1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
Je na tom zajimave, ze kdyz je skluz nula, tak je i koeficient treni nula. Ja si to predstavuju tak, ze kdyz zacne pusobit sila, tak ta guma se natahuje a tim se vlastne zvetsuje obvod a proto se toci pomaleji, vznika slip. Kdyz uz se guma nemuze vic natahnout, tak se zablokuji kola a jsme v situaci kdy pneu klouze po asfalte.
Ty krivky koeficient treni vs slip maji vyrobci urcite zmerene, ale zverejnovat se jim to asi nechce. Muj odhad je, ze nemaji zajem, aby se spotrebitel mohl rozhdnout racionalne, k cemu by pak byl marketing :) Byl by tam videt rozdil mezi kvalifikacni gumou a beznou sportovni. Aspon co mi rikali Nemci co jezdi Pirellky, tak hlavni rozdil mezi slickem a homologovanou Supercorsou je v tom, ze na slicku je vic masa, ale casy podobny. To ta kvalifikacni na 10 km, to bude jiny kafe, jak rika typek ve videu - otvirat plyn o 10 m driv nez normalne. V Sosnovy by nam to vydrzelo aspon na 15 kol
Zdroj: Tony Foale, Motorcycle Handling and Chassis Design: The Art and Science
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Jinak takova zajimavost - dnesni gumy maj takovou prilnavost, ze vetsi problem pri akceleraci/deceleraci je preklapeni motorky pres zadni/predni kolo. Proto Ducati a Aprilia pouzivaji "holeshot device", ktere pri startu snizi teziste. Ducati to snizi vzadu, Aprillia vpredu: https://www.crash.n...togp-holeshot-device
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
Cagiva Planet 125 (brzdy seriove, hmotnost stroj+jezdec 190kg)
Pneumatiky Pirelli supercorsa SC (teplota 30C, bez nahrivaku)
Brzdna draha merena bez reakcni doby, jen ciste brzdeni, zacatek brzdeni kontrolovan dalsim clovekem.
Rychlost merena GPS.
Brzdna draha z 50kmh: 6m
Brzdna draha z 70kmh: 10m
Maximalni zpomaleni ktere nameril mobil bylo 9,8ms.
Naposledy editováno 22.09.2019 19:47:27
assassin píše: Ale ty porad delas jako kdybych tvrdil, ze běžný gumy funguji stejne jako závodní - coz netvrdím, ja jen nesouhlasím s tim rozdílem v desítkách procent rychlejch lidi jezdi treba v sosne hodne a jednim z nejrychlejších je oxygen kterej jezdi na s1000r homologovany vzorkovy pneu. Jenze kdyz mezi nim a tech na slickach nebude desítky procent rozdilu, tak řeknes, ze oni neumi jezdit...
jasne, zatim co kdyz mu to na slicku klouzne v mensim naklonu nebo pri mensim brzdeni nez na vzorkovanejch, bude to vyvraceni jako v tomhle se nemame sanci shodnout, lidskej faktor tam bude hrat roly vzdycky, tO leda postavit tu testovaci stolici
kazdopadne pokud jde o miru procent, sice se taky neshodnem ale ilustrativne jsem ti napocital brzdny vzdalenosti.. je to prevedeny rovnou na "gecka" tedy umerne na soucinitel treni, idealizovanej model konstantniho brzdnyho zrychleni, se zanedbanim vsech ostatnich odporu (aero/mech), o 100km/h (tredy 100-0 dejme tomu treba)
--1%--
0,99g 39,725m
1,00g 39,327m (-39,7cm)
1,01g 38,938m (-38,9cm)
--10%--
0,9g 43,697m
1,0g 39,327m (-4,370m)
1,1g 35,752m (-3,575m)
1,2g 32,773m (-2,979m)
1,3g 30,252m (-2,521m)
1,4g 28,091m (-2,161m)
1,5g 26,218m (-1,873m)
-rozdil v radu procenta soucinitele, je rozdil v brzdne draze do pul metru - to je dle me hodnota prakticky nezmeritelna, odpovidajici rozptylu jednotlivych mereni
..vzhledem k tomu ze realny brzdeni nema konst. zrychleni, ani rovnomernej prubeh, a ovlivnuje ho spousta faktoru tak muze byt rozptyl stejny moto na stejnejch gumach se stejnym jezdcem pri X pokusech klidne treba 0,5m...
-rozdil v radu desitek procent je od 1 vejs pod 3,5m.. v tomhle si smele troufam tvrdit ze vetřsi rozdil nredobrzdim ja jen kvuli tomu ze nejsem vyjezdenej (vybrzdenej) a nemam tak vycvicenej cit, oproti cloveku co jezdi okruhy kazdej tyden prumerne, a ten bude mit zase vetsi rozdil nrez par metru vuci profi pilotum atd.. cim jde zrychleni vejs, tim je rozdil ciste od soucinitele mensi a mensi
taky se na nicem asi neshodnem, ale je to trosku ilustrace co znamena desitky procent nebo procenta
Franta> ty hodnoty jsem sveho casu hledal taky, docela dukladne a taky marne.. podle me ty data jednak vyrobci nedavaji ven radi, a druhak ty zavislosti budou na takove spouste faktoru, ze by to ani nebylo mozny nejak sjednotit ci interpretovat..
co se tyka nuly v nule - to je dle meho matematicka zalezitost, v podstate si to predstavujes myslim spravne.. smyk v nule je prakticky moment kdyz guma stoji a kdyz se zacne zatezovat, zacne se po asfaltu natahovat (tedy prokluz uz neni 0 ale 0,000neco) a to je presne ta krivka co leti asymptoticky z nuly nekam nahoru do prava..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Pro kontrolu, 50km/h je 13,9m/s, zpomalovat by to mělo 1,4sec při rovnoměrném zpomalení 9,8m/s2, dráha vychází 9,8m.
70km/h je 19,4m/s, čas zpomalení je 2,0sec při 9,8m/s2, dráha 19,6m.
Dejte mi nekdo telemetrii a uvidime :D
Naposledy editováno 22.09.2019 19:50:36
Teoreticky lze postavit všechno, prakticky toho lze postavit méně a ještě méně toho ve skutečnosti funguje a úplně nejméně toho funguje tak, aby to mělo smysl používat. Stejná situace je ohledně chápání toho, jak jednotlivé věci fungují.
Proto mi přijde vtipná "aplikace" teoretických názorů člověka s enormním nedostatkem praxe v místě, kde praxe (schopnost jezdce řídit motorku) tvoří nadpoloviční většinu samotné jízdy.
Obecně nepochopení určitého konání značí pouze nedostatek zkušenosti s daným konáním.
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
Nejlepe měřeno na cilovce, s tema cislama se da takhle kouzlit do nekonečna a ve finále to nedoakazuje vubec nic
Naposledy editováno 23.09.2019 11:00:54
PetrS (motard): 9.24 / 12.66 m/s^2, 42.85 s, 130 km/h, 52°/53°
ja (SV650 2002): 7.59 / 9.86 m/s^2, best lap 43.65 s, 131 km/h, 53°/53°
Havlos.p (Triumph Street): 11.73 / 9.91, 44.49, 137 km/h, 46°/48°
miondir (ER6): 7.92 / 8.27, 44.64, 128 km/h, 51°/52°
Tomas D. (SV650 2002): 7.75 / 9.38, 46.49, 121 km/h, 50°/53°
shark (CBR600): 7.27 / 8.28, 48.61, 118 km/h, 40°/49°
Proto si na pristi rok poridim lepsi brzdy, jinak Petrovi nikdy stacit nebudu
Naposledy editováno 24.09.2019 08:12:24
Naposledy editováno 23.09.2019 11:47:53
1,00g 2,832g
1,01g 2,804g (-28ms)
1,02g 2,776g (-27ms)
1,00g 2,832s
1,10g 2,574s (-0,257s)
1,20g 2,360s (-0,215s)
1,30g 2,178s (-0,182s)
1,40g 2,023s (-0,156s)
1,50g 1,888s (-0,135s)
Franta> ten s tou ER6kou musi jet fakt dobre, v akceleraci i brzdeni docela velka dira a cas srovnatelnej, PetrS s horsi akceleraci (ale lepsim brzdenim) cas o skoro 2s lepsi..
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Jsem si dost jistej, že s nastaveným servisovaným podvozkem by dal 41 high a lépe. A taky by mu pomohly lepší gumy než nějaké silniční.
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Gahan37 píše: Už takhle je to téma pro laiky složitý a jsem vážně zvědavý koho to dřív přestane bavit....jo a taky se těším na Keruta NC30 v sosnove v nějaké budoucnosti neb tam se ty grafy ukážou v praxi a bude jasno
predpokladas ze na ni budou zavodni slicky (fakt nebudou, to bych si musel poridit plechovku a vlek) a ze jsem snad rossi, nebo jen placas aby rec nestala ?
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
kerut píše: assassin> ??? ja jen od zacatku tvrdim ze soucinitel treni je zavisly na hrozne moc faktorech, ze jednim z nich je zcela urcite material/smes te pneumatiky, a ze se muze lisit smes od smesi klidne o desitky procent - a ty mi pokud si spravne pamatuju vyvracis ze jakakoliv guma bude mit ten rozdil v radech procent, a ze na smesi skoro nezalezi.. coz povazuju za nesmysl..
Ne, dosazujes si tam slova jako jakakoliv atd.. byla rec o rozdilu sportovni guma (byla rec o sportovnich litrech) a sliku a o rozdilech desitek procent a ja ja jsem tvrdil, ze mezi modernima sport pneu a slikama tak velkej rozdil neni a dosel jsem k tomu na zaklade srovnani tehle pneu na okruhu.