2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
formelgsx píše: ale ta Jawka stoji 250tis.
urcite za Favorita nedas 250tis.
Možná by ses divil...mám 33 let starou Škodu 120. V životě jsem v moc jiných autech nejel, ale kdyby se dnes vyráběly nové Škody 120 v ceně jako základní Fabie, to je cca 200000.- koupil bych jí. Vím, lidí uvažujících jako já moc nebude, ale jsou. Stejné to je i s motorkami. Jawa 1000 nebude neprodejná, sám vím o člověku, který už na ní čeká a říká, že dát i 300 tisíc za tak exklusivní motorku, jako bude tato, není špatná investice.
PS I základní Fabie je daleko někde jinde než š120, to by se fakt chtělo svézt, já měl taky 120, i trabantem jsem jezdil rok, ale to je jako z příručky pro Chocholouška: Dožadoval se škody 120 a nedal si říct a nedal
3 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Dudáci ve Strakonicích si v podstatě nikdy nedali pokoj a stále měli rozpracovánu a provozně vyvíjenu řadu čtyřdobých motorů. Konstrukční oddělení v ČZM bylo v této době velmi velmi prestižní pracoviště. Strakonická fabrika vlastnila několik vyjímečných výrobních zařízení jako například jednofunkční obrábění odlitků bloku motoru.
Z pera šéfkonstruktréra Františka Pudila a jeho teamu, a dále díky nezájmu odběratelů u dvoutaktních obsahů 125 a 175ccm, se tak postupně prolomily ledy a od roku 1986 se již oficiálně rodila série motocyklů budoucnosti. V té době bylo vcelku jasné, že budoucnost bude patřit čtyřem dobám.
Homogační zkoušky byly provedeny během roku 1988 a začala fáze přípravy sériové výroby nejprve ve verzi 180ccm.
Přípravené práce trochu narušil listopad 1989 a následující blázinec.
Protože v té době do nás bylo vtloukáno horem dolem jak se nikdo z nás ani neuprdneme bez strategického zahraničního západního partnera, tak také vedení strakonické fabriky podlehlo společenskému tlaku a využilo nabídky tehdy již spolupracující italské Cagivy jako strategického partnera - který v podstatě nebyl vůbec potřeba.
A podle tohoto také sestaven společný podnik ČZ-Cagiva a. s. , který velmi znevýhodnil českou stranu.
Náběh výroby doma ve Strakonicích vyvinuté a homologací absolvované řady motocyklů z pera konstrukční skupiny Fr. Pudila se tak opozdil a posunul na rok 1992.
V tomto roce měla co nejrychleji naběhnout výroba čtyřtaktní řady motocyklů 180ccm - za investice české strany do realizace výroby 200 000 000,-Kčs / strana Italská měla zajistit vlastní realizaci výroby.
Další část závazku v rámci společného podniku bylo = ve druhé polovině roku 1992 připravit a do konce roku také spustit výrobu našeho velkoobsahového čtyřtaktního motocyklu 400ccm vlastní konstrukce s již předpřipravenou dodavatelskou sítí (nejen v rovině Strakonice/Protivín/Březnice, ale prakticky celé sítě původních Českých dodavatelů!).
Investice české strany navýšit na 500 000 000,-Kčs / Italové měli opět managersky překonat problémy s náběhem výroby a dovést úspěšně společný podnik od sériové výroby a k distribuci také po své síti prodejců a servisních středisek.
Jak to dopadlo dnes už víme. Proč česká strana tvrdě nanastoupila s arbitráží proti Taliánům za zmaření obrovské investice, včetně likvidace domácí značky ČZM...ani do souřasné doby - je otázkou.
V průběhu času se mi podařilo tak trochu shromáždit obrazem prakticky všechny typy připravovaných motocyklů nejprve pro rok 1990-91, díky listopadu 1989 odložených na rok 1992 a díky Taliánům vlastně odložených na NIKDY.
Člověk sice nemá blbě snít, ale podívejme se na čem bychom již 20 let brázdili silničky v případě totálního neselhání kontroly Taliánů a šlapání jim alepsoň torchu na přezky:
Celá nabídka série motocyklů s motorem 180ccm/15HP:
1) ČZ 180 Sprint:
2) ČZ 180 Bagpiper ("Dudák" strakonický) - podle mne měl být toto výchozí v největších sériích vyráběný model - proto ten název:
3) ČZ 180 Trail - s podobným názvem a univerzální motorkou koketovaly také Povážské strojírny u Jawy 90/1968. (A dodnes tato kategorie křížence trialu+scrambleru žije a oslovuje - Beta Alp, Yamaha Tricker+TW, Hyosung Karion):
4) ČZ Cagiva 180 Blues (Později mírně upraven a přejmenován na Roadster, který se s 5-ti letou prodlevou do výroby nakonec dostal ve verzi 200ccm):
A KONEČNĚ JSME U MODELU, KE KTERÉMU SE NA VÝSTAVĚ NA JULDĚFULDĚ V ROCE 1991 SKORO NEDALO DOSTAT=DAVY A DAVY OBDIVOVATELŮ.
CELOKAPOTOVANÁ MODERNÍ A HLAVNĚ NAŠE DOMÁCÍ ČTYŘTAKTNÍ ČEZETA 400/863! Moje nyní oživlé pocity z té doby více pochopí ročníky tak ještě 1972 a pak jen starší:
Tachometrový proběh na budíku v létě 1990 hovoří nepochybně o dokončených zkouškách životnosti a v této době svěřen k redakčnímu minitestu SM - zveřejněn ve 4.týdnu 1991.
S názorem, že jsme v této době pokukovali po suberbicích obrovských výkonů, to bych ani neřekl. Tehdy sem tam někdo z kamarádů vlastnil přes příbuzné z venku Hondu CB 400 a proti JAWĚ 350 to žádný zázrak nebyl - zejména k cenovému rozdílu a zvyku kupovat si věci nové (Nová 350/638 = 11 400,-Kčs /// pěkná ojetá CB 400 = 35-45 000,-Kčs). Kapotáže superbiků teprve pomalu přestávají mít tvarová uspořádání typu "NÁBYTEK", cenově i dostupností byly někde daleko (i když třeba Ondra Lelek míval novou GSX R 750 vybavenou první hezčejší kapotou). Vždyť i na dálnici byla povolená pro motorky pouze 80km/h. Spíše nám hodně chyběla endura na silnici. V té době současně se Zetkou přicházela na trh Yamaha XT600E a to byl TEN motocykl, o kterém se nám a vrstevníkům zdávalo .
Čtyřkilo od Dudáků zabudované do enduro podvozku = to by v té době byla trefa do černého a motor ani dnes by nebyl k zahození a na pěkný zážitek bohatě stačil.
Naposledy editováno 08.11.2013 23:16:42
Že se nepokukovalo po japoncích a letěly jawy.. s tím bych nesouhlasil, jen prostě lidi neměli prachy, ono dát třeba 80 tisíc za motorku když za 200 byl domek a za 30 pěkná parcela na stavění, to zas každej dát nemohl. Já měl od 88 638, kamarád starší cb650 - dudy a nebe
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Ve světle toho si můžeme říkat, že Jawa sice dnes není žádný zázrak, ale existuje a vyrábí MOTORKY.
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN
Tohle je tak trochu uvažování zada volit ojetý Mercedes nebo novou Fabii.
Za Bolševíka jsme se divili kamarádům Nemčourům, že přestože mají na nákup Mercedesu love, proč si jej nekoupí a jezdí třeba Oplem.
A dnes - vezmu tužku, počítám a ve výsledku mi vyjde raději nová "Fabia" nebo "Rapid". Blbuvzdorný Japonec proti šmrncovnímu Italovi...a táák.
Prostě i v dávné době prostě nová česká věc se zárukou a dostupností dílů byla pro většinu přijatelnější, než-li neznámý cizokrajný ojetý strojek.
Já měl někdy okolo roku 1985 sen povozit se na Benelli 900 Sei/6-ti lampovce, no vlastně co bych popisoval = téhle:
To bylo v podstatě ve stejném roce, kdy v časopise Automobil již vyšel test JAWY 500 OHC Boxer s tím, že od roku 1986 se má rozjet společný česko-ruský podnik vyrábějící tento motocykl ve třídách 350 a 500ccm. Zatím jsem tento díl časopisu Auotmobil nenašel:
Tady je vidět krásně jak se média snažila být pozitivní jak v roce 1991 tak --- přestože nic nevycházelo --- tak ve Tvém článku z roku 1993, kde taktně pomlčela o slibech a nzávazcích podniku Cagiva z roku 1991.
Mimochodem - dostala se mi informace, že teprve letos vrátila Cagiva budovy, které byly původně součásti společného podniku.
Takhle to vypadlo v tisku bezprostředně po podpisu společného podniku ČZ-Cagiva a. s.:
Naposledy editováno 14.11.2013 21:19:51
Franky: ...A dnes - vezmu tužku, počítám a ve výsledku mi vyjde raději nová "Fabia" nebo "Rapid". Blbuvzdorný Japonec proti šmrncovnímu Italovi...a táák. Prostě i v dávné době prostě nová česká věc se zárukou a dostupností dílů byla pro většinu přijatelnější, než-li neznámý cizokrajný ojetý strojek...
Kddyby všichni uvažovali jako ty, musela by fabia těžce převládat. Jenže tak tomu není, všude vidíš hromady jiných aut, včetně těch šmrncovních italů. A dostupnost dílů je často lepší spíš na ty cizí kusy, než na tuzemské.
Celá 80. léta se kdekdo snažil, když už Jawa nejela jako japonec aby tak aspoň působila. Lepily se kapoty z laminátů, dávaly hranaté světlomety z malucha, vyráběly kufry z hajzlových splachovačů, vrtaly výfuky pro hlubší zvuk, zvětšovaly hnací pastorky, aby podtočený motor zněl jako čtyřtakt. Kdo měl stodolového Harleye nebo BMW z války, tomu ostatní záviděli, že nemá Jawu. A po Listopadu fakt nikdo netoužil po nové Jawě. Každý koho znám si chtěl splnit sen a dotáhnout ojetou japonskou (italskou, německou) motorku. Až tak 10-12 let poté začal trend vracet se ke starým jawám, které mezitím vymizely ze silnic. Ale ta krize prodeje a propad, ty by přišly tak jako tak, protože Jawa v té době prostě byla symbolem znouzectnosti. Ani MZ, která byla po technické stránce dál než Jawa, se nezachránila.
Historii už nechte spát, víme jak to bylo a nic s tím neuděláme, žijme přítomností a buďme rádi, že si motorku můžeme vybrat a nemusíme na ni stát fronty.
Jedna z možností se jevilo vstřikování paliva.
To by ovšem nestačilo-jako nezbytlou součástí byly uvažovány další související úpravy jako mazání ložisek klikového hřídele olejem z převodovky (nikoli směsí)- tzn. utěsnit od kliky boční, středové z obou stran a vytvořit mazací kanálek....ad., nebo také tzv. podkovy pro optimalizaci tlakových poměrů v klikové skříni/respektive vyplachování.
Tímto způsobem by se podařila vytvořit extra chudá směs a k tomu díky eliminaci oleje ve směsi prudce vylepšit exhlalace. Byla uvažována směs v poměru přesahujícím 1:100.
Bylo uvažováno naplnit dvě hlediska - udržet nenáročné trhy a splnit legislativu náročných. Současně nadále zajistit udržitelnou kompatibilitu dílů a samozřejmě výrobu.
Jen pro ilustraci:
Byli jsme plni nápadů a od nápadu k realizaci nebyla daleká cesta, neboť naše škola mívala kooperaci se Škodovkou a to nic nebylo nemožného.
Naposledy editováno 02.12.2013 21:35:55
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
dave-lister píše: Já myslím že Italové z Cagivy to měli moc pěkně vymyšlené. Elegantně se zbavili konkurence.
Hlavně odmontovali celou linku na 180ky a odvezli jí neznámo kam. Někdo říkal egypt, ale já spíš sázím na kovošrot. Vybrali účty, sbohem a šáteček.
1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN
ps. pre mates moto- nepaci sa mi vas spiatocnicky pristup ,ked uz konecne viete postavit predajny produkt ako tu 250 calif a hodit flintu do zita troska sa rozhybte aspon vy ,drzim palce.
dave-lister: Ano, bylo to cílené zbavení se konkurence.
Protože ČZ byla schopna vyrobit kompletní motocykl, Jawa ne - ale hlavně - ve Strakonicích chtěli do budoucna motorky vyrábět.
A taky je měli komu prodávat, měli zákazníky, kteří platili.
Naposledy editováno 18.02.2014 09:38:56
Myslím, že Taliáni od prvopočátku měli zájem nás najivky z východního bloku "ojet". Nakonec zkušenosti měli s přebíráním podniků zapadního bloku s nabroušenými/zkorumpovanými právníky.
Naše mentalita, životní postoj a KlausoHavlogaunerrozdávažnádoba znamenal velmi snadnou kořist.
A 72. výročí motocyklové značky ČZ v roce 1991 se vyvíjelo takto:
MIMOCHODEM LETOS /2014/ BY OSLAVILA MOTOCYKLOVÁ ZNAČKA ČZ-STRAKONICE 95 LET (ZALOŽENA V ROCE 1919)!!!
Naposledy editováno 18.02.2014 21:55:20
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 350 634 oilmaster Jawa 350/634 | Jawar634 | 18 | 8.10.2024 v 11:39 VGT |
Ukrajinské VAPE [1, 2] Jawa 350/634 | Lu-boš | 45 | 9.8.2024 v 09:05 pavel5168 |
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 | krystofvelecky | 38 | 20.5.2024 v 11:13 JAVR |
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... | Krautkopf | 46 | 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK |
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 | panelák | 8 | 14.3.2024 v 19:26 Pabol |