dneska sem chtěl provést běžnou údržbu řetězu, ale zjistil sem, že řetěz je asi k.o. V jednom extrému je řetěz našponovanej a v druhým extrému má průvěs tak 6cm. Ten rozdíl se mi zdá dost velkej na to, aby šlo jenom o špatnou údržbu. Nechci vyhodit 5k, aby mi po tisíci najetejch km odešel další řetěz. Zajímalo by mě, jestli se může u silniční moto řetěz špatnou údržbou takhle oddělat, nebo jestli to může způsobovat i něco jinýho (hnutá kyvka, bouchlej ráfek atd.)? Jsem relativně novej majitel, motorka předtim už ležela.
Dík za rady.
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
i když to teď od 1.1. na mým Profilu spíš vypadá,že jsem se "dal na zbraně"
Spoléhat na ty rysky na koncovkách ramen kyvné vidlice nikdy nebylo radno !
Existuje však docela jednoduchý, osvědčený a dostatečně přesný způsob :
ve stolařské dílně "pořídit" laťku cca 2 x 10 x 250 cm
ze suchého(!) a OHOBLOVANÉHO DŘEVA
K vlastní kontrole a seřízení kol("do latě",jak se říkalo "za mně")
jsou sice potřeba dvoje ruce, ale zato je rychle hotovo a dostatečně přesně .
Nejlíp, když motocykl stojí na kolech(jakýkoliv stojan by mohl zavazet!),
pomocník obkročmo v sedle drží řidítka,
aby přední kolo bylo v přímém směru.
"Pan řidič"přiloží laťku jejím nejmenším rozměrem (2cm) na bok zadní pneu
tak, aby byla přibližně vodorovně a dosahovala přes úseč pneumatiky kola předního.
Pomocník dle pokynů "měřiče" natočí před.vidlici / kolo tak, aby mezi laťkou
a oběma boky přední neumatiky byly opticky STEJNÉ vůle .
Zadní pneu je dostatečně ŠIRŠÍ než přední a tak lze ty vůle laťky na přední pneu-
matice snadno změřit .
Totéž provedou pomocník i "měřič" z opačné strany pneumatik
a zjistí tak(případný) stávající rozdíl.
Odpovídajícím (docela malým!) posunutím napínáku řetězu na jedné straně kývačky,
se "vykloní" přední část pneu zadního kola na OPAČNOU STRANU než kde předtím
byly VĚTŠÍ vůle a zkontroluje se strana opačná.
Snahou samozřejmě je, aby ty vůle přední pneu od laťky zleva i zprava byly shodné .
Podruhé, či potřetí už budou oba "sežizovači" rychlejší !
Před tímto "dáváním kol do latě" je dobré nejprve seřídit správný prověs řezězu,
k čemuž se "pomocník" taky hodí - tentokrát coby zátěž
Tak snad nebude až takový problém "najít" tu stolařskou dílnu ...
Naposledy editováno 03.01.2013 15:26:56
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
Postup sic funkční, nicméně zdá se býti neskutečně složitý. Stihnu to do jara ?
Každopádně díky, zkusím to, desku mám. Ještě někoho, dko mi toho v garáži moc nevypije.
Má někdo odzkoušený jiný postup ?
už budeš/budete, Krleši, o hodně rychlejší !
Tak toho Tvůj pomocník "stihne" vypít podstatně míň
Popis postupu(v mém podání!)se jen zdá "neskutečně složitý",
ale jsem přesvědčen, že je tomu tak KVŮLI mojí snaze psát
správně česky a ještě srozumitelně
Ale už se zase vykecávám, když jsem vlastně chtěl napsat jen to,
že NEJDŮLEŽITĚJŠÍ je aby ta deska byla SUCHÁ,
nejlíp ZA SUCHA STROJNĚ(!) OHOBLOVANÁ ,
aby to nebyla "nějaká šavle",
se kterou by ty výsledky
seřizování kol
nebyly
asi
K NIČEMU
při koupi ( výběru!!) řetězových kol :
I PŘI KOUPI celé SADY (doporučuju OSOBNÍ NÁKUP, ne dobírku!)
LZE POSOUDIT KVALITU řetězových kol .
Vizuálně sice nezjistíte, z jakého materiálu je skutečně vyrobena
rozeta a jakého malé kolečko, které je navíc tepelně zušlechťováno,
ALE PRECIZNOST OBROBENÍ OBOU KOL HODNĚ NAPOVÍDÁ, jestli je výrobce
"střílí od boku", nebo se jejich konstrukcí a výrobou seriozně zabývá !
Kola, na kterých je jasně patrno, že jsou vyrobena obyčejným
VYSTŘIŽENÍM z "plechu"odpovídající tloušťky PROSTĚ NEBRAT ...
Jednoznačným důkazem je rozdílnost dvou jejich boků,
kdy jeden má okraje celého obrysu,včetně ozubení,jakoby zaoblené
a druhý zase ostré .
O kvalitní výrobě svědčí stopy po obrábění na OBOU bocích PŘEDEVŚÍM
u malého kolečka, i u rozety !! Tyto nejsou na závadu a
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ je způsob a kvalita obrobení ZUBŮ,
PŘEDEVŠÍM POVRCHU JEJICH BOKŮ A JEJICH TVAR .
Jedná se sice o ŘETĚZOVÝ převod, ale i zuby řetězových kol, jsou-li
konstruovány kvalitně, mají mít určitý PROFIL .
Nejsem si úplně jist, zda to má být evolventa jako u ozubených převodů,
ale ROZHODNĚ BY TO NEMĚLO BÝT "COSI" BEZ JAKÉHOKOLI "RÁDIUSU" ,
kdy boky zubů jsou přímé "odshora" = od hlavy zubu
až "dolů" = do válcové PATY ZUBU .
Dalo by se toto popsat taky jako PROFIL KULKY vojenského náboje
velké ráže a rozhodně profil zubu nemá vypadat jako nějaká "stříška" ...
Naposledy editováno 15.01.2013 19:06:28
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
aby zadní KOLO "mělo jiný směr" než přední...
To nezaručuje stejná pozice napínáků, aspoň podle mého názoru.
Pro klid duše by se daly zkombinovat oba, nastavit podle šupléry, zkontrolovat podle latě že ok, a pak se rozhodnout jestli je jednodušší způsob dostačující.
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
projevila, kdyby byla hodně velká. Při jízdě "mimo okruhy" to asi
většina z nás taky příliš pociťovat nebude - jde o ten dobrej pocit,
že můj bajk dostal to, co si zaslouží ! Při vší úctě k historii a tradici
českých motocyklů, nejezdíme už na "kejvačkách", na kterých se podvozek
za jízdy"kroutil kde to šlo" a kola v lati by na tom moc nevylepšila.
Vlastní zkušenosti ničím nenahradíš a jsou většinou nepřenosné - takže
když zkombinuješ "lať " a měření napínáků a dojdeš ke shodnému výsledku,
tak proč příště "blbnout s nějakou latí"
Já jsem rád,že jsem se setkal ještě s někým kdo měří souosost kol tedy,aby moto jelo v jedné stopě klasickým způsobem tedy(latí,pravítkem). Já jsem si pro tento účel koupil 2 metry dlouhou vodováhu HORIZONT. Je to ideální a dostatečně tuhé i přesné. Váha je lehoučká,hliníková. Naučil jsem to v dobách kdy moje moto bylo Jawa 21 Pionýr a provází mě to dodnes. Loni jsem koupil Yamahu FZS 600 Fazer,bylo tam drobet divně sjetý zadní kolo,osa přesně na ryskách tak jsem přiložil horizontku a ejhle,kola nebyla v ose. Zadní kolo po přiložení pravítka ukazovalo +1cm na levou stranu.
Přesně jak píše pan Ivan "na ty rysky nebylo nikdy moc spolehnutí"
Jde o to,že je důležité,aby obě kola byla v ose což bych nazval aktivním měřením a toho lze dosáhnout již výše zmíněným podrobným popisem pana Ivana 2T.
Seřídit to podle rysek či odměřovat podle šponováků je pasivní,sice zadní kolo je přesně v zadní vidlici,ale nelze tímto způsobem zaručit jednu stopu.
Kolo jsem na Fazerovi naladil pěkně do jedné stopy s předním,je to docela piplačka uhlídat si napnutí řetězu a souosost je to o praxi jako vše jiné. Překvapivé je jak citlivě to reaguje,stačí jenom pootočení o 1/6 matice na šponováku a pravítko u předního kola se pohne cca o 2-3 mm. Takže je nutno zacházet citlivě a maticemi šponováků. Na ryskách mi to nesedí,vlevo je ryska lehce zakrytá a vpravo plně odkrytá,rozdíl cca 1 mm.
Věřím prostě pravítku,lati je to sice primitivní,ale na 100%.
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
o té citlivosti na otáčení matice šponováku .
Hlavně ale, mně neříkej "pane", Fejzre
´Su sice bajker-důchodce, ale "vystačím si"
s Ivan2T / 2TIvan, ani se nemusí "vypisovat"
IvanDvoutakťák
Nenapadlo mně, že není nutný shánět suchou lať,
ochotnýho truhláře,aby ji ohobloval a doufám,
že ta vodováha nestojí´majlant´
Zato jí, na rozdíl od dřevěné latě, nebude
vadit ani vlhko nevytopené garáže !
Minulý týden jsem nechal přezout a vyvážit kola,takže jsem si s tím pohrál pěkně do jedné stopy. Mým hlavním pomocníkem je moje trpělivá žena já měřím a žena drží pravítko tedy v mém případě vodováhu. Vše potřebuje svůj čas i tato práce zabere cca hodinku počítáno s kontrolou řetězu a dotažením osy na moment.Ono většinou jak se to dotáhne,drobet se to změní,takže povolit a poladit,zároveň pohlídat řetěz,aby byl akorát
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
Navíc ´seš šťastné chlap - mít "po boku" takovou
(předpokládám PODLE SEBE) manželku
Tak snad jsme "tady spolu" udělali pro seřizování
kol do latě dostatečnou "osvětu"
Tak,pravda,osvěta je na místě a vše je jasné. Tak to má být.
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
tak bych ještě dodal, že mně těší existence dalších
"běžců na dlouhou manželskou trať"
Ta "moje" se mnou už léta nejezdí, ale "užili" jsme si
toho od r.1968 dost, naši kluci se ´potatili´
a tak co více si přát !?
Více manželek, i mladších, uplatňuje zásadu, že
"aspoň jeden musí zůstat živej"
Uvidíme kdo se u nás potatí zatím to chytlo dceru(8 let) jezdí na mini moto,jinak jak zavrčí motorka před garáží jsou tam vyrovnaní všichni a čekají na svezení,skoro je to na sajdu. Motocykly jsou u nás srdeční záležitostí Už se těšíme na novou sezonu,zatím,alespoň probíhá v garáži servisní příprava.
1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrně vytahaný řetěz - co to způsobuje?
trovaných,být zcela anonymní,nepřiznat ani pohlaví a věk,připadá až směšná
Pokud pro to někteří nemají "jisté" důvody, že ...!?
Taky mám "jiný pohled" na ty, co se "pochlubí" svými bajky, třeba už bývalými,
než na sotva zaregistrované všeználky "bez věku, pohlaví I MOTOREK"...
Ve Tvém věku, Fejzre, máš vlastně všechno ještě před sebou - ve věku Tvých dětí já už
už mám vnuky a ve Tvém syny(37,43) Sajdkár "nezaváděj", je to nebezpečný(aspoň
podle mého názoru)a děti se budou o to víc těšit na svezení"až na ně přijde řada"
Moje krédo : co má víc než dvě kola, může se "převrhnout"
Tak krásnou a především bezpečnou další sezónu jednou stopou !
A ještě jednou opakuju - kdyby na srovnávání kol DO LATĚ přešlo"od rysek
na kývačce" jen pár bajkerů,co četli ta naše "pojednání", stálo to zato
Naposledy editováno 30.01.2013 14:54:43
Akorát si Ivane nejsem jist,zdali mám vše před sebou já mám pocit,že na spoustu věcí je pozdě. Ale mělo to tak býti,minulost nezměníme a na budoucnost se můžeme těšit.
Budu se těšit,že se potkáme na nějaké moto akci,chystáme se 7.4.2013 do Brna na Masarykův okruh na rekord.
Děkuji za přání i já se přidávám a přeji zdárnou moto sezonu naplněnou šťastnými kilometry a stálým zdravíčkem.
Pojednali jsme znamenitě o lati a ryskách a věřím,že to přinese více osvěty okolo motocyklů.
Měj se pěkně Ivane a latím NAZDAR!!! Ahoj
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Suchotavy zvuk spojky Honda CBR 954RR Fireblade | henobart | 3 | 21.6.2024 v 06:22 t_freedom |
CBR 954rr 2003 jede na dva valce Honda CBR 954RR Fireblade | Rob7802 | 24 | 16.8.2023 v 10:15 Rob7802 |
Plná moc [1, 2] Honda CBR 954RR Fireblade, Honda CBR 929RR Fireblade | karloss200 | 58 | 10.4.2023 v 16:41 Gahan37 |
hadičky odolné brzdovce Honda CBR 900RR Fireblade, Kawasaki ZX-6R Ninja, Yam... | Trollface001 | 25 | 26.8.2022 v 06:45 FJRPEPA |
Jakou motorku Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 954RR Fi... | PůlPlyn | 2 | 9.6.2022 v 11:53 PůlPlyn |