a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Jde mi o to, že jsou nahoře vyznačený čárky, ale při úplným utažení skončí na každé vidli jinde. Tak nevím, zda prvně dát obě vidle na čárky a potom začít stejnoměrně povolovat, případně jestli začít od úplnýho povolení. Smysl těch čárek mně uniká .
Každopádně mám shodně nastavený útlumy a v zatáčce se mně předek jaksi rozkopne, což přikládám tomu, že každá vidle je jinak utažená. Začínal jsem od úplnýho utažení, čárky jsem neřešil.
Tak už bych chtěl ten čárkový rébus jednou pro vždy vyřešit
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
RSV Mille 2000 (Showa + Sachs), hmotnost oblečeného jezdce 97 kg, pryže Metzeler sportec, olej ve vidli 10W, nastavení "na český silnice" - svižnější zatáčky, občas i delší štreka, tzn kompromis mezi betonem a cesťákem, jen aby mě příliš nebolela prdel z drncáků
Předek:
Vidle v brýlích na druhé drážce (tovární nastavení)
Předpětí - na čtvrté drážce shora
Útlum: 1 otáčka z maxima (fully in)
Odskok: 0,75 otáčky
Zadek:
Délka tlumiče 3mm z minima
Předpětí: 34mm závitu nad maticema (45mm závitu nad pružinou)
Útlum: 10 kliků z maxima
Odskok: 12 kliků z maxima
Ještě jsem kdesi vyčetl doporučení popustit vidle v brýlích na čtvrtou drážku a zadek snížit na minimum, ale k tomu jsem se zatím nedostal.
Předpětí vpředu povolit o 7 otáček z úplně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z úpně utaženého
Komprese vpředu povolit o 2 a 1/2 otáčky z úplně utaženého
Předpětí vzadu posice 6 od nejměkčího
Odskok vzadu povolit o 3/4 otáčky z úplně utaženého
Komprese vzadu povolit o 11 kliknutíz úplně utaženého
Trubky předních vidlic by měly vykukovat o 5mm nad horní hranu brýlí.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Píšeš, že když se motorce nechce do zatáčky a je jakoby tuhá, tak že je třeba snižit předek. S tím souhlasím Ale není mi jasné to, že mám možnost zvětšit předpětí. Tím tu vidlici snad ještě přitvrdím nebo ne? A tím pádem nepůjde dolů..?
Nebo tomu fakt vůbec nerozumím?
Byl jsem teď jezdit v Brně, a mám dané stahovací kroužky na vidlice a zdá se mi, že se mi málo ponořuje vidlice, že jsou hodně vysoko a málo tím využívám její rozsah.
Takže jsem nabyl dojmu, že je ten předek moc tvrdý, ale teď fakt nevím.
Mám GSX-R 600 06, gumy Bridge 003 medium a jsou ve skvělém stavu, žadné otrhané, nic. Úplně krásně hladké.
Pocit z motorky není špatný, ale mohla by trošičku lépe padat do zatáčky.
Nastavil jsem ji podle www.sportrider.com. Co by jsi mi doporučil prosím tě??
Díky moc (doufám , že z toho nejsi moc zmaten )
Co se týče Tvého dotazu na zvětšení předpětí, odhalil jsi chybu v mém úvodním textu, které si do dnes nikdo nevšiml. Samozřejmě že zvětšit předpětí musíš v tomto případě vzadu!!! Omlouvám se za to!
Aby motorka lépe "padala" do zatáček je nutné zkrátit vzdálenost svislých průmětů osy kola a krku řízení. Přitvrzením předních tlumičů bys tuto vzdálenost při propružení spíš zvětšoval a tím tedy požadované jízdní vlastnosti ještě zhoršoval.
Děkuju za upozornění, už jsem to v úvodním textu opravil.
Pokud se Ti zdá, že je předek příliš tvrdý, povol o dvě kliknutí nebo půl otáčky přední kompresi. Předpětí nech tak jak je. Kuba
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Jen doufám, že ten pocit třeba nebyl dám nerozježděností.. Možná jo.. Uvidím a vyzkouším
Každopádně díky moc
Loni mi nastavil motorku kolega a tento rok už se tomu budu věnovat asi převážně sám..
Hned první pozitivum je, že na rozdíl od minulého roku mi lépe drží zadní kolo při prudkém brzdění a necestuje zleva doprava, takže mám z toho lepší pocit..A taky gumy vypadají lépe
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Co se týče toho nastavení podvozku, na silnice je stejně téměř vždy nejlepší tovární nastavení.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
EDIT: mozna ze jsem moc narocnej, ale proste bych to chtel mit tuzsi
Naposledy editováno 06.05.2009 12:38:21
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Mam hlavne problem se zadkem-pri razantnim brzdeni (zadni brzdou,nebo i razantnim podrazeni) se mi rozkmita zadni kolo-dost silne !!!
Zkousel jsem povolit i pritahnout pruzinu-zatim,ale nepomohlo to. Takze nez to roze...u uplne,bylo by fajn,kdybys o necem vedel. Dela mi to jak v Brne,tak v Moste.
Dik moc
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Standard:
Předpětí vpředu povolit o 11 otáček z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit také o 2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu nastavit na 4 polohu od nejměkčí
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi také povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh Cadwell Park
Předpětí vpředu povolit o 9 otáček
Odskok vpředu nechat standardní
Kompresi vpředu povolit pouze o jednu otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu na 6 pozici od nejměkčího nastavení
Odskok vzadu nechat standardní
Kompresi vzadu povolit zase jen o jednu otáčku z plně utaženého
Můžeš taky popustit přední brýle o 5mm níž, čímž se zlepší ochota motorky zatáčet a gumy by měly mít 2,2atm vpředu a 2,5atm vzadu...
Mimochodem bylo to zveřejněné o dvě stránky dříve
Jakub od X-bikers>Pimpiš> Zkus tohle:
Standard:
Předpětí vpředu povolit o 11 otáček z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit také o 2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu nastavit na 4 polohu od nejměkčí
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi také povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh Cadwell Park
Předpětí vpředu povolit o 9 otáček
Odskok vpředu nechat standardní
Kompresi vpředu povolit pouze o jednu otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu na 6 pozici od nejměkčího nastavení
Odskok vzadu nechat standardní
Kompresi vzadu povolit zase jen o jednu otáčku z plně utaženého
Můžeš taky popustit přední brýle o 5mm níž, čímž se zlepší ochota motorky zatáčet a gumy by měly mít 2,2atm vpředu a 2,5atm vzadu...
Mimochodem bylo to zveřejněné o dvě stránky dříve
Tak to prvni je serie ..to uz jsem si nasel -dik.
A to z toho Cadwell Parku mi posilal kamos-nevedel jsem,ze je to od tebe ..sorry
Priste to prolistuju
..co se tyce zadku, pripada mi to uchylacky, ale predpeti se ma merit tak, ze se zmeri pruzina volna a pak se dotahuje na to spravny zkraceni.. to je teda docela divny ale maji to na strankach.. tak zadek asi tak... ???