Zajímalo by mne,jaký je rozdíl v průběhu výkonu a točivého momentu mezi Jawa 350 634(632) a novějšími,hliníkovými 638(639,640)?
Slyšel jsem, že by 634 a 632 měly víp "tahat"odspodu a novější 638,639,640 zase líp ve vyšších??
Nemáte někdo srovnání, graf?
Jezdil jsem jen 639 a 640, takže nemám srovnání...Díky.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Zdenalbenal píše: 1100Virago> U motoru BMW by se dalo říct, že je to vidlicový motor s úhlem rozevření válců 180 st. a nebo plochý motor.
Tady písty sice chodí proti sobě, ale spodem.
Boxer je to, co sem napsal, páč víme, jak boxer boxuje, že...písty jdou proti sobě vrchem, motor nemá hlavu v tradičním pojetí a oba válce mají společný spalovací prostor.
Motor ale musí mít dvě kliky.
Historickým příkladem je Kostovičův osmiválec .
Tady ten obrázek pěkně vystihuje jak vypadá motor typu Boxer. Není třeba nic dále vysvětlovat. Pokud jsou písty na společném čepu, jedná se o vidlicový motor s úhlem sevření válců 180 stupňů.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Tetka Wiki jen dokazuje, jak je to mezi lidma zažité...
A je srandovní, že je tam slůvko "boxer" použité u motoru BMW i u toho druhého...tak si vyber...
Dvoutaktní dýzly s dmychadlem - buď tato varianta 2T a nebo dvoutakt s výfukovým ventilem - se dost používají jako lodní motory...
Naposledy editováno 02.12.2015 17:21:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Já sem se o tem pravokořenném boxeru zmínil jen proto, že takové uspořádání je možné (někdy i výhodné) a že u něj písty chodí proti sobě a mezi nimi není žádná překážka - v podobě kliky...
"Boxer" v podání BMW je, jako kdyby byli dva boxeři zvlášť každý v jedné místnosti...
Myslím si, že ono slovíčko "boxer" ve vztahu k motorům BMW není ani továrně proti mysli, protože může evokovat něco drsného, chlapáckého...a to je ono, kór u motocyklů...
Naposledy editováno 02.12.2015 17:39:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
dave-lister píše: laďa-prášil> Kde se takový soustrojí používalo?
Byl údajně sovětský rekordní motocykl Zvězda 250 s tímhle motorem.... Ale viděl jsem ho asi jen jednou na obrázku v knize z vědecké knihovny v OL, ale kopírky ještě moc nebyly...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
edit: Dráťa - na animaci je sice dvoutakt, ale nemusí nutně být, šlo by to řešit i ventily a čtyřdobým cyklem.
Naposledy editováno 02.12.2015 23:08:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Nicméně právě motor s protiběžnými písty je víc boxer, než motor s protilehlými válci - u něj jakoby byli boxeři zády k sobě - ale tak se přece neboxuje... .
Debatu o této věci sem uvedl jenom proto, že něco může způsobem své práce určitou činnost připomínat více, než něco jiného a přesto se označení nějakou záhadou používá jinde...a je víc zažité a většina lidí bude tvrdit, že jedině to je správné a odjakživa to tak bylo...
Já jsem si jen dovolil o tom lehce zapochybovat...
No a co se týče Jawy a mé úvaze poněkud jinak poskládat převodovku, zúžit její rozsah, aby při jízdě nebyly až takové odstupy mezi jednotlivými kvalty - šlo by to?
Myslím si, že kolečka převodovek Jawy by mohla být stejná...nebo se mýlím?
Například na šlapačkovém stroji, u kterého se používal motor ČZ 250, se měnila tuším předloha za díl z rikši ČZ, kde byla jednička sakra dopomala...
Podobně, ale obráceně, by to mohlo být i u Jawy...
Naposledy editováno 03.12.2015 11:02:57
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Používá nějaká současná motorka ten flat twin? (společné čepy)
Se divim, že jawa vyhazuje desítky miliony do koše na litra, když mohl být mnohem levněji nový pětikvalt, jemné řazení i jiné kartery. Těch tisíc jawek ročne na Kubu by to dávno zaplatilo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
ALE je nám tak trochu líto , že v době, kdy se největší výrobci snaží vměstnat své nízkorozpočtové 300ky mezi čínskou nadvládu jde Jawa, která má v tomto segmentu mnohaleté zkušenosti opět"proti proudu "...
A alespoň já se přidávám k zde zmíněnému názoru, že postupným "vylepšováním" 350tky by šlo udržet nízkou cenu i prodeje u tradičních klientů(Kuba, Rusko, Irán, Jižní Amerika?)a zároveň zvednout prodeje ve "vyspělých"(rozuměj byrokracií svázaných zemích)...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Cesta postupných úprav taky není dobrá, zvýšíš výkon motoru a třeba maximální rychlost. Pak zjistíš že brzdy nestíhájí, podvozek a rám je nedostatečný. Takovou motorku by museli sestrojit zcela novou. Třeba ta jejich 250-ka, která byla stejná jako 350 Basic nebo Jawa 125 Travel. Vyměnili motor, ale zbytek byl stejně tragickej jako u 350-ky. Nikdo to moc nekupoval, tak to poslali k ledu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Prý jim klekl kontrakt na dodávku motorů ...
jinak "prý"byl zájem velmi slušný...
Pravdou ovšem je, že motorka trpěla dětskými nemocemi(tvar kolen výfuků,nepříliš povedený sekundární převod, kvalita povrchové úpravy motoru...).
Oni vůbec vždycky s něčím vylezou a než to stihne udělat si jméno, tak ukončí výrobu pro nezájem .(Viz skútry Jawa, "vodník"250(Tempo,Master,SuperMaster),250Travel...).
Když Jarda Šíma uskutečnil svůj dlouhodobý test "vodníka"250 byl o něj obrovský zájem!A továrna ukončila výrobu, protože byl do té doby téměř neprodejný(zdál se drahý a nikdo netušil, jaký vlastně je).
1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl 634 vs. 638/639/640
A potkal jsem i moc pěknou verzi "vodníka" 300ccm/30HP ve stylu "Dominátor" - někde mám snad i prospekt. Tady se mělo pokračovat:
Naposledy editováno 03.12.2015 23:16:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Určitě by se to neudrželo věčně - ale v podstatě by si udělali prostor pro 10 let práce (neméně do roku 2005 jako 350ccm).
Na druhou stranu neměli na toto motorárnu - a v této souvislosti mi napadá zda se opravdu ještě někde povaluje nějakých 1500 kusů motorů vyrobených v závodě polovodičů Technometra na přelomu 80. - 90. let. Ze kterých nakonec vznikla také Praga 250 (těch mělo být snad jen ke 200 kousků - takže z oněch cca 2 000 motorů by ještě dost někde na skladě zbývalo...?!).
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl 634 vs. 638/639/640
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Zapojení přerušovače blinkrů [1, 2] Jawa 350/639 | HaaS | 33 | 23.9.2024 v 11:55 Nukin |
Ukrajinské VAPE [1, 2] Jawa 350/634 | Lu-boš | 45 | 9.8.2024 v 09:05 pavel5168 |
Dvoukomorové výfuky Jawa 350/640 [1, 2] Jawa 350/640 | Marec222 | 39 | 8.8.2024 v 09:29 Krautkopf |
Jawa 350/640 - nefunkční blinkry Jawa 350/640 | Pitr73 | 1 | 4.8.2024 v 14:53 Frantas |
Jawa 350 634 oilmaster Jawa 350/634 | Jawar634 | 17 | 1.8.2024 v 17:41 Peppersteak |