a) je na mojí CB500X přecitlivělé ABS a vrčí už když ostatní motorky ještě normálně brzdí?
b) mám šmejdské nepřilnavé gumy? (nějaké Dunlop, origo z továrny Honda, najeto kolem 5.000 km)
c) dělám něco špatně já, špatná technika brzdění?
d) ti lidi prostě ještě nikdy nezkusili za tu brzdu pořádně zabrat?
Edit: abych to uvedl na pravou míru... půlka lidí tady mě pochopila tak, že mi to ABS vrčí málem při každém ubrání plynu, a druhá půlka zase tak, že jezdím pořád naplno a před každým semaforem to stavím na přední. Není to ani tak, ani tak. Jednoduše se chci svoji motorku naučit ovládat co nejlíp, a k tomu je podle mě potřeba vědět, kde mají brzdy svoje limity. Já jsem si ty limity myslím docela spolehlivě našel, vím co udělat, abych se na ně dostal. Zkrátka si umím tím ABSkem zavrčet na jakémkoliv povrchu (to neznamená, že to pořád dělám). Tím že vím, co udělat, taky vím, co nedělat, abych se na ty limity nedostal. Což byl můj cíl. Je mi jasné, že dražší motorky mají lepší techniku. Ale i tak mi nejde do hlavy, že by na sebelepší motorce nešlo nasimulovat takový manévr, při kterém by se ABS ozvalo. Pokud nezasahuje nikdy, tak tam nemusí být, ne? A pokud existuje nějaká situace, při které zasáhne, tak by ta situace měla jít nasimulovat, ne?
Naposledy editováno 04.08.2023 00:43:32
Snowball píše: Podle tabulek se standardní brzdná dráha z 50 km/h počítá 28 metrů (reakční doba průměr 1 sekunda, za tu dobu ujedeš bez brždění 14 m, a pak 14 m samotné brždění) pro auto, motorka by na tom měla být průměrně ještě hůř. Takže takových frajerů, kterým stačí jen 20 m, bude asi jako šafránu. Zítra si to zkusím změřit
Pro získání řidičského oprávnění na moto máš dnes limit max.12m .
Reakční doba se nepočítá, jezdí se to na uzavřené ploše "od čáry k čáře".
Maty umí cca 8m, což dá dle mého skromného názoru s ABS i cvičený šimpanz..
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
S kámošem jsme se rozhodli, že si uděláme papíry, tak jsme zašli společně do jedné auto/moto školy co jsme měli poblíž. Kámoše přijali, mě vyrazili s tím, že nedošlápnu oběma chodidly.
Když jsme pak zpětně debatovali a porovnávali naši výuku, teoretickou i praktickou, tak jsem moc rád, že jsem skončil právě v Kolíně. Maty a jeho kolega Petr jsou lidi na pravém místě.
Sorry za off..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
assassin píše: Snowball> taky se to dost blbe simuluje brzdenim od cary se da namerit jak kdo ovlada motorku a reakcni doba zas pujde otestovat nejakym pokusem. Kluci z gymkhany urcite budou tech nejlepsich par procent, pak se bude prehrabovat v nas, v tom zbytku…
Ale na vlastnim prikladu muzu rict, ze beznej pilot z ulice kterej si i mysli, ze je rychlej, tak vubec brzdit neumi… me to trvalo par let na okruhu, nez jsem se aspon zacal priblizovat klukum co jezdi… jsou trate, kde brzdim z kopce a uz nemuzu za paku vzit vic, protoze uz to neudrzim na ruce - svoji vahu proti riditkum az loni jsem na nekterych tratich brzdil se zadnim kolem nad zemi … tohle bych v provozu nenatrenoval do smrti.
Ty ABS systemy a zvlast ty u drahych motorek asi docela zamichaji kartami…
Prečo nevedia brzdiť? To fakt nik nechodí niekde na parkovisko toto trénovať?
nevim, jak ostatni, ale ja takhle trenovat nechodil... a co tak vidam, tak moc pilotu co potkam na silnici taky ne...
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
Kolega Petr
Naposledy editováno 20.07.2023 17:20:18
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
jdu900fire_blejt píše: Nejsom ochotný ale pripúšťam, že sa to stať môže...zatiaľ až tak nehranarím ale každý deň hodina na place. Som exot?
Čau, keď sa môžem opýtať, s čím chodíš hodinu denne trénovať na pľac? S H-D ? Máš ho na fotke. Čo máš za motorku? No, k téme, na ceste v bežnej premávke krízové brzdenie je u mňa posledná možnosť pred pádom. Snažím sa z toho vykorčuľovať, pozerať tam kde môžeš ísť, kde je šanca prežiť lebo nikdy nevieš aký je povrch na ktorom brzdíš. ja som ten povrch videl pár krát zblízka, keď som už ležal na asfalte. Ináč ABS je podľa mňa paráda na tých cestách po ktorých teraz jazdím (hnusné koľaje od kamiónov a vidno ich až keď v nich ležím) ABS nemám, len som o tom počul, síce syn to už má na XSR 700. tak si to vyskúšam.
Koľaje sú svinské v tom, že človek si myslí , že je na rovnej ceste čapne za brzdu a...... leží. Keď má ABS tak sa vezie ďalej. Potom pri rozbore pádu zistím , že poloha pneumatiky je pri brzdení taká, akoby som bol vo veľkom náklone. Našiel som brzdné stopy na boku pneu. V takom náklone by som na prednú brzdu ani nepomyslel. Ani na zadnú.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
krokoš píše: Čau, keď sa môžem opýtať, s čím chodíš hodinu denne trénovať na pľac? S H-D ? Máš ho na fotke. Čo máš za motorku? No, k téme, na ceste v bežnej premávke krízové brzdenie je u mňa posledná možnosť pred pádom. Snažím sa z toho vykorčuľovať, pozerať tam kde môžeš ísť, kde je šanca prežiť lebo nikdy nevieš aký je povrch na ktorom brzdíš. ja som ten povrch videl pár krát zblízka, keď som už ležal na asfalte. Ináč ABS je podľa mňa paráda na tých cestách po ktorých teraz jazdím (hnusné koľaje od kamiónov a vidno ich až keď v nich ležím) ABS nemám, len som o tom počul, síce syn to už má na XSR 700. tak si to vyskúšam.
Koľaje sú svinské v tom, že človek si myslí , že je na rovnej ceste čapne za brzdu a...... leží. Keď má ABS tak sa vezie ďalej. Potom pri rozbore pádu zistím , že poloha pneumatiky je pri brzdení taká, akoby som bol vo veľkom náklone. Našiel som brzdné stopy na boku pneu. V takom náklone by som na prednú brzdu ani nepomyslel. Ani na zadnú.
Ahoj súhlasím s tebou, že núdzové brzdenie je prostriedok ultima ratio....Je jasné že ak k tomu dochádza príliš často, tak niekto používa zručnosti na úkor úsudku.
Prečo jazdíš také zlé cesty??? To je "komárňanská diaľnica" ?
Nie, ten HD predávam za kamaráta. Mám cbr900rr.
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
to nic nemění na tom, že bych zkusil vyměnit přední pneu, která si klouže víc než je zdrávo...
mám čínskou Jawa 350 OHC a tam spíná ABS i při brzdění před křižovatkou, dělá to přední pneu stará 5 let...
u ostatních motorek co mám to nedělá, takže bych začal tou pneu, než ti to někde klouže a budeš to mít dražší...
No, k téme, bude to zrejme ako píše Netopír, každá motorka to má ináč. ale ako píše Snowball, že mu to ABS rapká furt, to sa mi nepáči. Veď kde môže toľko brzdiť? A stále do zásahu ABS. Ono to rapkanie ABS dáva tiež zabrať kotúču a tomu uloženiu , teda keď je plávajúci. Možno by bolo vhodné skúsiť takú istú motorku ako brzdí , nejakú predvádzačku a potom uvidíš - Snowball čo a ako. Držím palce pri skúšaní.
Abs motorek nacpanejch senzorama umi i zatacet, ale to je trosku jina liga…
Ono to tak bylo vzdy i u aut, kdo ma srovnani funkce bs u fabie a u auta za milion+ tak to zna…
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
Ale na rovném čistém suchém asfaltu se dostat v přímém směru k zásahu ABS, tam je něco špatně u řidiče, ptz kdo jde na brzdy s citem a postupně přidává, ten dá spíš zadní kolo do luftu..
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
Ve Fabii/octavii mi to na roletach pred křižovatkou regulérně odbrzdilo, az to kolikrat vydesi - u dražších aut jsem nic takoveho uz nezazil. Poznám, ze abs zasahuje, ale auto dal “normalne” brzdi…
Podobny je to s ASR - u levných aut se zapnutým nejde nic vyjet, ve volvu jsem to naopak nikdy nevypnul…
2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdit až do ABS
To by takovém případě musel stroj vědět jestli je vlhko/sucho, teplo/zima, jaký tlak, jaká guma...což asi u těhle proměných není zas tak složité, ale co povrch?
Tonda jede po hrubém asfaltu.
Franta jede po ledu.
Oba jedou vedle sebe a vezmou za brzdu stejnou silou.
Stejná mašina, stejný parametry.
Zatím co Tonda udělá stojku, tak Franta má co dělat aby si nerozbil hubu.
Podle mě musí vždy dojit k malé ztrátě trakce, byť na zlomek ms aby ABS začlo něco dělat.
Pak už z podstaty otázky je jedno, jestli je ABS "přecitlivělé", k tý ztrátě došlo. Tudíž až po chybě se ukáže co drahý ABS umí.
Ale jestli dle ankety spíná dřív, tak tomu nerozumím, nebo to má rozbitý...a nebo je řídící jednotka Sibyla v2.0...
Naposledy editováno 21.07.2023 18:00:09
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
Naposledy editováno 21.07.2023 18:13:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
edit: tou chybou je myšleno předem splněné podmínky např -zadní kolo ve vzduchu- které mají za úkol vpředu ABS sepnout automaticky (příklad). Ale nic jako predikce "začnu kecat do brzd dřív než se stane velký špatný". Ale to jsme zase na začátku u těch dovedností...
edit2: celou dobu vztaženo na motorky. U auta plnýho kamer, čidel, lidarů, radarů a bůhví čeho to je možná jiném levelu
Naposledy editováno 21.07.2023 19:52:57
Takže ve jedné stopě mám pouze cca 6 let zkušeností na "firemních" motorkách a předek mi nikdy nezasáhl, zadní pouze pokud je to "chtěné".
A vlastně jen jednou v životě jsem litoval, že ho nemám, kdy jsem kvůli lani hodil highsidera přes zadní brzdu z "leknutí" ..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
Spomenul som si, že som bol raz s kamarátom, ktorý má Bandita, a spomínal, že sa práve za mnou dosť trápil s trakciou, kým ja som žiaden problém (ani aktiváciu TC) nepostrehol, a tiež sme dospeli k tomu, že to bude odpružením.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdit až do ABS
Mě osobně to trvalo pár sezón, než jsem pochopil jak projet plynule bez paniky zatáčku na rozbitém povrchu
Atd atd…
dva_hrnce píše: Metric> Mě osobně to trvalo pár sezón, než jsem pochopil jak projet plynule bez paniky zatáčku na rozbitém povrchu
Tady se furt hledám Je zajímavý, že do pravé je panika daleko menší než do levé...
assassin> Jasný to je bez debat. Jsem si vědom těhle fíčur a rozmanitosti komponent. To moje remcání je jenom vztažený na cb500x a vrčící ABS, tam tenhle high-tech nenajdu.
Vyhodil sem pres zimu ABS, a jina motorka.
A spravny brzdy jsou citlive namacknout (to jest vlastne jen pribrzdit, aby se stlacilo odpruzeni a guma zakousla), a pak velmi rychle az na plny brzdy, a v klidu si letet do zatacky plus udrzet zadek na asfaltu aby pomohl s brzdenim I kdyz Toprak ho ma klidne ve vzduchu, a nezda se ze by brzdil hur nez zbytek pole.
Pokud ti "snadno" vrci ABS, tipnul bych si kombinaci nahovno predniho odpruzeni, nahovno predni gumy, a nahovno (panicky) nastavenyho ABS V provozu jsem ho na ty Suzuki rozvrcet nedokazal, a to si myslim ze v porovnani s klukama na okruhu celkem brzdim
edit - má to vůbec kontrolku ABS, rozsvěcí se před startem?
Naposledy editováno 22.07.2023 20:01:25