Naposledy editováno 08.01.2018 17:33:47
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Uz vic jak 5 let se hrabu v nastaveni podvozku. A pro me je to obrovsky rozdil jak se na mtorce citim, kdyz je vse nastavene tak jak ma. Na Brne pak rozdil treba i 10 vterin.
Na tomhle se setrik fakt neda ;)
Vylejt olej nechat vykapat? A jakej smoula vzal hadr a vevnitr vytrel vsechnu tu spinu?
V servisu dam 5K kafe pokecame a za hodku mam obe vidle hotovy. V srdci klid v rukach cit 😂😂😂
Druhá věc je zaměření motorky. U čistě závodního stroje to jezdec pozná brzy a výměna bude častější než 2x ročně. Oproti tomu kochač cestovatel nemusí změnu vlastností vůbec poznat. Ten je spíš zvyklý na dost nefunkční podvozek a přizpůsobí se mu.
lubon píše: Do své VFR 01 dávám Motorex , koupím flašu 10W a 15W, smíchám a plním. SS-8 co jsem vyčetl odpovídá 10w, ale podle mých zkušeností je potřeba předek na VFR přitvrdit, pružiny mám na posledním zářezu.Při origo nastavení a oleji 10w předek nestíhal.
SS-8 v případě Motorexu odpovídá 7,5W. Na to pozor, protože každý výrobce to má jinak a to označení 10w, 15W... s tím má pramálo společného a jak psal Uni, vypovídající jsou jen technické listy. Že je VFR trochu podtlumené je fakt. Třeba na sedmpade je psaná SS-7 a dávám Motorex 7,5W (ekv. SS-8) a je to tak akorát, desítka je už moc tuhá. Jak se chová Fi nevím, ale jde o to, aby se vidle stíhala vracet na opakovaných nerovnostech. Jinak to dotahování předpětí nemá velký smysl. Prakticky si tím poze zvedáš čumák motorky, protože parametry pružiny jsou pořád stejné. Jestli chceš zvýšit progresi, nalej tam trochu víc oleje, tak o centimetr do každé vidle. Zmenší se tím vzduchový polštář a celkově se to bude chovat, jako by byla pružina progresivnější, ale na drobné nerovnosti bude reagovat pořád citlivě.
Mike 70> Co se výmeny týká, je to opravdu tak na hodinu až dvě. Postup?
1) Motorku na stojánek a na zadní sedlo dej zátěž (pytel cementu nebo cokoliv), ať je př. kolo ve vzduchu.
2) Povol objímky řídítek, horní brýle a zátky vidlí.
3) Sundej třmeny, kolo a blatník.
4) Povol spodní brýle a vysuň vidle.
5) Vyšroubuj zátky a odšroubuj je od cartridgí, vyndej pruziny. Všechno si skládej, jak bylo.
6) Vylej olej a propumpuj, ať ho vyteče, co nejvíc.
7) Nalej nový, propumpuj, aby se vytlačil vzduch a nech pár minut ustát. Pak trubku zamáčkni, vytáhni táhlo tlumiče a uprav výšku hladiny.
8) Všechno poskládej v opačném pořadí.
9) Večer dej vědět, jestli už to máš.
2 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Kdo to chce vedet presne musi jit po udaji kinematicke viskozity (cSt)
Jinak zas resit pat cSt sem a tam mi prijde trosku mimo - kdyz vetsina lidi nepozna rozdil mezi plne povolenyma a plne utazenyma kroutitkama.. A hlavne tu vetsina lidi jezdi na pomerne starejch a pomerne obycejnech motorkach kde konstrukce tlumice neni zadny raketovy inzenyrstvi, casto taky jen dira prumer 4mm a hotovo :) tam pak badat nad tim jestli ohlins nebo motul je uplne mimo. Tohle ma smysl resit az u vidlic ktere maji pomerne slozite a presne tlumice kde i ladici prvky opravdu maji citelny vliv a to je v serii az na modernich strojich z top trid. Taky se to obvykle pozna az kdyz dotycny jezdi opravdu rychle a takovejch tu taky moc neni.
S tim ze na predpeti temer nezalezi taky nesouhlasim.
Odstrasujici pripad jsem ja, obvykle mi lidi nijak zasadne neujizdi a na motorce jsem jeste loni mel i vidlici i central 15let bez servisu, s olejem atd ve stavu jak jsem to v 2002 koupil.
Naposledy editováno 03.01.2018 15:39:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Krejza píše: assassin> to jen potvrzuje, že řešit technickou stránku motorky do nejmenšího detailu má smysl až po nabytí velkého množství schopností jako pilot. Jinými slovy, pro naprostou většinu stačí průměrná motorka, průměrné komponenty, protože chybí technologie u pilota.
Z ciste funkcniho hlediska - presne tak.
Jeste je jeden aspekt, na te perfektne do detailu "vymazlene" motorce se jezdi lip i tomu co to neumi - a taky ma spousta lidi (i ja) dobrej pocit z kazdyho "racing" dilu co na motorce ma, takovej fetisismus ...
Naposledy editováno 03.01.2018 16:02:44
assassin píše: Z ciste funkcniho hlediska - presne tak.
Jeste je jeden aspekt, na te perfektne do detailu "vymazlene" motorce se jezdi lip i tomu co to neumi - a taky ma spousta lidi (i ja) dobrej pocit z kazdyho "racing" dilu co na motorce ma, takovej fetisismus ...
Njn, když já jsem jen na to čistě funkční hledisko versus prachy, fetišismus ne I když chápu, že to tak mnoho lidí má a dokud nežijí jen tím, tak ok
assassin píše: Marty: stupnice SAE - tzn 5W,10W atd pod kazdym tim cislem schovava urcite rozpeti viskozit. Tzn olej kterej do dane kategorie spada na jednom kraji ma jinou viskozitu nez olej z opacneho konce rozsahu...
Kdo to chce vedet presne musi jit po udaji kinematicke viskozity (cSt)
Jinak zas resit pat cSt sem a tam mi prijde trosku mimo - kdyz vetsina lidi nepozna rozdil mezi plne povolenyma a plne utazenyma kroutitkama.. A hlavne tu vetsina lidi jezdi na pomerne starejch a pomerne obycejnech motorkach kde konstrukce tlumice neni zadny raketovy inzenyrstvi, casto taky jen dira prumer 4mm a hotovo :) tam pak badat nad tim jestli ohlins nebo motul je uplne mimo. Tohle ma smysl resit az u vidlic ktere maji pomerne slozite a presne tlumice kde i ladici prvky opravdu maji citelny vliv a to je v serii az na modernich strojich z top trid. Taky se to obvykle pozna az kdyz dotycny jezdi opravdu rychle a takovejch tu taky moc neni.
S tim ze na predpeti temer nezalezi taky nesouhlasim.
Odstrasujici pripad jsem ja, obvykle mi lidi nijak zasadne neujizdi a na motorce jsem jeste loni mel i vidlici i central 15let bez servisu, s olejem atd ve stavu jak jsem to v 2002 koupil.
Jak je rozpětí nasaveno nevím, ale když má jeden výrobce na 10W viskozitu 30 a druhý 50, tak je to pro mne zásadní rozdíl a věř, že i na dvecetileté VFR jsem to hodně poznal. Nejsem žádný jezdec, spíš už stárnu a vyhledávám pohodlí a když mi na horší silnici skáčou řídítka v ruce, tak mi to vadí. Chvíli mi trvalo, než jsem si nastavil podvozek, aby mi vyhovoval a to co jsem napsal, je ze zkušenonosti s konkrétní motorkou a funguje to.
Edit: A co se týká předpětí, každá vidle má určité pasivní propružení. Když na ní sedneš, sjedou trubky třeba o centimetr níž a když předpětí o půl cm přitáhneš, zase o ten samý půl cm vyjede. To je celé, jen se při tom lehce mění geometrie a o ten půl cm se iv zdálí doraz vidle. pružina je stlačená pořád stejně.
Naposledy editováno 03.01.2018 16:47:45
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Docela zvlastni, ze ti tohle nastaveni prijde nedůležité kdyz poznáš rozdíl v chování dvou olejů v rámci jedne viskozitni kategorie...
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Marty - co se týká předpětí, jde především o zatížení kol a efektivní využití celého zdvihu. Assassin Ti uvedl pouze jeden malý příklad s dírou, ale příkladů je mnohem víc i na perfektní silnici.
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Marfy.VFR píše: Právě můj poznatek je, že vyšším předpětím si "dopřáváš" delší zdvih, ale když budeš mít hustší (viskóznější) olej, kolo do prohlubně nestačí zajet, protože tlumič jde pomaleji a projeví se to drcnutím. Čím hustší, tím větší.
Právě naopak, co se týká předpětí. Když ho dotáhneš (menší sag), sice budeš mít větší odpor při stlačení, nemusí mít pružina kam se roztáhnout, protože ji nedostatečně zatížíš na prvním místě.
Hustější olej nezabrání tomu, že kolo nestačí zajet do díry. Od toho tu máme gravitaci, ta si to pohlídá.
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Krejza píše: assassin> jo takhle, to asi ne. I když by to byl zajímavý test.
dve totozne moto (az na zmenu co testujes) a presednout z jedne na druhou - tak to nejspis poznas. ale uz jen treba ty 2hod na vymenu oleje myslim ten rozdil zcela smaznou...
nebo teda samo to co se deje v motorsportu - spickovej pilot co jede konstantni vysledky a merit (treba cas na okruhu) - tam tu zmenu zaznamenas taky...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Krejza píše: Právě naopak, co se týká předpětí. Když ho dotáhneš (menší sag), sice budeš mít větší odpor při stlačení, nemusí mít pružina kam se roztáhnout, protože ji nedostatečně zatížíš na prvním místě.
Hustější olej nezabrání tomu, že kolo nestačí zajet do díry. Od toho tu máme gravitaci, ta si to pohlídá.
Blbě jsem to napsal. Kolo do díry samo zajede, ale jde tam i s celou motorkou, místo toho, aby se rychleji roztáhly vidle a nepustili ji tam takovou silou. Snad to píšu srozumitelně.
A k předpětí. Motorka při jízdě má již částečně stlačené pružiny. Pokud je více předepneš, podložíš nebo tak něco, působíš na ně silou, která se přes zátky, následně trubky a brýle přenáší na hmotu motorky, takže pokud je nemáš na maximálním roztažení a tak snad nikdo nejezdí, jsi na té samé rovnovážné pozici, jen o něco výš. Na stlačení předku motorky o stejnou dráhu potřebuješ pořád stejnou sílu. Tak to vidím.
Naposledy editováno 03.01.2018 18:52:17
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
a ty tabulky vlastne maji ukazat co?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
assassin píše: marty: hele a to ze do ty diry nestaci kolo spadnout samotny, ale jde tam s celou motorkou, jak pises - to je podle tebe dobre nebo spatne?
a ty tabulky vlastne maji ukazat co?
Když tam padne s celou motorkou, nevyžehlí to, tak je to snad špatně a tabulky ukazují třeba, že není 10, jako 10. Hele, už se vám tu do toho nebudu plést a jdu se věnovat rodině. Svůj názor jsem projevil a nejdůležitější asi je, abysme si to všichni nastavili tak, jak nám to vyhovuje.
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Marfy.VFR píše: Blbě jsem to napsal. Kolo do díry samo zajede, ale jde tam i s celou motorkou, místo toho, aby se rychleji roztáhly vidle a nepustili ji tam takovou silou. Snad to píšu srozumitelně.
A k předpětí. Motorka při jízdě má již částečně stlačené pružiny. Pokud je více předepneš, podložíš nebo tak něco, působíš na ně silou, která se přes zátky, následně trubky a brýle přenáší na hmotu motorky, takže pokud je nemáš na maximálním roztažení a tak snad nikdo nejezdí, jsi na té samé rovnovážné pozici, jen o něco výš. Na stlačení předku motorky o stejnou dráhu potřebuješ pořád stejnou sílu. Tak to vidím.
Vždyť je přeci žádaný jev, aby motorka zůstala co nejvíce v klidu a nerovnosti byly tlumené právě pohybem ve vidlicích, ne?
Jinak ano, předpětím pružiny ji nezměníš tuhost, "pouze" si zvolíš délku kroku vidlice. Zjednodušeně.
1 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
co se tyka padani do diry, problm je vtom ze cela motorka ma nejakou setrvacnost, takze nespadne tak rychle, a bude dyl "ve vzduchu" nebo minimalne dyl "min zatizeny predni kolo".. u padani do diry to nejspis nebude zasadni problem jako pri naopak prejeti nerovnosti, kde kolo nestihne dostatecne rychle za hranou dosednout na asfalt (moc zatlumenej hi-speed odskok).. a kdyz bude zatlumenej zase malo tak to kolo dopadne moc rychle a bude mit tendenci se zas odrazit.. a bez telemetrickejch senzoru pozna normalni smrtelnik stejne hovno, nehlede na to ze je to stejne celyo kompromisu, kdyz uz to naladi na mensi hrby nebude to fungovat na velkejch, a naopak ..
E: Krejza> presne tak podle me by to melo bejt v realu mozna az treba lehounce nezatlumeny.. tj v riditkch mas i na velkejch nerovnostech pocit jako kdyz jedes pres velmi drobounky nerovnosti, resp. treba 90, 95% toho poberou tlumice a nic se nema tendenci "vlnit"... 100% je myslim nedosazitelnej ideal.. vono to plati obecne i v behu, clovek by mel bejt furt "stejne" a jen pod sebou tocit nohama.. njn, jak rikam, na papire a u Kenanu to vypada jednoduse
Naposledy editováno 03.01.2018 19:28:56
Loni jsem dal do předních vidlic elf 15w, má daleko větší viskozitu než SS-8, nastavil jsem si SAG na 30% zdvihu. No když jsem jel po nerovnostech tak jsem měl pocit že přední kolo vůbec nekopíruje povrch silnice. A při brždění jsem nebyl schopný rozpoznat kdy ještě kolo brzdí nebo jde do smyku.
Psal to tady Marfy 21, každý mu vyhovuje něco jiného, jiné nastavení...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Marfy.VFR píše: Když tam padne s celou motorkou, nevyžehlí to, tak je to snad špatně a tabulky ukazují třeba, že není 10, jako 10. Hele, už se vám tu do toho nebudu plést a jdu se věnovat rodině. Svůj názor jsem projevil a nejdůležitější asi je, abysme si to všichni nastavili tak, jak nám to vyhovuje.
jasny, jen tam jdou porovnat dva oleje 10W .. jeden ma viskozitu pri 40C 35,9 mm2/s a druhej 35 mm2/s to asi nebude zasadni rozdil :)
ad to "padani kola do diry" - pokud je kolo ve zdvihu 10mm nebo 40mm dela zasadni rozdil - v prvnim pripade ztrti kolo kontakt s vozovkou uz u pomerne melke diry... tzn rict, ze nastaveni predpeti, resi jen vysku predku je hodne omezene. resi to mimo jine i prave tento pripad, ktery mi prijde pomerne dost dulezitej.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
Důležitější je pak nastavení vzhledem k práci s plynem, brzdami a zatáčením, tzn. low speed.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
E: assassin> no ne, ten rozsah nastaveni zdvihu by mel bejt prave takovej, aby tam nejakej ten zdvih nejakejstale byl.. resp. napsano mozna jinak, ta pruzina/a cela vidle by ani na jednom konci moznyho nastaveni predpeti nemela byt u konce sve pracovni delky.. proste musi tam bejt rezerva tam i tam..
vsak proto jsem zvetsil zdvihy ze 108 (honda pise 120 ale to tam neni ani pri uplnym zamacknuti tech kontrapruzinek, ke kterymu jen vlastni silou hlavni pruziny nedojde.. to bys za ne musel "tahat") na 128
Naposledy editováno 03.01.2018 19:41:44
2 reakcí na tento příspěvek Tlumičový olej Ohlins? A jakej olej je červenej?
- a pises ze predpetim resis jen vysku predku - neni to tak, resis i kolik zdvihu mas k dispozici prave pro prejeti "diry" - kdyz budes mit k dispozici malo zdvihu, uz u male diry ztrati kolo kontakt s vozovkou ... muze se tak stat i po prejezdu nerovnosti a navratu kola za ni.... tzn nejde jen o vysku predku. to ze se se na charakteristice pruziny predpetim nedostanes do jineho bodu je snad jasne a o tom tu doufam neni potreba diskutovat...
nastaveni spravne hodnoty toho "rezervniho" zdvihu pro prejeti "diry" je podle me zasadni vec, lisi se to pro ruzny druh terenu (pro offroad i bezne hodnoty kolem 40procent celkoveho zdvihu) pro ruzny styl jizdy a slouzi k tomu prave nastaveni predpeti... tzn tvrzeni "nastavuje se tim jen vyska predku" mi prijde hodne zavadejici, zjednodusujici a pokud to clovek vnima takhle, nema smysl badat nad ruznymi oleji, ruznym nastavenim hi-speed okruhu atd...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Hledám svou starou VFR800 SPZ 5T4565 Honda VFR 800 | motokuba | 5 | 1.9.2024 v 17:13 Gahan37 |
Honda vfr800 vtec Honda VFR 800 | wer954 | 4 | 21.8.2024 v 10:47 Gapyra |
Zachrastění po vrknutí plynem - nap... [1, 2] Honda VFR 800, Honda VFR 800X Crossrunner | Obo67 | 36 | 27.5.2024 v 11:28 ZdendaDH |
Sundání nádrže bez vypuštění VFR 80... Honda VFR 800 | Mike70 | 6 | 1.4.2024 v 21:27 Mike70 |
Převoz moto [1, 2] Honda VFR 800 | Corlis | 37 | 14.3.2024 v 11:17 Gahan37 |