S firmou VM MOTO jsem rozjednal obchodní zastoupení motocyklů VM pro severní a jižní Moravu. Už velmi dlouho jsem byl zván na test nového českého motocyklu pod názvem VM. Sezóna byla velmi nabitá, takže jsme se s majitelem firmy, panem Vladimírem Váchou, míjeli a neměli čas dohodnout si termín testu. V polovině srpna mi pípla SMS od tvůrce motocyklu Bohouše Staši a konkrétní termín byl dohodnut.
Byl jsem na tento motocykl šíleně zvědavý. Domluvil jsem se se svým teamovým jezdcem Ondřejem Liškou, že se testu zúčastní taky. A zvědavost začala hlodat v nás obou. VM-ka pro nás byla velkou neznámou, pouze jsme věděli, že její obsah je 610 cm3, váha 109 kg, má bílou barvu, nemá startér, přední tlumiče jsou Paoli-Kayaba, zadní Öhlins a brzdy Brembo. Tato skutečnost nás nutila si při dlouhé cestě pokládat navzájem spoustu otázek:…jak je motorka vyvážená …s výkonem přes 60 koní nebude asi žádný beránek, …jak půjde startovat, když jsme v dnešní době zvyklí jen mačkat tlačítka startéru, …jak si konstrukce pohrála s gyroskopickým momentem, …jak zvládnou brzdy zastavit to stádo koní? A hlavní otázka zněla, jak padne do ruky.
Než jsme tyto otazníky stačili probrat, objevila se cedule Jinín. Tam nás již očekával pan Bohouš Staša se svým karavanem v barvách VM MOTOR a na první dojem krásná, bílá VM-ka. Seznámili jsme se s Bohoušem a vyslechli základní informace ohledně motocyklu. Při podrobném shlédnutí mota mě zaujalo mnoho detailů: středy kol velmi robustní a přitom lehké, racingové stupačky, sedlo Acerbis, velmi pevné brýle tlumičů, ale nejvíc mi padly do oka velké chladiče a dovoluji si říct, že jsou pevnější než všechny megasystémy. Zkrátka na motocyklu bylo odvedeno kus dobré práce.
O půl druhé otevřeli v Jiníně areál. Bohouš nastartoval stroj, nechal ho prohřát a my si zatím oblékli výstroj a šli se seznámit s tratí i motocyklem. VM mě překvapila ohromným výkonem, který v nízkých otáčkách naháněl strach. Udělali jsme pár koleček a VM-ka, i my dva s Lišákem, byli dostatečně prohřátí. Přestavil jsem ještě nastavení podvozku, řídítek a páček. A konečně nastal čas vyzkoušet moto naplno. Po rozbité trati VM-ka uháněla jako šutr a tuto trať krásně pohlcovala, před zatáčkama ukázala své předimenzované brzdy a poslušně zatočila tam, kam jsem chtěl. V zatáčce poslouchala na jedničku, při výjezdu si musí člověk dávat pozor na akceleraci. Stádo koní se o slovo hlásilo každou chvíli. Rukojeť plynu je dlouhá a tak dávkování výkonu nebylo tak hrozné. Motocykl VM na mě zapůsobil velmi dobrým dojmem, výtky, které jsem přednesl Bohoušovi, se budou určitě řešit.
A nyní převzal štafetu Lišák. Prvotní respekt, který k VM-ce měl, byl rychle pryč, kroutil plynem, co to šlo a neustále zrychloval. Potom si vyzkoušel několik startů a s velkým údivem konstatoval: “Tak tohle jsem nikdy nezažil, motorka má tolik výkonu, že jsem nestačil řadit!”
Odpoledne pomalu uběhlo a byl čas opustit trať. Na mou otázku, jaký pocit v něm VM-ka zanechala, odpověděl: “Na ničem tak silném jsem v životě neseděl, natož jezdil, motorka se mi fakt líbí, asi bych si zvykl. Při nájezdu na skoky mi chyběla jistota, špatně se odhadovala rychlost, protože motorka dopředu žene na jakoukoliv rychlost.” Tyto dojmy odhaduju podle toho, že Ondřej jezdí na novém Husarovi a ten se chová jinak, než konvenční motocykly, ale to je taky vše, co asi umí.
Své hodnocení motocyklu bych vyjádřil stupnicí od 1 do 5, kde 5 znamená nejlepší a 1 nejhorší:
Motor: výkon…………..5
průběh…………3
startování……..3
Podvozek: tlumení………….4
geometrie……….5
vyvážení…………4
Brzdy: citlivost…………4
účinnost………..5
Zpracování: ……………..5
Areál v Jiníně byl uzavřen a my vyrazili na místo, kde se VM-ky rodí. Bohouš otevřel dílnu a my viděli rozpracované motocykly. Nejvíc mě zajímalo právě zpracování a kvalita dílů, které jsou použity v motocyklu a zvenčí nejsou vidět. Bohouš začal vytahovat bedny plné velmi dobře zpracovaných dílů a já se začal ujišťovat, že se nejedná o žádný velký boom, jako to předvedla Praga, která jak rychle začala, tak ještě rychleji skončila. Nezbývalo mi nic jiného, než složit poklonu. A Bohouš s úsměvem dodal, že tady skoro nic není a že uvidíme teprve zítra v továrně, kde jsou ve skladech veškeré komponenty.
Druhý den jsme osobně navštívili pana Vladimíra Váchu v jeho podniku, nesoucí název VM MOTOR. Po několika hodinovém rozhovoru a exkurzi firmy padla dohoda a Faryn moto se stal oficiálním prodejcem pro celou Moravu a Slezsko a pro zlepšení služeb také prodejcem veškerého sortimentu firmy Öhlins.
Jsem velmi rád, že došlo k naší oboustranné dohodě. Tím, že je VM-ka kusová výroba, jsem schopen po vzájemné konzultaci objednat zákazníkům motocykl přímo na míru. Například dle jeho váhy bude moto osazené pružinami, dále např. výška řídítek, typ výfuku, velikost nádrže (8-11 litrů), typ nádrže (karbonová nebo hliníková). Takže po závazné objednávce dodám motocykl přesně podle zákazníkova přání a představy. Dále budu nabízet omezenou edici Cross country.
Možná se budu opakovat, ale nejvíce mě těší, že se jedná o ryze český motocykl, pánové Vladimír Vácha a Bohouš Staša odvedli v dnešní konkurenční době kus skvělé práce.
Cena motocyklu je stanovena na 136000,- Kč vč. DPH.
Veškeré dotazy velmi rád zodpovím.
Pavel Fárek
Naposledy editováno 03.10.2010 11:53:42
sxs525 píše: teamwhd> v kostelci za hlubokýho komunismu dvá Pánové co dělali v kolbence za rok postavili
po práci doma v plechový garáži dvouválcovou 125ku celou včetně rámu kapot bubnů a zjara s tím jeli na závody to byli smysluplné motorky tohle žádnej pro mě zřetelnej smysl nemá a už vůbec né ten že bych na to šetřil na flatrak si něco sešroubuju a na motocross si koupim něco co bude fungovat
bratři Vicherové byli koumáci
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Navíc z jezdců mčr motokrosu si narozdíl od některých tady nedovolil hodnotit to či ono a odpovědí bylo uvidíme až jak se ukáže na trati.
S hmotností je to tak že zatím je 3kg nad Yamahou. Teplota od výfuku tlumení neovlivní. A co se mi líbí že motor má oddělený mazání.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Naposledy editováno 22.09.2012 12:03:07
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
teamwhd píše: M6> ten původní model se už nedělá(ale k dispozici byla a kdo chtěl tak si ji koupil)...
Taky to není úplně pravda. Psalo se, že bude možnost i s homologací na silnici, takže kdo chtěl tuhle verzi, měl smolíka.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
teamwhd píše: Janek> To je možný ale podle mě je taková motorka na silnici nesmysl.
To je mozny, ale vysvetli to komisarovi na prejimce pri enduru... Nehlede na to, ze na motardu si rad jednou zacas zaprasim po centru Ja sam jsem byl jeden z lidi, ktery meli zajem o homo verzi, ale bohuzel nejak nevznikla... U 450 je enduro v planu?1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
teamwhd píše: Uvalak> v plánu asi je ale víme všichni jakej oser jsou homologace...ale pořád si myslim že tenhle motor člověk v provozu trápí...to je revír spíš ktm 690 nebo suzuki DRZ
Jo to s tebou souhlasim, ja jsem na svy Bete byl na motardech v provozu asi 5x a vetsinou jenom po Praze, kde ty prevody do 160 vetsinou postacujou. Na druhou stranu ten RFS motor je takovej pomalobeh, ze mu vubec nevadi jet na minimalni otacky. Jednou kdyz mi padlo auto, tak jsem na ni absolovoval asi 250 km a jediny co trpelo byla moje prdel Spotreba pri jizde mimo meste kolem 100 km/h na sestku a po mestech parkrat zatahnout byla asi 4 na 100 Ja osobne jezdim jak enduro, tak motokros a v lete supermoto, takze hledam neco univerzalniho a ty papiry jsou takovej prijemnej bonus a clovek ma klid, ze az ho cestou na pumpu sestreli dedek ve Favoritu, tak mu pojistovna neco da1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
teamwhd píše: no když vidim cenu GAS GAS 300 tak bych měl asi jasno
Toho uz jsem mel (novyho, Rko, model 08) a uprimne bych to znova asi nechtel. To jejich zpracovani me moc neoslovilo, furt z toho neco padala a par konstrukcnim nesmyslum jsem se nestacil divit Hlavne bych chtel zkusit slabsi kubaturu a Gas ma bohuzel 200 na spodku z 250, naproti tomu KTM na spodku ze 125, takze je tam pomerne velkej vahovej rozdil. Co me oslovilo od Gas Gasu je Cervantesova 450 s motorem z WR, ale tam je naopak ta cena ponekud vyssi (i u seriovky). Jelikos mi budou v zime delat vazy, tak bude na vyber casu dost, tak uvidim kdo nabidne nejlepsi cenovku, par znamejch prodava KTM, tak uvidim s cim se vytahnou Zatim se mi asi nejlip jezdilo na zmineny EXC-F 350, ale ani tomu 2T se nebranim, na ten MX by bylo tech 97 kg co vazi EXC 200 velice prijemnejch.1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
vrtat, je to praxe běžná i u velkých firem bez nějakých ambicí se s tímto sportovním nářadím prosadit v závodech pro které se zdá být určen. Pokud se ovšem chce utkat s konkurencí je celkem jedno kde protože i na vesnickejch guláších se scházej mašiny nové nebo zánovní, proč je to konstruováno zcela mimo trend který je v motokrosu zřetelný? a pokud to chtějí dokonce prodávat tak myšlenkové pochody tvůrců nechápu vůbec. Proč rezignovali na design
plastů a použili nějakou druhovýrobu hondy. Každá značka má nějakého ducha nějakou auru
charakteristiku která jí definuje jak na trhu tak v očích publika a sportovní nářadí jakým motocross bajky jsou musí být viděny na závodech a pokud možno vepředu to je zájem všech výrobců kromě česka . Dnes už v motocrossu maj 50koní i 250ky a v podstatě už o výkon přes 50koní ani nejde, jde o jeho efektivní využití a rozložení v otáčkách geometrie také není tajemství nakonec obejít s metrem hondu CRF umí každej že. Všechny značky dnes mají dokonalé stroje lišící se v drobných detailech hliníkové rámy se dnes dělají proto že jejich výroba je ve výsledku levnější než u ocelových taktéž tlakové lití bloků motorků šetří materiál a hmotnost Japonci mají lité i díry na 3ky závity a přesnost výroby je taková že se jednotlivé kusy obalů motorů mohou při montáži zaměňovat všechny tyto technologie lití a hydroformování ve výsledku zlevňují výrobu a proto si můžete za 175 koupit hondu nebo yamahu 450de která bude kvalitativně v jiném vesmíru než vm které by to nedokázalo vyrobit ani za dvojnásobnou častku tak to prostě dnes je a pokud jde o homologaci do běžného provozu když vidím ty čínské čtyřkolky vybavené spz myslím že by to zas takový problém být neměl spíš je problém že ten stroj zátěž běžného provozu asi nevydrží.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
610 měla velkou šanci s homolagcí uspět na domácím tak i na zahraničním trhu... trošku mi to připomíná Jawu a její "odsunutí" projektu reinkarnace Californian a místo toho vyrobila blbost poslepovanou z dílů od jiných výrobců... kdyby udělali naháče v tomhle stylu se 6-kilem vzducháčem, tak mají taky šanci prorazit...
Naposledy editováno 23.09.2012 00:47:47
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
btw: fgr motor byl původně nakreslenej do auta . Motor VM se mi hodně líbí a radši když bude velkej a spolehlivej než ty vyslabený japonský kartery. Honda se ted třeba vrátila k 6ti pružinový spojce....já si myslim že budou muset ty čtyřtakty dělat odolnější...kor ve 250 protože ty servisní náklady se moc lidem nelíběj.
Naposledy editováno 23.09.2012 09:18:49
teamwhd píše: sxs525> On je kurevskej rozdíl mezi tím dokázat motorku postavit a tím ji umět prodat a postarat se o zákazníky. Marketing prostě český firmy podceňujou.
Bohuzel, pokud to bude se 450 stejny jako s tou 610, tak jich asi o moc vic neprodaj... Ten zajem tady byl, hodne lidi z okoli to zajimalo, ale ve vysledku nebylo dohledatelny vicemene zadny info a nejaky "VM Days" co se udajne meli konat, taky nebyly...
Kupovat hotové motory než mít vlastní 4takt motorárnu .
Nerozumím proč VM nejde cestou 2 taktů když s tím mají zkušenosti pokrok v materiálech
chemii a elektronice staví 2takty na zcela novou úroveň a i ekologie je v podstatě na straně
2taktů, nehledě na to že vývoj nových baterii umožní stále větší vliv e-biků proto mě vývoj
450ky navíc takového formátu přijde naprosto iracionální.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
stavět krosu a snažit se prorazit konkurenci obrovských firem jako je honda,ktm a pod, je podle mně sebevražda.
logicky-prorazit do světa endura by bylo mnohem lehčí,tam se až tak nehledí na gramy a maximální výkon,zpousta jezdců ocení jednoduchost,dlouhou životnost a o nějakou tu korunu levnější díly...
...případně ty dvoutakty-ty jim fungujou dobře a výrobní cena musí být víc než zajímavá...
Naposledy editováno 23.09.2012 13:27:01
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Naposledy editováno 24.09.2012 21:28:05
rodu, dnes jsme ovšem jinde
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
ten prihradovej ram a frezovanej motor je jasne patrnej rozdil, ale zas tezko v naky maloseriovce rozjet nejakou technologii presnyho liti hliniku...
taky si myslim ze meli skocit do e-biku, neco dotazeneho k jakztakz funkcnimu kousku ala quantya....
agregát je příliš vysoký a nepříznivě komplikuje celou konstrukci motocyklu omezuje nádrž airbox atd. zatřetí výfuk to bych nazval hazardem na první pohled je patrné jak je to všechno pod sedlem natěsnáno sálavé teplo z výfuku povede po čase k destrukci řady součástí (povšimněte si jak tu oblast má vyřešenou yamaha ), navíc tento koncept ze své podstaty komplikuje řešení svodu pokud jde o požadovanou délku, za čtvrté rám a kyvka chtělo by se říct z nouze ctnost na hliník nemají technologii, agregát neumožňuje jiný než příhradový rám,
na silničních a cestovních strojích lze pojmout příhradový rám jako ozdobu motocyklu zde je to z praktických i estetických důvodů velkým mínusem, kývačka je pokrokem ve smyslu k předchozímu použití všeho možného ovšem já bych to na cross bajku nechtěl z důvodu váhy a pevnosti a že se v tom bude držet bláto tráva klacky , otazníkem je hmotnost předpokládám že je vyšší než deklarovaná to se dá odpustit činí tak všichni výrobci záleží ale o kolik a charakter motoru otáčky vibrace atd. K pérování nemám sebemenší výhrady