1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
Naposledy editováno 03.08.2019 17:08:23
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
z tretiho newt. zak. brzdis hmotu m zrychlenim (zpomalenim) a, za pomoci brzdne sily Fb /Fb = m * a
brzdna sila Fb odpovida tihove sile Fg (berme pro zjednoduseni ze na plnejch brzdach stojis celou vahou na prednim jako MotoGP) a souciniteli treni /Fb = Fg * u
a tihova sila Fg odpovida hmotnosti m, a gravitacnimu zrychleni g / Fg= m * g
tak si to nakresli a ja ti za odmenu rovnou prozradim ze pomer brzdneho zrychleni ku zrychleni gravitacnimu se rovna tez onomu souciniteli treni gumy... aneb pokud mas gumy co umej u=1, tak muzes zabrzdit presne 1G...
Dal (vypocet drahy z dane rychlosti pri konkretnim zpomalenije) to jeste jednodussi fyzika, nicmene cele to bohuzel visi na tom souciniteli treni,... a ten se nejak presneji a konkretneji urcuje dost blbe i experimentalne (zalezi na mnoha faktorech)
k tomu musíš počítat reakční doby (řidiče a motorky)...pokud je řidič připraven brzdit, pak reakční doba řidiče je 0,2-0,4 s. v reálným provozu počítají pro znalecké posudky reakční dobu 1 s.
reakční doba motorky je podle stavu motorky (0,1-0,5 s)
tak si to začni počítat
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
mito7 píše: Nemyslel jsem teoretický výpočet, ale reálně naměřené metry v praxi.
Lam. píše: Dva koutouče/jeden, jaký gumy, ABS bez ABS, umí brzit až na krev, neumí brzdit až na krev ? používá i zadní při brždění motorem ? jakej má podvozek a těžiště a jak na tom sedí, kam přenáší váhu ? jakej je povrch ? jaký má destičky ? Jaký kotouče ? Jak moc jsou desky a kotouč ohřátý ? Jak moc je horká silnice a gumy?
..Lamova odpoved v podstate zanamena, ze takovejma (opravdu blbe polozenejma) dotazama vznikaj vsechny ty myty a nesmysly.. tech faktoru je opravdu moc
E: ale prd, to prave znamena ze je jedno kolik vazi, ale zalezi na souciniteli treni vono pri brzdeni (mareni energie) vyvolas docela v pohode i takovou silu ktera s tebou mrskne do smyku, lehka motorka zabrzdi s jednim kotoucem, tezka motorka dvoje sestipistky + dva velky kotouce... neni problem... vaha hraje roly hlavne v akceleraci, tam jsi vykonove omezenej
Naposledy editováno 03.08.2019 23:21:46
https://www.motorrad...ad-sicher-abbremsen/
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
kerut píše: zajimavy, ze vyrazne sirsi se delaj zadni gumy, ale brzdi se zejmena predkem
To je hrozně zajímavý, v normálním provozu (ne na okruhu) většina lidí tahá hlavně za plyn a ne za brzdy, brzdí hlavně motorem a a taky je většinou na zadním kole větší zátěž něž na předním.
Maxipes_Fík píše: To je hrozně zajímavý, v normálním provozu (ne na okruhu) většina lidí tahá hlavně za plyn a ne za brzdy, brzdí hlavně motorem a a taky je většinou na zadním kole větší zátěž něž na předním.
No ale kupodivu ani na okruhu se nejezdi širší přední pneu vetsina lidi je taky trosku prehnane tvrzení, doufam, ze ti co jezdi na sportech nejezdi jak popisujes
Maxipes_Fík píše: To je hrozně zajímavý, v normálním provozu (ne na okruhu) většina lidí tahá hlavně za plyn a ne za brzdy, brzdí hlavně motorem a a taky je většinou na zadním kole větší zátěž něž na předním.
By ses divil jak nahovno se brzdí motorem v provozu, když ti to i na 2,5tis otáček jede 50 a nebo když se to zahřejvá na 3-4tis ot. tak jedeš 60 a nic s tim neuděláš ... brždění motorem už skoro neznám, leda tak na dálnici a okresce, jenže stejně musim brzdit mnohem víc než co motor zvládne, když letim o XXX víc než ten předemnou
Mito7 >> Jestli chceš praxi, tak je lepší nebrzit kolikrát jsem to auto stihnul ještě objet
A hlavně i když ti čísla dáme, tak to bude vypadat asi takto ...
Záběry hezký, ale kterej debil brzdí na mokru tvrdě ?
Ale jak někdo řikal ...teoreticky, se to dá odvodit z autoškoly ... Já třeba na Gladiusu 650 dávám krizový brzdění s cca 1-2 rezervou, tzn. že z 50km/h zabrzdim na 10metrech. Na R1 bych si troufnul říct, že bych to dal ještě o kousek míň. takže 9-9,5m a stejně tak i na CBR 125R ta taky brzdila velmi dobře ... na krosce a cestaku a chopperu jsem nikdy nejel ...
Naposledy editováno 04.08.2019 20:09:52
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
mito7 píše: Nemyslel jsem teoretický výpočet, ale reálně naměřené metry v praxi.
v některých časopisech u testů motorky měří i brzdnou ze stovky...nebo když testují pryže, pak vždycky (ale tam je zajímá jen čistá brzdná, bez dráhy reakčních časů)
většinou se to zpomalení pohybuje kolem 10 m/s2 (spíš lehce míň)
ale na normální silnici jako normální pilot, co si to nevyzkoušel 10x za posledních 5 minut se dostaneš na horší hodnoty (kolem 8 m/s2)
mimochodem, najdeš to i v odkaze, co dával mungojerry
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
dnesni gumy/smesi jsou oproti tomu hodne slusny, a ono uz to v podstate neni jen "treni", jako treba ocel na oceli
(tam je to jasny, BTW pro nektre diskutery vyse.. vona takova lokomotiva ma peknejch par tun, stycnou plochu mozna i mensi nez ten supersport, soucinitel nebude zadna hitparada, ...a prekvapive se nijak zasadne neklouze )
u te dnesni motopneumatiky je to v podstate regulerni "obrabeni" ..samozrejme ve velmi malem meritku, ale uz s meritelnym opotrebenim... to "treni" tam nevznika jen olestovanim/obrusovanim ale vznika uz na zaklade odtrhovani pomalu i viditelnych (minimalne lupou jo) castecek te gumy...
+ taky je pak otazka na jakym povrchu, nekde to drzi lip, nekde hur, to uz je o pilotovy a vyjezdenosti,.. tech 10 je podle me horni extrem, dolni muze byt klidne 5
a s tim se taky musi na bezny silnici pocitat, ne vsude to pujde uplne na hranu, resp. ze to nekde muze vic klouzat a ne jako na okruhu kde tu samou zatacku jezdis dokola co dve minuty, takze vis co muzes cekat...
v GP prej brzdej (fakt na hrane) nekam ke 20, jenze i ty jejich "tvrdy" gumy maji zivotnost jeden zavod, tzn 100-150km, a vetsina z nich zustane na asfaltu
kvalifikacni gumy pro F1 udajne umej az ke 40, ale ty vydrzej fakt par km... to uz je uplne extrem
RC autcka maji kolecka zas mazany "lepidlem",..
....vsemu se tomu rika treni ale s tim klasickym "smykanim" to uz nema nic moc spolecneho
JohnyS08> hmm, tak ze bychom se vratili k tematu,.. co konkretne se ti tedy nezda ?
mito7 píše: Lam.> V tom odkazu, cos dal, píšou, že motorka zabrzdila z 50 km rychlosti na 20 metrech, to by u nás neprošlo ani v autoškole, tam musí začátečník zabrzdit z této rychlosti na max. 12 metrech. Když jsem to zkoušel na Mitu, povedlo se mi nejlépe na 9 metrech, ale to už bylo tvrdě na předním kole. I u toho auta mně přijde, že je to nějak dlouhá vzdálenost.
Reakčný čas. V závislosti od toho, ako si pripravený, trvá i vyše sekundy, než od podnetu dôjde k brzdeniu a tú sekundu sa pohybuješ 50-kou, teda takmer 14 m/s. Ak vieš presne, kde máš začať brzdiť, vieš si to načasovať - možno stratíš pár desatín, teda 3 m, ale je to výrazne menej, než keď to vôbec nečakáš a si prekvapený.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
kerut píše: (tam je to jasny, BTW pro nektre diskutery vyse.. vona takova lokomotiva ma peknejch par tun, stycnou plochu mozna i mensi nez ten supersport, soucinitel nebude zadna hitparada, ...a prekvapive se nijak zasadne neklouze )
Jasne, preto mávajú železnice maximálny sklon pár percent a aj vtedy musia divoko pieskovať.Jo a ak sa pamätám, na styčnej ploche trenie nezávisí, ale nechce sa mi hľadať vzorec.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Metric píše: Jasne, preto mávajú železnice maximálny sklon pár percent a aj vtedy musia divoko pieskovať.
Jo a ak sa pamätám, na styčnej ploche trenie nezávisí, ale nechce sa mi hľadať vzorec.
vzdyt ho tu psal kerut, na to nemusis nic hledat, takovej vzorec snad poskladas z hlavy . nezavisi v pripade hodne zjednoduseneho modelu... idealni stav. kdyz to zacnes merit tak zjistis, ze prestoze by teoreticky zaviset nemelo, tak jsou pro ruzne plochy rozdilne vysledky...
odborne diskuze na m.cz pobavi temer vzdy.
uplne top bude do toho zatahnout F1 kde se ty gecka trosku "vylepsi" tim obrovskym pritlakem.
Naposledy editováno 05.08.2019 11:52:43