Nabíjel jsem ji klasickou inteligentní nabíječkou Bosch C3, která nahlásila, že je nabito a druhý den multimetr hlásil lehce přes 12,40 V, což je nabití zhruba na necelých 50%. Zkusil jsem jinou nabíječku Güde, což je vpodstatě to samé jak Bosh a výsledek stejný. Ani jedna akumulátor nenabila na víc jak polovinu. Naivně jsem dle reklamních keců věřil, že udržují i po nabití baterii plně nabitou, což se ukázalo jako nesmysl.
Dal jsem ji nabít pomocí mé 20let staré nabíječky H-Tronic AL 300 která je určená pro nabíjení jen olověných akumulátorů a spíše klasických u kterých dokáže spustit proces desulfatace. Tato nabíječka signalizuje nabíjení pomocí zelené LED, která po nabití akumulátoru pohasíná až zhasne. Se svými 300 mA při 13,7 V je sice pomalá, jelikož výše uvedené nabíjí 800 mA na 14,2 V (AGM technologie by měla bezproblémů i v teple zvládat nabíjení i vyšším napětím a obě inteligentní nabíječky nabíjejí AGM tuším 14,7V, ale dostupné jen při 3A). Po pár dnech neustálého připojení se zhasnutou LED akumulátor hlásil druhý den po odpojení 12,8V.
Myslel jsem si, že 12,8 V je konečné cílové napětí. Letos jsem synovi k vánocům koupil dětskou elektro motorku, kde je akumulátor Yuasa sw280, té klasické koncepce pro záložní zdroje. Pokud se nepletu, tak uzavřené akumulátory od Yuasa jsou vše AGM a tato měla 12,9V a to byla ještě studená ze sklepa a po ohřátí doma je už na 12,98V.
Zkusím tu moji (již více jak 4 roky starou) nechat nabíjet v pokojové teplotě klidně týden. Bohužel neumím změřit jaký dává proud nabíječka po vypnutí LED, ale napětí 13,7V by ani při velmi dlouhém nabíjení nemělo akumulátoru vadit.
Mám dvě otázky.
1. zajímalo by mě kolik V mají nové akumulátory Yuasa (je to těch 13V)
2. jak je to u AGM akumulátorů se sulfatací a desulfatací?
V podstatě jde o prd, já se o tu moji začal pořádně starat po 3 letech a to ještě celé léto trpí tím, že najezdím jen pár set km a nějak ji na jaře, v létě a na podzim zapomínám alespoň jednou za pár měsíců dobít. Baterie i tak vydrží spoustu let a při té ceně mě trápit nemusí. Spíš mě ta teorie baví. Každopádně spoléhat na inteligentní nabíječky Bosh a různé obdoby (Lidl, Güde aj.), tak myslím, že těch 5 let možná ani nedá..
Naposledy editováno 21.12.2018 23:45:02
https://www.motorkar...mp;pgr=1#goto9621119
Ohledně napětí v nabitém stavu kolují po internetu různé údaje. Nejvíc bych věřil následující tabulce, bude záležet na stáří baterky a na konkrétním provedení. Napětí je bez zátěže.
Naposledy editováno 22.12.2018 10:14:30
Kdybys chtěl být jo přesnej, tak bys musel baterii asi nabít na 100% zdrojem s regulací nabíjecího proudu a následně po stabilizaci změřit napětí daný baterky.
Já nabíjel tou Bosh C3, při 14.2V a 800mA a jakmile zahlásila nabito, tak jsem ji píchnul na tu 13.7V, což jak jsem se dočetl by mělo být ideální pro desulfataci. Ta Bosh mě ale opravdu zklamala. Začala mi dovolená, tak zkusím ještě proměřit kolik a jak nabíjí ta druhá H-tronic. Tu z Lidlu jsem nezkoušel, chtěl jsem ji objednat, protože mi Bosh nejde přepnout z režimu pro motorky, ale nakonec jsem z Lidlu vzal tu Güde a ta ji také nenabije.
Jo a víte někdo jak je to u AGM sulfatací a desulfatací?
Naposledy editováno 22.12.2018 10:36:09
Nevim k cemu vy bylo dobry, ze to nabijecka uvaří 14,7V kdyz to pak das do motorky kde to stejne nabijí 14,1....
Jinak také nejsem zastáncem rychlého nabíjení vysokým proudem při vysokém napětí. Proto nedám dopustit na tu malou nabíječku za 300,-- která sice nabíjí několik dní, ale velmi šetrně a díky jejím parametrům se při nudržování rozpouští krystaly síranu olovnatého (proces desulfatace). Nevím ale jak toto funguje u AGM.
Jinak tu moji už nabíjím asi 30 hodin a od rána je odpojená a nyní jsem na 12,77 V při pokojové teplotě. Jsem zvědav na kolik se dostanu. Každopádně když ji teď napojím na Güde či Bosh nabíječku, tak za pár vteřin po testu zahlásí nabito a konec. Jen ta malá lavná trafonabíječka vesele nabíjí dál. Možná to vyzní jako reklama, ale ty nabíječky H-tronic jsou obě perfektní a ty "inteligentní" už i u auta používám jen pro rychlejší nabití a pak dobíjím i tou druhou H-tronic. Opět zkušenost kdy kopie Bosh od Güde odpoledna nahlásila u auta nabito a H-tronic až do večerního odpojení dobíjel ještě ampérou.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
Prostě není baterie jako baterie. AGM technologie není stará 20let a je třeba je správně nabíjet a instalovat je do stroje, který je na tuto baterii nastavený.
Gelová baterie potřebuje zase nižší nabijeci hodnoty než nabíjení AGM baterií nebo klasické elektrolytové. Gelové baterie se nabíjí jen na hodnotu 2,45V/článek aby baterie nezačala plynovat, jinak by gel vyschl a baterie by se zničila.
Pokud je tedy Vaše motorka nastavena výrobcem na GEL baterii, nemůžete tam dát AGM ani elektrolytové baterii. Baterii motorka podbiji a za pár měsíců máte na baterii místo teoretické kapacity 100% praktickych třeba jen 80%.V téhle úrovni se to chvíli udrží, ale baterie stejně tak do 2 let odejde.
Jinak mám firmu zabývající se akumulátory 10let a s aku pracuji v oblasti průmyslu 15let tak o tom něco vím.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
Tak kdyz ti to funguje tak řešíš něco co není potřeba. To jaké napětí je po ustáleni pocca 2h na svorkach baterie není informace vypovídající o kapacitě akumulátoru, zásadní je test při zátěži a naměřené hodnoty pak. Na baterii bez kapacity můžete mít klidně 12,8V a po startu spadne třeba na 10V.
Jestli je tedy autor vlakna VJEDEC, mel by zacit metrologickym navazanim voltmetru -> Jestli meri multimetrem z OBI za stovku, tak jeden Volt neni obcas zadna mire.... pokracovat by potom autor mohl zdrojem konstantniho proudu a metrologicky navazanym merenim nabijecich parametru [joj cigan, taky zadna chechtacka] a po nabiti zkontrolovat kapacitu NE zatezakem, ale merenim doby vybiti dle TP vyrobce baterku
Naposledy editováno 23.12.2018 11:36:26
Naposledy editováno 23.12.2018 23:35:54
2 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
Nemůžeš napsat, že měření napětí je k ničemu. To je jako u mobilního telefonu. Starý akumulátor také drží napětí, ale po jednom hovoru padne a vypne se. U veškeré elektroniky vidíš také jen na kolik procent je akumátor nabitý dle napětí. Nikdo nedělá zátěžové testy u fotoaparátu, jestli zvládne 200 fotek s bleskem, nebo jen 50. Prostě to postupem času vysleduješ a stejně tak na motorce. Jestli 4x do roka nabiju AGM Yuasu na 100% (což zjistím změřením napětí), tak mi klidně vydrží 10 let a jelikož mi motorka chytá na první protočení, tak prostě poznám časem včas, že už startér netočí jako dříve, ačkoli akumulátor jsem nedávno nabil doplna.
Takže proštuduj jestli tvoje inteligentní nabíječka nemá víc módů.
Nez jsem přešel na lifepo4 baterky tak se mi na te agm nikdy nic takoveho nestalo a to jsem ji nenabijel temer snad nikdy.
Dadanek: ja mam agm ve vsem od výroby a nabijí mi vsechny moto kolem 14,1V
Naposledy editováno 25.12.2018 09:50:55
1 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
Assassin - já když manželce ve skůtru nenabiju klasickou baterii několikrát do roka, tak vydrží vždy lehce přez 2 roky. AGM třeba od Yuasy mají podstatně nižší samovybíjení, takže určitě vydrží déle, ale stejně si myslím, že 4-5 let by mohl být strop. Problém je, že jsem poslední roky pracovně a rodině tak vytížen, že na motorce se svezu za sezonu jen párkrát a najedu cca 500km. Proto baterii v motorce nikdy provozem nedobiju a pokud bych nedobíjel, tak je brzy po ní. Nevím kolik má motorka a skůtr odběr bez klíčku a kolik dobíjí, ale předpokládám, že to je v pořádku. Problém je, že ani motorka, ani skůtr nejezdí často. Stejně jsem to měl v autě, které jezdilo do 2000 km ročně po městě, tam byl strop 3 roky a další auto co jezdí 25 000 ročně aktuálně drží 7 rok.
Moje baterka do skutra totálně vybitá, kontrolka hlásí nabito během pár minut ale neotočí ani startérem, zapnu světla během pár vteřin zhasnou.
Znova, nechal jsem baterku dál zapojenou po ukončení nabíjení asi 14dní než jsem opět přijel na chalupu a baterka skoro jako nová, takže asi tak. A pokud toto nepomůže tak je už špatná a zralá na vyhazov.
Nabíjecí schéma
A nabíjení 3A vs 0,8A - to zrovna u tech olověných baterek je celkem fuk, protoze tam nakej větší proud tece jen chvili a jen pokud je hodne vybita - jinak diky malému rozdilu napětí a pomerne velkému vnitřnímu odporu tam ty 3A ani téct nemohou.
Při dosažení 12,6V je akumulátor v zásadě 100% nabit, ale nebyl zcela
ukončen proces desulfatace, chtělo to ještě chvilku nabíjet. Měření
provádíme po více než 2 hodinách od posledního nabíjení nebo jízdy vozidla,
nebo raději ještě později (klidně druhý den). Pokud bychom měřili dříve,
můžeme naměřit falešně vyšší hodnoty
Toto je ke klasické koncepci otevřených elektrolitových akumulátorů. Můj hlavní dotaz v tomto tématu byl, jak je to se sulfatací AGM akumulátorů? Můj hodně hrubý a neznalý odhad by mohl být 12,8V nabito 100% ale pokud se ještě dorazí nízkým nabíjecím napětím a proudem na 13V, tak proběhne desulfatace, čímž se zvýší kapacita a prodlouží životnost a akumulátor tím pádem jaksi "omládne".
A taky se tahle desulfatacni procedura neprovádí pri uplne plne baterky.
Jinak měření napětí aku samozřejmě smysl má. Je to první indikace stavu aku. Když mám 10,8V , tak jí můžu zkusit nabít,oživit a pak jí sledovat .Obvykle je, ale podle použití, stáří zralá na výměnu. Nabité aku má napětí po nabití typicky 12,6V s časem pak pozvolna klesá. Dobré aku udrží napětí blízké 12V i několik měsíců, ale doporučuju to nezkoušet a nabíjet automatem min. jednou měsíčně.
Naposledy editováno 26.12.2018 07:12:48
1 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
LuckyGhost píše: A máš, nebo máte někdo zkušenosti s nějakým desulfátorem? Koukal jsem, že se prodávají v cenách od 1000 Kč nahoru. Když vezmu, že máme doma 2 motorky, 2 auta, malej má elektromotorku a elektroautíčko na 24V. Tak něco co prodlouží životnost akumulátorů bych užil. Zejména ty synovo elektrovozítka jsou výhledově likvidátory baterií.
Me moderni agm baterky stejne obvykle umrely na neco jineho nez na pokles kapacity (sulfatace)
Kde to slo jsem přešel na lifepo4
Zkušenosti s trakčními bateriemi a desulfatací
mám, servis manipulační a vysokozdvižné techniky je můj každodenní chleba.
Počítej s tím, že když v těch hračkách pro děti budeš používat gelovky - nedoplatiš se a budeš je furt měnit do zblbnutí.
Nedoplatil by ses ani profi desulfátoru.Jsou to speciál spínané zdroje s nastavitelným napětím a omezením proudu dle kapacity baterie.
Vzpomínám, kdysi v časopise A Rádio byl návod na stavbu desulfatoru pro domácí použití, to by na tyto účely bylo použitelné.Nebo zkus googlit na netu.
Pamatuj, že desulfatací se stav baterie obnoví, ale nikdy ne na 100% původní kapacity. Výsledky bývají dosti kolísavé, záleží na několika okolnostech, stáří baterky nejvíce.U gelovek je vysledek nejistý.
Obvyklá životnost trakčních kys. bat. bývá 5 a více let dle způsobu používání. Nejdůležitější je nabíjení doplna a nepřerušovat jej. V opačném případě se baterka brzo zasulfátuje. Takže si svůj postup nabíjení dle toho zreviduj.
U trakčních gelovek je životnost obvykle rok a kdo mrví nabíjení, tak i méně.
1 reakcí na tento příspěvek Kolik V mají nové AGM akumulátory a jak je nabíjíte
To moc nevydržela. Průběžně jsem jí nabíjel nabíječkou. Asi je po smrti, již mám koupenou LiFePo, tak už se tím nebudu trápit. Kolik má nová baterka vnitřní odpor?
Naposledy editováno 24.02.2023 07:31:22
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Chod motoru u MG V7 Moto Guzzi V7 Racer | LuckyGhost | 26 | 2.9.2022 v 11:49 killabees |
Pirelli Sportdemon vs. Metzeler Las... Moto Guzzi V7 Classic, Moto Guzzi V7 Racer, Moto Guz... | Mates019 | 14 | 5.6.2022 v 22:09 MarioV2 |
Moto Guzzi V7 racer 2014 - domácí s... Moto Guzzi V7 Racer | LuckyGhost | 16 | 6.5.2022 v 16:30 Koudy01 |
Zkrácený zadek na Moto guzzi V7 Moto Guzzi V7 Classic, Moto Guzzi V7 Café, Moto Guzz... | matesxxx | 0 | 26.2.2020 v 11:00 chibi88 |
Moto Guzzi V7 cuká - vyřešeno Moto Guzzi V7 Racer | john-mcclane | 20 | 13.8.2018 v 19:39 dva_hrnce |