v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky
A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.
Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Na trh se snad už po dekády nedostal žádný nový automobil renomované značky, který by nebyl vybaven plně synchronizovanou manuální převodovkou, takže používání meziplynů při podřazování, které - zjednodušeně řečeno - rovná otáčky kol a otáčky motoru, je z technického hlediska k ničemu a jde o libůstku starých „páprdů”, kteří si synchronů nevšimli.
Ti, kteří podobné věci opravdu tvrdí, jimi říkají jediné: „Neumím to, a tak to nedělám.” A nebo ještě hůře: „Nemám ponětí o tom, jak funguje převodovka a nestydím se za to.” Pravdou je, že používání meziplynů při podřazování není nezbytné - podřazení, ať už při snaze o akceleraci nebo v průběhu brzdění, se (až na výjimky - nepůjde to při příliš rychlé změně převodu, příliš velkému rozdílu otáček apod., to už některé synchrony nezvládnou) odehraje i bez nich a auto jako celek bez jejich používání funguje. Jenže nefunguje tak dobře.
Ať už říká kdokoli cokoli, pravdou je, že neexistuje žádný technicky lepší způsob podřazení na nižší rychlostní stupeň než s použitím meziplynu - je to nejrychlejší, nejkomfortnější, kola zcela neblokující a k převodovce, spojce i dalším částem pohonného ústrojí jasně nejohleduplnější. Není tu žádné minus, není tu žádné buď a nebo, je to prostě to nejlepší, co můžete při jízdě udělat s ohledem na všechny myslitelné faktory, nejen ty technické.
Když si poslechnete Formuli 1, meziplyny používá. Protože to lépe nejde. Když si sjedete s jakýmkoli autem s moderním automatem, meziplyny používá (ať už je to HDM, dvouspojka nebo sekvence), protože to lépe nejde. A dokonce i současná auta s manuálními převodovkami sama dávají meziplyny (BMW, Porsche, už dávno Nissan), protože... to lépe nejde.
Kdyby to „bylo k ničemu”, jak někteří tvrdí, konstruktéři by se s ničím takovým nedělali. Není to nezbytné, pokud vaše řidičské ambice končí u ranního přesunu do práce, už bychom ale váhali, zda je to vhodné, když do té práce povezete třeba dámu - protože s meziplynem je minimálně rychlé podřazení komfortnější. Kdybyste si o něm chtěli přečíst více, na našem fóru existuje rozsáhlá diskuze na toto téma, která řeší snad všechny myslitelné aspekty...
Je to sice o autech ale..........
Naposledy editováno 10.10.2016 17:32:14
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Když se to trefuje, je to jistě plus a když to nejde, tak to je spíš na škodu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Číkus píše: suzafon> Skoro dva roky to tady spalo, než se našel další talent, který se přiznal k tomu, že netuší, co to je meziplyn. Ale aspoň se za to nestydí.
no ono je to okopirovana cast clanku z autoforum.cz, jestli se nepletu...
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Není lepší se s tím smířit?
Já taky všude mluvím o tzv. mezimplynu když s někým hovořím, jen tady na foru aby z toho některý neklepla pepka tento termín nepoužívám
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
proto jsem to vyhodnotil jako blbost po precteni par vet a nasledne se to potvrdilo kdyz jsem to docetl cele.
a ze by klasicka automaticka prevodovka s hydromenicem radila s meziplynem ?
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
petrumr píše: Almara na okruh obyčejně synchrony nemá z důvodu hmotnosti. Taky se divým automatu z meziplynem, třeba u nákladáku nebo autobusu to přehození rychlosti je rychlejší než ostrost motoru i otáčkoměr je pohybem ručičky pomalejší, snad jsou tam ty kluzný spojky a brzdy.
no nejsem si jist jestli dogboxy se delaj hlavne kvuli hmotnosti... ale vymlouvat ti to nebudu...
nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník rozpůlená je,stačí složit
Ne, mám školení jen na VOITH a dělal jsem komplet je dvoustupnový pragy se zpátečkou. Když je řeč o automatech a jevíš se jak odborník dvoustupnový pragy bez zpátečky najdeš kde?assassin píše: tak ten clanek z autofora pise o meziplynu u aut, ale mysli to same co u motorek, tzn jen pouhe pridani plynu, ale u aut ma meziplyn smysl a lidi co umi ridit a jezdi opravdu rychle (okruh) tak s klasickym meziplynem (2x spojka)
No, já to jako neodborník vidím tak, že meziplyn je neco, jako když někdo přidá plyn z nějakýho důvodu. Třeba při vymáčknutý spojce (aby srovnal otáčky motoru a kol(a), nebo třeba při neutrálu a puštěný spojce (aby vyrovnal otáčky kol v převodovce). Nebo možná i z jinýho, mě neznámýho důvodu.
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Hornetyk píše: Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?
To tady ani nevyslovuj, ja to zkusil a byl jsem za curaka Holt panove tady zijou v predstave : kdyz je nas vic , mame pravdu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
nemako píše: petrumr> nechceš mi přijet poskládat jedenu ZF AS-TRONIC? vypadáš jako odborník rozpůlená je,stačí složit
Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Hornetyk píše: Já tomu teda vůbec nerozumím, jako tý převodofce, prej ňáký kolečka či co zubatý...
Ale vážne, jakej smysl má debata o meziplynu u převodovky, kde jaksi z principu konstrukce není neutrál (když pominu řazení z 2 na 1) ?
Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.
charlie.vtx1800 píše: Zřejmě tuhle "automatickou" 12-ti kvaltovou převodovku, která je vlastně klasická nesynchro mechanická, jen robotizovaná mám v náklaďáku. A ta řadí jako jsem kdysi řadíval na starý Liazce - pěkně si tam při podřazení dolů vrkne klasickej meziplyn, jen je ten počítač co jí řídí preciznější něž sem býval já - prostě si ty otáčky umí přesně spočítat. Takže je zbytečný to komplikovat mechanicky, když to zvládne soft, ne?
je to šestnáctikvalt se synchronama(sada za 55 000) a řadí to s meziplynem,jako každej automat,se kterým jsem kdy jel.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1100Virago píše: Motocyklová převodovka má z principu konstrukce neutrál mezi každým kvaltem, jen mezi 1 a 2 má ten neutrál aretaci aby se tam udržel. Pokud by mezi kvalty neutrály nebyly, tak by jednak nešlo přeřadit bez destrukce a jednak by nikdy nemohl skočit tzv. "falešný neutrál", což se ale občas povede.
Hledáš, koho chytit za slovo?
Ano pochopitelně že tam je "neutrál", nebavíme se tu snad o variátoru. Jen je tak trochu blbě dostupnej, rozhodně pro meziplyn v jeho původním významu nepoužitelnej.
Ovšem vzhem k tomu, že si tu velká část diskutujících plete meziplyn s jeho pouhým přidáním před podřazením, nemá smysl se výše uvedeným hlouběji zabývat.
Jak už tu, dávno, kdosi naznačil, meziplyn je MEZI "kvalty", čili kvalt-spojka-neutrál-MEZIPLYN-spojka-kvalt. Né to naše "vrknutí".
Spíš bych tuhle debatu hledal na fóru o Vé3eSkách, než na motorkářích