vzhledem k tomu, že jsem byl opět napadem některými místními "borci" jak se tady chlubím a moje motorka vypadá jak z cirkusu a další "moudra", ale nic konkrétního a konstruktivního jsem se nedozvěděl na svoji adresu, tak jsem se rozhodl, že blbosti budu mazat.
Upozornění:
Toto téma není myšleno ani jako provokace, ani zvedání svého ega či chlubení se jak jsem dobrý a kam to vlastně jedu, nebo dalších podobných záměrů, ale pouze o tom, že vyrážíme do přírody a koho to zajímá tak se může ozvat. Jestli máte někdo nějaké připomínky, či rady k tomu, co jsem níže napsal, tak sem s tím.
Původní text:
Čirou náhodou vyrážíme koncem srpna s kolegou přes Uzbekistán, kde si chceme trochu zajezdit v poušti, do Pamíru. Styl naší cesty bude tak trochu netradiční, poněvadž naším cílem nejsou známá turistická místa, hotely a focení před těmi nejznámějšími artefakty atp., ale ježdění po nejodlehlejších částech Tadžikistánu a Kyrgízie. Samozřejmě jen po cestách, protože stroje na kterých jedeme nejsou zrovna z nejlehčích. Tiger800 a Afrika1000.
Ale, protože ssebou nebereme nesmyslné a zbytečné věci, vše jsme zminimalizovali včetně nářadí a náhradních dílů, kromě teplého oblečení do hor a to vše se vejde do dvou nepromokavých pytlů na bocích motorky, pod sedalo a vybavení včetně vody a trochou benzínu navíc je na motorkách uloženo co nejníže, plánujeme i velmi špatné cesty, náročnější výjezdy a nebojíme se ani brodů. Jsme připravení proběhnout se v těch nejhorších místech vedle motorky a zatlačit. Proto žádný tankvak, ani topkejs, ani kanystry na zadním sedadle. Jako standardní součást vybavení bude lehký kladkostroj, sekera, lano a po dvou duších do každého kola.
Na místě nebudeme vůbec spěchat. Takže jestli někde budeme muset pár dní počkat kvůli vyšší hladině vody v řece, nebo zůstaneme za závalem, nezpůsobí nám to nervózní náladu a valium budeme přijímat jen v omezených dávkách. V žádném případě se nebudeme snažit překonávat řeky po dešti, nebo zajíždět na rozblácené cesty hned po dešti a pak se trápit, nebo riskovat. Proto nemáme vůbec žádný časový plán a itenerář. Alláh za nás rozhodne kam a jak a kdy pojedeme a kam vůbec dojedeme.
No a nakonec, přesun tam a zpět plánujeme tak na 800 kilometrů denně po dobrých cestách. Týden tam, týden zpět (týden má sedm dní). Celkem je to cca 5000 tam, 5000 zpět, pár kilometrů pouští a cca 4000km po samotných horách. Většinu bude samozřejmě tvořit asfalt různé i hrůzné kvality, ale těch pár set kilometrů po necestách si za ty tři týdny opravdu vychutnáme.
Jedním slovem bych to shrnul na poušť, hory, hory a zase hory. Spaní pouze ve stanu a u místních. Do hotelu za peníze nejdu, protože by se tím celá projížďka degradovala a to ani v případě nepříznivých klimatických podmínek. Když jsem přežil minulý rok sever i v tom největším hnusu kdy pršelo, sněžilo a všude bylo bláto, tak se dá předpokládat, že Pamír bude proti tomu mnohem přívětivější.
Co je velmi důležité je voda do pouště. Člověk nikdy neví a kdo nechce riskovat tak bere 10 litrů vody a 24 litrů benzínu celkem. Minulý rok jsem vezl 8 litrů benzínu do rezevy v petkách, ale letos beru jen 4 litry ve dvou kanystříkách, vzhledem k tomu, že tam jsou všude lidi a na cestách je docela rušný provoz ve srovnání se severem a těch pár litrů z uazíka každý rád daruje. Většinou
Tam jedeme na Šinko 804-805 plus bereme náhradní novou sadu 804-805 ssebou 13kg na zadním sedadle a nosiči nakonec přežijeme. Shánění gum na místě bylo zavrženo, protože nevíme vůbec kdy a kam dojedeme, poněvadž první bod naší cesty je údolí bartang, kde budeme měnit jeté (cca 6tkm) za nové. Staré u někoho necháme a kdyby bylo nejhůř, tak nám je po někom pošle. To je nejlepší způsob jak se pojistit v případě rozervané gumy. (vlastní zkušenost, naštěstí se to stalo jen jednou se zadní E09 dakar
Na druhé sadě dojedeme až domů. Cca 9tkm, což gumy po asfaltu s přehledem dají. (ověřeno z více míst zde na
fóru i z vlastní zkušenosti). Nejraději bych tam přezul na E10-E09, ale obávám se, že by nemusela vydržet těch 9tkm z největší části po asfaltu. A vracet se pro odhozené gumy patnáctset kilometrů postráda smysl. Ještě větší nesmysl je taščit ssebou druhou sadu gum do terénu, rozuměj mizerné cesty, protože hodně zvedají a posouvají těžiště a průchodnost stroje se podstatně snižuje.
Volba "špalků" namísto gum typu E07: protože stojí nové gumy srovnatelně, tak nemá cenu jet na 07 a v poušti a předhůří se na nich trápit. Stejně bychom je před horama museli shodit a dát špalkový. Navíc když zaprší, tak jsou mimo asflt E07 nepoužitelný. Další bod pro "špalky", se kterejma se v pohodě jede po asfaltu i za mokra.
Kdo namítne, že se to dá všechno odjet na E07, tak asi nechápe na co se připravujeme.
Takže takový je plán neplán a kdyby se čirou náhodou chtěl někdo přidat a vlastní odpovídající stroj který zvládne denní přesun 800km a ještě se s ním dá po horších cestách, (od 650-ky po 800-ovku na drátových kolech, s plechem pod motorem, samozřejmě bez kufrů a topkejsu) tak se může přidat. Sebevrazi a mučitelé sama sebe můžou klidně jet i na boxerech, velkých supertenere nebo velkých tigrech, ale já bych do toho osobně nešel. Nebude to žádná šotolina v Bosně ale fakt náročnější ježdění. Ideální by bylo nějaké lehké jednomístné enduro, ale na něm se tam v rozumné době nedá dojet.
Takže to je asi vše. A jestli máte nějaké konstruktivní připomínky hlavně ke gumám, tak můžete poradit.
Díky za štábní kulturu přizpěvatelů.
Z.
Naposledy editováno 20.07.2018 15:13:59
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Nemít chrániče, tak jsem skončil v nemocnici. 3x tfu tfu tfu !
Ono těch věcí zas tak málo není. Vem si jen teplý a náhradní oblečení, protože v horách může sněžit, v noci regulérně mrzne, může pršet i víc dní. Boty budeš mít v řekách a potocích plný vody a ani goretex to nevyřeší. Navíc nejet v motokrosovejch botách takovýhle cesty je přímo riskantní. Potřebuješ celoplastový chrániče s kloubem na kolena, protože ty v kalhotech jsou nedostatečný. Chráničovou bundu - páteř, břicho, ramena, lokty, ale tu nikdy nesundavám a oblíkám se přes ní. Pak potřebuješ nějaký nářadí a pár dílů na spotřebu jako desky, spojku, filtr olej, svíčku, hadičku, kousek drátu, pojistky, žárovku do blinkru a hlavní, lékárničku, pár nezbytných léků kdyby něco, ložiska do kol plus gufera, duše a ještě pár dalších detailů. Něco na vaření a jídlo, trochu benzínu, docela dost vody na poušť a do vysokejch hor, kde nic neteče a nejsou ledovce. Kompletní nepromoky a to není ještě všechno. Takže ná mám 2x40 litrů vaky a je to tak tak když tam schovám bundu, nějaký jídlo a jedu jen v chráničovce. A to jsem ještě nepromoky přesunul na zobák, aby byly mobilní a vždy po ruce. Stan spacák karymatka a oblečení na noc, když slezeš z motorky celej mokrej nebo propocenej a chceš se pořádně vyspat a ráno bejt fit. Takže na tomhle se taky nedá šetřit, protože klepání v noci kosy je nepřijatelný. Pak budeš unavenej, ztrácíš pozornost a bezpečnost se opět snižuje.
Takže si to všechno zkus na motorku nabalit, co nejvíc toho nacpi do rámu, k zadním stupačkám, ať máš toho co nejmíň do zavazadlovýho prostoru a těžiště snížíš co to jde.
Zeptej se kolegy jak si pochvaloval v Rumunsku vaky a absenci horní brašny. Jelo mu to parádně a ani jednou se nevyklopil. Kdyby si vzal kufry a topkejs, tak určitě párkrát spadnul.
Už samo o sobě je zařízení docela těžký a tak jsem všechno umístil co nejníž, ale zase tak, abych mohl prokličkovat mezi případnými kameny na cestě, nebo projet nějakým korýtkem. (tím myslím vaky a jejich zvednutí spodku oproti kufrům, kterými jsem dříve pořád někde chytal, na předchozím stroji). Pod nosičem jsou náhradní duše, filtr, pumpičky a kanystry na benzín. Na druhé straně je vejfuk. A přídavné kanystry po 2lt na vodu před padákama jsou jako záložní. Hlavní jsou za stupačkama spolujezdce, také po dvou litrech.
Na horní nosič pod síťku se dává pouze meloun, nebo větší množství ovoce či zeleniny a dvoulitrová petka s pitím.
Alumatka na řidítkách defakto nic neváží a je na sezení když je rosa, nebo když se přes den odpočívá. Na spaní mám samonafukovačku. Před ní wc papír hned po ruce, hodí se nejen na wc a krabička s usb nabíječkou do stanu. Za plexi je brašna na hygienický potřeby, repelent, opalovadlo atp. Taky po ruce.
Všechno nářadí a pár drobností pod sedadlem. Žádný další tašky ani vaky nemám.
Naposledy editováno 20.07.2018 17:00:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Beauty píše: Na Kolamadolu je rozhovor s klukama co to jeli po ose pres Uzbek, Tajik, Kyrgos .. uz nevim. Zaplat si to a poslechni si to. Jeden z nich to malem odnes. Rekou se privalila vlna zrovna kdyz brodil. Jsou to skromny kluci a narozdil ode me, asi nemaj predsudky k navonenym cestovatelum. Za jednim z nich jsem byl a bylo to prijemny setkani.
Myslýš kluky na 750SuperTenere, tuším Šamtis a spol? Ty měli zajímavý zážitky, dost je potrápily ty jejich historický stroje . I proto byl při tom zážitku s rozvodněnou řekou sám.
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Naposledy editováno 20.07.2018 15:08:12
(reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Já mám v historicky dohledný době (příští nebo přespříští rok) v plánu Kyrgiz, ale stylem letadlem tam, půjčit moto a pojezdit. Nějakej předběžnej tip na půjčení mám, ladit to budu přes zimu.
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
A co se stalo v tom brodu ? Kde se vzala přílivová vlna z ničeho nic ?
(reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Matně si pamatuju že se kluci rozdělili protože jeden z nich měl problémy s motorkou kapku větší a nechtěl je zdržovat, dali si někde sraz za pár dní s tím že ostatní pojedou delší plánovanou trasou a on si tio někudy nakrátí. No a bylo deštivo a snad to ani nebyl ofiko brod ale objížděl nějakej kus zavalený cesty, motorka mu v řece chcípla, nastartovat nešla, voda stoupala a sám ji nebyl schopnej dostat ven. Nakonec to nějak dobře dopadlo, ale detaily si fakt nepamatuju, to vyprávění jsem slyšel před pár lety, tuším na podzim 2014 v Kravíně ve Starý Huti.
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Větší brod, kde se nedá motorka pořádně postavit na nohu a spravit to, je v jednom docela riskantní. Ve dvou už se dá vytáhnout a k tomu se docela hodí lano. He, vono je kolikrát i problém motorku vytlačit se zařazenou jedničkou, jak se to neustále zahrabává. Raději na to ani nemyslet.
Naposledy editováno 20.07.2018 15:48:09
2 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
A hlášky typu o charakteru člověka kterej ten bordel maže jsou taky opravdu na místě. Prostě a jasně, zajímá mě to, píšu, nezajímá mě to nepíšu. Je na tom něco tak složitýho že to nejde pochopit ?
Zbytečně jsem vážně a beze srandy na všechny ty kraviny odpovídal, snažil se něčeho dobrat, ale bylo to ještě horší. Takže tak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
TomH píše: ZdendaZB> Ahoj, předevčírem jsme projeli Pamir, já naložena 1200Gs, žena 650gs, asi tam před námi pršelo, protože pár mostků nebylo, tak, že přes řeku, je to jak píšeš, s tak těžkou motorkou je to boj, jinak jedu na E07 +, ale klasický cesty, zdravíme z Kazachstánu.
Hlavně, že jste to dali ve zdraví. Po dešti je to mnohem veselejší a člověk si trochu zaposiluje
Jinak a samozřejmě taky zdravíme do Kazachstánu a pozor na policajty. Někde kontrolujou, měří a chtějí pokuty a jsou zlí. Ale vás se budou bát, takže v pohodě
Jináč TomH/hluboká poklona před tebou a hlavně tvojí ženou
Shinko neznám, tu jsem v životě na moto neměl.
215 kg motorka bez doplňků s olejem a benzínem 19.5 lt. Sedí to s popisem v katalogu .
a tohle všechno je na motorce permanentně, nesundavám to:
24 kg přední padáky(7), zadní nosič(7), plech pod motorem(2), hlavní stojan(2), horní nosič - hliníkovej plech do L(0,5), větší plexi, lepší klakson, zásuvka USB, scottoiler a prodloužení přeního blatníku, 3x držáky na kanystry, držák tabletu, vyhřívaný rukojeti a ovladač pro vyhřívaný ponožky , hliníková schránka na vařič
7 kg nářadí, náhradní díly včetně ložisek do kol, gufer, spojkovýho obložení a brzdovejch desek (2), 4x duše(3), sekerka(1), tu mám pro odrážení gumy z ráfku a má i další funkce když se jezdí třeba po lese, alumatka, tablet(0,8) - motorka je pořád v bojovým stavu, jako když se jedu projet někam dál, protože kvůli dvoum kilům se mi nechce vyndavat a zase skládat ty věci zpod sedadla a nosiče, navíc jsou tam šrouby a kdo to má pořád vytáčet, tablet vozím taky pořád a duše jsou zamotaný do folie a taky je nesundavám
Takže motorka bez kanystrů a vaků váží 245 kilo + pytle s vybavením 20 kilo včetně bundy + můžu vzít 8 litrů vody + petláhev 2kg a 4 litry benzínu když je teda potřeba
Naposledy editováno 21.07.2018 00:04:21
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Shinco má špunty příčně nedělený a menší mezery než e09, v blátě to je horší a i na kamení to je znát. Víc jak 120 taky nejezdím.
Naposledy editováno 21.07.2018 00:04:48
(reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
Vilém, pošli prosím tě fotku jak vypadá tvůj stroj, když jedeš třeba někam za ural mimo silnice, nebo si zajezdit do hor, taky tak trochu mimo, ať se bavíme konkrétně. A ještě mi řekni kolik litrů mají tvoje kufry, nebo brašny celkem a kolik to tak asi váží.
A proč mají někteří lidi dojem, že to co popisuju je povinná výbava Znám lidi, co jezdí na enduru s baťohem na zádech a spacákem na nosiči, k tomu kus igelitu a jí pouze po hospodách a spí většinou v různejch hotelích. A když se něco porouchá, tak to naloží na auto a nechají si to někam odvézt, kde jim to někdo zase opraví. Klidně i tak, ale pak si nesmí stěžovat že je venku v noci zima, že je sežrali komáři, nachladli na ledviny, nebo mají zlomenej kotník kvůli nedostatečnejm botům Nemyslím to ve zlým, ale jak poslouchám během cest různý historky tak se občas musím docela smát, nebo nevěřícně kroutit hlavou.
Naposledy editováno 21.07.2018 00:41:08
Já na daleký východ obouvám výše zmíněnou kombinaci, páč vím, že pokud nemám přetíženou moto a nepálím přes 130 po dálnicích, tak se mi krásně ojíždí a vydrží mi již zmíněných 11-13t km. Vím o čem mluvím, jezdím na nich už 15 let.
to ZdendaZB, na předek 10 nebo nedej bože 9 určitě NE, ta pneu takový nájezd nedá ani se žlutým proužkem (dakar verze) a při stylu jízdy s razantním používáním přední brzdy, se nepříjemně, nerovnoměrně a rychle sjíždí do špiček. A to nemluvím o tom, že na mokru je to trápení jezdce i moto, to TKC80 je daleko jistější volba a já měl s ní na mokru daleko lepší pocit v porovnání s 9 vzadu.
Ale do tý doby jsem byl taky moudrej, že 07 stačí a je nejlepší na všechno. Ano stačí, ale musíte vypustit ty nejzajímavější místa nebo začít riskovat a to nehodlám, navíc se jedná o pár tisíc na rok, což se v celkové ceně za motorku a cestovní náklady defakto ztratí.
Toť moje zkušenost, ale nikomu proboha nenutím, aby jezdil na špuntech. Záleží kam se chcete podívat a je jedno jestli je to v Rumunsku, nebo na Sibiři či Pamíru. Špunty u motorky jsou jako 4x4 u auta.
Plně souhlasím s tvrdou trávou a uježděnou polňačkou za sucha, tam je celkem jedno jestli 07 nebo špunty, ale jak psal kolega výše, jak to začne být trochu měkčí, sypký a blátivý, tak je rozdíl podstatný. Mě taky hodně pomáhají špunty na kamenitých výjezdech, kde se to líp chytají o kameny a nemá to tendenci tolik prokluzovat a ustřelovat, přestože je sucho. Ale je fakt, že někomu se jezdí po písku, štěrku a v blátě na 07-kách lépe než na špuntech
Měl jsem na předku e09 a najel jsem na ní, teď jsem se díval 8 tisíc km a ještě byla dobrá (na asfalt) a ta je oproti 10-ce řidší a všichni tvrdí, že vydrží méně. TKC80 jsem neměl, ale co jsem se bavil s několika lidmi, kteří jí zkoušeli, tak mi tvrdili, že to je téměř nastejno s 10-kou. Ale posoudit to nemůžu. Názory se celkem liší dle každého soudruha.
1 reakcí na tento příspěvek Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
ale jestli ma nekdo chut resit prezouvani nekde v cizine, tak klidne....
pro mne je to ale naprosty nesmysl, a ta E07 je krasny univerzal..... ja stejne teren nesnasim, je to pro mne nucene zlo a mucirna
Ale s nákladem jsme na tom defakto stejně, mám 20kilo + 8 litrů vody, když je nejhůř + 2kila "zbytečnejch věcí" jako je spojka, ložiska a gufera, dvě větší montpáky a 4 metry horolezeckýho lana, čemuž říkám honosně kladkostroj
Naposledy editováno 21.07.2018 18:44:24
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Poušť v Uzbekistánu a ježdění po Pamíru mimo hlavní trasy...
yeuop píše: na E07 jsem najel pres 170tis. km a mi ta guma proste vyhovuje....
ale jestli ma nekdo chut resit prezouvani nekde v cizine, tak klidne....
pro mne je to ale naprosty nesmysl, a ta E07 je krasny univerzal..... ja stejne teren nesnasim, je to pro mne nucene zlo a mucirna
Pak je pro tebe silniční E07 ideální volba a jestli jezdíš hlavně asfalt tak 170 tisíc je za pár let ježdění takovej standardní nájezd. Souhlasím s Tebou.
Ale univerzálem bych spíš nazval něco jako je E09
Ovšem zaráží mě, že pro tebe takovýho dlouholetýho cestovatele a znalce strojů, je problém přezout během hodiny a půl, když se nedaří, dvě gumy na motorce.
Naposledy editováno 21.07.2018 18:41:42
Mam 1100 gs ala dakar , upraveny kde co, podvozek vzadu telelever s tlumicem hyperpro a zkraceny zachyt reakce a z predu jsem vyhodil paralever a namontoval klasickou vydlici usd 48 mm s Ktm lc samo s 21 kolem. Jezdim primarne s mapou pac mi to nuti vic komunikovat s okolim (coz mi problem nedela ), ale jako zalohu mam gpsmap 60 csx, nejlepsi navi-napajeni s motoi s baterii a s velkou presnosti, rozliseni displeje a podobny kraviny neresim, potrebuji blbovzdornou a nerozbitnou navi. A potem spoustu pitomin a vymyslu odrazejicich se za 15 let cestovani.