Modelova situace:
Osobni automobil najizdi vysokou rychlosti do ostre zatacky.
V pripade A je automobil obsazen pouze ridicem => mensi hmotnost => mensi odstrediva sila
Pripad B: automobil obsazen 5ti lidmi vcetne ridice => vyssi hmotnost => vyssi odstrediva sila, ale take vyssi gravitacni sila tlacici na gumy => vetsi treni.
Ted by me zajimalo ciste TEORETICKY v jakym pripade spis auto vyleti ze zatacky?
(rychlost, zatacka, hmotnost osob i poryv vetru jsou konstantni)
Ale jinak teda vetsinou se shodujete na plne nalozenym aute
Zajimalo me to ciste teoreticky, spekulativne, proste me to jednou napadlo a zjistil jsem, ze si nedokazu rozmyslet co by melo vetsi vahu
Ale vsadil bych si, ze vozik jen s ridicem se na ceste bude drzet lip :)
Naposledy editováno 25.03.2008 17:38:26
Kdyby slo o pridavani vahy do teziste vozu, bude podle me situace trosku jina a dost mozna, ze to bude stejny s prazdnym i s plnym autem.
Naopak kdybys pod podlahu dal ocelovou desku, mohly by se vlastnosti zlepsit, cemuz by odpovidal fakt, ze se kdysi treba do embecek davalo na dno kufru zavazi.
To vse jsou ale jen logicky uvahy a ne podlozeny fakta
Setrvačná síla v zatáčce u auta = Fd = m.v/r , kde m je hmotnost v kg, v je rychlost v ms a r je poloměr zatáčky v m...
Příklad 1 - u 1500 kg Passata jedoucího konstantní rychlostí 72kmh(20ms)do zatáčky o poloměru 200m je Fd rovno 3000 N..
(F2 je rovna nule)
Příklad 2 - Při nenulovém zrychlení a to pozor !!!
je nutno počítat i s dopřednou silou F2 = m.a , kde a je rovno zrychlení v m.s...
Tedy pokud ve stejným autě(funguje to i na moto)z jakéhokoliv důvodu použiju v zatáčce brzdu a zpomalím na 80m na nulu ze 72kmh, pak a = - 5 a F2 je rovno 7500 N... Je tedy jasné, že výsledný součet vektorových sil bude mnohem větší než původní Fd a auto s největší pravděpodobností pojede rovně, stejně jako motorka probrzdí zatáčku... Tuhle mechaniku "probržděné zatáčky" by jsme si jako motorkáři měli uvědomovat dvojnásobně.
[img]
Naposledy editováno 25.03.2008 20:00:55
Sim>Ja bych na to koukal tak, ze auto ma samo o sobe teziste relativne nizko. Clovek, kterej sedi na sedacce teziste celku tim padem zvysuje a tak bude dochazet k vetsimu naklaneni a tim padem nerovnovahou mezi zatizenim vnitrnich a vnejsich pneumatik. Jakmile se vnitrni odlehci moc, jako by nebyly .
Kdyby slo o pridavani vahy do teziste vozu, bude podle me situace trosku jina a dost mozna, ze to bude stejny s prazdnym i s plnym autem.
Naopak kdybys pod podlahu dal ocelovou desku, mohly by se vlastnosti zlepsit, cemuz by odpovidal fakt, ze se kdysi treba do embecek davalo na dno kufru zavazi.
To vse jsou ale jen logicky uvahy a ne podlozeny fakta
Takže podle tebe, když naložim do auta pět lidí, tak můžu jezdit po dvou kolech?
b = rozchod kol
g = 9,81 - gravitační zrychlení
h = aktuální výška těžiště ( celkového )
r = poloměr zatáčení
Při podmínce bočního smyku platí že
Vmez = odmocnina(f.g.r) kde
f = součinitel tření pneu-povrch silnice
r = poloměr zatáčení
g = 9,81
Zde si všimněme, že nevystupuje ani výška těžiště ! Tj.
větší setrvačná síla působící ven ze zatáčky způsobená pěti člověky ve autě je plně kompenzovaná vyšší mezí přilnavosti (díky vyššímu přítlaku na kola)
Která situace nastane dřív, zda překlopení ( náklon - dvě kola - bok - střecha - příkop ) anebo smyk ( zahvízdání gum - smyk - příkop ), to záleží na konkrétních číslech.
A pak ještě jde o to, jak se mění součinitel f v průběhu toho všeho. Přitížená guma se může lokálně zahřát či přehřát, její třecí vlastnosti příp. mechanické (uvnitř materiálu) se můžou změnit.. a výpočet toho nekonstantního součinitele tření o hodně překračuje jednoduchou vzorečkovou fyziku. Pokud to jde vůbec spočítat...