1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra
A tady jsou názorně rozkresleny pozice spínačky, jak je kdy co zapojené (u motoru 250 si stačíodmyslet jedno kladívko a cívku).
Upřesnění názvů:
Spotřebiče vypjaty = vše vypnuto, baterka je přes ampérmetr trvale připojena ke svorce 51
Jízda ve dne = zapnuto zapalování, bez světel
Jízda městem v noci = zapalování + koncové světlo a přední obrysovka (dnešní vyhláška samozřejmě toto neumožňuje, motocykl musí vždy svítit hlavním světlem)
Jízda v noci = totéž, jen místo obrysovky zapnuta hlavní žárovka (přes přepínač)
Parkování v noci = zapalování vypnuto, vypnuto koncové světlo a přední obrysovka
Jízda bez akumulátoru = zapalování se připojí na svorku 61, tedy přímo na dynamo, přemostí se zpětný spínač. Dynamo tedy musí mít dostatečnou remanenci, aby se dokázalo samo nabudit. Světla není možno zapnout.
Pro Tvé použití tedy připojit baterku na svorku 51 na dynamu, spínač zapalování vyvést klidně přímo z baterky, odtud napájet i světlo. Předpokládám, že to bude nějaký trachtór, nebo motokára atd., takže nebude potřeba sichrovat to tak, aby třeba nezůstalo zapnuté světlo. Případně použít spínač zapalování třípolohový, kdy připojí zapalování buď na baterku, nebo na svorku 61 - pak bude možno jet bez baterky. Nesmí se ale svorka 61 připojit na baterku - dynamo by bylo trvale buzeno a při stojícím motoru by se spálilo a při nízkých otáčkách, kdy není schopno dát napětí vyšší, jak na baterce, by se začalo chovat jako derivační elektromotor, takže by vybíjelo baterku a to docela dost. Proto je ostatně v regulačním relátku zpětný spínač.
Stejně tak je třeba dát pozor na to, jaká je na dynamu vyražena značka... "+", nebo "-" ... udávají, který pól baterky musí být ukostřen. Dynamo se ale dá přepólovat - de facto tímto způsobem nabudit na požadovanou polaritu. V případě pochybností si stačí vybrat žádanou orientaci baterky (dnes - pól na kostře) a dynamo dle toho nabudit.
Napětí od baterky musíš vést na svorku "15" zapalovací cívky, dále ze svorky "1" povede drát na kladívko - na svorkovnici dynama je to právě svorka označená též "1". A baterku musíš připojit na svorku 51 na dynamu, pak to dobíjet bude - možná pokud to dlouho stálo, bude třeba dynamo nabudit (viz výše), aby získalo remanenci pro samovolné nabuzení. Z (+) svorky baterky dále krom připojení na svorku 51 (na dynamu) povede spínač světla a spínač zapalování (ten povede na svorku 15 cívky), budeš tak moci ovládat světlo a zapalování nezávisle na sobě.
Kdybys potřeboval jet bez baterky, přepojíš spínač zapalování na svorku 61 dynama a bude-li mít dynamo dostatečnou remanenci, motor musí chytnout a běžet. Ale opakuji - svorka 61 se nesmí připojit na baterku!!!
Nebo je daleko jednodušší možnost a sice, že máš nějaký nekvalitní měřák, který si neporadí s určitými frekvencemi a pak ukazuje kraviny. Ještě můžeš zkusit při běžícím motoru připojit k baterce jednu, nebo i dvě hlavní žárovky (6V/35W, nevím z hlavy, zda se dělají 55W pro 6V napájení), takovou zátěž už by dynamo rozhodně dát nemělo a napětí musí klesnout min. na napětí "samotné baterky" (=při stojícím motoru), ba v praxi o něco níže (známka toho, že baterka se vybíjí).
1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra
Šestivoltový (tříčlánkový) akumulátor se tedy má za provozu nabíjet na 7 - 7.2V, v ustáleném stavu (nabitý a po chvíli "odpočinku) má mít (nezatížený) 6 - 6.5V a nesmí se vybít pod 5.5V.
Eventuelně můžeš udělat detailní fotografii měřáku, klidně Ti v ní vyznačím, co jsou které rozsahy zač.
1 reakcí na tento příspěvek Zapojení elektra
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
nová kniha - Motocykly v Českoslove... [1, 2] ČZ 175/477, Jawa 250 Pérák, Honda CB 1000F, Manet Ta... | Dolin | 32 | 18.9.2024 v 20:38 TomasRA |
prosba o pomoc s určením motoru-sta... Jawa 250 Pérák | mengeles | 2 | 29.7.2024 v 19:39 ren-old |
Jak zjistit majitele vozidla [1, 2] Jawa 250 Pérák, Piaggio Ape Van | Kyselizeli | 36 | 8.4.2024 v 07:05 prcek123 |
Ceny Jawa [1 ... 10, 11] Jawa 250 Pérák | tatrula | 314 | 4.4.2024 v 14:35 Dolin |
2023 - Nová Jawa 650 a 800 [1 ... 8, 9] Jawa 250 Pérák, Jawa 660 Sportard/Adenium, Jawa 660 ... | Dolin | 265 | 23.3.2024 v 16:31 Drakl |