Téma: FAQ Suzuki TRE / Gpack
Jelikož se to tu celkem často omýlá, třeba ve spojitosti s ukazateli zařazené rychlosti GIPRO,
rozhodl jsem se napsat popis jak tahle "vychytávka" funguje abych to nemusel pokaždé psát znova, kdo neumí hledat budu dotyčného odkazovat na tohle téma.
Jak to funguje:
V motocyklu (v převodovce) je tzv GPS (Gear Position Sensor) ze kterého dostavá řídící jednotka
- ECU - informaci jaký je právě zařazený rychlostní stupeň, pro každý rychlostní
stupeň má pak v sobě uloženou rozdílnou mapu zapalovaní - předstihu. Z nějakého
důvodu se v Suzuki rozhodli první čtyři rychlosti pomocí rozdílných map předstihu
seškrtit, možná kvůli bezpečnosti, možná kvůli emisním normám. Mapy předstihu
jsou změněné pro oblast malého otevření klapky, při plně otevřeném plynu mezi nimi
není rozdíl od neškrcených map, tudíž jakékoliv TRE nemá vliv na maximální výkon,
to by se ukázalo i při měření na brzdě. Instalace TRE se obvykle projeví dojmem
většího tahu ve spodních otáčkách, ale hlavně plynulejšími reakcemi na přidání plynu
a v přechodu z režimu brždění motorem do akcelerace - lepší ovladatelnost při projíždění
“utažených” zatáček.
Vlastní senzor GPS funguje tak, že mezi růžový vodič a černý vodič (kostra) řadí různé
rezistory a řídící jednotka pak měřením napětí na tomto rezistoru určí jaká
rychlost je zařazena. Nejednodušší systém TRE je tedy takový že se odpojí růžový vodič
od GPS a přímo proti kostře se na něj připájí rezistor odpovídající zařazené “neškrcené”
rychlosti - 5,6. Tento systém má ale nevýhodu že si ECU myslí, že je zařazena tato rychlost
i na neutrál a u některých motorek dochází ke kolísání otáček na volnoběh, jejich samovolnému zvyšování
atd. Takže se používá pokročilejší konstrukce se spínacím tranzistorem, který rezistor na
neutrál odpojí a řídící jednotka použije pro neutrál správnou neutrálovou mapu - bývá taktéž označován jako aktivní tzv. ATRE. Stejně fungují
i drazší konstrukce s mikroprocesorem kde je navíc možné si nastavit která mapa bude
používána jako náhradní a většinou jsou přidané i funkce jako je ukazatel zařazené rychlosti,
například GIPRO ATRE. Pro TL1000S/R je vyzkoušené že nejlépe funguje na mapu pro
šestou rychlost, nastavení pro 5 se používá u některých GSXR1000 a Haybusa kde se tímto
odstraní omezovač rychlosti.
Komu se nechce stříhat dráty na motorce je možné koupit přímo originál konektory a celej obvod se pak zapojí do stávajících konektorů GPS, jde pak vymontovat a motorka uvést během vteřiny do původního stavu.
konektory se dají najít v různých eshopech na netu, kamenej krám ani eshop v čechách kterej by je měl jsem nenašel, jsou poměrně drahé, potřebný pár konektorů se pohybuje v přepočtu s poštovným kolem 200-300Kč. Ostatní součástky - 2 rezistory, jeden univerzální NPN tranzistor alá BC547 a kousek vodiče je záležitost cca 5-10Kč.
jeden pro příklad: www.geartronics.co.uk/connectors.htm
případně jde celý obvod pořídit třeba na ebay pod různými názvy TRE/ATRE/Gpack za cenu v přepočtu od 500Kč nahoru. Obvod pracující na stejném principu obsahují i ukazatele rychlosti GIPRO ATRE.
schéma obvodu:
velmi pěkný návod na stavbu ATRE vytvořil Glenn Cauley z tlzone.net :
ATRE návod na stavbu *.pdf
Podobný obvod jde sestavit i pro některé novější Kawasaki, kde jsou jeho možnosti ještě jiné, ale to díky tomu že žádnou takovou Kawu nevlastním nemám vyzkoušené.
edit: ještě přidám nějaký další info co sem s postupem času zjistil... poslední modely suzuki/kawasaki už dělají ruzný kouzla se sekundárníma škrtícíma klapkama.. tzn že jejich nastaveni je i závislé na zařazené rychlosti.. resp. je možné, že na jednicku, dvojku zůstane klapka lehce přivrená i na plnej plyn, takže tam vlastně plnej plyn není.. tzn motorka je lehce přiškrcena i na max. výkonu na nižší kvalty - tohle u starších suzuki nebylo a na max výkon TRE nemělo vliv.
Osobně to ověřené nemám protože nevlastním ani nemám přístup k takhle nové moto, ale třeba se dají najít grafy z brzdy co tohle potvrzují na webech firem co vyrábí tyhle Gpacky/TRE ve velkém (třeba GIPRO - healtech).
rozhodl jsem se napsat popis jak tahle "vychytávka" funguje abych to nemusel pokaždé psát znova, kdo neumí hledat budu dotyčného odkazovat na tohle téma.
Jak to funguje:
V motocyklu (v převodovce) je tzv GPS (Gear Position Sensor) ze kterého dostavá řídící jednotka
- ECU - informaci jaký je právě zařazený rychlostní stupeň, pro každý rychlostní
stupeň má pak v sobě uloženou rozdílnou mapu zapalovaní - předstihu. Z nějakého
důvodu se v Suzuki rozhodli první čtyři rychlosti pomocí rozdílných map předstihu
seškrtit, možná kvůli bezpečnosti, možná kvůli emisním normám. Mapy předstihu
jsou změněné pro oblast malého otevření klapky, při plně otevřeném plynu mezi nimi
není rozdíl od neškrcených map, tudíž jakékoliv TRE nemá vliv na maximální výkon,
to by se ukázalo i při měření na brzdě. Instalace TRE se obvykle projeví dojmem
většího tahu ve spodních otáčkách, ale hlavně plynulejšími reakcemi na přidání plynu
a v přechodu z režimu brždění motorem do akcelerace - lepší ovladatelnost při projíždění
“utažených” zatáček.
Vlastní senzor GPS funguje tak, že mezi růžový vodič a černý vodič (kostra) řadí různé
rezistory a řídící jednotka pak měřením napětí na tomto rezistoru určí jaká
rychlost je zařazena. Nejednodušší systém TRE je tedy takový že se odpojí růžový vodič
od GPS a přímo proti kostře se na něj připájí rezistor odpovídající zařazené “neškrcené”
rychlosti - 5,6. Tento systém má ale nevýhodu že si ECU myslí, že je zařazena tato rychlost
i na neutrál a u některých motorek dochází ke kolísání otáček na volnoběh, jejich samovolnému zvyšování
atd. Takže se používá pokročilejší konstrukce se spínacím tranzistorem, který rezistor na
neutrál odpojí a řídící jednotka použije pro neutrál správnou neutrálovou mapu - bývá taktéž označován jako aktivní tzv. ATRE. Stejně fungují
i drazší konstrukce s mikroprocesorem kde je navíc možné si nastavit která mapa bude
používána jako náhradní a většinou jsou přidané i funkce jako je ukazatel zařazené rychlosti,
například GIPRO ATRE. Pro TL1000S/R je vyzkoušené že nejlépe funguje na mapu pro
šestou rychlost, nastavení pro 5 se používá u některých GSXR1000 a Haybusa kde se tímto
odstraní omezovač rychlosti.
Komu se nechce stříhat dráty na motorce je možné koupit přímo originál konektory a celej obvod se pak zapojí do stávajících konektorů GPS, jde pak vymontovat a motorka uvést během vteřiny do původního stavu.
konektory se dají najít v různých eshopech na netu, kamenej krám ani eshop v čechách kterej by je měl jsem nenašel, jsou poměrně drahé, potřebný pár konektorů se pohybuje v přepočtu s poštovným kolem 200-300Kč. Ostatní součástky - 2 rezistory, jeden univerzální NPN tranzistor alá BC547 a kousek vodiče je záležitost cca 5-10Kč.
jeden pro příklad: www.geartronics.co.uk/connectors.htm
případně jde celý obvod pořídit třeba na ebay pod různými názvy TRE/ATRE/Gpack za cenu v přepočtu od 500Kč nahoru. Obvod pracující na stejném principu obsahují i ukazatele rychlosti GIPRO ATRE.
schéma obvodu:
velmi pěkný návod na stavbu ATRE vytvořil Glenn Cauley z tlzone.net :
ATRE návod na stavbu *.pdf
Podobný obvod jde sestavit i pro některé novější Kawasaki, kde jsou jeho možnosti ještě jiné, ale to díky tomu že žádnou takovou Kawu nevlastním nemám vyzkoušené.
edit: ještě přidám nějaký další info co sem s postupem času zjistil... poslední modely suzuki/kawasaki už dělají ruzný kouzla se sekundárníma škrtícíma klapkama.. tzn že jejich nastaveni je i závislé na zařazené rychlosti.. resp. je možné, že na jednicku, dvojku zůstane klapka lehce přivrená i na plnej plyn, takže tam vlastně plnej plyn není.. tzn motorka je lehce přiškrcena i na max. výkonu na nižší kvalty - tohle u starších suzuki nebylo a na max výkon TRE nemělo vliv.
Osobně to ověřené nemám protože nevlastním ani nemám přístup k takhle nové moto, ale třeba se dají najít grafy z brzdy co tohle potvrzují na webech firem co vyrábí tyhle Gpacky/TRE ve velkém (třeba GIPRO - healtech).
Filous píše: ...vyrušení PAIR systému na chování nepoznáš
Udajne by to melo pomoct pri prechodu z volnobeznych otacek. Nebo alespon to tvrdi dost lidi nezavisle na sobe. A i lido ktere znam a nemam duvod jim neverit. Ale mas pravdu ze nepoznam, protoze to vyzkousim az na jare a to si budu prd pamatovat.
Apropo co takovy ignition advaced controler se zmenou u GSX 1400 4 stupne a Bandasky o 5 stupnu. Zkousel nekdo?
1 reakcí na tento příspěvek FAQ Suzuki TRE / Gpack
Po nějakém čase...
Nemá někdo zkušenost s GSR 600? hodilo by se mi zvednout spodek kvůli MotoGymkhaně
Nemá někdo zkušenost s GSR 600? hodilo by se mi zvednout spodek kvůli MotoGymkhaně
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ Suzuki TRE / Gpack
dohoja píše: Po nějakém čase...
Nemá někdo zkušenost s GSR 600? hodilo by se mi zvednout spodek kvůli MotoGymkhaně
Na tohle pouziti si zvedni volnobeh a poznas to vic.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.