SBK 2019. Bautista: “Ducati conosce i problemi della V4, ma forse non sa come risolverli”
SBK 2019. Bautista: Ducati ví o problémech V4, ale možná neví, jak je vyřešit.
9.9.2019- Po svém dvanáctém vítězství se Bautista rozhodl vyčistit trošku vzduch a ukázal na problémy V4, které Ducati dosud nevyřešila. V krátkosti se také vyjádřil o svém přestupu k Hondě.
Několik minut po svém vítězství ve druhém závodě podstoupil Álvaro Bautista křížové palbě otázek novinářů. Jako vždycky se neschovával za diplomatické odpovědi, ale napřímo vysvětloval svoje postoje a důvody všeho, možná i proto, že po skončení šampionátu mění barvy, aby se stal jedničkou v novém projektu superbikové Hondy. Šťastný za vítězství, ale jeho tvář zračila trápení od bolesti v rameni, kterou během závodu potlačoval adrenalin, ale která se znovuobjevila plnou silou ihned poté, co Španěl projel cílem.
Naposledy editováno 18.09.2019 22:04:12
1 reakcí na tento příspěvek Bautistova zpověď
“V prvním závodě došlo k nedorozumnění s Daviesem, které mi upřelo šanci bojovat o vítězství. Také v Superpole Race jsem musel zaklapnout plyn, abych předešel kontaktu a ztratil jsem spoustu pozic, což je v tak krátkém závodě obtížné dohnat, takže jsem skončil na druhém místě.
Také ve druhém závodě jsi neměl příliš dobrý start.
“To je pravda. Zvedla se mi motorka, takže jsem neodstartoval nejlíp, ale byl jsem pořád součástí vedoucí skupiny, takže jsem si nedělal starosti. Nebo spíš dělal, ale spíš kvůli kondici mého ramena, které mě od rána bolelo daleko víc, než včera. Během Superpole Race jsem přišel snad o 90% svých sil, ale bylo důležité v něm dosáhnout co nejlepšího umístění a tak mít možnost odstartovat z čela do druhého závodu. Po pár kolech, kdy jsem byl za zadkem Razgovy a Reovy Kawasaki, jsem viděl, že jsem rychlejší než oni, takže jsem se rozhodl zatlačit na to na maximum, předjet je a udělat si nějaký náskok pro případ, že by se mi v závěru závodu více rozbolelo rameno. Což jsem i provedl a jelo se mi skvěle. Na konci jsem už byl skutečně zničený, ale zároveň spokojený, protože jsem věděl, že jsem do toho dal opravdu všechno, co jsem mohl."
Tvoje motorka působí jako dragster. Velmi rychlá v přímém směru, ale je obtížné s ní zatočit ...
V televizi se to možná zdálo snadné, překonat svoje protivníky. Někdo by si mohl myslet, že stačí otevřít plyn a předjet ostatní jezdce ... Ve skutečnosti to samozřejmě až tak snadné není, proti tomu, co je vidět zejména v televizi - motorka musí taky brzdit a najet do zatáčky. "Bautista vyhrává, protože má nejrychlejší motorku.” Ano, ale na trati jsou taky zatáčky a technické části, kde to s mojí Panigale nejde tak snadno a rychle.
To jsou stejné problémy, jaké jsi mi vysvětloval na konci února v Austrálii ...
"Moje motorka je stejná, jakou jsem měl na prvních závodech v Austrálii. Nikdy jsme nedostali žádné vylepšení a tak problémy zůstávají ty samé, které jsme měli na začátku sezóny, a které se týkají brzdění, trakce, stability. Je několik tratí, kde jsou tyto problémy nejzřetelnější, a jiné tratě, kde jsou méně patrné. Už od prvních testů v Jerezu v lednu jsme Chaz i já žádali motorku, která lépe zatáčí a má větší stabilitu. Ale za celou dobu jsme neviděli žádné zlepšení, nic, co by tyto problémy vyřešilo."
Myslíš si, že je nemožné je vyřešit, že V4 je takto na konci vývoje, nebo si myslíš, že Ducati nechtěla zasáhnout?
"Nevím. Jistě, když vyhrajete všechny závody, můžete si myslet, že vaše motorka je v pořádku a není třeba zlepšovat. Možná Ducati ví, jaké jsou problémy s tímto motocyklem, ale pravděpodobně neví, jak je vyřešit. V minulosti jsme se pokusili o jiné nastavení motocyklu, ale bylo to jako mít krátkou deku: pokud jste vylepšili jednu část, zhoršili jste druhou. Vždy jsme museli dělat kompromisy, které naše problémy nikdy nevyřešily úplně.“
Ale vyhrával jsi ...
"Na začátku mistrovství jsme závodili na tratích, které byly pro náš motocykl mnohem příznivější, a tím se skryly naše problémy. Pak přišly odlišné okruhy, které naopak odhalily všechny negativní aspekty.“
Naposledy editováno 18.09.2019 21:37:59
Musí to být velká satisfakce, vrátit se vítězně po takové době.
“Po více než dvou měsících, kdy jsme nic nevyhráli, je být první v cíli něco, co mě hodně potěšilo, ale co bylo ihned vystřídáno bolestí v mém rameni. Jakmile jsem se za cílem uvolnil a pustil plyn, moje ruka odpadla a nastoupila velká bolest. Neměl jsem čas, abych si vítězství užil. Doufám, že v Magny Cours byde můj fyzický stav lepší, taky z důvodu, že zatím francouzskou trať neznám a musím najet co nejvíc kol a strávit na ní co nejvíc času, abych se ji dobře naučil.”
Tento rok jsi musel řešit problémy spojené s ježděním na nové motorce. A taky v příštím roce se ti může stát, že budeš vyvíjet další, podobně novou (záměrná odvolávka na novou Hondu)
"Možná to tak bude (smích). Tento rok pro mě bylo nové úplně všechno. Od motorky po odpružení, od pneumatik po moje protivníky. Příští rok už budu mít vetší zkušenosti. Když už nic jiného, tak budu líp znát gumy od Pirelli."
Kdy prozradíš svoje plány pro rok 2020?
"Ještě trochu trpělivosti. Něco málo se dozvíte po závodě MotoGP v Aragónu, kdy vyjde oficiálně tisková zpráva. Čekáme na okamžik, kdy nám budou moct média věnovat dostatek prostoru a pozornosti."
Naposledy editováno 18.09.2019 21:18:19
edit:
JollyJoker: S Marcem ta Ducati vloni řádně cvičila na rovinkách. Občas jsem se divil, že se na tom dokáže udržet.
Naposledy editováno 18.09.2019 21:26:26
1 reakcí na tento příspěvek Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
- nestabilitu údajně nějak vyřešili, nebylo to aerodynamikou ani Marcovou nízkou váhou, ale zmiňuje vyšší zadní pneumatiku. Že by stačlo zvýšit hmotnost zadního kola na ráfku, tím pádem setrvačnost a gyroskopický efekt?
- V2 nemá rám, kyvka je ukotvená do karteru a mezi hlavy véčka je na čtyřech šroubkách přišroubovaná odlitá hliníková kisna, ve které jsou ložiska řízení a airbox. Je to kompaktní, ale pro závody asi ne příliš tuhé řešení. U V4 je to to podobně, ale díky širšímu motoru je všechno tužší a vpředu to i jako kus rámu vypadá.
- V2 je vysoká, nejspíš kvůli stojatému zadnímu válci a od toho odvozené polohy krku řízení. Jak je to u V4, asi ne moc jinak?
- Marco je drobek a tak může v zatáčkách vysedávat jak opičák, ale stejně tím těžiště moc neposune. Pak mu se může pneumatika dostávat do náklonů, kde už má horší grip.
- krátkozdvihový motor s obrovským vrtáním má mizerný otáčkový rozsah. Minimální použitené otáčky jsou stejné jako u Kawy/Yamahy, ale maximum je o dost níž. V4 to vyřešila.
- převodovka V2 má z nějakého důvodu malý rozsah a nejde to změnit. Respektive když zvětšili rozsah převodovky, tak měli nepoužitelné rozestupy mezi kvalty kvůli motoru.
- V2 nebrzdí a nezatáčí. Brzdy samotné za to asi nemůžou, spíš poloha těžiště (s vysoko sedícím jezdcem), geometrie řízení (což jde proti stabilitě), poloha zadního tlumiče vodorovně, asymetricky vedle motoru a vlastnosti přepákování. To poslední má V4 jinak, s těžištěm si nejsem jistý.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek Bautistova zpověď
Jinak, clanek super.
Naposledy editováno 19.09.2019 18:56:21
1 reakcí na tento příspěvek Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Možno sa v tom nevyznám tak ako Akro, Karing a Jenda (je mi jedno, či to je tá istá osoba alebo nie), ale v tomto súhlasím s Kohlsteinom. Ono je to aj vidieť, stačí si porovnať, ako jazdí Rea a Bautista...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Naposledy editováno 20.09.2019 23:20:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Rea je velmi dobrý jezdec, ale je od něho fér, že ustojí situace, kdy ostatní spadnou? A je fér, že po pádu se ani jemu ani motorce nic nestane, nasedne, nebo rovnou udělá přemet i motorkou, a ještě se dobře umístí?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Z toho samého úhlu pohledu, jako hodnotíš motor Ducati, je nefér i Kawasaki, která rezignovala na MotoGP a rve všechny prachy do Reovy superbike. Jak k tomu přijdou malé týmy jezdící Yamahu a natožpak Hondu, když nemají ty samé možnosti? WSBK jede Rea, pak dalších asi 6-8 jezdců relativně pravidelně na bodech v první osmičce a zbytek jim dělá kašpárky a sponzory. Aprilia rezignovala úplně, Suzuki je vidět v BSBK, a to všechno jenom proto, že nefér Kawasaki zabila šampionát.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
A súhlasím s Kohlsteinovým postrehom, fér - nefér, radšej sa pozriem na vyrovnané preteky, než keby to bolo len o tom, že niekto je schopný a ochotný do toho nasypať viac peňazí. Akým spôsobom sa toho docieli, respektíve či by sa to mohlo inak, samozrejme, to je iná vec. Ale ideál je mať vyrovnané preteky, keď nevieš, kto to vyhrá.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Ohledně limitů - že jsou stanovené prapodivným způsobem, to je fakt. Dole je přehled. Ale měl by jsi objasnit, jakým způsob jsi došel k tomu, že Ducati má o desetinu větší výkon než Kawasaki.
Aprilia RSV4 14,700 rpm
2018 BMW S1000RR 14,950 rpm
2020 BMW S1000RR 14,900 rpm
Ducati Panigale R 12,400 rpm
Ducati Panigale V4 R 16,350 sníženo na 16,100 rpm
Honda CBR1000RR SP2 14,550 zvýšeno na 15,050 rpm
2018 Kawasaki ZX-10RR 14,100 rpm
2019 Kawasaki ZX-10RR 14,600 rpm
MV Agusta F4 14,950 rpm
Suzuki GSX-R1000 14,900 rpm
Yamaha YZF-R1 14,700 rpm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bautistova zpověď
Pokud ty dva motory, Kawasaki a Ducati, mají stejný výkon při stejných otáčkách, tak zvýšením otáček o 10% se zvýší mechanické a pumpovní ztráty motoru o 20%. Tyto ztráty nejsou vůbec zanedbatelná položka, ztrátový výkon v těchto podmínkách tvoří asi 50% efektivního výkonu. Nebo jinak, 1/3 výkonu generovaného ve válci a přenášeného na píst se přemění na teplo třením na pístu, v ložiskách, v pohonech rozvodu a příslušenství, vířením vzduchu a oleje v klikové skříni a pumpovní ztrátu, tedy výkon potřebný pro nasání směsi a vytlačení spalin.
Jestli jsi to dočetl až sem, tak tvojí trojčlenkou vychází, že zvýšením otáček o 10% se někde uvnitř motoru sice zvýší výkon z 200kW na 220kW, ale zároveň se zvýší ztráty ze 100kW na 120kW. Přesně tohle je taky důvod, proč zvýšení limitu otáček nepomohlo Hondě ani o chlup.
Takže přestaň vytrubovat do světa svoje moudra bez rozmyslu. Netvrdím, že Ducati nemá o něco málo vyšší výkon motoru, ale tím na rovinkách nenaženeš vteřinu na kolo. Tento lepší čas měl Bautista v prvních závodech sezóny díky svému jezdeckému stylu na pro něj příznivých okruzích, když byl v každé pro něj příznivé zatáčce o desetinu až dvě rychlejší.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 22, 23] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... | Ariete | 663 | Dnes v 07:01 MungoJerry |
Ohruhové ježdění portugalsko a jih ... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Ozzy_ | 5 | 19.7.2024 v 08:00 Ozzy_ |
projekce Moto GP v neděli 6-listopadu Ducati Panigale V4 R Dainese Ducati I Dainese Ducati I | spikey | 5 | 6.11.2022 v 20:50 Ozzy_ |
Máte někdo film Já,superbiker Ducati Panigale V4 R | Neptun81 | 7 | 5.11.2022 v 22:11 spikey |
Gumy Suzuki GSX-R 1000, Kawasaki ZX-10R Ninja, Honda CBR ... | upside | 15 | 6.5.2019 v 01:41 HAMLET |