Resi se tu politika, rodina a spolecnost obecne castejs nez motorky. Tak tady davam jednoho blazna, kerej si rika Murtanio a svoji R6 ma fakt pekne v pazourach. Porsche, Ferrari atd. polyka ke svacine a vubec se toho neboji.
Docela neprijemnej moment napr. v case 4.43
WHTRDR píše: SLEEPER> co jsem koukal nejakej on board stary audi quattro tak tam musel brzdit levou nohou aby vubec zatoci, audi je extrem s tim motorem vepredu ale u ostatnich ctyrkol je to jinak?
jsem to nasel
Moc pekny video.
Jo tenhle problem obecne audi maji. Ona 4kolka 50:50 sama o sobe vynasi auto ven ze zatacky a kor u audi, kde je motor umisten pred predni napravou. Moderni audi jako rs6 atp. tento nesvar resi systemem, ktery pribrzduje vnitrni kola v zatacce a tim pomaha autu zatacet.
Kde pak, zlatej baworak.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
SLEEPER píše: To co pises, mi moc smysl nedava, ale treba se mylim. Zadokolka s motorem nad zadni napravou preci bude mit po ubrani plynu mensi tendenci jit do pretaciveho smyku, nez zadokolka s motorem vpredu.
Jak rikam, 911 z 80. let jsme neridili, tak o tom muzeme leda tak polemizovat.
Na rizeni auta (a i motorky) jsem si docela jistej...
On je ten motor za napravou, je to specifikum teto koncepce a jsou tim 911 pověstné.
Je ale fakt, ze jsem nemel moznost si to zkusit - s nakejma 911 jsem sice jel, ale nedovolil jsem si zkoušet s tim jet na hrane.
napadlo me, jak ten jev jednoduse popsat - resp vnest do diskuze aspon trosku relevantni argument - neni to tak, ze by z te koncepce vychazelo, ze je zadokolka s motorem vzadu nachylnejsi k pretacivemu smyku. kdyz to zjednodusime, jsou na tom obe koncepce stejne - jedes v zatacce na hrane, tzn rychlosti, kdy pneumatiky maji temer vycerpany "grip" pricnym zrychlenim od zataceni. v tuhle chvili sundas nohu z plynu, dojde k "preneseni vahy" dopredu, zadni kola jsou min zatizena, ale pricne zrychleni je stejne = utrhnou se do smyku. tohle je uplne stejne u obou koncepci RWD. problem je se zvladnutim toho pretaciveho smyku, u klasickeho RWD vetsinu lehci kontra staci, ale u 911 je ta hmotnost za zadni napravou = opravdu velke "kyvadlo" dost narocna na ridicske umeni...
..nebo spis na psychiku, u klasickyho rwd das kontra, vyslapnes spojku a ono se to obvykle srovna, u 911 to chce naopak slapnout na plyn aby se grip obnovil.. to ale udela malokdo, kdyz si mysli, ze je moc rychlej
ovladani vozidla v pretacivem smyku je jednodussi kdyz je "zadek" lehkej. treba oblibeny drift kary typu nissan sx maji lehkou prdel a dobre se v driftu ovladaji. jde to ale proti "gripu" tzn pokud ma to auto vetsi vykon, ma problem ho prenest na silnici a k pretacivemu smyku dochazi snaze pri akceleraci.
u novejsich porsche to vyresili jak tim ze presunuli spoustu tezkejch dilu dopredu (soucasna 911 se bude motat kolem 50:50) a taky pouzitim te slozitejsi "samozatacejici" zadni napravy (weissach axle)
No mam na porschaky trosku úchylku a krom celyho internetu jsem přečetl kde co...
Naposledy editováno 14.12.2017 18:55:14
Tam kde je problém je taky to, že jelikož to co tady píšem je mimo řidičský schopnosti většiny lidí. Takže v reálu přijde smyk (ať už po "lift offu", nebo jakkoliv jinak), člověk dá automaticky rychle kontra, pustí/nechá povolenej plyn a auto se začne srovnávat jak s klasickou zadokolkou. Jenže v ten moment překmitne to kyvadlo za zadní nápravou a vykopne zadek na druhou stranu = to už chytit prakticky nejde. Widowmaker je na světě
Něco jak smyk na motorce, když podržíš plyn a neztuhneš na řídítkách, nejspíš to dobře dopadne...ubereš, motorka lehce zpomalí, čímž se obnoví grip a motorka kopne "na druhou stranu" = hasan
assassin píše:
napadlo me, jak ten jev jednoduse popsat - resp vnest do diskuze aspon trosku relevantni argument - neni to tak, ze by z te koncepce vychazelo, ze je zadokolka s motorem vzadu nachylnejsi k pretacivemu smyku. kdyz to zjednodusime, jsou na tom obe koncepce stejne - jedes v zatacce na hrane, tzn rychlosti, kdy pneumatiky maji temer vycerpany "grip" pricnym zrychlenim od zataceni. v tuhle chvili sundas nohu z plynu, dojde k "preneseni vahy" dopredu, zadni kola jsou min zatizena, ale pricne zrychleni je stejne = utrhnou se do smyku. tohle je uplne stejne u obou koncepci RWD. problem je se zvladnutim toho pretaciveho smyku, u klasickeho RWD vetsinu lehci kontra staci, ale u 911 je ta hmotnost za zadni napravou = opravdu velke "kyvadlo" dost narocna na ridicske umeni...
..nebo spis na psychiku, u klasickyho rwd das kontra, vyslapnes spojku a ono se to obvykle srovna, u 911 to chce naopak slapnout na plyn aby se grip obnovil.. to ale udela malokdo, kdyz si mysli, ze je moc rychlej
Mam v sobe treti dvojku, skubu si vlasy a rikam si, jak ti ted vysvetlit, ze nemas pravdu.
Zacnu od zadu, od toho nejjednodussiho.
u 911 to chce naopak slapnout na plyn aby se grip obnovil..
Kdyz ztratis grip zadku (u rwd), a potrebujes ho co nejrychleji ziskat zpet, zadny pridani nebo naopak ubrani ti nepomuze.
Pridas => kola se protoci a jdes do hodin.
Uberes => kola zacnou brzdit a jdes do hodin.
Je jen pouze jedna varianta a to je ta spojka a je uplne jednou, jakou znacku zrovna ridis.
Ano, kdo to ma vychtany, tak ubere jen lehce (na 20-30% vykon motoru) a volantem si to ukormidluje.
Jo, uz vim, preneseni vahy.
Kdyz u rwd zavres plyn, vaha se neprenese dopredu tak jako u fwd. Protoze zadek zacne brzdit, bude mit tendenci potopit se do zeme (neco jako kdyz chces od prudkeho brzdeni zklidnit zadni brzdou zadek na masine). Tzn., ze vaha nejde dopredu nebo trochu ano, ale mnohem mene nez u fwd, hlavni pricina pretoceni je to brzdeni zadku.
Zvladnuti pretaciveho smyku vs. lehke kontra.
Tak tohle fungovalo u socialistickych skodovek a ziguliku. U sport. aut s velkymi, sirokymi koly, musis hodne rychle ubrat (ne zavratit plyn) a jeste rychleji prejit na kontra. Uz jsem to nekde na m.cz psal u debat powerslidu vs. rozmery kol..... a nebo srabsky vyslapnout spojku a dat kontra, ale proto si zadokolku nekupujes.
PS: Stavte se za mnou do asie, vam ukazu jak to funguje v pretacivem smyku.
e: jeste doplnim, proc by 911 mela mit a jiste ma vetsi trakci pri zavranem plynu, nez treba brambora.
Jak jsem psal, brzdis motorem => potapi se zadek a kdyz jeste nad sebou ma motor, tak logicky maji zadni kola vyssi grip nez u rwd s motorem vpredu.
No nic, kde se tyhle auta pujcujou, at neco natocime.
Naposledy editováno 14.12.2017 21:09:02
2 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
ja jsem si v tuhle chvili pomerne jistej tim co rikam, asi bych byl schopnej to obhajit na poli klasicke mechaniky, preci jen "par" semestru v tomhle oboru za sebou mam, ale myslim, ze to neni spravne vyuzity cas...
"prenos hmotnosti" coz samo neni vubec fyzikalne spravne, protoze jde o ucinky setrvacnosti - takova sila pusobi v tezisti a je ji celkem sumak, ktery kola auto pohani.
sesednuti zadni casti pri aplikaci zadni brzdy - zatim stoji jinej "mechanismus"
u tech porsaku slo vetsinou o rany ve velke rychlosti, ten motor ma pomerne malej obsah, 2-2,5litru na sest valcu, ten uz treba kolem 100kmh moc motorem nebrzdi... tam ten vliv brzdeni neni tak zasadni .
jezdeni dverma napred v e46 nam toho moc nevysvetli, musel bys sehnat starou 911, v nejhorsim - docela dost podobne osklive chovani ma i stovka skodovka (nebo treba subaru libero :) to muzu dovalit, tam nejsem schopnej udrzet smyk ani na snehu, tahal jsem to z pangejtu mockrat) ....
stara 911 rovna se auto do cca 95tyho, pak uz jsou vyvazenejsi a maji tu weissach axle...
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
nicmene bych si troufal tvrdit ze to nebude "odlehcenim zadku" nybrz uplne presne naopak - tezka prdel se klouze a otaci se na velkym rameni (dejme tomu zjednodusene) kolem prednich kol tj. lehkej zbytek auta s tim nema moc sanci neco delat i kdyz se v vlastne opira o grip predku (srovnal bych to napr. se SNB ..kdyz si stoupnes do zadni nohy, muzes se snazit ridit jak chces ale prkno si to vali svahem rovne primo dolu), ...a kdyz se to uz povede kontrasmykem "srovnat" nasleduje prekmitnuti a tyhle oscilace se uz nepodari utlumit (jako flatering riditek bez tlumice rizeni) prava,leva,prava,leva, rana..
Sleeper ma zas podle me urcite pravdu s tou spojkou, je to logicky nejjednodussi zpusob jak srovnat obvodovou rychlost gum s rychlosti ubihajici vozovky, a tim ze se gumy chytnou alespon do rotatce i kdyz stale zustane pricny smykani (jako ven ze zatacky) bude grip trosku zpet a bude pak tim spis nejaka sance (otazkou je jaka?) nasledne resit i to pricny smykani se.. zatim co kdyz ubiram/pridavam, guma klouze v obou smerech (axialne i tangencialne po CVUTacku receno ) bude to jak sanky.. smyk, hodiny, jasny..
to ze se naklon/vaha u zadniho nahonu neprenese pri ubrani vyrazne dpredu si netroufam potvrdit, ale zni to podle me docela logicky - trosku se to dotyka moji oblibene RC30 a toho divnyho ramena zadniho brzdice ktery melo za ukol pri vylozene "brzdeni zadkem" branit klesnuti cely motorky ale drzet dole stale jen prdek a prdel nechat nahore (pokud to spravne chapu, ale moc jinak se to moc pochopit neda.. na jiny motorce jsem to nevidel, na NC30 na to mame na ramu pripravu.. ja za to kotvim montazni stojan ) - tady si myslim ze je to fakt spis naopak, ze u motoru za napravou bude ten zadek napric ruznejma jizdnima rezimama stabilnejs zatizenej nez u motoru pred zadni napravou, nebo vepredu..
Naposledy editováno 15.12.2017 03:45:14
assassin píše: sleeper:
ja jsem si v tuhle chvili pomerne jistej tim co rikam, asi bych byl schopnej to obhajit na poli klasicke mechaniky, preci jen "par" semestru v tomhle oboru za sebou mam, ale myslim, ze to neni spravne vyuzity cas...
"prenos hmotnosti" coz samo neni vubec fyzikalne spravne, protoze jde o ucinky setrvacnosti - takova sila pusobi v tezisti a je ji celkem sumak, ktery kola auto pohani.
sesednuti zadni casti pri aplikaci zadni brzdy - zatim stoji jinej "mechanismus"
Kdyz to je tezky, ja mluvim o realnych podminkach a ty o teorii. Nemam moc cas, ale v rychlosti... Auto nikdy v realu nebudes rikat tak, aby bylo kolam jedno, o jaky typ ozidla jde (fwd,rwd,awd)... To proste neudelas.
Rikal jsem si, ze asi narazis na hmotnost motoru vzdadu a tim spojene "kyvadlo"....
Ale jak rikam, hmotnost motoru prave prida kolu grip i po tom ubrani...... S tim pridani plynu je to u silne rwd blbost, ale to by sis musel zkusit. Resp. neni to blbost, kdyz chces pobavit sebe a divaky peknym slajdem, ale rozhodne to nechyti grip.
Rozebirat to teoreticky je sice pekny, ale je to uplne k nicemu.
kerut píše:
Sleeper ma zas podle me urcite pravdu s tou spojkou, je to logicky nejjednodussi zpusob jak srovnat obvodovou rychlost gum s rychlosti ubihajici vozovky, a tim ze se gumy chytnou alespon do rotatce i kdyz stale zustane pricny smykani (jako ven ze zatacky) bude grip trosku zpet a bude pak tim spis nejaka sance (otazkou je jaka?) nasledne resit i to pricny smykani se.. zatim co kdyz ubiram/pridavam, guma klouze v obou smerech (axialne i tangencialne po CVUTacku receno ) bude to jak sanky.. smyk, hodiny, jasny..
Tak tak.
Kupatko uz mam po servisu, ted ceka jen na znacky a pak zkusim natocit nejakou jizdu bokem.
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
Ja nemam problem s tim dokazat, jak se auto pekne rychle srovna vyslapnutim spojky.
Jo a bacha, v nejakych naucnych videii jsem videl a cetl kycoviny, ze to s tou spojkou (srovnani smyku) plati i pro fwd, coz je blbost a je dost smutny, ze prave toto vyuciji "instruktori" autoskoly smyku...
e: Jeste doplnim, jak psal Assassin o situaci, kdyz jsi s autem dlouhej a pusobi na nej takova dostrediva sila, ze uz nestihaj gumy.... V takovy (realny) situaci vzdycky sahnes po brzde, abys mel hmotnost na predku a mohl jsi zatacit...
Mrsknout do teto situace plyn..., no nevim....
Naposledy editováno 15.12.2017 07:22:31
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
vypada to jako bys ty byl jedinej kdo tu kdy jel v rwd dverma napred, pritom z tech aut o kterejch si tu psal ani jedno nemelo samosvor...
Proste BMW neni kratky auto s malym rozvorem a relativne velkym vykonem nad zadnima kolama a pohonem rwd...
Teda je rwd, ale jiste vite jak to myslim...
Naposledy editováno 15.12.2017 08:35:40
2 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
Prenos hmotnosti - v odborne literature "longitudal load transfer" je pomerne jasna vec a na koncepci zavisi minimalne. S brzdenim zadnimi koly nebo snad se vzperou zadni brzdy ma pramalo spolecneho - akceleracni a deceleracni sila pusobi na plochach dotyku pneu s vozovkou, setrvacna sila pusobi v tezisti - teziste je obvykle vyrazne vyse nez dotykova plocha a je jasne ze akcelerace/decelerace vyvolava moment kde rameno je prave vyska teziste nad vozovkou - kterej nasledne jednu napravu odlehci a jednu zatizi . Docela jednoducha rovnice rekl bych.
Ad spojka - bavime se tu o smyku, kterej je zpusobenej tim "axialnim" zatizenim pneu, kdyz budu hovorit "po tvem" - jde tu totiz o velke rychlosti a docela malej vykon - nedochazi tam k tomu "tangencialnimu" smyku v dusledku krouticiho momentu prenaseneho na kolo - kola maji temer odpovidajici otacky, neni co srovnavat...
Ad ta tvoje vfr - si to nakresli a uvolni - pak ti bude jasnej mechanismus toho proc si motorka pri brzdeni zadkem "seda" (je to stejnej princip jak u toho load transfer) a ze je to dane polohou teziste a kinematikou kyvky - zpusob zachyceni momentu zadniho brzdice urcuje jak hodne tahle reakce ovlivni funkci odpruzeni - pevnej brzdic na kyvce (kterej se pouziva v spucasnosti) odpruzeni "zamkne" kdezto systemy plovouciho brzdice naopak ovlivneni funkce odpruzeni reakci brzdice omezuji - to tahlo podle me naopak tomu "sednuti" zadku pomuze a maji to tak vsechny starsi motory (TL taky) jen u te VFR to vypada slozite tim jak to veprostred projde kyvkou na druhou stranu a otoci se... Opet, doporucuju si to nakreslit a uvolnit.
Ukoly z dnesni lekce mechaniky rozdany a ja se jdu opet venovat barevnemu vlaku :)
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
A ano simulovat chovani 40 a vice let stareho porsaka skodovkou nebo bmw mi prijde taky jako pomerne malo prukazne...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
BTW co se tyka teziste a ramena nad vozovkou - jj presne tak, souhlas, ale pokud je to teziste (pudorysne) bliz k jedne z naprav, tim spis prece bude mit tenhle "prenos vahy" naopak mensi vliv na tu danou napravu - je to jako houpacka, kdyby bylo teziste (fakt v extremu samozrejme ) dokonce primo nad tou zadni napravou nemela by pak zadni naprava uz vubec duvod pri akceleraci/deceleraci nejak cvicit nahoru a dolu, to by pak delala uz jen ta predni
ad VFR jj vsak me to jasny je, navic to nejspis moc ucinny nebylo zavodni motorky to mivaly sundany.. (to rameno) ..jen jsem tim popisoval to prisednuti pri brzdeni, ale o tom (jak sme se asi vsichni uz shodli) to neni..
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
je to jedna z technik nasazeni driftu - lift off oversteer.
Zase sem o neco chytrejsi, at uz v karach porsche, ci v rizeni obecne. Diky, ze mas porad trpelivost konstruktivne prispivat na m.cz
Naposledy editováno 15.12.2017 11:39:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
assassin píše: SLEEPER: nemluvime o rwd, mluvime o hodne specifickym aute s hodne specifickym chovanim - o stare 911.
vypada to jako bys ty byl jedinej kdo tu kdy jel v rwd dverma napred, pritom z tech aut o kterejch si tu psal ani jedno nemelo samosvor...
Za prve jsem auto se smosvorem ridil - m3 a za druhe, ja jsem praktik, a tak chovani auta (nebo motorek) znam dobre.
Zkusim jeste jednou.... pokud jedes s autem takovou rychlosti, kdyz uz pro dostredivou silu (pretizeni) nestihaji gumy, pridanim plynu tomu nepomuzes, naopak. Jedno jak stara 911 je, porad je to zadokolka se silnym motor => auto se ti pretoci do hodin.
Neco jineho by bylo, kdybys plynem absolutne srovnal kola takovym zpusobem, ze by auto nemelo dentenci zpomalit ani zrychlit, ale to se ti v praxi v takove krizovce nikdy nepovede (hroznej fofr) a i pro odlehceni napravy je znatelne lepsi pouziti spojky.
Nechapu, proc se o tom chces dohadovat. Tak to proste je, na tom nic jinyho nevymyslime.
Jo a taky mam odjety 3 zavody do vrchu a na velkym dromu jsem ridil zavodaka. Pravdepodobne budu mit i vetsi pero...
O autech/motorkach si rad pokecam, ale neblbni, pises veci, ktere v praxi nejsou mozne...
Ale jak jsem navrhoval, muzeme si sve "teorie" podlozit praktickou ukazkou, protoze bych tvuj zpusob srovnani auta opravdu rad videl.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
DrDNA01 píše: Jinak Sleepere, kdo jezdil skodovku drifty na snehu vi, ze spojka nene. Pekne si hrat s plynem, abys kontroloval drift. Jinak Ti uleti ten lehky predek a jsi v zadeli.
Jasne, ze jsem uz na zakladce blbnul se skodarnama, zigulikama a ruznyma predokolkama..., ale silna motokara vs. socialisticke samohyby, to je uplne jinej pribeh.
nevim co nechapes na tom, ze se to bude chovat jako nosnik s vnesenym momentem (moment zpusobuje setrvacny ucinek vahy vozidla pri akceleraci/deceleraci na rameni vysky teziste), misto reakce v podporach interpretuje stlaceni/odlehceni tlumicu.. cim blize bude teziste a tudfiz i tento moment nektere z podpor (naprav, tlumicu) tim mensi reakci (stlaceni/odlehceni) muzes v teto podpore ocekavat.. tedy cim blize teziste k zadni naprave, tim mene se bude zadni napravavlivem dynamickeho pusobeni "odlehcovat" a "zatezovat"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pekelník s R6 na Nordschleife
SLEEPER píše: Za prve jsem auto se smosvorem ridil - m3 a za druhe, ja jsem praktik, a tak chovani auta (nebo motorek) znam dobre.
Zkusim jeste jednou.... pokud jedes s autem takovou rychlosti, kdyz uz pro dostredivou silu (pretizeni) nestihaji gumy, pridanim plynu tomu nepomuzes, naopak. Jedno jak stara 911 je, porad je to zadokolka se silnym motor => auto se ti pretoci do hodin.
Neco jineho by bylo, kdybys plynem absolutne srovnal kola takovym zpusobem, ze by auto nemelo dentenci zpomalit ani zrychlit, ale to se ti v praxi v takove krizovce nikdy nepovede (hroznej fofr) a i pro odlehceni napravy je znatelne lepsi pouziti spojky.
Nechapu, proc se o tom chces dohadovat. Tak to proste je, na tom nic jinyho nevymyslime.
Jo a taky mam odjety 3 zavody do vrchu a na velkym dromu jsem ridil zavodaka. Pravdepodobne budu mit i vetsi pero...
O autech/motorkach si rad pokecam, ale neblbni, pises veci, ktere v praxi nejsou mozne...
Ale jak jsem navrhoval, muzeme si sve "teorie" podlozit praktickou ukazkou, protoze bych tvuj zpusob srovnani auta opravdu rad videl.
Ale řeč byla o situaci kdy byl moc rychlej nájezd do zatáčky a potom korekce rychlosti, to se zadek utrhne a nejde do smyku plynule. S motorem vepředu do předek vyváží a zadek se má šanci srovnat sám. S motorem vzadu (nebo teda s vyvážením víc na zadek, což starý porsche budou přes 60%) zadek předběhne předek a jde to do hodin. Přidání plynu je jediná možnost jak z toho ven, protože zadek jde pryč takovou rychlostí že se kola samy nechytnou, respektive ve chvíli kdy se chytnou pojedeš pozadu.
Zkoušet s něčím jiným než se starým poršákem nemá smysl, bavorák se chová úplně jinak.
1 reakcí na tento příspěvek Pekelník s R6 na Nordschleife
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
raceczech Most 5-6června2024 - nevr... Yamaha YZF-R6 | Animals21 | 7 | 20.9.2024 v 08:59 Petrus01 |
Kawasaki Ninja ZX 10R 2016 ukazatel... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Admire | 1 | 29.8.2024 v 07:51 X-tra-X |
Záhada s baterií Yamaha YZF-R6 | Hašlik | 14 | 19.8.2024 v 18:46 dva_hrnce |
Ohruhové ježdění portugalsko a jih ... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Ozzy_ | 6 | 1.8.2024 v 21:32 Ozzy_ |
R6 okruhovka Yamaha YZF-R6 | polotovar | 2 | 19.7.2024 v 07:33 polotovar |