1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
jak to, že napínák trpí při parkování s kvaltem mnohem víc než při nastartovaném motoru
Pokud je i hydraulický tak si tam nějaký rozdíl dokážu představit.assassin píše: Mel jsem dva jednickove golfy, z toho jedno gti. Mam bmw z devadesatejch ... A jezdim autem z 2009 a urcite bych nemenil za to stary - to stary auto zadnou kvalitu ani spolehlivost navic nemelo, nevyhod spoustu - kdybych na to mel, koupil bych si fungl novyho nastupce auta co mam ted...
Měli jsme doma dvacet let jedničkového Golfa 1,5 D koupeného v roce 79 jako funglovku. Za tu dobu ho postihly jen tři závady, které už byly způsobeny únavou skoro 20 let starého auta - unavené plynové vzpěry zadního kufru, prasklý vlnovec originál výfuku a prasklá hadice k chladiči.
Když jsme se ségrou udělali řidičák a rodinné leštěnce hrozila újma, tak nám tatík na naučení přitáhnul nějakou nepojízdnou benzínovou 1,6 - takový ten klasický dovozový šrot, co se dával jako bonus zdarma pro vytížení vleku. Přestože byl v žalostném stav, i tak jeho servisní náročnost byla nižší, než kamarádovic Škodovky.
Jasně, nemá cenu řešit, jestli je dnes lepší jezdit s novým autem nebo si hrát na staromilce -komfort, rychlost, kilometrový nájezd, to všechno je o několik tříd jinde. Na druhou stranu najet tehdy 10 tisíc po republice je jako dnes 2 - 3 tolik, protože kromě D1 nebyly dálnice, obchvaty měst, atd. Jak asi bylo namáhané auto, když z Říčan do Rozvadova za čáru se jelo 4 -5 hodin podle kolon před celnicí, jedna vesnice za druhou, poskakování ve frontě, kdežto dnes se vymotám z města, zařadím nejvyšší kvalt a v Rozvadově jen uberu plyn.
Naposledy editováno 13.12.2017 10:59:50
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
Naposledy editováno 13.12.2017 12:17:55
Zdenek: ja to zazil, u vw polo tsi, najeto do cca 20ti tis, pak skoro rok stalo, po "oziveni" byl napinak KO. Ja mam dvouhmotu i na benzinaku 2,8 r6 z roku 95... Moc nevidim duvod proc ji tam nedat znova...
Naposledy editováno 13.12.2017 12:47:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
vybouřená_mrkev píše: axs> A čím bude namáhaná ta západka, když napnutá bude ta druhá strana rozvoďáku, kdežto strana s napínákem bude volná? (Uvažuju variantu předek z kopce, zařazená jednička nebo předek do kopce, zařazená zpátečka)
Tak to je jasny, ze na tom retezu nelezi vaha auta - pohyb brzdi "odpor" pistu, ne vacka... Tzn si myslim, ze je to "nestandardne" namahane prave pri snaze tocit motorem obracene a hlavne v pripade dlouhodobeho stani.
Kazdopadne - prijde mi rozumny zatezovat nejakou "stalou" silou zarizeni ktere je primo na kole (parkovaci brzda) - nez treba celou pohonnou soustavu, navic ty brzdy byvaji snadno a levneji servisovatelne.
Btw - to ze to zatizeni pri parkovani neni vetsi nez pri behu motoru - to ti nikdo rozporovat nebude, ale preci jen, pri tom stani je lepsi, kdyz ty soucasti nejsou zatezovane jako pri behu motoru :)
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
K napínáku, rozdíl je jasný, napánák pouze dopíná řetez proti vůli, tzn. jen malou silou vymezí vůli řetězu aby tam nebyl volný jak tatovy kšandy na mininu.... řešení jsou tři základní:
1) péro + rohatka - samočinný napínák volný řetez dopne péro aby to neškubalo proti péru zpátky, a bylo to napnuté i za vypnutého motoru to sichruje rohatka...
2) píst + rohatka - řetěz dopíná tlak oleje za běhu motoru, rohatka dělá to co je napsáno výše.
3) píst + omezovač - řetez dopíná píst a omezovač je v podstatě jen minimální pozici otěrových lišt, pro nový řetěz to stačí, pro vytažený nemusí - je to nejhorší řešení..
k namáhání rohatky dochází proto, že v zájmu co největšího opásání kol řetezem nejde řetez nejkratší cestou, ale naopak jsou dráhy promknuté a jdou po lištách.... když opřeš auto o kvalt, tak přes kliku tahá za vačku, která ale při nulových otáčkáchz klade značný pdopr a retež se tím pádem snaží napnout přes lištu do roviny a oprá se nadměrnou silou o napínák, který má pouze dopínat vůli minimální silou. je jedno, jestrlit o jde jedním, nebo druhým směrem, protože ta klika se o ten kousem kůle pootočí, ky je o ní opřená váha auta a ten napínák to stejně schytá, protože té liště je jedno jestli je to z leva nebo z prava, je to uzavřený kruh řetězu, nikoli řetěz na kladce, jak si myslíš ty, ta síla není stejná pro oba směry, ale je tam.... navíc není podmínkou aby mel řetěz napínák jen na volné straně, právě proto že jde po lištách není výjimkou napínák na straně za běhu motoru tažné....
nejvíc práce má napínák při nejnižších otáčkách, kdy motor beží trhaně, tzn čím menší otáčky, tím větší zatížení napínáku, za otáček zvýšených už vše běží plynule a záatž napínáku je jednak minimálěn a druhak konstantní, žádné rázy způsobené záškuby do řetězu acyklickýcm chodem v nízkých otáčkách. Nejvíc práce za běhu motoru má napínák u jednoválce na volnoběh. Je to oveřené i při opravách různých werglů, kdy i motor se zcela zničenou rohatkou napínáku je schopen ve vyšších otáčkách normálně pracovat bez pazvuků a problémů s chodem, protože v tomto režimu je síla velmi malá a zastane ji samotná pružina / tlak oleje, kdežto na volnoběb, při startu nebo doběhu se řetěz škube jak chycená zmije a napínák ujíždí do výchozí polohy - dozadu a hrozí přeskočení řetězu a havárie motoru.
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
Naposledy editováno 13.12.2017 13:59:29
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
Běh motoru na volnoběh pro něj není ideální, blbě se maže, blbě se chladí, beží acyklicky.... takže dlouhý běh na volnoběh motoru rovněž neprospívá...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
assassin píše: ...je to jako kdyby pri tom parkovani bezel motor, to asi neni co se opotrebeni tyka uplne idealni ne?
To je sice pravda, ale to opotřebení se bude týkat jen vytahování rozvoďáku na té zatížené straně, na napínák to vliv mít nebude. A to ještě jen v případě, že se kolům opravdu povede pootočit klikou a napnout tak rozvoďák na zatížené straně.Vybourena_mrkev: jak jsem psal na zacatku, je to vec jen nekterych motoru a jen nekterych situaci - kazdopadne mi prijde lepsi "namahat" jen brzdu, nez celej pohon - tlak v kloubech poloos, zubech diffu, tah v retezu atd atd... Vytlaci se na kontaktnich plochach mazivo atd atd
vybouřená_mrkev píše: To je sice pravda, ale to opotřebení se bude týkat jen vytahování rozvoďáku na té zatížené straně, na napínák to vliv mít nebude. A to ještě jen v případě, že se kolům opravdu povede pootočit klikou a napnout tak rozvoďák na zatížené straně.
Jo o tom mluvim, klikou to otoci, asi zadnej motor neni tak tesnej aby ten tlak ve valci udrzel..
Navic bys pri tom parkovani musel premyslet, na jakou stranu ti to tahne - a treba u toho pola o kterem pisu ridicka rozhodne o tomhle nemela paru, je dost mozny, ze stalo z kopce na jednicku ...
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
- Napínák (a zejména ta zmiňovaná rohatka) neustále zatěžovaný nad únosnou mez řetězem v tahu
- Vydírání vodící lišty napínáku
- Nežádoucí násobně větší posun časování ventilů při vytahování rozvoďáku
- U hydraulického napínáku násobně větší riziko přeskočení před natlakováním
Kdo znáte nějaký motor s napínákem na zatížené straně rozvodů, hned to práskněte, konstrukční řešení by mě hodně zajímalo, stejně jako jaké můžou být výhody tohoto řešení, které jsou schopny převážit výše zmiňované zásadní konstrukční problémy.
pech. píše: napínák se nedává vždy na volnou stranu, protože je přes lišty a je někdy na volné někdy na tahové straně.... takže se nedá spolehnout na to, že pokud mrkev zakvaltuje to nebo ono, tak se napínák ocitne na volné straně...
Pokud by tomu tak bylo, tak by musela být rohatka na tahové straně na toto zatížení patřičně dimenzovaná a v tom případě by jí nemohlo vadit zaparkování s kvaltem. Ale sám jsi přece psal, že to zatížení rohatky je hlavní důvod, proč tak neparkovat, ne?vybouřená_mrkev píše: Kdo znáte nějaký motor s napínákem na zatížené straně rozvodů, hned to práskněte, konstrukční řešení by mě hodně zajímalo, stejně jako jaké můžou být výhody tohoto řešení, které jsou schopny převážit výše zmiňované zásadní konstrukční problémy.
Tipuji, že na 1. místě je "tyhle vyšlo levněji na výrobu" a hned za tím na 2. místě "jinam se to prostě nevešlo".
tzn nechapu ten argument, ze kdyz je to na to dimenzovane pri provozu, proc bych to stejne nemohl namahat i v klidu....
jo a motor kterej ma napinak v tazene vetvi neznam, ale nejsem motorar, tzn neznamena to, ze takovej neni
Naposledy editováno 13.12.2017 16:08:06
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
Mrkev, HTP má / malo takú milú vadu, že v tebou popisovanom prípade auto do kopca a zaradená 1 ušiel olej z napináka pri vypnutom motore, ten sa uvoľní a preskočí reťaz o zub. Inak Pech ti to popísal jak z učebnice...
1 reakcí na tento příspěvek Proč nedavat pionyra do servisu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč nedavat pionyra do servisu
assassin píše: Hornis: tak spousta vetsich motoru - v6,v8 ma retezy, u bmw myslim cela produkce...
subaru taky komplet řetězy.Horni: dost, jenže se o nich moc nemluví, když jsou udělané dobře a vydrží tam jezdit podstatnou část, nebo přímo celou životnost motoru.... I VW koncern, jehož motory už dlouho patří pod průměr, měl a má motory s řetězovými rozvody, pak vlastní malé motory opel od litru do 1,4, pokud to nejsou verze od fiatu (dnes přejdou motory peugeot) bežně bmw/mercedes (pokud zrovna nemají motor peugeot/renault) běžně japonci...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 20 Jawa 50/20 Pionýr | FJRPEPA | 4 | 8.7.2024 v 06:09 FJRPEPA |
Jawa Pionýr kovový zvuk v motoru př... Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/23 Mustang, Jawa 50/21 Pi... | moje-moto | 5 | 7.7.2024 v 20:11 Mirekdoda |
Pionýr nemá výkon Jawa 50/20 Pionýr | DachlAdam | 15 | 3.7.2024 v 08:40 Drakl |
Jawa 05 a 20 Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05 | Dony69 | 13 | 13.6.2024 v 11:04 HonzaH08 |
Pionýr vynechává a hodně kouří Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/21 Pionýr | AdaM123456 | 11 | 7.5.2024 v 14:01 pavelgl1 |