Máte někdo zkušenosti s cca koncentrací kovových částic ve starém oleji, při výměně?
(v promile, v procentech či jiné množstevní jednotce)
Jedná se mi zejména o všeobecné plošně platné moudro vzniklé ze zkušeností.
I když, jestli někdo zná hodnoty pro GSX-R (K-cokoliv) sem s tím, platím pivo
Důvod dotazu: Odhad mechanického opotřebení celku (zejména převodovka atd...)
Jeden z možných tribotechnických ukazatelů pro odhad stavu.
Pro ty co to nebudou chtít prolouskat celé:
STATISTICKÉ MĚŘENÍ HODNOT NA MOTORECH GSX-R
Podmínky účasti na statistickém měření:
1, majitel GSX-R (prokazatelně)
2, nekontaminovaný vzorek
(čistý střik do plast.sáčku, nejépe v půlce vypouštění)
3, vzorek max 10-20ml (ekologická likvidovace je náročná!)
4, Předávka vzorku, domluvou
Metoda měření:
1, Princip elektromagnetické indukce
2, Rozsah: 0 - 5.000 % Wt s rozlíšením 0.001% Wt
3, Počet meření min. 3krát ( 1 vzorek = 0.8ml )
4. Výsledek: množství kovových částic/prachu v oleji
Výsledky
1, Tabulka bude: *typ GSX-R *najeto km *množství kov.prachu v mazivu [% Wt]
2, Dárci zůstanou v anonymitě
3, Výsledky uveřejním všem zde někde na webu?
PS1: Vyhradil bych si právo to zrušit, nebo odmítnout meření i bez důvodu
PS2: Nejde mi o nic, nahodil jsem téma tak ho dotáhnu...
PS3: Autorizovaný servis a jeho vyjádření je vždy hlavní a rozhodující!
PS4: Toto statistické měření je čistě soukromá iniciativa.
Naposledy editováno 22.03.2012 10:59:48
1 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
U zajeté starší motorky to ale nevěstí nic dobrého, taky hodně záleží na tvaru špon.
2 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
charlie.vtx1800 píše: Když to vezmu selským rozumem tak by v zajetým zdravým motoru mělo být toho železa minimum, jedině co se otře z kol v převodovce, z plechů ve spojce a vačky, jinde v motorce na třecích plochách železo nebude - písty jsou z Al slitin, vložky válců většinou asi taky. Takže nějaký labolatorní vyšetření ti o vlastním motoru (písty, válce, klika) asi stejně nic neřekne, spíš jestli se nedře něco v převodovce.
Máš pravdu, takže jsem mírně upravil proslov.
Součásti motoru jsou povětšinou ze slitin Al, Mg atd...
Odhaduji že jejich prach se v mazivu asi zjištuje dosti nákladně, laboratorně.
Nicméně u převodovek v průmyslu je meření kovových částic v mazivu "bežné" a vcelku
zajímavá metoda pro údržbu a odhad stavu opotřebení, zejména při statistickém sledování.
Pro googlaře, přistroj se jmenuje: Iron dust concentration measuring device nebo Grease steel dust meter a taky stojí ranec teda
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Namork1 píše: Jestli máš na mysli kovové špony v oleji u tvého nového gsxr tak je to normal, buď v klidu. Na mojí 848 když jsem měnil olej v 6000km tak byl magnet na vypouštěcím šroubu i sítko na filtru plné ostrých jehlových špon. Všechno si sedá a opracovává se, vznikají špony. Včera jsem měnil olej ve 12000km a už jsem nenašel skoro nic.
U zajeté starší motorky to ale nevěstí nic dobrého, taky hodně záleží na tvaru špon.
Dík, dík jsem klidný. Jasně, že nový motor se vyhlazuje a obrušuje.
I když ostré jehlové špony jsem tam teda při 1500km neviděl? No nic...
Mám v plánu tento ůdaj alias promile kov.prachu v mazivu měřit při každé výměně.
Dám si ho k profilu mašiny pro info dalším.
Bohužel nejdůležitější ůdaj z 1500km (první výplach) nemám
... protože než jsem stihl říct klučinovy v Sůze ať mi kousek odkápne do sáčku,
tak už to měl vyměněný a olej byl v pryč, byl holt rychlejší než moje myšlenka
Naposledy editováno 20.03.2012 08:50:14
1 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
obrázek neni nic moc, ale na spodní ose je hladina otěrových částic a na svislý koncentrace karbonu. Ale aby jsi zjistil přesnou hodnotu, tak potřebuješ dost drahý přístroje. Jestli tě to hodně trápí, tak zkus nějakej větší podnik. Tam by měli mít laboratoř, kde zkoušej jejich oleje.
Naposledy editováno 20.03.2012 09:09:22
Mahy165 píše:
obrázek neni nic moc, ale na spodní ose je hladina otěrových částic a na svislý koncentrace karbonu. Ale aby jsi zjistil přesnou hodnotu, tak potřebuješ dost drahý přístroje. Jestli tě to hodně trápí, tak zkus nějakej větší podnik. Tam by měli mít laboratoř, kde zkoušej jejich oleje.
Dík moc, netrápí a nenudím se
právě že mám přístup k tomu přístroji, jinak bych se na to taky z vysoka v....
Jsme studovali dodavatele a stojí neuvěřitelné částky, zejména v mobilním provedení
(v EU jsme výrobce mobilního přístroje ani nenašli).
Naposledy editováno 20.03.2012 09:21:06
2 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
G-S-X-R-1000> Ne, obroušením se zvětší zdvihovej objem, takže se z litrovýho gsxra stane busa.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
PepinoV píše: Dík, dík jsem klidný. Jasně, že nový motor se vyhlazuje a obrušuje.
I když ostré jehlové špony jsem tam teda při 1500km neviděl? No nic...
Mám v plánu tento ůdaj alias promile kov.prachu v mazivu měřit při každé výměně.
Dám si ho k profilu mašiny pro info dalším.
Bohužel nejdůležitější ůdaj z 1500km (první výplach) nemám
... protože než jsem stihl říct klučinovy v Sůze ať mi kousek odkápne do sáčku,
tak už to měl vyměněný a olej byl v pryč, byl holt rychlejší než moje myšlenka
No jo woe, ale on psal o Duckně ... krom toho, klika Duckny neběhá v kompozitový šále a délka zvihu, pístová rychlost, síla na píst atd je u ní dost na "hraně" ...obecně, ten první olej je de facto výplach, nepřikládal bych mu moc velkou váhu ... v zajetý mašině...a to může být klidně až po 5-7tkm bys už těch "špon" moc mít neměl.
Laboratorně bych do toho asi nešel - je to přesný měření nepřených údajů. Obroušení z převodky - kde tu a tam něco do sebe zapadne ne příliš synchronně, může být zcela vpořádku, ač hodnoty můžou značit koncentraci kovů ... krom toho, to co najdeš "rozpuštěný" v oleji, nic neříká o tom co pobral filtr...
Ale jako cesta z nudy to není špatnej tah
Naposledy editováno 20.03.2012 10:40:10
Mahy165 píše: Jasný
G-S-X-R-1000> Ne, obroušením se zvětší zdvihovej objem, takže se z litrovýho gsxra stane busa.
Borci sakra, mi kazíte mé vážné téma
Jsem to chtěl dotáhnout vážně až na druhou stránku
Obroušením se zvětší zdvihový objem a časem taky samo nabobtná těsnění
a nabobtnají písty bo jsou ze dřeva... a bude z toho Hajabuzna...
Takže klid děti a už jen vážně
Naposledy editováno 20.03.2012 10:55:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
t_freedom píše: No jo woe, ale on psal o Duckně
Ale jako cesta z nudy to není špatnej tah
Sakra nevydrželo to ani jednu stranu
Dík, dík, ducny moc neznám přiznám se bez mučení a co říkáš má logiku.
Musím mít nějaký důvod abych mohl přeci do garáže ne
Takže až bude ošklivo tak mám ješte v plánu měřit opotřebení šroubů co mi drží
SPZ-ku v závislosti na počtu projetých děr na našich krásných hladkých silnicích
Naposledy editováno 20.03.2012 10:56:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
t_freedom píše: PepinoV> tak na to bych použil metodu měření rozpadu radiokaktivního uhlíku oxidačních usazenin v drážce závitů šroubů SPZ... to by mohlo dát zajímavý údaj ...+/- 1000let ...
čoweče nedeláš náhodou na ČVUT-školníka
Tuto metodu jsem dotěď vůbec neznal jsem chtěl původně aplikovat spektrální analýzu a
zkoušku tvrdosti dle Rockwella abych zjistil zda-li šroub nebyl omylem
kontaminován kubickým nitridem bóru ve výrobě a potažmo nepřesahoval HRC70 a byl příliš tvrdý,
což by mohlo mít neblahý vliv na funkci třetího šroubu ze čtyř které mi tu SPZ drží...
Naposledy editováno 20.03.2012 11:59:53
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
PepinoV píše: čoweče nedeláš náhodou na ČVUT-školníka
Tuto metodu jsem dotěď vůbec neznal jsem chtěl původně aplikovat spektrální analýzu a
zkoušku tvrdosti dle Rockwella abych zjistil zda-li šroub nebyl omylem
kontaminován kubickým nitridem bóru ve výrobě a potažmo nepřesahoval HRC70 a byl příliš tvrdý,
což by mohlo mít neblahý vliv na funkci třetího šroubu ze čtyř které mi tu SPZ drží...
... úplně vedle...dělám uklízečku na akademii věd a čtu jim tam ta lejstra ...
Jako, uhlíkovou metodu používají Cimrmanologové již běžně ...určovali tak například příchod mistra do Liptákova ...pokud se nemýlím. Bylo to někdy kolem r. 1914 +/- 1000let
t_freedom píše: ... úplně vedle...dělám uklízečku na akademii věd a čtu jim tam ta lejstra ...
Jako, uhlíkovou metodu používají Cimrmanologové již běžně ...určovali tak například příchod mistra do Liptákova ...pokud se nemýlím. Bylo to někdy kolem r. 1914 +/- 1000let
Jsem Tě jen zkoušel jasně že víme o uhlíkové metodě zkoumání bahna na Cimrmanových
botách, pokud to teda byly jeho , ale co vím tak nakonec mistr myslím Svěrák
kouknul do ročenky obce a kromě toho kolik bylo sviní v tom roce,
taky zjistil kdy se do Liptákova dostavil náš velikán a na rok přesně
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Schvalne nam rekni jak casto menis olej a jaky...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
z-x-r píše: PepinoV> Nemazes tak to dre..klasika jak pero v kunde
Schvalne nam rekni jak casto menis olej a jaky...
První věte moc nerozumím, jsem ješte skoro panic
Olej 1. ůvodní náplň (0-1000km cca) Není známo,
nevím zda-li se plní náplně už v Japonsku, nebo až někde
v distribučním megacentru v EU, nebo dokonce až u ofic.dovozce do CZ?
Olej 2. nápň (1000km - dosud), Castrol 10W-40, přesný typ nevím, nenašel jsem fakturu
ze servisu, nicméně věřím že kluci ze Suzuki tam nalili co měli. Je to v záruce a
Suzuki má rámcovku s Castrolem alespoň v EU.
Jak často měním olej:
Začínám takže jezdím jak důchodce jen státnice a okresky
olej měním/budu měnit zatím dle servis.plánu alias po 6tis km.
Naposledy editováno 20.03.2012 22:31:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Nech si to napsat do servisu a je.
z-x-r píše: PepinoV> Pepo tak jestli to mas v zaruce dotahni jim to tam znova a rekni mlati to opravit! Nech si to napsat do servisu a je.
No to jsme se nepochopili, ja s tim nic nemám, dit mám pincka novýho
Ptal jsem se na zkušenosti těch co to případně řešili u jiné motorky a hlavně
měli možnost to změřit. Ale fachmani sem asi nic nenapíšou, protože za
A, to maj od šéfa zakázané
B, je to tajemství řemesla
C, nemaj čas psát kraviny na fórům amatérům
1 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
stačí poshánět pár vzorků olejů z různých motorek a brzy si uděláš obrázek o tom co je normální a co už smrdí průserem....
Dolph-cz píše: přené hodnoty se nedopátráš.ale pokud máš přístup k přístroji co to umí změřit,tak porovnávacím způsobem si uděláš rychle obrázek.
stačí poshánět pár vzorků olejů z různých motorek a brzy si uděláš obrázek o tom co je normální a co už smrdí průserem....
Hele, víš že máš pravdu
Chtěl jsem znát výsledky, které asi stáli nějaké úsilí a práci, takže se je zde nedozvíme.
případně se nikdo o tuto možná na první pohled "laickou" ale velice účinou
prediktivní metodu bez demontáže prozatím nezajímal.
Takže abych zde jen neteoretizoval vyhlašuji sbírku vzorků
starých olejů majitelů GSX-R (generace K). Za chvíli zde vložím podmínky.
Nápad je:
Meření bude zdarma a výsledky veřejné (pro poučení všech),
dárci zůstanou anonymní
2 reakcí na tento příspěvek GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Podmínky účasti na statistickém měření:
1, majitel GSX-R (prokazatelně)
2, nekontaminovaný vzorek
(čistý střik do plast.sáčku, nejépe v půlce vypouštění)
3, vzorek max 10-20ml (ekologická likvidovace je náročná!)
4, Předávka vzorku, domluvou
Metoda měření:
1, Princip elektromagnetické indukce
2, Rozsah: 0 - 5.000 % Wt s rozlíšením 0.001% Wt
3, Počet meření min. 3krát ( 1 vzorek = 0.8ml )
4. Výsledek: množství kovových částic/prachu v oleji
Výsledky
1, Tabulka bude: *typ GSX-R *najeto km *množství kov.prachu v mazivu [% Wt]
2, Dárci zůstanou v anonymitě
3, Výsledky uveřejním všem zde někde na webu?
PS1: Vyhradil bych si právo to zrušit, nebo odmítnout meření i bez důvodu
PS2: Nejde mi o nic, nahodil jsem téma tak ho dotáhnu...
PS3: Autorizovaný servis a jeho vyjádření je vždy hlavní a rozhodující!
PS4: Toto statistické měření je čistě soukromá iniciativa.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Stev píše: PepinoV> bych řekl že ta podmínka GSXR je zbytečná, olej by měl bejt podobně čistej u všech motorek a aspoň bys měl srovnání. Ale zase chápu že by se potom mohlo sejít zbytečně moc vzorků.
Chci si udělat obrázek o "našich" gixxeráckých motorech
U ostatních uvidím už takhle jsem si asi nasral do bot
že řeším kraviny
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) GSX-R Koncentrace kovových částic v mazivu
Stev píše: PepinoV> právě že by to mohlo bejt zajímavý i s ostatníma motorama. Ale i kdybys otestoval 3 gsxr tak je to kus práce.
Mám bejt prej narcistický egoista takže úvodní nápad jsou jen naše GSX-R motory...
u ostatních uvidíme? můžem aplikovat častý a inteligentní vzorec co jsem zde vypozoroval
za mého krátkého působění na tomto webu alias...
před měřením cizího stroje zazní ... "ukaž kozy"
Naposledy editováno 22.03.2012 10:35:54
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Okruhová sezóna 2024 :-) [1 ... 1229, 1230] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Triumph Daytona 67... | Ozzy_ | 36885 | Dnes v 08:55 Kubik19 |
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 27, 28] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... | Ariete | 839 | 19.9.2024 v 22:30 Ariete |
přední tlumiče gsx-r k7-k8 na gsx-r... [1, 2] Suzuki GSX-R 1000 | perak89 | 31 | 19.9.2024 v 15:27 assassin |
Rozbitý tachometr - dotaz na servis Suzuki GSX-R 1000 | Baca13 | 5 | 12.9.2024 v 13:18 Baca13 |
Kawasaki Ninja ZX 10R 2016 ukazatel... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Admire | 1 | 29.8.2024 v 07:51 X-tra-X |