2 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Jde jenom v podstatě o velikost brzdné plochy a tlaku na ní. Motorka prakticky brzdí jenom přední a trochu zadní. Při aktivním bzdění (na doraz) už zadní nemá smysl protože celé těžiště se posune dopředu a na zadní není tlak. A takže extrémní tlak ale na malou plochu (přední guma).
Auto 4 široké gumy s více méně rozprostřeným zatížením + ( vzduchový odpor auta několikrát větší).
Někdo může namítat že auto má větší energii (díky hmotnosti). To je pravda, ale brzdný účinek to více něž vyrovnává.
Proto už jsem na to narážel v pátek. Že porovnávají kraviny. Když chtějí porovnávat tak stejné kategorie.
http://www.repubblic.../motori/frenata.html
Naposledy editováno 18.11.2015 13:29:05
Tech píše: Daart> No v běžném provozu, kde máš kolony, předjíždění atd. je i slabá motorka rychlejší. Vykoušeno. No když jsem v Německu předjížděl 5km kolonu tak i na té dálnici.
to se neda bagatelizovat. kdyz vezmu nejake schopnejsi auto, tak bude predjizdet v podstate stejne rychle, navic se stabilitou 4 kol. kolona je vec druha pochopitelneČili by měla mít větší brzdný účinek na zpomalení předního kola. Horší už to bude s přenesením brzdného účinku mezi pneumatikou a silnicí.
Tam bude mít auto jistě navrch. Další aspekt je váha motorky. Motorka s jezdcem cca 300Kg a na brždění jedno úzké přední kolo.
Auto s řidičem cca 1500 Kg na 2 nebo 4 kola. (auto se při brždění také hlavně opře do předních gum).
Takže auto je 5x těžší než motorka a teoreticky brzdí 2 předníma širokýma pneumatikama a lehce 2 zadníma. To znamená, že přední guma auta brzdí tak cca 600 kg a necháme něco na zadní - třeba 150kg. Motorka má na předním kole jenom 300 kg, takže to celé bude asi ve velikosti plochy styku s vozovkou a tlumičích.
Kdyby měla motorka přední gumu jak auto , měla zastavit dříve.
Jestli píšu blbosti tak sorry , nejsem žádnej expert - pouze logická úvaha.
3 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
mikro píše: Ještě by mě zajímala reakční doba, noha vs. ruka. co je rychlejší. Může to ve výsledku dělat vcelku slušné rozdíly.
Jo tak to záleží na tom v čem jsi víc trénovanej. Pokud budeš hrát pinčes bude rychlejší ruka. Pokud nohejbal bude rychlá noha. Ale celkově si myslím,že ruka je rychlejší než noha.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
mikro píše: Ještě by mě zajímala reakční doba, noha vs. ruka. co je rychlejší. Může to ve výsledku dělat vcelku slušné rozdíly.
větší rozdíl bude dělat doba kdy začne brzda zabírat. Nožní páka má o dost delší chod.
Jinak ty úvahy že brždění záleží na ploše pneumatiky jsou podle mě mimo, už tu o tom kdysi diskuze šla. Určující parametr je koeficient tření pneumatika-asfalt, čím vyšší, tím líp to může brzdit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Prumerne pneumatiky na motorku muzou vykazovat lepsi adhezi nez prumerne gumy na aute - uz jenom na zaklade toho, kolik se na nich da najet kilometru.
No a jak tady uz bylo zmineno, vic nez samotna fyzika tu hraje roli schopnost ovladat auto/moto, rychlost reakce atd. Motorka ma oproti autu velky hendikep v tom, ze pri intenzivnim brzdeni uz v podstate nejde menit smer. Vsechny tyhle veci jsou dulezitejsi nez to, jestli v modelovem testu zastavim na 35 nebo 45 metrech.
Navic pochybuju, ze kazdej zacal brzdit presne na care. Zajimavejsi by byl test, kde by povel k zacatku brzdeni byl dany treba rozsvicenim semaforu nebo zvukem do sluchatek apod.
A nebo naopak eliminovat caru i dobu reakce tak, ze zacnu merit az pri rozsviceni brzdoveho svetla.
Uvedene video ve mne budi spis dojem popularni sracky nez neceho na urovni. Jedine, co se mi opravdu libi, je to, ze je z toho videt, ze zadni brzda neni na motorce pro nic za nic.
Naposledy editováno 18.11.2015 19:24:31
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Míra1970 píše: Stev> Ale logicky vzato čím větší třecí plocha tím větší tření.
Pokud si z fyziky ve škole něco pamatuju tak tření na ploše nezávisí.
Naposledy editováno 18.11.2015 19:49:11
Sali28> Když někoho poučuju o základech fyziky, zametl bych si před svým prahem nejdříve.
Naposledy editováno 18.11.2015 21:31:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Podle mě to závisí na veličině - hmotnost/plocha, tření, ale zase čím víc zvětším plochu , tím snížím hmotnost na cm2. Tak teda nevím.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Míra1970 píše: stráťa> Nevím jak je to u odborníků ve fyzice, ale kdyby to nefungovalo, tak formule 1 jezdí na 2 cm gumách a dragstery mají vzadu taky něco menšího.
Podle mě to závisí na veličině - hmotnost/plocha, tření, ale zase čím víc zvětším plochu , tím snížím hmotnost na cm2. Tak teda nevím.
Kdyby stacilo zvetsit plochu, tak dragstery by musel vyhravat ten s nejsirsima gumama. Musi to bejt v relaci se smesi, povrchem, a maximalni silou kterou na gumu muzu vyvinout pri minimalnich ztratach.
Formule by na 2cm gumách jezdit mohli, ale ještě nikdo nevymyslel 2cm širokou gumu, které by dokázala takové síly přenést. Jsou tam i další faktory z hlediska geometrie, kdy má širší pneumatika jisté výhody...
Naposledy editováno 18.11.2015 23:18:13
1 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
At to s tou fyzikou kucí neprezenete ...
Podle me, kdo neumi citelne prebrzdit predek, nebrzdi naplno.
Jinak takovy ty abs cinty od srsne, jak je to uplne k hovnu, neberu. Drtivy vetsine ridicu to zachrani prdel i za sucha, pac neumej poradne brzdit. Coz je sice chyba, ale bohuzel holej fakt.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Sali28 píše: Jde jenom v podstatě o velikost brzdné plochy a tlaku na ní. Motorka prakticky brzdí jenom přední a trochu zadní.
K tomu aby záleželo na adhezi přední gumy na motorce by jsi se musel dostat na její limit, což se při správném brzdění nedostaneš. Za limit se považuje 12% prokluz...
Sali28 píše:
Při aktivním bzdění (na doraz) už zadní nemá smysl protože celé těžiště se posune dopředu a na zadní není tlak. A takže extrémní tlak ale na malou plochu (přední guma).
To ale na motorce můžeš ovlivnit několika faktory(vhodným těžištěm těla, nastavením tlumičů atd.)
Nehledě že na většině aut Ti zadek taky víceméně brzdí minimálně, auto pro zadní brzdy používá omezovač pokud ten omezovač nefunguje taháš zadní kola za sebou smykem.
Sali28 píše:
Auto 4 široké gumy s více méně rozprostřeným zatížením + ( vzduchový odpor auta několikrát větší).
Odpor vzduchu na motorce ve vysokých rychlostech podstatně ovlivníš pokud na motorce sedíš nebo jsi zalehnutý (samozřemě má auto větší odpor vzduchu ale taky mnohem větší kinetickou energii)
Každej kdo se pohybuje 250+ to potvrdí.
Sali28 píše:
Někdo může namítat že auto má větší energii (díky hmotnosti). To je pravda, ale brzdný účinek to více něž vyrovnává.
Auto má mnohem víc problémů při brzdění například velká hmotnost neodpružených hmot které při vyšších rychlostech snižují adhezi, s vyšší hmotností vzrůstají nároky na tlumení které musí splňovat určitý konfort a td.
Pokud bude přes svátky trochu čas nebylo by zas tak těžký napsat pod android apku
která bude logovat průběh brzdění na základě GPS a G-sensoru...
Naposledy editováno 19.11.2015 10:45:16
dejf. píše: ...tedáá...
At to s tou fyzikou kucí neprezenete ...
Podle me, kdo neumi citelne prebrzdit predek, nebrzdi naplno.
Jinak takovy ty abs cinty od srsne, jak je to uplne k hovnu, neberu. Drtivy vetsine ridicu to zachrani prdel i za sucha, pac neumej poradne brzdit. Coz je sice chyba, ale bohuzel holej fakt.
1 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
takovej základní postup jak se učit brzdit (ostatní mě prosím doplní pokud na něco zapomenu nebo napíšu blbě:)):
v první řadě mít naprosto v pořádku brzdy, přední brzda musí jít mačkat v jakékoli rychlosti jedním prstem, páčka musí bejt nastavená tak aby první článek ukazováčku mačkal páčku, zadní brzda musí jít pohodlně mačkat ze všech pozic jezdce aniž by musel zvedat nohu ze stupačky. dále je vhodný aspoň jednou za rok vyměnit brzdovou kapalinu a zkontrolovat házivost kotoučů aby měla páčka co nejmenší krok.
Na začátku brzdění je ideální si co nejrychleji (ubrat plyn:))odsednout od nádrže a natáhnout ruce tak aby se těžiště jezdce posunulo co nejvíc dozadu, současně s tím se zapřít koleny a motorku sevřít co nejvíce nohama(důvod je jednoduchý pokud přezdíš zadek tak ti motorka nebude ustřelovat do boku), zároveň začít mačkat zadní brzdu tak aby si motorka zatížila přední kolo(ono celkově se ta motorka hodně zklidní pokud člověk použije zadní brzdu).
Hned poté prudce začít brzdit přední brzdou, aby zadní kolo nešlo moc vysoko nad silnici ideálně aby bylo max pár milimetrů nad silnicí,
v tom okamžiku přestat brzdit zadní brzdou a pouze podřazovat a zadek si brzdit motorem.
Je důležitý celou dobu udržet co možná nevyrovnanější brzdění.
Pokud to umíš tak cca v 10km rychlosti to už zadupnout na tvrdo, ale zastavíš na předním...
Toto víceméně používám na jakémkoli motorce od supersporta až po motokros a asi by se na tom dalo něco vylepšit vlastně proto to sem píšu:)
1 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
2 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
Naposledy editováno 19.11.2015 14:26:20
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
PEPAFJR> Jistěže se ABS u Sportů dělá.
V9king píše: podle mě by jsi s ABS opravdu zastavil dál ale ABS Ti udrží celou dobu konstantní brzdnej účinek což je bez ABS problém a chce to hodně praxe.Sršen má sice občas hloupý názory, ale brzdit fakt umí proto zastaví bez ABS jako s ABS .
jenze tohle plati za predpokladu simulovane situace. klidne bych se vsadil ze za predpokladu nenadale situace to neubrzdi ani stejne, natoz lip, jak s ABSE: aaa koukam ze tech byl rychlejsi
Naposledy editováno 19.11.2015 14:56:17
V9king píše: podle mého názoru je
takovej základní postup jak se učit brzdit (ostatní mě prosím doplní pokud na něco zapomenu nebo napíšu blbě:)):
v první řadě mít naprosto v pořádku brzdy, přední brzda musí jít mačkat v jakékoli rychlosti jedním prstem, páčka musí bejt nastavená tak aby první článek ukazováčku mačkal páčku, zadní brzda musí jít pohodlně mačkat ze všech pozic jezdce aniž by musel zvedat nohu ze stupačky. dále je vhodný aspoň jednou za rok vyměnit brzdovou kapalinu a zkontrolovat házivost kotoučů aby měla páčka co nejmenší krok.
Na začátku brzdění je ideální si co nejrychleji (ubrat plyn:))odsednout od nádrže a natáhnout ruce tak aby se těžiště jezdce posunulo co nejvíc dozadu , současně s tím se zapřít koleny a motorku sevřít co nejvíce nohama(důvod je jednoduchý pokud přezdíš zadek tak ti motorka nebude ustřelovat do boku), zároveň začít mačkat zadní brzdu tak aby si motorka zatížila přední kolo(ono celkově se ta motorka hodně zklidní pokud člověk použije zadní brzdu).
Hned poté prudce začít brzdit přední brzdou, aby zadní kolo nešlo moc vysoko nad silnici ideálně aby bylo max pár milimetrů nad silnicí,
v tom okamžiku přestat brzdit zadní brzdou a pouze podřazovat a zadek si brzdit motorem.
Je důležitý celou dobu udržet co možná nevyrovnanější brzdění.
Pokud to umíš tak cca v 10km rychlosti to už zadupnout na tvrdo, ale zastavíš na předním...
Toto víceméně používám na jakémkoli motorce od supersporta až po motokros a asi by se na tom dalo něco vylepšit vlastně proto to sem píšu:)
a jeste k te posloupnosti mackani brzd - teorie s brzdenim prvne zadni brzdou a pote teprve predni je sice pekna, nicmene reakcni doba v krizove chvili za predpokladu spravneho posezu (prsty na packach, spicky na stupackach) hraje ve prospech brzdeni predni brzdou a az pote zadni. nemas sanci zacit brzdit zadni brzdou driv kdyz musis presunout nohu na stupacce. v konecnem dusledku nemas sanci pouzit ani obe brzdy soucasne. ta zadni bude vzdycky pozdeji. pokud se budes soustredit na brzdeni prvne zadni brzdou tak ztratis pomerne dost casu po ktery uz by si mohl naplno brzdit predni.
nicmene to je jen moje uvaha a nikomu to nevnucuju
Naposledy editováno 19.11.2015 15:10:16
2 reakcí na tento příspěvek Test brzdné dráhy motocyklu vs ostatní vozidla...
jinak já zas tak dobře brzdit neumím, ale ABS nemusím protože nemam rád když něco řeší problémy za mě.
Daart->možná kdyby jsi to zkusil tak zastavíš dřív než auto:)
http://www.motorkari...bo-hrdina-24942.html
Naposledy editováno 19.11.2015 15:27:21