plánuju letos Gruzii ve zrychleném módu - letecky do Tbilisi nebo Kutaisi, tam půjčit motorku, týden pojezdit a zpátky domů.
Chci jezdit co nejvíce offroad.
Spaní v penzionech - hledání na místě nebo přes booking.
Nikdy jsem tam nebyl, načetl jsem si k tomu, co se dalo a prosím o Vaše postřehy k bodům níže.
a) chtěl bych jet už na přelomu května a června - mimo sezonu, není horko a vše je zelený. Dle statistik už by mělo být teplo i nahoře, ale máte někdo zkušenosti, jak to bude s průjezdností tras začátkem června? (Omalo, Ushguli...).
b) na netu jsem dohledal půjčovny moto v Tbilisi. Budu rád ale za osobní zkušenost / doporučení od vás - v Tbilisi + nějakou motopůjčovnu v Kutaisi (tam jsem nic nenašel)
c) rusky neumím, takže to bude kombinace angličtina - němčina - ruce a nohy. v horách asi nee, ale dá se trochu domluvit anglicky v civilizaci?
d) mám níže hrubý plán, budu upravovat dle potřeby, nálady atd. jen prosím o zkouknutí, jestli nejsem úplně mimo realitu s časem + jestli nemáte nějaká jiná doporučení na zajímavý trasy / místa.
O skalním městě Vardzia vím, jen je trochu z ruky, tak tam zajedu jen pokud zbyde čas.
1.den:
vyzvednutí moto,admin
2.den:
Tbilisi směr Omalo – dle času buď přímo nebo spodem přes Signagi (město na skále s výhledem na celý pás Kavkazu) nebo Klášter sv. Davida z Garedži
Výjezd do Omalo – Dartlo, dle času spaní Omalo nebo Telavi
3. den:
Směr Ananuri a výjezd do vesnice Šatili a Mutso, pak zpět do Ananuri
4.den:
Směr Stepancminda (Kazbegi) - Gergeti Trinity, pak se co nejvíce přiblížit k Lentekhi (spaní někde po cestě)
5.den:
Lentekhi – Ushguli - Mestia
6.den:
návrat do Tbilisi
děkuju,
Milan
1 reakcí na tento příspěvek Gruzie
https://ktm-georgia....ts=32#arenda-catalog
byl jsem tam na konci května 2018. Z Mestie do Ushguli jsem projel, dal do Lentekhi jsem to nezkoušel, protože místní tvrdili, že tam ještě leží na cestě laviny a není to průjezdné. Omalo chválili lidé v Tbilisi a hned dodávali, že se tam prý ještě kvůli sněhu nedá dojet.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gruzie
jinak pro všechny: Omalo se většinou otvírá začátkem června a na Ushguli se dělá částečně asfalt, takže už to celé off nebude
Majiteľ je Poliak a rozpráva aj plynule anglicky. V prípade záujmu vie spraviť aj doprovod. V Kutaisi má nejakého kamaráta a ten poskytuje ubytovanie (KOTA - adresa asi: M. Gorkij 18), tak možno by Ťa tam vedela čakať aj motorka. Ale to je len moja domnienka.
https://satos.rajce....2018Gruzinsko109.jpg
Ak by hrozilo, že sa nedostaneš do Omala (sneh), ani do Gruzínska nechoď. Zvoľ vhodnejší termín.
U mladšej generácie by si mohol pochodiť s angličtinou.
milan1 píše: Wenca24> díkes za doporučení, už jsem Willemovi napsal a jsme v kontaktu - jak ohledně mota, tak i osotatních info.
jinak pro všechny: Omalo se většinou otvírá začátkem června a na Ushguli se dělá částečně asfalt, takže už to celé off nebude
Tak ho pozdravuj Dva blbce na Jawach si mozna pamatovat bude
1 reakcí na tento příspěvek Gruzie
2 reakcí na tento příspěvek Gruzie
tak jsem zpátky, níže posílám pár postřehů, snad se bude někomu hodit.
1) Obecné dojmy:
- jídlo super, červený víno parádní, bílý normální. Pivař moc nejsem, zkusil jsem jedno místní z povinnosti a bylo z pohledu amatéra fajn
- hodně toulavých psů, z nichž někteří nemají motorkáře moc rádi, s ohledem na potenciální riziko vztekliny představuje nebezpečí
- součástí silničního provozu jsou i volně pobíhající zvířata všeho druhu - bacha např. na neosvětlené tunely, zatáčky...
- doprava ve městech je neuspořádaná, ale přišlo mi, že se řidiči tak nějak respektují. Mimo město jezdili relativně pomalu. Nesnesou ale pocit, že je cokoliv nebo kdokoliv brzdí = pokud dojedou pomalejší auto, předjíždí i před zatáčkou nebo když je v protisměru auto aspol.
- řidiči hodně rádi používají klakson - rád bych viděl gruzínskou vyhlášku, jak je to tam definovaný - podle mě to mají i u postele, aby si mohli zatroubit hned po probuzení
- všude je dost policistů (mimo město i v civilních autech) - velmi rádi pokutují za předjíždění na plné čáře - hned první den mě to stálo 50 GEL, pak už jsem si to hlídal (ale zase jsem pak všechny brzdil). Pokud člověk spáchá podruhé, tak je to za 100 GEL. Platit na místě nemůžete, dostanete stvrzenku, se kterou musíte do banky.
- pokrytí signálem je překvapivě dobré i v horských oblastech, nejlepší pokrytí v horách má operátor Magti - SIMka se dá vyřídit hned na letišti - např. za cenu 60 GEL jsem měl neomezené volání po Gruzii, 30 min mezinárodních hovorů a 23 giga dat.
- tankování v pohodě - na některých pumpách v zapadlejších oblastech mají jen regular s nižším oktanovým číslem 92 oktanů, premium 95, super 98
- platba kartou - čím víc mimo civilizaci, tím je častější platba jen v hotovosti
- lidi příjemní, ve městě angličtina v pohodě, mimo město ruce nohy (ale rozuměli jsme si vždycky). U starší generace ruštinu ovládá každý, mladší většinou také.
2) Timing - já byl koncem května:
Plusy:
- málo turistů
- v pohodě se dalo sehnat ubytko
- nebylo ještě extrémní horko
- všechno bylo zelený
Minusy:
- někde ještě sníh, takže např. Omalo (Abanopass) bylo zavřený
- velký riziko sesuvů po dešti (to ale platí i obecně) - např. mezi Ushguli a Mestií po 10 min dešti zasypání cesty (za 2 hod to bylo zase otevřený, ale na méně frekventované trase to může být velký issue)
Ideální timing podle mě září.
3) trasy - snažil jsem se co nejvíce offroad, níže přehled - ne vše jsem projel celé kvůli sněhu (viz. výše):
- Omalo (Abanopass) - dá se pak prý pokračovat dále na Šatili
- Zhinvali - Šatili - Mutso
- Ananuri - Stepancminda - asfalt, ale pěkná trasa
- Stepancminda - Truso Valley / vesnice Abano (pevnost Zakagori) - start je cca 15 km před Stepancmindou u policejní stanice - radši zdůrazňuju, že je to už na hranici s Jižní Osetií, takže s sebou pas - je tam checkpoint
- Stepancminda - Juta - Roshka (pak se dá pokračovat na Šatili)
- Lentekhi – Ushguli - Mestia
- Bagdati - Sairme - Abastumani
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gruzie
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Gruzie
Obecně doporučuju se vždycky zeptat místních obyvatel nebo řidičů Marshrutek na místě na aktuální stav.
Trasa: Shatili - Mutso - Dartlo - Omalo
Trasu zo Shatili smerom na Mutso chapem.
Ale usek Mutso - Dartlo musi byt divocina. Bod 3 - 4. Mozno tak bajk s karbonovym ramom ... Niekolko brodov.
Siel toto niekto ?
Ale nemyslim na oslovi alebo na koni ...
Podla mna je to s vysokou mierou pravdepodobnosti pre moto neprejazdne.
Vyskovy profil trasy ste si pozreli ?
Naposledy editováno 04.06.2019 19:08:40
1 reakcí na tento příspěvek Gruzie
Zo Shatili som sa dostal do Ardoti a takto vyzerá "križovatka".
Ardoti 01
Do prava je do osady a rovno ešte nejaká cesta pokračuje. Až k tomuto brodu (pár 100 metrov ďalej)
Ardoti 02
Brod nebol široký, ale zato o to prudší a hlboký. Nemal som dôvod odstrojiť motorku a skúsiť ho prejsť. Pohraničiari mi povedali, že touto cestou neprejdem. Ale kdesi hore je ďalšie stanovište pohraničiarov. Otázka je, či sa k nemu chodí touto cestou, alebo tou, kadiaľ naznačil rabdzi - z bodu 3. Je tam tiež stanovište pohraničiarov a skutočne sa tam odpájala nejaká nejasná cesta. "Hlavný ťah" je totižto do prava cez potok na Ardoti.
Isté je, že to stanovište v horách je v zime opustené a to v bode "3" je v zime zásobované vrtulníkom (týždenná obmena služby).
Viem, že sa dá zo Shatili do Omala dostať. Ale je to pešia túra na pár dní. Ak to niekto prešiel na motorke, mohol by o tom dať info.
Napríklad zo sedla do Shatili som si tiež čosi naplánoval, ale ani som neskúsil, bol to normálny horský turistický chodník.
Z Omala som ďalej pokračoval na Dartlo a dostal som sa až pred Girevi (na foto v diaľke)
Girevi
Zas som brod neriskoval, pretože..., takže, či to pekne ide až do Shatili, netuším.
Naposledy editováno 04.06.2019 19:07:40
Keď si to už neprešiel Ty sám na relatívne ľahkej KTM ...
Myslím, že pre zvyšok sveta to bude zbytočná debata.
Veľkí cestovatelia sa tu jednoducho ani nedostanú.
Záver. Cesta existuje. Ale je zarúbaná.
V každom prípade ďakujem.
Treba to nekudy jde protlacit...
V bode 3 (viď mapa od rabdziho hore) ma pohraničiari navigovali do prava, na Ardoti s tým, že ďalej už neprejdem. Ja som to nechápal tak, že ďalej neprejdem kvôli brodu. Ale mohol som to zle pochopiť a nejaká cesta tam skutočne je. No medzi motorkou a UAZom je ten rozdiel, že keď sa v ťažkom stúpaní a na šutroch s motorkou zastavím, už sa nerozbehnem.
Detto brod s Girevi.
V Omale mi rozprávali taliani, že chceli ísť pešo Shatili - Omalo, ale kvôli dažďu zmenili plány a najali si auto. Ja si myslím, že cesta sa dá ísť peši aj po daždi, ale horský chodník,to je iná káva...
Toľko teórie.
K debate JDE / NEJDE projet motorkou anebo UAZem trasa Shatili <-> Omalo, tak panove nejde... je to pouze na trekking anebo na horske kolo. Bavil jsem se o tom s Jakubem Luczakem viz zde: Enduro Georgia
Organizuji i tezke vyjezdy a tuto trasu nemaji v nabidce, ma to duvod.
Tato trasa neni prujezdna motorkou v režimu normalni soudný človek. taky jsem potkal Polaki vracejici se z Omala dolu, kteri tvrdili ze to udelali a jedou od Shatili, ale odhaduji ze to jsou prave recicky ja tomu rikam "Google-map-planner" aby nevypadali blbe a nejsem si jist zda dojeli vubec do Girevi jako Jaro27.
Jsou tam pesi a turisticke chodnicky tj. radoby jednostopa cesta tam je, a vede kolem ricky Kvakhidistskeli river a Kkhomistskalu river, presne jak ukazuje mapa od rabdzi-ho, ale neni to na motorku.
Casto se musi slezt do udoli a pak zase nahoru, ani pesky to neni jako vylet na Kokorin.
Je to nicmene moc krasna pesi tura v lete
Mel jsem podobne vize jako asi nekolik z Vas koukam...
Naposledy editováno 05.06.2019 08:11:57
1 reakcí na tento příspěvek Gruzie
tady trasa Shatili Omalo na MBike, at si kazdy sam vyhodnoti, zda by to slo na moto ci nikoliv
Naposledy editováno 06.06.2019 08:03:34
Prejazd je jasný. Miestami masaker, ale len miestami, zbytok je horší.
Poznámky:
5:06 je presne ten brod, kde som skončil ja Girevi
Pokračovať ďalej po pravej strane po chodníku (5:16) sa nedá (s moto). Prešiel som ho peši. Treba prebrodiť a jak vidím, mali vody viac ako ja. Ale vlastne v Girevi je konečná, takže ten brod nestojí za to.
8:46 - asi dokladoval nejakú priepustku do pohraničnej oblasti?
Zo/do Shatili, ako som spomínal, dá sa aj na čopri.
Cesta do Shatili je úchvatná, ale Omalo je ešte o level vyššie. Už som to spomínal viac krát, kto nebol v Omale zbytočne šiel do Gruzínska. (samozrejme platí to pre adventure jazdcov, slečinky prechádzjúce sa večerným Tbilisi to majú inak)
Viem si predstaviť pešiu túru na pár dní. To by bol očistec.
(jo, pošlem video Mariuszovi)
1 reakcí na tento příspěvek Gruzie
Atsunta trasa
Začiatok zo Shatili však nie je z Musta (bod 3 - mapa rabdzi), ale zhruba zo smeru od brodu, kde som ja skončil Ardoti 02
Z Musta to ide po rieke, čo môže byť problém aj pre džíp, ale z "môjho" brodu to však vyzerá byť masaker stúpanie. Aj keď jak tak pozerám lepšie, brodov je dosť v oboch verziách a aj stúpaní.
Sólo džíp nie je tiež výhra, ak zapadne v rieke, nemá ho kto vytiahnuť a stromov tam niet, nie je kam ukotviť navijak. A ak sa dostane trebárs k zosuvu, môže sa stať, že naspäť bude cúvať.
Jinak s Jakubem z Enduro Gruzie jsem se potkal pod Kazbegi/Stepancmindou jak jsem se uz podruhe snazil vyject na ten z**rveny kopec s kostelem se trema svatymi... Tuto firmu muzu doporucit i nekomu kdo si nechce pujcovat motorku, jsou to kluci z dealerstvi KTM v Tbilisi a treba kdyz nekdo nechce tahat enduro gumy z CR tak si je predobjedna tam pak sveho konika prezuje na spalky a muze do hor. No nic skupina asi sesti kluku na lehounkejch KTM postavala dole pod kopcem cekali, kourili a nadavali protoze uz druhej den lilo a na ten kopec nevyjeli ani oni... Onehda neslo ani Jeepem ani UAZem Buchankou... Tak kdyz jsem se zabahnenej vracel dolu a rikal ze jsem po treti v Gruzii a ani tento debilni kostel nejsem schopen vyjet, ze uz jsem pekne nasranej tak se mi hrozne smali ze bych se mohl pasovat na vedouciho skupiny CO NESLO v GRUZII VYJET takze prej za
A, nemam jezdit do Gruzie na tezkecjch cenduro mrchach (viz moje Tenere XTZ1200 + ja + batozina = 500kg)
B, nemam jezdit do Gruzie pocatkem Cervna, i kdyz ono tam leje i v lete takze asi bod A je mnohem dulezitejsi...
C, no a když ignorujes bod A i bod B, tak musis lejt ča-ču jako mistni, pak jde jakoby všechno do prvního pádu
A souhlasim, kdo nevyjel Omalo, jakoby v Gruzii nebyl, muzu sam podstive rict, pac jsem ho kvuli desti a debilnim napadum jet tam pocatkem cervna taky nevyjel... taky dost casto jsou ty trasy 50% / 50% jeden den je nekdo vyjede a druhej den uz jiny ne protoze se sesune kopec a ono než tam ten buldozer dojede tak to chvili trva...
Pro info to video s horskejma kolama je nejaky srpen a jeste tam porad byl snih.
Naposledy editováno 06.06.2019 15:08:30
Nerikam ze to nejde.. info pro ty, co vubec nemaji paru o čem se zde mluvi.
trasa na Omalo-smer dolu na Pshaveli autem... no a kdyz zaprsi tak to je teda S&M pochrochnáničko
Pasaz od 3min 30sec je moje oblibena tam nekdy je a nekdy neni silnice tam uz ty buldozery radeji nechavaji permanentne...
Naposledy editováno 06.06.2019 14:56:04