prosím teorie a odhady nechci - jen reálné zkušenosti. díky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
Johnny83 píše: já to pochopil tak že Rutan je chce na okruh, na naše silnice je to fakt nesmysl... jen dotaz, asi budu za blbce, ale v motoGP se jezděj karbonový ráfky? já měl za to, že kovaný?
V motoGP to mají zakázané v pravidlech. Údajně z důvodu bezpečnosti, protože karbonkeramické brzdy co používají dosahují takových teplot, že by to mohlo kompozit oslabit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
kubacech píše: dewwil> Tak ony teoreticky vydrží více než klasické i na těch našich cestách. Pokud je udělán správně, pak i prakticky. Což bohužel záleží na výrobci a na tak malém trhu těžko hledat recenze. Každopádně největší riziko představují spoje, jak je vidět na obrázku utržení středu od ráfku. Otázka co by u takové rány udělal klasický hliník.
Netušíte někdo, proč na těch kolech nedělají jednu vrstvu karbon-aramid?
na fotkach jsou obvykle kola po rane, a hlinikovy by byly zniceny jeste vic...
aramid pro tenhle typ vyrobku smysl...
dewwil: ja mam vyzkousene co vydrzi karbonove ramy kol vs hlinikove a je to jinej svet...
...na nase silnice myslim ten karbon vydrzi vic nez hlinik, ten se zdeformuje, karbon v nejakejch mezich zapruzi....
Naposledy editováno 13.09.2017 10:21:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
assassin píše: na fotkach jsou obvykle kola po rane, a hlinikovy by byly zniceny jeste vic...
aramid pro tenhle typ vyrobku smysl...
dewwil: ja mam vyzkousene co vydrzi karbonove ramy kol vs hlinikove a je to jinej svet...
...na nase silnice myslim ten karbon vydrzi vic nez hlinik, ten se zdeformuje, karbon v nejakejch mezich zapruzi....
Neříkám přímo vrstvu aramidové tkaniny, ale třeba vrstvu hybridní )jako se to používá třeba u závodních lodí na divokou vodu) v kritických místech.
Jestli by to teoreticky potom nebylo ještě odolnější k tak rozsáhlé deformaci, kdy se střed oddělí od ráfku. Být v místě spojení krom uhlíku i ten aramid, tak by to možná bylo prasklé, ale tak snadno se neoddělilo.
E: když jsem si doma zkoušel porovnat 2 vrstvy uhlíku x uhlík+sklo, tak ta kombinace sice více pruží, ale nezlomí se tak snadno na dvě poloviny
U těch kol, tady je třeba test takového rámu:
Naposledy editováno 13.09.2017 10:30:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
kubacech píše: Neříkám přímo vrstvu aramidové tkaniny, ale třeba vrstvu hybridní )jako se to používá třeba u závodních lodí na divokou vodu) v kritických místech.
Jestli by to teoreticky potom nebylo ještě odolnější k tak rozsáhlé deformaci, kdy se střed oddělí od ráfku. Být v místě spojení krom uhlíku i ten aramid, tak by to možná bylo prasklé, ale tak snadno se neoddělilo.
E: když jsem si doma zkoušel porovnat 2 vrstvy uhlíku x uhlík+sklo, tak ta kombinace sice více pruží, ale nezlomí se tak snadno na dvě poloviny
U těch kol, tady je třeba test takového rámu:
to je prave ono, lod je tenkostenna skorepina, pocita se s tim, ze pri provozu dochazi k velke elasticke deformaci - a tam maji aramidova vlakna smysl. Kola takhle pruzit nesmi, pri provozu na kterej jsou ta kola dimenzovana nedochazi k tak velkejm deformacim aby mel aramid smysl. jo pri rane by kolo plnene aramidem popraskalo stejne jako ted, ale ten vylomenej stred by tam plandal na vlaknech aramidu. nevim proc delat neznicitelna kola, ktera preziji i velkou nehodu - kdyz pak budou tezka...
a zniceny ramy kol - jde o prurazy o kameni, opet uplne neco jineho nez jak je zatezovany rafek. Jo a taky author neni kolo :)
Naposledy editováno 13.09.2017 10:51:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
E: proč by to nebylo kolo? Většině to na ježdění po městě, udržovaných cyklostezkách a různé celodenní výlety někde po horách nebo sklípcích stačí. Ale na trail ho moc nevezmeš.
Naposledy editováno 13.09.2017 11:29:46
1 reakcí na tento příspěvek karbonová KOLA - zkušenosti
jde o to, že přijdu před jízdou do garáže a budu nejdřív pět minut zastavovat slintání nad tou nádherou, abych si mohl teprve nasadit helmu:) Vždycky jsem měl rád jedinečné věci a po tomhle toužím už dlouho.
...navíc díky téhle sadě dostanu oficiální zastoupení značky ROTOBOX do svého prodeje, takže to má i ekonomický smysl:)
a k té teorii o úpravě odpružení s koly - je to logický nesmysl! tlumiče tlumí to co je nad nimi, ne to, k čemu jsou připevněné. proto se tomu říká NEODPRUŽENÁ hmota:)
1 reakcí na tento příspěvek karbonová KOLA - zkušenosti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
kubacech píše: assassin> když by se to udělalo pořádně, tak to úplně plandat nebude. O tolik těžší to nebude, ale rozdíl je v tom, že když třeba vletíš do obrovské díry, která dá do kola ránu co zničí ráfek, pak se kolo neulomí, ale si na tom ještě schopný zastavit jako na hliníku.
E: proč by to nebylo kolo? Většině to na ježdění po městě, udržovaných cyklostezkách a různé celodenní výlety někde po horách nebo sklípcích stačí. Ale na trail ho moc nevezmeš.
to kolo se takhle nevysype po tom co prejedes diru v silnici. to jsou kola po velky rane. a unika mi smysl konstruovat takovejhle dil ne na stavy ktere muzou nastat pri beznem pouzivani, ale na nehodu - teda pokud nekonstruuju kola na tank...
ad author - beznej spotrebak, nema smysl to delat z karbonu. mame doma karbon ram od authoru, krouti se to jako had, praska a pritom je tezsi nez hlinikovej od nekoho kdo kola udelat umi...
je uz spousta karbonovejch veci co proste jen huste vypada, ale nefunguje, neni to tak easy udelat z toho funkcni vec.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
RUTAN píše: hoši, vy v tom hledáte zbytečně velký smysl... já si nemaluju, že na první projížďce bud vydřený z toho, jak je ta motorka najednou ovladatelnější, hravější atd...I když jezdím rychle, je mi jasné, že ten rozdíl nebude úměrný té ceně:)
jde o to, že přijdu před jízdou do garáže a budu nejdřív pět minut zastavovat slintání nad tou nádherou, abych si mohl teprve nasadit helmu:) Vždycky jsem měl rád jedinečné věci a po tomhle toužím už dlouho.
...navíc díky téhle sadě dostanu oficiální zastoupení značky ROTOBOX do svého prodeje, takže to má i ekonomický smysl:)
a k té teorii o úpravě odpružení s koly - je to logický nesmysl! tlumiče tlumí to co je nad nimi, ne to, k čemu jsou připevněné. proto se tomu říká NEODPRUŽENÁ hmota:)
ad tlumeni - uplne si nejsme jisty, ze mas pravdu, zkus nad tim jeste chvili premyslet
Bohužel je to jak píšeš. Není snadné udělat tu věc funkční. Tady mi to připadá jen jako cool kola s nevhodně připevněným středem, kte to klidně může udělat i velký výtluk nebo trámek přes cestu.
assassin píše: ad tlumeni - uplne si nejsme jisty, ze mas pravdu, zkus nad tim jeste chvili premyslet
čéče... ať nad tím přemýšlím jak chci....
no prostě asi někdy u piva si to nechám vysvětlit, do té doby to budu tvrdošíjně obhajovat:)
jinak karbon ma smysl pouziti presne tam kde je potreba k male hmotnosti velka pevnost a tuhost (i kdyz jasne, volbou konkretniho materialu + jeho skladby jde ledas co ovlivnit) delat pruzny rafky z kevlaru (kvuli pripadne rane) je fakt nesmysl... kdo se boji, nesmi dolesa, co se tyka kol (slapacich) ja se bojim, a kdyz ze zkusenosti jinych vim ze neopodstatnene tak proste Hook je Hook, a ram mam z poctivy dvanactky (..konec koncu nejakej ten uhlik v ni sem tam taky je, zejo )
assassin píše: ad tlumeni - uplne si nejsme jisty, ze mas pravdu, zkus nad tim jeste chvili premyslet
já to nevydržím...proč má tedy vliv kolo upevněné k tlumiči vliv na vlastnosti tlumení? to kvůli vlastní pružnosti , která reaguje na nerovnosti "zespodu" ??
1 reakcí na tento příspěvek karbonová KOLA - zkušenosti
U jednoho je to o "pohodli" a u druheho je to o kontaktu kola s povrchem
Kdyz nerovnost do kola "nabiha" je zrychleni kola dane tou nerovnosti, ziska nejakou rxchlost, energii, setrvacnost ... Kompresni utlum je tam aby takhle "rozbehnute" kolo nevylitlo nad prekazku a neztratilo kontakt - jasny ze lehci kolo ma energii mensi a je potreba ho mene tlumit. Jakmile prekazka mizi enrgie naakumulovana v pruzine tlaci na kolo a zpusobuje zrychleni - lehci kolo zrychluje vic a opet pro optimalni kontakt je treba ho tlumit jinak - je to takhle docela zjednodusene, ale to, ze se tehle hmote rika neodpruzena neznamena ze se nepohybuje a tlumeni nema na ni vliv.
Naposledy editováno 15.09.2017 21:56:55
1 reakcí na tento příspěvek karbonová KOLA - zkušenosti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
assassin píše: Rutan: existuje i teorie i mereni. Zalezi o kolik lehci to kolo je proti puvodnimu u stary motorky to muze delat desitky procent. Da se rict ze se to chova jako bys mel na motorce tuzsi pruzinu.
¨jj chápu...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) karbonová KOLA - zkušenosti
RUTAN píše: ¨
jj chápu...
tzn na tom novym "Rku" bude rozdil minimalni, budes to mit jen na paradu no...
assassin píše: tzn na tom novym "Rku" bude rozdil minimalni, budes to mit jen na paradu no...
pche:) víš jak mi to na dubé na benzince prodlouží péro?:))¨
jsem zvědavý na reálný váhový rozdíl, protože tam je i lehčí rozeta, upevnění atd.. a přidal jsem jeden zub, no těším se jak malej..
1 reakcí na tento příspěvek karbonová KOLA - zkušenosti
Brzy budou další fotky. Zddní kolo s rozetou a unašečem má 4411g , zítra budu vážit origo ráfek.
A naživo je uvidíte na výstavě na jaře:)