Já brzdím brzdou až do rychlosti např. 10 km/h a pak to najednou přehrkám z pětky na jedničku. Příjde mi to tak pohodlnější. Motorka neprotestuje, žádné ošklivé zvuky se z ní nelinou. Mluvím o brždění před křižovatkou. Před zatáčkou to dělám stejně, ale nejdu na jedničku přirozeně.
Jak brzdíte vy?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
najdi kousek placu , zvol si bod od kterého budeš brzdit / známej jsem dal pet lahev/ a vyzkoušej ze stejné rychlosti zabrzdit jen na předek , pak jen na zadek a nakonec oběma , /pokud možno bez zablokování kol/ ., myslím, že si pak dokážeš sama vybrat jak budeš brzdit a pak už jen cvič , cvič ..................................... ono to půjde , neboj
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit
Typycký je zaspání na brzdách. Prostě jedeš, ...já tedy většinou neodpojuju mozek od motorky, ale jsou i situace, kdy tě někdo nasere, nebo máš hlad a přemýšlíš kde se stavit na jídlo, nebo ti nepřišla výplata... no a najednou zničeho nic... zatáčka. Začátečník, místo soustředění na situaci a odhadu jestli je nebo není šance jí projet, chytne za brzdy a brzdí až do škarpy. Ten co si podobný věci nacvičil, chytne za brzdy a drží je intenzivně, leč kontrolovaně až do bodu, kdy by nemohl chytit stopu...a TEĎ PŘICHÁZÍ TEN MOMENT ...mozek kuřete ti říká "musíš brzdit ...musíš zastavit"...a umění je tohle vygumovat, nereflektovat a říct rukám " teď už to pusť a plnej možnej náklon" ...
To samý, začátečnický zablbnutí je uvědomit si, že zatáčka pokračuje dál, než jsem myslel a "chtít" zastavit ...prostě jediná správná varianta je pokračovat v náklonu, dokud mě auto, nebo strom v protisměru nezastaví - třeba to vyjde, třeba tam nic nepojede...ale chytnutí za brzdy tě ihned katapultuje ven...a tvoje "hodné" já ti tohle v hlavě radí " ježiš, zastav to!!" ...ty musíš na tvrďáka, stále s pootevřeným plynem vykroužit co si nasadil. Jinak je to ihned bum.
To že má někdo najeto 100tkm v rychlostech kolem 90km/h nic nemusí neznamenat o jeho umění na mašině.
Ono ani na parkovišti se to moc nacvičit nedá(v tomhle případě)...zkušenosti přibejvaj lineárně s kilometry a rychlostí kterou se pohybuješ...
Zásadní je ale mít pod kontrolou sebe a znát bajk...
Většinou totiž je reálná možnost projetí zatáčky, řekněme fyzikální možnost, na hony vzdálená úlekovýmu odhadu ...
Naposledy editováno 10.08.2016 13:21:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
t_freedom píše: ...ty musíš na tvrďáka, stále s pootevřeným plynem vykroužit co si nasadil. Jinak je to ihned bum.
Haló, tady se bavíme o jízdě v běžném provozu a nota bene u začátečníků - a ti obvykle jezdí zatáčky dost daleko od limitu adheze pneumatik. A když mám rezervu adheze, tak si můžu dovolit v zatáčce zavřít plyn, dokonce i brzdit (citlivě!) a žádné bum nebude. Jinak souhlasím s tím, že je obecně je lepší řešit problémy zvyšováním náklonu než snižováním rychlosti, ale není to jediná možná cesta.
Naposledy editováno 10.08.2016 14:12:34
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Torquis píše: Při krizovce, je většinou lepší při brzdění vymáčknout spojku - jinak zadní brzda musí brzdit i motor. No ale není krizovka jako krizovka, ani brždění jako brždění mě třeba při nehodě zachránila zadní brzda, ale to ještě nebyly takovýhle diskuze a jen jsem jezdil a udělal podle svýho rychlýho soudu to nejlepší. Je to podle situace a to se člověk naučí odhadovat s určitou pravděpodobností po naježdění x desítek tisíc km. Prostě striktně univezální rady neexitujou, jsou to spíš doporučení, který si musí každej sám ošahat třeba i na asfaltu
Myslím že jedna univerzální rada je - při krizovým brzdění z vysoký rychlosti zadní brzdu NE. Jako opravdu krizovým, kdy musíš brzdit na 110%, nemáš čas na nic, jen prostě brzdíš i vočima, není kam uhnout, hnědnou trenky a studenej pot už je na cestě. Vidle důle, zadní kolo poletuje ze strany na stranu (a do předního už ťuká ABS, pokud máš)... ne ne, tam bych tu zadní neaplikoval
Naposledy editováno 10.08.2016 14:26:57
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
tomasd. píše: Myslím že jedna univerzální rada je - při krizovým brzdění z vysoký rychlosti zadní brzdu NE. Jako opravdu krizovým, kdy musíš brzdit na 110%, nemáš čas na nic, jen prostě brzdíš i vočima, není kam uhnout, hnědnou trenky a studenej pot už je na cestě. Vidle důle, zadní kolo poletuje ze strany na stranu (a do předního už ťuká ABS, pokud máš)... ne ne, tam bych tu zadní neaplikoval
proč ne?JohnnyS08 píše: Haló, tady se bavíme o jízdě v běžném provozu a nota bene u začátečníků - a ti obvykle jezdí zatáčky dost daleko od limitu adheze pneumatik. A když mám rezervu adheze, tak si můžu dovolit v zatáčce zavřít plyn, dokonce i brzdit (citlivě!) a žádné bum nebude. Jinak souhlasím s tím, že je obecně je lepší řešit problémy zvyšováním náklonu než snižováním rychlosti, ale není to jediná možná cesta.
souhlas... jen ten plyn je v tý zatáčce vlastně zásadní ovládací prvek tvýho náklonu... jak tohle člověk jednou pochopí, nemusí řešit hromadu teoretickejch blbostí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Takže cvičit, zkoumat, přemýšlet o tom a ne jen papouškovat něčí slova - ten a ten mi řekl, že tak to je nejlepší. Ono možná je, ale pro něj, u tebe už to nemusí být pravda. Začít v normálních rychlostech, ať se nespouští strach, potom pokračovat rychleji a také pomaleji (to je složitější). Dostat do hlavy a těla návyky, aby byl pocit z jízdy takový, že je bike v každém okamžiku pod kontrolou.
Nevozit se, ale jezdit
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
tomasd. píše: Myslím že jedna univerzální rada je - při krizovým brzdění z vysoký rychlosti zadní brzdu NE. Jako opravdu krizovým, kdy musíš brzdit na 110%, nemáš čas na nic, jen prostě brzdíš i vočima, není kam uhnout, hnědnou trenky a studenej pot už je na cestě. Vidle důle, zadní kolo poletuje ze strany na stranu (a do předního už ťuká ABS, pokud máš)... ne ne, tam bych tu zadní neaplikoval
Já bych v týhle situaci brzdil i zadkem
.
Naposledy editováno 10.08.2016 15:07:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
selkie píše: proč ne?
nejsem úplně fyzik, ale snad protože to bržděný zadní kolo při maximálním odlehčení zadku bude smykovat jak tě bude chtít zadek předběhnout když brzděním zadního kola zadní část motorky ztratí jakoukoliv oporu a rozhodí se těžiště. Dost pravděpodobně to znamená vozemboucha.
e: malej e
Naposledy editováno 10.08.2016 15:15:09
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
tomasd. píše: nejsem úplně fyzik, ale snad protože to bržděný zadní kolo při maximálním odlehčení zadku bude smykovat, zadní část motorky ztratí jakoukoliv oporu a rozhodí se těžiště. Dost pravděpodobně to znamená vozemboucha.
Pokud bude mít zadek nějakej kontakt s asfaltem, tak o něco zvýším brzdnej účinek a zároveň zabráním tomu, aby mě setrvačnost kola díky odvalování tlačila víc dopředu - což nechci.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Torquis píše: Já bych v týhle situaci brzdil i zadkem
.
Na Tigerovi by to možná šlo, nevím. Možná jsem měl napsat 'na sportu nebo naháči' a k tý rychlosti 200+ a nějakej příklad, jako třeba opravdu flekovat, když ti na dálnici začne auto vjíždět do levýho pruhu (blinkr dá a volantem otočí v jeden moment, ale v ten moment jsi tak 15-20?m za ním, musíš na brzdy protože projet to nestihneš a na plyn on moc nešlape, protože je to drahý...). Takže brzdíš v takový rychle se zužující uličce dálniční lásky
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit
Sonicek píše: vážne bych neřekl, že je to nějaký peklo, předtím co jsem měl gsx-r 1000k4, tak ta nebrzdila motorek skoro vůbec, teď na FZ1 to celkem přibržďuje, ale i tak jsem čekal že 2V mě tímto bude srát když pustím plyn, ale nějak se nic neděje že by se mi bloklo kolo, tak to už vůbec!
Tak to zkus bez meziplynu
zezelvik píše: něco jiného je relativní bezpečí na okruhu, a něco jiného když na tebe v nepřehlednu vybafne blb napůl v protisměru, případně vyjede z vedlejší na poslední chvíli
Mě osobně v tomhle hodně pomohlo správný vedení pohledu, nefixovat ho na překážku (auto v protisměru), ale na mezeru, kam se potřebuju vejít (pruh mezi auťákem a pangejtem). Když jsem tohle zautomatizoval, zjistil jsem, že ruce už to umí...
JohnnyS08 píše: Torquis> no jo, ale u většiny strojů se zadní kolo při intenzivním brždění odlehčí natolik, že není schopné přenášet téměř žádnou brdnou sílu. Na zpomelní tedy nemá prakticky žádný vliv, zato je tu riziko, že i malý tlak na páčku povede ke smyku zadního kola. Což není nijak zásadní problém při jízdě rovně, ale pokud je motorka v náklonu, tak už to problém být může, stejně jako pokud ji chci do náklonu uvést bezprostředně po ukončení brzdného manévru.
I "téměř" může znamenat nějakou vzdálenost, kterou "neujedu". No pokud bude moto v náklonu a takle předkem zabrzdíš, tak jdeš rovně, ale po zemi... a bez následků to nebude. V náklonu vždycky obě brzdy a s m(M)írou, pokud bys přecijen nějakou bloknul, tak ta zadní by byla ten lepší případ = možná řešitelnej.
Jinak, když přebrzdíš předek (nemáš ABS) = gumuješ předkem při jízdě rovně, tak máš zadek na zemi a pokud nebrzdíš zadkem, tak jeho odvalování má větší rychlost než moto = tlačí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Torquis píše: Pokud bude mít zadek nějakej kontakt s asfaltem, tak o něco zvýším brzdnej účinek a zároveň zabráním tomu, aby mě setrvačnost kola díky odvalování tlačila víc dopředu - což nechci.
pokud ovsem nemas motorku v sikme poloze vuci smeru jizdy, tam te to pak jen s vetsi pravdepodobnosti kopne, bez brzdy se to kolo muze odvalit ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Jinak okruh bych vřele doporučila všem, co si pořídí mašinu jakoukoliv, dokonce bych to dala jako povinnou lekci v autoškole místo toho slalomu v 50km rychlosti
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Veverčák píše: pokud ovsem nemas motorku v sikme poloze vuci smeru jizdy, tam te to pak jen s vetsi pravdepodobnosti kopne, bez brzdy se to kolo muze odvalit ...
Nechápu, jak můžeš mít moto šikmo ve směru jízdy?
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit
Tak přeci nemusíš brzdit předkem tolik aby se ti zadek "zvedal"... proč ? Budeš mít zbytečně totálně zanořenou vidli a když to pustíš, měníš těsně před překlopením do zatáčky dost podstatně geometrii předku proti zadku...
Co takhle tedy ubrat 10-20% intenzity brždění na předku a nechat něco na zadek... ? Proč ne ? To co předkem nedáš, vezmeš zadní brzdou a motorem...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
tomasd. píše: Na Tigerovi by to možná šlo, nevím. Možná jsem měl napsat 'na sportu nebo naháči' a k tý rychlosti 200+ a nějakej příklad, jako třeba opravdu flekovat, když ti na dálnici začne auto vjíždět do levýho pruhu (blinkr dá a volantem otočí v jeden moment, ale v ten moment jsi tak 15-20?m za ním, musíš na brzdy protože projet to nestihneš a na plyn on moc nešlape, protože je to drahý...). Takže brzdíš v takový rychle se zužující uličce dálniční lásky
Co by vadilo na tom brzdit i zadkem? Dokonce jsou motorky, který maj združený obvody a na zadek to nějakou menší sílu posílá...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
Torquis píše: Nechápu, jak můžeš mít moto šikmo ve směru jízdy?
no...tos toho ještě moc nezažil...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit
t_freedom píše: no...tos toho ještě moc nezažil...
Nevíš, co jsem zažil.