po deseti letech se vracím k motorce. A protože jsem měl vždycky rád dvoutaktní pily, stavím si repliku GP 250. Jako základ poslouží dnes již relativně vzácná Honda NSR 250 MC 28 SP. Pokud vás zajímají dvoutakty a jejich tuning, můžete sledovat vše na facebookovem blogu Honda NSR 250 Restomod. Čeká mě ještě dlouhá cesta, ale takhle nějak by to mohlo ve finále vypadat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: spalovac> No nevim jestli to je cesta vzit vyfuky z RS250. NF5 ma rozevreni valcu 90, takze OK ale valce z NSR 500 maj urcite jinak kanaly, jsou o generaci jinde, takze to uplne fungovat nemusi. Na druhou stranu by se nabizelo vzit vyfuky z novejsi NX5, ta bude mit kanaly podobne jako NSR 500, ale ma rozevreni valcu mensi, tusim ze 75 stupnu, takze vyfuky nebudou pasovat a budou se muset rezat a varit. Mozna by slo z tech NX5-tek pouzit tvar a delku a udelat podle toho svoje na rozevreni 90.
Můžeš sice jen tak vzít nějaké výfuky, pracně je k tomu motoru napasovat, ale nikdy to nebude to pravé. Ale to je přesně ten vlastní vývoj a cesta do pekel, o které píše Spalovač. Už delší dobu se ti snažím naznačit, že nejjednodušší je zjistit časování kanálů, stanovit otáčky a zbytek jednoduše dopočítáme. Možná se podaří najít nějaký vyhovující výfuk nebo vhodný dárce pro modifikaci, ale i tam se musí začít výpočtem délek a změřením výfuku, který chceš použít. Věřím, že chceš, aby to nějak vypadalo, ale udělat funkční výfuk jde i mezi slepičákama, jak je vidět na připojeném videu:
Nechci k ničemu nabádat, dávám to jen jako příklad...
My jsme při ladění našich prehistorických dvoutaktů na sprinty šli nejdříve taky cestou vlastního výfuku podle oměření kanálů a náspedné spočítání zaručenym programem...Vždycky to nějak jelo, ale žádnej zázrak...
Pak sme přešli k cestě použivat již hotové "fabrické výfuky" z čehokoli se stejnym obsahem a světe div se, motory ožily...
Ale je jasný, že u dokonalýho japonce to nemusí tak být, ale asi bych to nejdřív vyzkoušel, než pracně dělat několik druhů laufů...
Být tebou, nejdřív vyzkoušim hotové výfuky, nějak je tam jen přichytím, aby neodlítly a odbrzdim to. Až bych měl výfuk, se kterým budu spokojen, tak ho doupravit tak, aby na motorce seděl
Pro názor dám grafy mého upraveného motoru jawa 350/638 .
motor se seriovýma dvoukomorovýma výfukama, který dodávala jawa (pouze upravené tlumivky)
výměna výfuků za spočítané programem podle válce
Použití výfuků z jawy 175 sadílek (enduro)
Tady je jasně vidět nárůst výkonu skoro 30 % jen výměnou laůfů, které motoru sedly....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: spalovac> No nevim jestli to je cesta vzit vyfuky z RS250. NF5 ma rozevreni valcu 90, takze OK ale valce z NSR 500 maj urcite jinak kanaly, jsou o generaci jinde, takze to uplne fungovat nemusi. Na druhou stranu by se nabizelo vzit vyfuky z novejsi NX5, ta bude mit kanaly podobne jako NSR 500, ale ma rozevreni valcu mensi, tusim ze 75 stupnu, takze vyfuky nebudou pasovat a budou se muset rezat a varit. Mozna by slo z tech NX5-tek pouzit tvar a delku a udelat podle toho svoje na rozevreni 90.
No tak změř časování výfuku a "průměr" výfukového kanálu. Pokud to bude stejné či podobné s NX5, tak tudy vede cesta.
Pak to odbrdis a uvidíš.
Já šel stejnou cestou a výsledek se dostavil. Prvně jsem šel cestou výpočtu a to bylo k ničemu. Těch početních metod je spousta, hodně se rozchází a která je ta správná? A udělat výfuky je obrovská hromada práce! Já si k vůli tomu koupil svárecku
Nejlepší by bylo, kdyby ti je někdo půjčil, ty je tam nějak "pripevnil" a odbrzdil.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
spalovac píše:
Nejlepší by bylo, kdyby ti je někdo půjčil, ty je tam nějak "pripevnil" a odbrzdil.
Naše nedělní myšlenkové pochody jsou dost podobný
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
kuba350 píše: spalovac> já už si nějakej vejfuk taky umotal, takže vim, že každá varianta je lepší než se s tim dělat a pak to pověsit ke stropu mezi řadu dalších
Tak já jich tam moc nemám, ale taky jsem to pevesil ke stropu Zavčasu jsem usoudil, že výpočet je k ničemu
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
kuba350 píše: Pak se eště nabízí možnost oslovit nějaký vejfukáře, jestli nemají něco vyzkoušeného. Ale u nás znám jen Lomase (JL Exhaust). Byl jsem u něj v dílně a to teda můžu říct, že sem čuměl s otevřenou hubou
To by byla asi nejlepší cesta No a nebo Zarecky ?
JL sídlí v Čechách ?
Milanos píše: spalovac> Ja myslim a pevne doufam ze tam bude 80+ koni.
Počítej ale s tím, že taková motorka bere minimálně 1l na 5km !!!. A životnost některých součástek se počítá na stovky kilometrů. Psal jsi, že s tím chceš jezdit po silnici. Nevím, kolik máš obsah nádrže, ale to je tak od benzínky k benzínce
Pokud to máš na závody, tak OK. A pokud tam budeš mít 80+, tak to bude raketa!!!
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
Nejake vysvetlivky. Vse od horni hrany valce. Vyfukovy kanal horni hrana je 28 mm, spodni 56 mm. Privera zavrena je do oblouku, u stredu vyfukoveho kanalu je vzdalenost 38 mm u kraju pak 41,5. Privera se neda stelovat na zavreni ale otevreni ano, je tam stelovak. 5 preplachovych kanalu, vsechny maji horni hranu 42,5 mm od hrany valce, spodni jsou trochu rozdilne, vzdy dva krajni kanaly maji spodni hranu 56 mm. Ten lichy prostredni kanal ma vsak hranu 60 mm a maly nabeh do steny valce, skutecna hrana kanalu pak zacina na 57,5 mm, viz foto
Rozmer vyfuku z valce je oval 40 mm na 34,5 mm.
Staci takto?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Dikec
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Vtipne je ze sirka obou vyfukovych kanalu na NSR je 65 mm v obvodu valce, ten muj ma 74-75 mm, mereno krejcovskym metrem.
Ale kdyz se vratim k vyfukum, je tu jeste jedna vec - otvirani privery. Mam kabelaz na NSR250 MC21 s ridici jednotkou zeeltronic, privery se otviraji pres lanovody servem a to dostava impulz z ridici jednotky. Myslim ze to je programovatelne, a podle me do toho vstupuje i throttle position sensor, ty ses schopny mi rict kdy ma tedy otevrit?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
To, že je výfukový kanál širší, bude znamenat silnější tlakový impuls do výfuku a tím pádem i potenciálně vyšší výkon, ale užší výkonovou špičku.
Konfrontoval jsem to tvoje časování s dalšíma motorama:
Milanos - výfuk 28mm od HÚ, úhel výfuk Uv=192°. Přívěra 38mm, Uv=148°. Přefuk 42,5mm, úhel přefuku Up=126°.
Honda NSR 125 model 1993, 23kW/10900rpm s 28mm karburátorem - Uv=188°/158° s přívěrou, Up=126°.
Honda CRM 125 (mám doma), 21kW/10300rpm s 28mm karburátorem - Uv=188°/148° s přívěrou, Up=126°.
Honda RS 125 model 1993 - Uv=192°, Up=128°, přesně v poměru 3:2, zdroj zde. Je tam na obrázku i výfuk pro RS125 a když jsem si spočítal jeho rezonanční délku cca 723mm, vychází mi rezonanční otáčky 11300rpm. Ten tvar výfuku má ještě rezervy ve výkonu a tím výfukem a karburátorama chceme zvednout výkon na úroveň cca 55-60kW.
Pokud zvolíme rezonanční 11.000rpm, maximální budou 13000rpm. Bereš? Případně podložením válce o 0,4mm se zvětší úhel výfuku o 1°, ale úhel přefuku už o 2°na 128°, což je u 250ccm asi dva koníky navíc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
Délka výfuku od pístu je až na začátek koncovky 870mm, rezonanční délka je 742mm středem výfuku. Největší průměr je 115mm vnitřní. Koncovka má průměr 20mm a délku 200mm, při jejím prodloužení se musí zvětšit i průměr. Při výrobě je potřeba dbát pečlivě na délku všech svařovaných částí - odchylka 30mm v rezonanční délce znamená zvýšení nebo snížení o 500 rpm. Na obrázku je tvar tohoto výfuku, čísla jsou poloměr v mm, čáry jsou po 20mm.
Pošli mi mailovou adresu do zpráv, mám to v excelu. Jak to doladíme, uděláme 3D a rozviny segmentů.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
Milanos píše: Beranidlo> Nekde jsem to tam psal je to oval 40 mm sirka. 34,5 mm vyska.
Asi to tak musí být, ale trošku mě to splesknutí shora trápí. Na fotce je vidět, že k tomu byla připojená příruba s kruhovou dírou průměr cca 38mm? Ale v té vzdálenosti 50mm od válce nehrají tyhle schodky nijak zásadní úlohu.
V napřímeném tvaru by ten výfuk v ideálním případě vypadal takhle:
Naposledy editováno 10.12.2019 17:46:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda NSR 250 Restomod
1 reakcí na tento příspěvek Honda NSR 250 Restomod
Za další chvilku byly i rozviny, vytiskl jsem to na papír a děcka mi dneska pomohly s vystřihováním a izolepou.
Mám nachystaný přípravek pro výfuk na Cagivu Planet, zatím pořád ještě s originál výfukem. Takhle to vypadá vedle sebe. Oba mají největší průměr 115mm a vzdálenost od imaginárního válce je stejná - tam kde má Planet první svar je 400mm od válce a na tom papíráku je v té samé vzdálenosti taková špinavá značka (příště si na to vezmu foťák ).