Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE
takto by měla vypadat motorka po dokončení
ty fotky by to chtělo přejmenovat, koukám že nejvyšší číslo je 4-místné, takže 0001, 0002..
pak by se to mělo snad srovnat popořadě (ale nevím jak to rajče má..)
je mi jasný že teď už to předělávat nebudeš, spíš "pro příště"
až bude čas, tak se na to vyrhnu a kouknu, dnes už bych to nestihl..
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
Nyní před dokončením řeší celkovou váhu a její rozložení, Podle orginálu se musí dostat do 150kg a nyní je na 132kg s rozložením váhy 59 + 73 = 132 kg s 55% na přední kole a čekal mnohem, horší vysledek. Ještě má rezernu 18kg a chybí 4 výfuky, 4 tlumiče výfuků, 4 karburátory s potrubím elekrický systém s baterií, řetěz s ozubeným kolečkem přístrojovka a nějaké drobnosti.
Naposledy editováno 26.04.2011 21:01:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
Kubát píše: IvoTregr> tak mohl bys sem nahodit i odkaz na stránky toho kluka, at to můžem taky sledovat. dík
no tak jsem zase po čase mrknul co se děje nového. Tak našel jsem v diskuzi něco zajímavého co se týká naší republiky, nebo firmy Škoda. Ten kluk se jmenuje Marko a je s Modeny v Itálii. Je ročník 1966. Píše o sobě, že pracuje jako mechanik a jeho koníček je strojní obrábění a motorky. Doma má soustruh, frézu a nějaké další zařízení a má občas moožnost pracovatt na CNC. Napsal něco v tomto smyslu. Vynálezem internetu se podařilo spojit osamělé poustevníky, kteří osamoceně pracují v garážích a dílnách na různých projektech. Nyní se mohou radit. vyměňovat zkušenosti a spojit se v komunitu.
jeden diskutér pod označením harry potter ukazuje fotky, že pracuje jako udržbář a seřizovač těchto lisů Škoda
další člověk se mu směje, že Škoda než se dostala pod VW byla špatná značka
diskuzi uzavřel člověk označený PS2 a píše, že umíme dělat dobré věci, On pracoval na rekonstrukci výrobků firmy Škoda a stačilo odstranit rez a byly funkční po po 100 lletech od výroby
Skoda 7,5 cm. M15; si trova a circa 3400m
zajímavá témata se také řeší ma motorkářských webech, ale zahřeje pochvala i když to není motorka. Jinak dávám dohromady další fotoseriál jak pracoval na motoru. Dá to docela práce to různě hledat, ale myslím, že to nakonec stojí za to.
celá ta práce byla proto, že podle orginálu měli v zadní části motorky držáčky stojanu motorky, za které se motorky zvedala.
-------------------------------
Marco píše: 19 listopad 2011, 19:49
Děkuji Vám za komplimenty. ( diskutující s ním ve foru). Dnes jsem pokračoval dělal další drobnosti
trocha soustružení a dokonce i výroba pružinek k plynovým lankům se podařila
nějaká hodina vrtání a frézování
nyní výroba koncovek bovdenů
tak a montáž. výsledek jako vždy precizní
Naposledy editováno 24.12.2011 14:09:50
zveřejněno 10.12.2011, 21:29
Práce na Hondě 500GP výfuky. Marko píše:
Před svařováním musím ještě jednou prověřit správné slícování dílů výfuků a jestli výfuky po svaření budou mít správný směr.
vše připraveno a překontrolováno pro svářeče. Ten bude muset postupovat velmi pečlivě, aby vlivem tepla nedošlo k deformaci.
tak a máme i pěkný vánoční dáreček Dokončeno 23.12.2011
Tady odvedl špičkovou práci i svářeč, protože pokud by se materiál výfuku teplem začal kroutit, mohla by být odchylka na konci výfuku i více jak několik centimetrů. Díly výfuku zřejmě nabodovali a pak každý svar byl prováděl metodou jak jsem viděl v leteckém průmyslu tak zvaně na 4x aby se snížilo pnutí při svařování. Nyní se všichni těší jaký zvuk výfuky budou mít a je žádán aby zvuk pak nahrál a také zveřejnil
Když dal Marco výfuky ke svářeči pokračoval na výrobě kapotáží Hondy 500GP a jak budu mít zase chviku dám sem několik obrázků.
Naposledy editováno 27.12.2011 01:19:45
Prošlé Vánoce a Štěpáva jsem trávil mezi plným stolem a letargií. Nyní jsem to nevydržel a otevřel to své milované království abych pokračoval ve své práci. Mým úkolem bude přesně nastavit výfuky, abych mohl přikročit k výrobě držáků výfuku.
nastavení přesného zakřivení
je nutné mít na paměti aby vedení výfuků bylo bez pnutí při správné geometrii.
ze zadu to nevypadá zle
někde to vychází na těsno, tak jak jsem to propočítal
výsledek nevypadá zle (tímto si asi Marco říká o ohodnocení díla od kamarádů v diskuzi)
------------------------------------------------------
Protože nyní to bude zase chvíli trvat než se zase posune dále, tak brzo zveřejním jak Marco vyráběl zadní trubkovou nástavbu rámu, ke které jsou budou připevněny výfuky, sedlo, sadní díl kapotáže. Ještě mám v záloze výrobu zadního blatníku a přední části kapotáže