Před 2 lety jsem si koupil motorku (Kawasaki KSR, 125 ccm / 6 kW) na ježdění po městě. Ale začal jsme ji používat i na kratší výlety. Typicky 80 Km tam a 80 Km zpět. Což zvládá naprosto v pohodě. Nejdelší trasa byla asi 150 Km tam a 150 Km zpět. Což už bylo dost nad její limit.
Teď by jsem chtěl jezdit třeba i 500 - 1000 Km. Proto potřebuji novou motorku. Díval jsem se Kawasaki Z300 (300 ccm / 25kW), Ninja 500, Z800.
Myslíte si, že by 300 ccm bylo na takové ježdění dostatečné? Od silnějších motorek mě odrazuje to, že stojí dvojnásobek až trojnásobek ceny... . S přítelkyní nejsme moc velká zátěž (65kg + 45kg). Především kvůli ceně jsem velmi nakloněný k Z300. Bude to ale dostatečné? Nerad bych se dostal do situace, kdy ji budu za půl roku prodávat, protože nebude stačit... .
Díky za názor.
(nežiji v ČR)
Naposledy editováno 10.09.2016 05:55:26
2 reakcí na tento příspěvek Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
To znamená, že hoci má ten Sportster 800 42 HP max., pokiaľ s ním ideš v pohodových 2500 RPM a práskneš bičom, vpred vyrazí cca 20 paríp (v skutočnosti ešte o niečo menej, pretože časť výkonu sa Ti stratí na prekonanie vnútorného odporu motoru). Zrýchlenie dostaneš tak, že výkon v daných otáčkach (po odčítaní strát) vydelíš rýchlosťou a hmotnosťou.
Ideálne je mať graf z brzdy, tak ako si to dával do Tvojho príspevku.
Apropos rýchlosť (ak si to HenryMonroe ešte číta) podľa Wikipedie sa KSR predávala v J/JV Ázii, tam sa asi tak rýchlo ako u nás nejazdí, jednak sú asi horšie cesty, jednak sa menej dodržiavajú pravidlá, tak myslím, že ľudia jazdia pomalšie, aby sa stihli vyhnúť nepredvídateľnému, tak možno by tie malé objemy stačili. Keď si pozriem motovlogy z Indie, tak na vyšších objemoch nejazdí takmer nikto.
Zrovnávací test 300-viek z Indie (podľa prízvuku): Možno to KTMko by bolo dobré?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Protože v té Indii a v Asii celkově jsou vyšší objemy velmi daňově znevýhodněny. Proto je ani Indové a Činaňi ani moc nevyrábějí..Nikdo je těch domorodců nekupuje..
mahuzs píše: Metric> Keď si pozriem motovlogy z Indie, tak na vyšších objemoch nejazdí takmer nikto. I V JV Asii..
Protože v té Indii a v Asii celkově jsou vyšší objemy velmi daňově znevýhodněny. Proto je ani Indové a Činaňi ani moc nevyrábějí..Nikdo je z těch domorodců nekupuje..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Dôležité je, že výkon v otáčkach X závisí iba od tých otáčok a momentu (alebo moment od výkonu a otáčok). Ak mám 4k RPM a dám tam plný plyn, pramálo záleží na tom, že napr. v 13k mám 200 HP. Preto som písal o tom, že max. hodnoty o ničom nehovoria a graf má väčšiu výpovednú hodnotu. Porovnaním grafov by si zistil, že Tvoj v-twin má v nízkych otáčkach väčší výkon (pochopiteľne, i točivý moment) než mnohé superšportové motory. MartinNTV inak píše presne to isté (vďaka).
Inak zrýchlenie sa rovná sile deleno hmotnosť, sila sa dá vypočítať jednoducho z výkonu (v daných otáčkach, nie maximálneho!) vydelením okamžitou rýchlosťou. Z momentu to vyrátaš buďto jednoducho tak, že si vypočítaš výkon a z neho, alebo zložito pomocou primárneho prevodu, prevodu v prevodovke, finálneho prevodu a veľkosti (obvodu) zadného kolesa.
Takže porovnávanie max. momentov Ti nepovie prakticky nič, pokiaľ nepoznáš i celkový prevodový pomer. Porovnávanie max. výkonov je tiež nepresné, pretože pri ideálnych otáčkach budeš mať rozdielne rýchlosti, i keď by si dával akýkoľvek kvalt; navyše funguje iba vo vyšších rýchlostiach, pretože je treba, aby tie motory správnych otáčok dosiahli. Čo má výpovednú hodnotu, sú tie grafy - hoci tie nereflektujú hmotnosť, takže stále tam niečo chýba...
mahuzs> To som si neuvedomil, môže to byť tiež dôvod.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Max krouťák sám o sobě je opravdu velmi málo relevantní hodnota, jde hodně o to v jakých otáčkách ho motor dosahuje, tím už lze usuzovat jakou bude mít zhruba charakteristiku. Respektive hodně důležitá je hodnota převýšení točivého momentu, u motorek teda ne až tolik.
Naposledy editováno 20.09.2016 12:59:28
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Jiná cesta k dosažení výkonu je ta, že těch cyklů (zase zjednodušeně - působení tlaku na píst) stihnu za jednotku času víc. Výsledek je v podstatě tentýž. Jen v tomto případě vyjde motor lehčí, výkonější a často dokonce i s větší životností. Ale to už bychom zabředli do detailů.
Návrat k původnímu tématu: Jediná relevantní rada pro zájemce je si půjčit předváděci motorku, naložit na tandem svojí holku a vyrazit na silnici, kde si zkusí "jak to jede". A úplně největší paráda bude, když se tady s námi podělí o tyto své zkušenosti.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Lenže z toho grafu nemôžeš povedať, že BMW je rýchlejšie, lebo má viac Nm. Ono asi rýchlejšie bude, lebo sú to podobné mašiny a tým pádom v prevodoch moc rozdiel nebude, ale to už o tých strojoch musíš vedieť viac než len parametre motora.
Vrátil by som sa k tomu, čo písal Bledemon 16.9. Mašiny ako Ninja 300 ťažia z vysokých otáčok (slušný výkon aj pri nižšom točivom momente) a krátkych prevodov (optimálnych otáčok dosiahneš i v nízkych rýchlostiach). To samozrejme prináša nutnosť častejšie radiť: ak máš použiteľné otáčky od 2k do 5k, je to 2.5-násobok, od 7k do 10k nie je ani 1.5-násobok, takže treba menšie rozostupy medzi rýchlosťami... ale ak správne radíš, výkon a zrýchlenie tam sú.
Otázka je, či Ti to pohodlie stojí za 2-3 násobok ceny.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Tady jenom vznikla malinkatá polemika ohledně zrychlení. Co má větší vliv na zrychlení, výkon, nebo krouťák? Já myslím, že se to takhle nedá stavět, protože jsou to na sobě závislé veličiny - pokud se pohybujeme v teoretické rovině ideálního stroje. Pokud se ale jedná o konkrétní reálný stroj, tak tady už je to něco jiného.
Postavíme dva stroje se stejným výkonem vedle sebe, jeden s větším krouťákem, který vyhraje 1/4 míle?
Postavíme dva stroje se stejným krouťákem vedle sebe, jeden s větším výkonem, který vyhraje 1/4 míle?
Měl jsem Virago 750, výkon 45 kW, krouťák 60Nm, žralo to kolem 5,5l
Mám HD XL1200 roadster, výkon 49kW, krouťák 107, žere 4,5l
Naposledy editováno 21.09.2016 03:18:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Vezmi si jednotky toč. momentu = Joule
výkon = Joule za sekundu
K tomu divnému příkladu, vždy vyhraje ten s větším výkonem. (když zanedbáme řazení). Vpodstatě potřebuješ hodně převodových stupňů abys mohl efektivně využívat točivý motor. Vezmi si F1 (řekněme ty staré, dobré atmo 3.0l V10). Ty měly cca 800-900hp při 18 000tis/ot. No a jak vyplývá z objemu, mohly mít (pouze) něco kolem 300 - 350n.m. A řekl bys že F1 nejede ? Proč se všude píše o poměru výkon/hmotnost a ne krouťák/hmotnost ?
Jinak už to vysvětlit neumím.
Naposledy editováno 21.09.2016 12:47:07
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Když už, tak moje motorka má poměr P/m 0,18 a ninja 250 má 0,16 - což jsou čísla velice blízko a dcera mě pořád skučela do rádia, že jí to sere, když za mnou nestačí s akcelerací, prostě jsem ji zmizel a šmytec, výkon nevýkon, a to já vážím 2x tolik.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Je 300ccm dostatečné? Nebo raději 500ccm
Jasně že v reálném světě, kde zrychluješ za obcí, při předjíždění atd. nemáš vždy vhodný kvalt a stím si větší objem poradí lépe. Ale např. skůtry, které mají pořád stejné otáčky jsou jenom a pouze o výkonu. Vlastně jim je díky variátoru úplně jedno jaký má motor průběh...jde jen o to naladit variátor přesně do otáček kde má motor největší výkon.
Naposledy editováno 21.09.2016 13:18:29
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Náhradní moto Kawasaki EN 500 | rob456 | 3 | 1.5.2024 v 10:19 dewwil |
Poškozený řetěz [1, 2, 3, 4] Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, BMW F 650 CS, K... | pajovka | 101 | 14.6.2023 v 06:32 t_freedom |
pomoc - Rotor alternátoru EN 500 Kawasaki EN 500 | PepeBurgman | 7 | 27.10.2022 v 20:47 roman689 |
Kawasaki en 500 Kawasaki EN 500 | Aneke | 1 | 11.9.2022 v 12:37 Ariete |
Kufry na Kawasaki EN500 Kawasaki EN 500 | grz | 0 | 22.5.2022 v 21:23 grz |