyvce zbývá dostatečný prostor pro posun kola dál dozadu, a to jak v současnosti (kvůli oddálení vzorku drapáku od lízátka), tak i později, až dojde provozem k protažení řetězu.
Rider23 píše: zpřevodování se dá změnit rozetou, ale i sekundárním ozubeným kolečkem. Takže pokud chceš motorku hodně do síly a zadní rozeta by byla moc veliká a řetěz by zasahoval do nějaký části motorky, tak lze koupit o něco větší přední ozubený kolečko.
POZOR, takhle ne! Tím by naopak došlo ke zpřevodování "do rychlosti".
Pro zpřevodování "do síly" je nutno přidat zuby vzadu a/nebo ubrat vepředu.
Zmenšování předního kolečka ale má své limity, a není dobré to přehánět s ohledem na ztráty a na životnost kolečka + řetězu.
Rider23 píše: Průvěs řetězu pro teréní motorky by měl bejt 3-4 cm. Já jsem dával na 4 cm protože když se jezdí blátem tak se to nabalí i na řetěz a tím se i víc napne.
U Yamahy WR250R/W je to víc - vychází to tuším snad až něco mezi 45 - 55 mm. Zatímco u první série WR 250R z roku 2007/2008 ještě udával výrobce rozkmit řetězu v rozmezí 38 až 48 mm, tak následně už jak u WR 250R, tak i u WR 250X předepisuje jinou metodiku - nikoliv rozkmitem řetězu (rozdílem mezi horní a dolní polohou řetězu), ale vzdáleností mezi řetezem a spodní hranou kyvky, která by měla být v rozsahu od 8 do 13 mm. Viz přiložený obrázek:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Dovi píše:
U Yamahy WR250R/W je to víc - vychází to tuším snad až něco mezi 45 - 55 mm. Zatímco u první série WR 250R z roku 2007/2008 ještě udával výrobce rozkmit řetězu v rozmezí 38 až 48 mm, tak následně už jak u WR 250R, tak i u WR 250X předepisuje jinou metodiku - nikoliv rozkmitem řetězu (rozdílem mezi horní a dolní polohou řetězu), ale vzdáleností mezi řetezem a spodní hranou kyvky, která by měla být v rozsahu od 8 do 13 mm. Viz přiložený obrázek:
Super, tohle jsem treba vubec nezaznamenal, asi proto, ze mam model z 08 :D
Navic jsem cetl (na zahranicnich forech) ze 12 zubu na prednim kolecku nedela dobre nejakym komponentum, ze minimalne by tam melo byt tech 13, ale nekteri zase rikaji, ze jezdi 12 uz jakou dobu a bez problemu, tezko z toho neco usuzovat. Zkusim tech 47 na zadni a dam vedet. Doufam tedy, ze tech 112 clanku bude stacit, nebo bych mel radeji koupit vic a pak treba zkratit? Zase nevim, jestli je vhodnejsi retez prodluzovat, nebo zkracovat a na vypocty, abych si to spocital moc nejsem. Kazdopadne v tuhle chvili mam kolo jeste kam dozadu posouvat, takze si myslim, ze treba retez o 114 clancich by tam jeste sel (nevim jestli se dela)
http://www.tipmoto.c...272865-wr-250-r.html
toto vypadá jako skoro nová voňavka, ale kdoví jestli to není od nějakého pojašeného taloša, co ji držel těžce pod krkem a špatně si ji zajel, tak se ji radši zbavil...spekulace by mě šli
že dovoz na zakázku do 3 dnů,...ta cena je dost dobrá, na německých webech jsem kus stejného roku a podobného nájezdu viděl za cca 155 000. Znovu mě napadají spekulace,.. Každopádně se mi ten kus na fotkách zamlouvá, ale asi bych nekoupil něco co bych předem nemohl ošahat a vyzkoušet. Čas sice mám, jenže taky můžu promarnit příležitost jak se mi stalo dva měsíce zpět.
a ještě se tu objevila vytuněné Xko
http://www.tipmoto.c...272829-wr-250-x.html
Naposledy editováno 12.11.2014 16:03:54
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Pánové ji koupí za 3700e(104 000kč) a v čr ji hodí za 125k, tomu se říká pěkná brigádka, no ikdyž jim to po odečtení nákladů nehodí zas tak extra moc. 10% je myslím že zasloužená odměna, kdyby oběhali ještě papíry byl by důvod přemýšlet,..nebo tam zajet osobně, ale tak domluv se s Italem. Italové mají celkem bohatou nabídku ojetin za ceny o 1000 e nižší než třeba v Německu. Nějak nemůžu přijít na to proč,...
http://www.moto.it/m...dex.html?msg=5730501
Naposledy editováno 12.11.2014 16:37:42
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
tak jsem nafotil ten kryt pod motor na mou wr250x.
Nejlepší bylo použít pet fólii na opsání tvaru, přesně totiž vidíte kde co je (díry na šrouby a na výpustní šroub oleje).
Šablonu jsem opsal na hliníkový plech síla 3mm. Znovu bych asi použil nerez, protože víc vydrží a neoxiduje! Po 1000km provozu jsem docela koukal jak je to od kamínků osekaný!!! Bez toho krytu dostává blok motoru docela na pr.el
Plech jsem oříznul a provrtal podle označení. Ohýbání bylo trochu pracnější. Přes trubku ve svěráku to bylo ale nejlepší navíc s hliníkem se dělá dobře! Ta nerez by se ohýbala daleko hůř.
Musel jsem pořád zkoušet jak to pasuje, aby dobře seděl! Šrouby jsem sehnal s nízkou hlavou.
V přední části jsem dal mezi plech a držáky 2,5mm podložky aby se plech zbytečně neopíral o trubky rámu a taky aby nedocházelo k rezonancím.
Rischwon píše: Tak a už jsem ji objevil, to samé eRko co jsem o ni psal o příspěvek výše.
Pánové ji koupí za 3700e(104 000kč) a v čr ji hodí za 125k, tomu se říká pěkná brigádka, no ikdyž jim to po odečtení nákladů nehodí zas tak extra moc. 10% je myslím že zasloužená odměna, kdyby oběhali ještě papíry byl by důvod přemýšlet,..nebo tam zajet osobně, ale tak domluv se s Italem. Italové mají celkem bohatou nabídku ojetin za ceny o 1000 e nižší než třeba v Německu. Nějak nemůžu přijít na to proč,...
http://www.moto.it/m...?msg=5730501 [/quote]
Protože se ke všemu chovají jako dobytek a tak to podle toho vypadá. Jak auta tak motorky.
Ten kryt je pěknej taky budu muset udělat a nebo koupit jen bych asi radši nějakej širší, aby chránil trochu víc strany motoru, protože ta vodní pumpa je dost vystrčená tak by se mohla poškodit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Kardif píše: Zdar, tak jsem nafotil ten kryt pod motor na mou wr250x.
Nejlepší bylo použít pet fólii na opsání tvaru, přesně totiž vidíte, kde co je (díry na šrouby a na výpustní šroub oleje). Šablonu jsem opsal na hliníkový plech síla 3mm. Plech jsem oříznul a provrtal podle označení. Ohýbání bylo trochu pracnější. Přes trubku ve svěráku to bylo ale nejlepší, navíc s hliníkem se dělá dobře! Nerez by se ohýbala daleko hůř. Musel jsem pořád zkoušet, jak to pasuje, aby dobře seděl! Šrouby jsem sehnal s nízkou hlavou. V přední části jsem dal mezi plech a držáky 2,5 mm podložky, aby se plech zbytečně neopíral o trubky rámu a taky aby nedocházelo k rezonancím.
Kardife,
zdravím, šikovnej, díky za zprávu i za fotky!
A zeptám se - byl bys případně schopen a ochoten vyrobit další šusplech nebo jejich omezený počet pro zdejší uživatele WR 250R/X? Samozřejmě ale pokud ne, každý by to doufám pochopil - ono není vůbec o co stát, je s tím jenom práce a starosti pak i se zabalením a posíláním atd., a ještě nakonec riskuješ, že pak nějaký dobrák řekne, že seš vydřiduch, protožes na tom trhnul třeba dvě tři stovky ("výdělek" dejme tomu 200 Kč za několik hodin vlastní tvůrčí práce plus nutná režie k tomu).
V tom případě, neměl bys alespoň nákres (rozvinutý tvar) s kótama pro eventuální zdejší zájemce o samovýrobu?
P.S. - jen pro jistotu
Ptám se nezištně opravdu za ostatní, hlavně za bahňáky, ne za sebe - na svém motardu WR 250X ježděném podobně jako třeba na čoprkrujzrech nebo na naháčích výhradně po "čistých" silnicích jsem ten šusplech nepotřeboval a proto jsem si ho nevyráběl ani nikde nesháněl.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
LaKy_ píše: Zkusim tech 47 na zadni a dam vedet. Doufam tedy, ze tech 112 clanku bude stacit, nebo bych mel radeji koupit vic a pak treba zkratit? Zase nevim, jestli je vhodnejsi retez prodluzovat nebo zkracovat, a na vypocty, abych si to spocital, moc nejsem. Kazdopadne v tuhle chvili mam kolo jeste kam dozadu posouvat, takze si myslim, ze treba retez o 114 clancich by tam jeste sel (nevim jestli se dela)
Vem si, že výrobce to má dobře odladěno (délka řetězu versus poloha osy kola na kyvce) právě pro své tovární obutí a pro odzkoušený sekundární převod. Ovšem Tvoje situace je o to komplikovanější, že laboruješ nejenom s kolem téměř o 5 cm větším (a proto to kolo chceš nebo potřebuješ posunout na kyvce víc dozadu), ale ještě chceš/potřebuješ změnit převodový poměr, konkrétně zvětšit rozetu, a tak tam máš holt víc proměnných k řešení rovnice.
Takže když dáš o ty 4 zuby větší rozetu, tak jenom kvůli ní bys měl přidal odhaduju tak asi 3 články řetězu (viz zdůvodnění v diskusi z 12.11.2014 13:08). A jestli tam máš nyní (za současného stavu) ještě OPRAVDU DOST MÍSTA pro další posun kola dozadu včetně rezervy do budoucna pro dopnutí vytahaného řetězu (a v tom potřebném posunu Tě dnes brzdí jenom délka stávajícího řetězu), tak bys mohl dále uvažovat ještě minimálně i o dalším jednom nebo dvou článcích řetězu navíc...
Ale zase to s tou délkou řetězu nepřehánět - proti nějakému většímu posouvání kola dozadu hovoří dvě věci. Jednak za chvíli ten drapák trochu ojedeš, vůle mezi kolem a lízátkem se zvětší a potřeba posouvat to velké kolo co nejvíc dozadu už nebude tak velká jako u zcela nového drapáku. A druhá věc je, že až se Ti provozem vytáhne nový řetěz, už bys pak nemusel mít moc možností kolo posouvat ještě dál dozadu a protažený řetěz správně dopnout; ovšem toto je řešitelné dodatečným odebráním již nepotřebného článku - až by tato potřeba nastala.
P.S.
Druhá možnost je nechat to tak, jak to je - s tím, že se drapák za chvíli trochu ojede a kolo už nebude tak moc natěsno u lízátka. Ale neřeší se tím fakt, že nyní se stávající originální řetězovkou, když tam máš kolo o cca 5 cm větší než defaultní, vyrobil sis převod poněkud "do rychla". Což sice může, ale taky vůbec nemusí vadit - záleží víceméně na tom, na jaké kvalty a při jakých otáčkách motoru jak náročné terény a sklony jezdíš a co Ti vyhovuje.
Zatím všem díky
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
http://www.primotorb...-wr-250-x-d25822.htm
Já nevím jestli se mi to zdá, nebo je to jen špatným úhlem, ale ty WR Xka na enduro kolách prostě vypadají jinak než WR R. Jestli je tam vidlice menší, ale těch 5 cm nemože byt takový rozdíl nebo tam klame ten větší kotouč z motardových kol. Viděl někdo vedle sebe Xko na enduro kolách a WR R?
Už mi jde z těch ojetin hlava kolem,..jenže nová je taky problém. Yamaha dealer neví jestli vůbec budou, natož kolik by mohli stát.... s dnešním kurzem eura to asi extra akční ceny nebudou,...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Kome píše: Rischwon> Byl jsem se na to mrknout, jsou tam nejaky veci navic, upilovany packy, krytky na predni a zadni vidlici a jiny vyfuk, original by mel byt k tomu. Proti WRR je tam rozdil minimalni, ale bohuzel je problem se zapisem kol do TP a tudiz to muze byt o hubu, kdyz se neco stane. Myslim, ze někde je inzerat primo od majitele, prodava to o deset tis levneji. Ja uz koukam jen po Rku a pokud se zadny kloudny nekde neobjevi, tak skocim holt do CRFka.
Ona ale ta případná dočasná (= dle potřeby tam a zpátky) konverze ze "silničního" X na "terénní" R má tu výhodu, že na veřejných komunikacích, kde je legálnost respektive technická způsobilost pod velkými sankcemi vyžadována, je to v pohodě, protože se jezdí právě na těch defaultních legálních (v TP zasaných) silničních 17" kolech.
A na terénních kolech (s libovolnýma ráfkama obutýma třeba i do crossových drapáků, které nejsou homologovány pro jízdu po silnici) ježděných v terénu mimo veřejné komunikace se technická způsobilost k provozu motorového vozidla na veřejných komunikacích (včetně zápisu příslušných ráfků a pneumatik do TP) zase neřeší...
___
Naopak u konverze z R na X nastává v případě změny z terénních 21" + 18" kol na 17" silniční ráfky se silničními pneumatikami legislativně neřešitelný problém s těmi koly. Přestože Rko a Xko jsou po technické stránce (až na velikost bočního stojánku a přední kotoučové brzdy) de facto stejné stroje, de jure se liší právě těmi různě velkými koly zapsanými v TP.
Jiná věc by byla, pokud už má člověk ve volbě X versus R definitivně jasno a to WRko v Rkové enduro verzi si pořizuje dlouhodobě hlavně pro ježdění v terénu a s tím, že občasné silniční přejezdy na velkých terénních kolech s vysokým hrubým vzorkem (rychle se na asfaltu sjíždějícím) bere jen jako nutné zlo a v co nejmenší míře.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Dovi> Já právě ještě nejsem definitivně rozhodnutý co budu vlastně jezdit. To WR to má u mě rozhodnout na kterou cestu (on/off) se budu v budoucnu vracet častěji. Celkem se mi to začíná líbit to Xko na enduro kolách. Podzim až jaro enduro kola a na léto, kdy jsou výlety po silnici častější a offroad cesty plnější (cyklisti, turisti) tak by se využili i motard kola.
Jen bych se chtěl zeptat,..je přední brzda na Xku o dost silnější, nebylo by to v blátivém terénu nebo v terénu všeobecně na škodu co se týče silnějšího brzdného účinku, nebo velikosti kotouče i celé brzdy???
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Rischwon píše: Chlapy, viděli jste tento kus někdo na živo? http://www.primotor...-wr-250-x-d25822.htm Já nevím jestli se mi to zdá nebo je to jen špatným úhlem, ale ty WR Xka na enduro kolách prostě vypadají jinak než WR R. Jestli je tam vidlice menší, ale těch 5 cm nemože byt takový rozdíl nebo tam klame ten větší kotouč z motardových kol. Viděl někdo vedle sebe Xko na enduro kolách a WR R? Už mi jde z těch ojetin hlava kolem..., jenže nová je taky problém. Yamaha dealer neví, jestli vůbec budou, natož kolik by mohli stát... s dnešním kurzem eura to asi extra akční ceny nebudou...
Pokud nemá už moc unavené pružiny, řekl bych, že to bude nejspíš záběrem (pohled shora dolů)...
Co se srovnání R a X týče, hodil jsem v rychlosti na papír pár základních údajů, ze kterých to snad bude zřejmé (výpočty provedeny pro defaultní velikosti kol):
R vepředu: 80/100-21" ==> průměr 693 mm = rozměr A(R)
X vepředu: 110/70-17" ==> průměr 586 mm = rozměr A(X)
rozdíl průměru předních kol = 107 mm
rozdíl výšek středů předních kol (konec přední vidlice) = 53,5 mm
R vzadu: 120/80-18" ==> průměr 649 mm = rozměr B(R)
X vzadu: 140/70-17" ==> průměr 628 mm = rozměr B(X)
rozdíl průměrů zadních kol = 21 mm
rozdíl výšek středů zadních kol (konec zadní vidlice) = 10,5 mm
Rozdíl světlých výšek uprostřed mezi oběma osama kol = (53,5 + 10,5) / 2 = 32 mm
Z těchto rozdílů daných jinými koly by měly vyplývat tyto důsledky u WR 250R oproti WR 250X:
- větší výška řídítek, odhadem asi o 4 až 4,5 cm
- větší výška sedla, odhadem asi o 3 až 3,5 cm
- větší světlá výška, pod motorem odhadem o cca 3 až 3,5 cm
- kvůli tomu delší stojánek (potvrzeno měřením - viz 3. strana této diskuse, 28.12.2012)
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Rischwon píše: Kome> Já jsem taky koukal víceméně jen po eRku, ale holt člověk musí vybírat z toho, co je. U toho Xka bych tu homologaci na enduro kolách v mém případě vůbec neřešil, stejně člověk v terénu tolikrát projede místa, kde by neměl co dělat, a když si tam člověk nedejbože rozseká hubu, tak si to taky sám odsere se vším všudy,.. ale jestli bydlíš v centru Prahy, tak by to asi nejideálnější nebylo,... chtě nechtě po silnici ujedeš dost km,.. Dovi> Já právě ještě nejsem definitivně rozhodnutý, co budu vlastně jezdit. To WR to má u mě rozhodnout, na kterou cestu (on/off) se budu v budoucnu vracet častěji. Celkem se mi to začíná líbit to Xko na enduro kolách. Podzim až jaro enduro kola a na léto, kdy jsou výlety po silnici častější a offroad cesty plnější (cyklisti, turisti), tak by se využili i motard kola. Jen bych se chtěl zeptat,.. je přední brzda na Xku o dost silnější, nebylo by to v blátivém terénu nebo v terénu všeobecně na škodu, co se týče silnějšího brzdného účinku, nebo velikosti kotouče i celé brzdy???
Jestli mermomocí trváš na WRku, tak kromě Yamahy WR 250X a WR 250R se nabízí ještě taky Husqvarna WR 250... Pro jistotu - to byl jen joke, tu bych Ti s klidným svědomím neradil, to je syrový stokilový překoňovaný dvoutaktní kladivo na čarodějnice.
___
Takže teď už vážně - přední brzda na Yamaze WR 250R/X je u WR 250X účinnější (silnější) proto, že se brzdný moment vytváří na větším poloměru. Jinak řečeno, síla působící na větším rameni vyvodí větší moment, nebo taky pro stejný moment postačí menší třecí síla mezi destičkama a kotoučem.
Je to tak navrženo proto (myšleno ta silnější brzda u WR 250X oproti slabší u WR 250R), že u endura WR 250R, a to přestože má o víc než 10 cm větší předn kolo, tak na písku a trávě, na mokrém kamení, na spadaném listí apod. stačí pro jeho zablokování subtilnější, méně dimenzovaná brzda, než jaká je jinak potřebná na asfaltu, kde to přední kolo nezablokuješ tak snadno (a zvláště u WR 250X se širší a přilnavější gumou).
Co se brzdného účinku týče, ani ta silnější přední brzda na WR 250X není nějak přehnaně ostrá nebo snad dokonce jedovatá, ale její brzdný účinek je krásně (snadno, příjemně a plynule) dávkovatelný, a ani na kluzkém povrchu by průměrně schopný člověk neměl mít nějaké problémy trvalejšího rázu s případným přebržděním. Čili pokud to není úplný dřevo bez citu, neměl by se do zablokování dostat, pokud by vyloženě sám nechtěl...
Jinak moc díky za vyčerpávající odpovědi, už mám v tom celkem jasno. Mám v plánu si co nejdříve udělat celodenní výlet, při kterém si objedu jak zmiňované WR Xko, tak i WR Rka od Moto Soukup, které tady visí celou sezonu. Abych si udělal vlastní obrázek, pač jsem Yamahu WR viděl "jen z rychlíku" a udělat konečné rozhodnutí jestli vzít Xko s enduro kolama do bonusu za 110 nebo si připlatit 15 navíc a nechat si dovézt již zmiňované skoro nové R rok 2013 z Itálie přes Moto Soukup. No mět WRko pod stromečkem, zlobit se nebudu,...
Edit: navíc já mám v plány i delší enduro výlety, kde bude kombinace asfalt X terén
Naposledy editováno 18.11.2014 12:24:28
A chtěl jsem se Vás zeptat jestli používáte nějaký aplikace do telefonu na záznam dat z jízdy ? já používám Race Chrono https://play.google...d=com.racechrono.app celkem parádní aplikace která vám zaznamená cestu kterou jedete a rychlost, takže když jezdíte v lese a nevíte přesně kde jste nebo si chcete zaznamenat nějakej pěknej výjezd tak s tímhle to je snažší a nebo s tím lze měřit čas na kolo to je taky fajn
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Objednavka sedla Seat Concepts z USA Honda CRF 250L | stomas | 22 | Včera v 19:05 ZdendaZB |
Honda CRF 250L a ostatní čtvrtinkov... [1 ... 290, 291] Honda CRF 250L, Yamaha WR 250R, Kawasaki KLX 250 | SuperSic58 | 8711 | Včera v 19:00 ZdendaZB |
Jaké moto zvolit Enduro + silnice [1, 2] KTM EXC 450, KTM EXC 400, Yamaha WR 450F, KTM EXC 30... | KO_IN | 34 | 26.1.2024 v 08:08 Sally06 |
Offroad gumy pro Hondu CRF 250L Honda CRF 250L | jenda-pegaso | 23 | 12.1.2024 v 16:51 Kohlstein |
Co pořídit [1, 2, 3, 4] BMW F 650 GS, Yamaha SR 400, Honda CRF 250L, Suzuki ... | bumla | 92 | 11.9.2023 v 18:47 callowsick |