6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Moje domněnka byla správná a už to mám (zatím neoficiálně) potvrzeno i z ministerstva dopravy.
Motocykl s výkonem 25kw který byl upraven z motocylu s výkonem větším než 50kw (více než dvounásobným) NEBUDE splňovat podmíny pro supinu A2!!!
Nadávejte mi jak chcete, ale já za to nemůžu. Oficiální písemné stanovisko ministerstva sem hodím, jakmile mi to přijde.
Naposledy editováno 30.11.2011 17:56:15
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Zasíláme odpověď na dotaz vznesený v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb.
Odpověď na Vaši otázku zní "NE".
Řidičské oprávnění A2 nebude opravňovat k řízení motocyklu s výkonem sníženým na 25 kW, jehož původní výkon byl např. 65 kW, jak uvádíte ve svém dotazu. Na stanovení splnění podmínek lze použít jednoduchý vzorec:
snížený výkon x 2 = hodnota
(např. 25 x 2 = 50 kW, tzn., motocykl z 50 kW původního výkonu sníženého na 25 kW lze řídit od 19.1.2013 s řidičským oprávněním skupiny A2).
Pokud by původní výkon byl vyšší (např. 51 kW) a byl by snížen na 25 kW, je úprava provedena z více než dvojnásobného výkonu, tudíž není naplněna podmínka rozsahu skupiny A2.
Na druhou stranu, pokud byl výkon motocyklu elektronicky nebo jiným způsobem snížen, lze prostřednictvím akreditovaného zástupce výrobce motocyklu, uvést výkon do původního stavu."
S pozdravem,
Ing. Josef Chodora
pověřen řízením
Odbor bezpečnostní
Č.j.: 345/2011-030-Z106/2
Naposledy editováno 30.11.2011 14:37:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše:
Na druhou stranu, pokud byl výkon motocyklu elektronicky nebo jiným způsobem snížen, lze prostřednictvím akreditovaného zástupce výrobce motocyklu, uvést výkon do původního stavu."
NO tak z te posledni vety jsem fakt moudrej. Jako ze kdyz ti pred seskrcenim motorky, autorizovanej servis vyrobce uvede ze je vyhkon nizzsi, tak si ho pak muzes snizit. Jeeeeeeee to bude zase prostor pro podmazavani Osobne si myslim, ze me byt 18 tak podavam navrh k ustavnimu soudu, protoze tenhle pricip zakona nedodrzuje rovny pristup k obcanovi na zaklade veku / pohlavi atd.
Naposledy editováno 30.11.2011 14:44:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
A ta druha cast tveho prispevku take nedava smysl, to je jako podavat stiznost ze nemuzu v 15ti ridit autobus...
Naposledy editováno 30.11.2011 15:18:19
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
gugo píše: Maty_Kolin> Priznavam ze me toto opatreni v zakone prijde naprosto nesmyslne,
Bylo by to nesmyslné kdyby lidé jezdili na tom na čem mají, ale znáš to "25(35)kw v TP jinak otevřená" takže fakticky to bude tak že 18ti letí nebudou jezdit na stokoňových motorkách ale jen na devadesátikoňových...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Apropó pokud někdo v 18ti toho litra prostě musí mít tak proč ne? Vždyť je možné požádat o vyjímku z věku pro udělení řidičáku na motorku.
Ale i profesionální závodníci začínaj na slabších strojích...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Když bych měl skupinu A2 a motorku Aprilia Shiver 750, která má 70kW což je přesnej dvojnásobek ale škrtí se zatím na 25kW, můžu na ní s A2 jezdit? Pochopitelně až to vejde v platnost. Díky
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Hull-Wath píše: Měl bych dotaz. Skupina A2 do 35kW, ale nesmí to být seškrcený z dvojnásobku blabla bla..
Když bych měl skupinu A2 a motorku Aprilia Shiver 750, která má 70kW což je přesnej dvojnásobek ale škrtí se zatím na 25kW, můžu na ní s A2 jezdit? Pochopitelně až to vejde v platnost. Díky
NE odpověď na tvou otázku přímo z ministerstva je o pár příspěvků výše ( #70 )
Žádnejch "70kw" nexistuje!!! Motorka nesmí být škrcena více než o polovinu tečka.
Takže co je dnes škrceno na 25kw z více než 50kw půjde "do šrotu"
Už vidím ty dotazy za dva roky - "Nevíte jak zapsat do TP původní výkon?"
Maty_Kolin píše: NE odpověď na tvou otázku přímo z ministerstva je o pár příspěvků výše ( #70 )
Žádnejch "70kw" nexistuje!!! Motorka nesmí být škrcena více než o polovinu tečka.
Takže co je dnes škrceno na 25kw z více než 50kw půjde "do šrotu"
Už vidím ty dotazy za dva roky - "Nevíte jak zapsat do TP původní výkon?"
To máš pravdu všichní budou zase řešit jak tenhle problém vyřešit protože motorky seškrcený budou pro někerý lidi k nepoužití
Naposledy editováno 10.12.2011 01:27:53
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Ale myslím si že nekdo urcite na to přide jak to zase vochcat... Co když si třeba necham zapsat do Tp misto 78kw 70kw že už takto vyjela z fabriky a pak razem to seskrtim o polovic...?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Demon90 píše: Maty_Kolin> Tak dostat do Tp plnej vykon neni zas takovej problem jako to nechat seskrtit ne? Teda ja to mel skrceny u Hondy,tak snad me pak nezrujnujou konto až to budu chtit vratit na puvodni hodnoty ...
Ale myslím si že nekdo urcite na to přide jak to zase vochcat... Co když si třeba necham zapsat do Tp misto 78kw 70kw že už takto vyjela z fabriky a pak razem to seskrtim o polovic...?
vysvětli mi prosím stručně, jak si necháš změnit udaj o výkonu z 78kw na 70kw.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Přímý přestup z A1 na neomezenou je zatím možný normálně v 21ti. Ovšem nové znění zákona s touto možností v podstatě nepočítá a abys mohl získat neomezenou dříve než ve 24 A1 fakt stačit nebude. Ono v praxi ten kdo po silné motorce opravdu touží stejně asi nezůstane zbytečně dobrovolně další dva, tři roky na nějaké vydechlé dváce, když už může jezdit 25(35kw)...
Jinak pokud považuješ za rozumné v nejrizikovějším věku umožnit řízení velmi silných motorek někomu kdo odjezdil sezónu na skůtru (to neber osobně), tak to zkus navrhnout v Bruselu. Ne že bych jakoukoli praxi byť třeba jen na 50tce zpochybňoval (naopak jakékoli zkušenosti s fichtlem nebo dvácou určitě usnadní přestup na velké motorky), ale na ty hodně silné je opravdu lépe jít postupně a mít trochu praxi nejen na malorážce, ale i na "normálním" řekněme středně výkonném stroji. Asi už jsem zfotrovatěl, protože ty nářky teenagerů že jim je 25(35)kw málo neberu. Místo aby byli rádi že budou moc na neomezenou o rok dřív zase hledaj "nespravedlnosti"
Jinak samozřejmě nutně na silnější v tuto chvíli fyzicky přestupovat nemusíš, ale pokud chceš v budoucnu získat ve dvaceti neomezenou tak bych doporučoval si na jaře rozšířit na 25kw. Pak už je jedno jestli ti ty noty leží v šuplíku nebo jezdíš. Ano je to trochu absurdní, ale s podobnými věci se budeš muset v životě smířit.
Naposledy editováno 16.12.2011 00:28:34
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
pokud bude motorka s vykonem 68kw seskrcena na 34 nebo 35kw tak bude splnovat podminky sk. A2