a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
Naposledy editováno 13.04.2010 13:45:10
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu - 4 viditelné čárky
Odskok vpředu - povolit o 1 a 1/4 otáčky z úplně utaženého
Komprese vpředu - povolit o jednu celou otáčku z úplně utaženého
Předpětí vzadu - 10mm viditelného závitu nad horní(pojistnou) maticí
Odskok vpředu - povolit o 1 a 1/4 otáčky z úplně utaženého
Komprese vzadu - povolit o jednu otáčku z úplně utaženého
Než se pustíš do změn zapiš si současné nastavení, aby ses měl kam vrátit, kdyby Ti to "moje" nevyhovovalo.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
jinak tady nastaveni pro GSXR 750 K4. jak to vidi ruzne casaky.
Stock '04 750 (mine at least)
Front
Compression 1.5 turns out
Rebound 1.5 turns out
Pre Load 4 lines showing
Rear
Compression 1 turn out
Rebound 2.5 turns out
Pre Load 7mm of threads (above lock collar)
Sportrider Magazine
Front
Compression 2 turns out
Rebound 3/4 turn out
Pre Load 3 lines showing (4 lines also listed)
Rear
Compression 2 1/2 turns out
Rebound 2 1/2 turns out
Pre Load 9mm of threads
PB Magazine
Front
Compression 1 turn out
Rebound 1 turn out
Pre Load 3 lines showing
Rear
Compression 3/4 turn out
Rebound 1 1/2 turns out
Pre Load 16mm threads
Bike Magazine
Front
Compression 1 1/2 turns out
Rebound 1 1/2 turns out
Pre Load 4 lines showing
Rear
Compression 1 1/2 turns out
Rebound 1 1/2 turns out
Pre Load 13mm threads
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Obě kola nafouknout na 2,177atm
Předpětí vpředu 3 viditelné čárky (12mm viditelného "šroubu" nastavování)
Komprese vpředu povolit o 1 a 1/4 otáčky z utaženého
Odskok vpředu povolit o jednu otáčku
Předpětí vzadu nastavit na čtvrtý stupeň od nejtvrdšího
Kompresi vzadu povolit o 1/4 otáčky
Odskok vzadu povolit o 1/2 otáčky.
U těchhle FireBladů byl problém ve špatném zadním tlumiči v kombinaci s měkkou pružinou, takže se veškerý opravdu použitelný rozsah omezuje na jednu otáčku z maxima. Navíc se při delší zátěži na okruhu měly tendenci přehřívat...
Každopádně si na začátku zapiš aktuální nastavení, ať se máš kam vrátit, kdyby Ti tohle nevyhovovalo...
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Naposledy editováno 10.04.2024 11:41:17
Zkus tohle nastavení, které fungovalo ve spojení s pneumatikami Pirelli Evo Supercorsa nafoukané na 2,1atm vpředu a 1,9atm vzadu:
Přední předpětí zcela utažené
Přední komprese povolit o šest kliknutí z úplně utaženého
Přední odskok úplně utáhnout
Zadní předpětí jako ve standardu (délka pružiny 178,5mm)
Zadní komprese povolit o 2 kliknutí z úplně utaženého
Zadní odskok povolit o 3 kliknutí z úplně utaženého
Zadek zvednout o 10mm měřeno na nastavovací "matici"
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
2 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Mam takovy mensi problem s Ducati 848... Po trech rundach v Brne amaterskym tempem se me zacala na prave strane asi v jedne tretine od kraje vytrhavat pirelka sc1. Prijde me, ze je to vytrhany jako kdyz se motorka pod plynem rytmicky pohupuje, protoze kazdejch asi 10 cm je krater vetsi, ale popravde ja nic za jizdy necejtim. Motorka je v serii jenom mam laminaty a jinej prevod... Jo a gumu sem mel uplne novou nafoukanou za studena 1,7 podle tabulky... Nastaveni taky seriove a vazim prazdnej kolem 85 kilo. Nemate nekdo tuseni cim to muze byt, nebo nema nekdo nastaveni podvozku 848 na okruh?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Naposledy editováno 04.07.2015 21:55:15
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Ten tlak 1,7 za studena sem nasel na pirelli.com, ale mozna sem tu tabulku blbe pochopil :) rozhodne to zkusim... A predek teda 2,3 po zahrati?
Jakub-od-X-bikers píše: Toncek> Ahoj! Můžeš zkusit třeba tohle, které fungovalo na Mallory Parku:
U těchhle FireBladů byl problém ve špatném zadním tlumiči v kombinaci s měkkou pružinou, takže se veškerý opravdu použitelný rozsah omezuje na jednu otáčku z maxima. Navíc se při delší zátěži na okruhu měly tendenci přehřívat...
Každopádně si na začátku zapiš aktuální nastavení, ať se máš kam vrátit, kdyby Ti tohle nevyhovovalo...
Děkuji za tip, vyzkoušim a dam vedet jestli to pomohlo
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Zacinam jezdit na novym GSX-R 1000 L7 (2017, model bez R, tzn na Showa BFP). Prohledavam Internet zleva doprava, a zadne vyzkousene nastaveni nemuzu najit, jen 2 nebo tri pro GSXR1000R ktere ma jiny podvozek.
Nevali se neco ? nekde ? od nekoho ? V Brne i v Rijece kam jsem to prvne vzal v trosku ostrejsim tempu mam proti jinejm litrum zjevny problem s vyjezdama. I na novych gumach ma zadek porad strasnou snahu klouzat, utikat do strany a jakoby se houpat / pumpovat a hodne me vynaset zesiroka. Zda se mi (brat s velkou rezervou, jsem laik na podvozky, a cas v Brne 2:14 je hodne pomalej) ze je zadek moc mekkej, a nedokaze me "zakousnout" do asfaltu.
Muzu zacit od piky, nastavit SAG na doporucovany okruhovy 35mm predek a 30mm zadek, a pak si hrat se zbytkem hejblatek, ale asi by bylo jenoduzsi vzit neco co uz nekdo vyzkouset, a jizdu po jizde to porovnat se serii, zda to "jde spravnym smerem" ci nikoli.