Původně jsem chtěl zveřejnit příběh mého kamaráda. Někdy v roce 1964 začal jezdit okruhy v kategorii do 50cm. Tehdy to bylo jednoduché, Vzal si tátovu Jawu 50 Pionýr. Trochu to upravil a jelo se po vlastní ose na závody okresního přeboru. Protože domácí podpora byla minusová, musel Pionýra vrátit a našetřit si na vlastní stroj. Ten pak postupně přiváděl k dokonalosti. Kamarádil se třemi bratry, kteří byli sportovní nadšenci a navíc pracovali ve velkém strojírenském podniku, kde byly různé výrobní možnosti. Když dosáhli s Pionýrem maxima, rozhodli se ke stavbě celé nové motorky od základu. Tehdy se snáze něco vyrobilo, než sehnalo. Zkušeností kluků krátce po vojně bylo málo a neměli kolem nikoho zkušenějšího, aby jim radil. Proto hltali informace kde se dalo. V tu dobu byl hlavní zdroj informací co se děje v motorizmu týdeník Svět Motorů. V něm vyšel článek o novém japonském stroji do 50cm Suzuki včetně fotografie. Vzali časopis, udělali si stojan na fotoaparát, aby ho měli kolmo k fotografii. Tu fotografii znovu vyfotili a nechali vyvolat tak, aby byla co největší. Změřili na fotografii všeobecně známé rozměry – pneumatiky a spočítali si koeficient. Podle toho koeficientu všechny rozměry z fotografie přepočítávali na skutečnou velikost a kreslili si plány nového rámu, geometrie, posazu pro jezdce….To bylo v době kdy se vše počítalo na papíře, protože svět ještě dlouho neznal kalkulačku. Nová motorka byla postavena s využitím dílů Simson a Jawa Tatran skůtr. Byl to vzduchem chlazený jednoválec a čtyřstupňovou převodovkou. Některým tehdejším výrobním postupům by se člověk dnes musel smát, ale kluci po vojně neměli ještě tolik výrobních zkušeností a dopouštěli se mnoha omylů. Například odlití chladících žeber na válci. To se nedařilo, tak nakonec se žebra vysoustružila a na válec se přivařila. Toto snažení neušlo pozornosti mistrů a starších kolegů a po počátečních posměšcích jim začali starší spolupracovníci fandit a pomáhat. Když nakonec viděli hotovou motorku a že jezdila výborně, dostalo se jim uznání mnoha lidí v továrně. Kluci se rozhodli využít přízně a dobrého klima v továrně k výrobě pořádného závoďáka. Rozhodli se vzít jako vzor Suzuki. Bylo rozhodnuto o dvouválcovém vodou chlazeném motoru s 14 rychlostní převodovkou!!!! Tímto projektem se jim podařilo zbláznit spoustu zručných dělníků i vedoucích pracovníků. Tak v nástrojárně, kalírně, slévárně a na dalších odděleních továrny se vyráběly díly budoucí závodní motorky. Když se blížilo dokončení, tak FIMM rozhodla, že ve třídě do 50cm budou smět závodit motorky s jedním válcem a 6 rychlostními stupni. Škoda, že projekt nebyl dokončen. Rozpracované díly se v továrně postupně poztrácely a zbytek kamarádův táta odvezl do kovošrotu. Zůstal jen podvozek. Kamarád nyní prožívá velmi těžké období, kdy se stará o velmi nemocnou manželku a neměl náladu mě hledat fotografie kterém zůstaly jako památka. V těchto letech vznikalo mnoho podobných projektů. Sám jsem se podobného účastnil a postavil jsem nějaké rámy do jiné kategorie, Byla to vzrušující doba, kdy jsme se učili znát materiály, technologické postupy.. Dovolené jsem trávil v leteckých továrnách, kam jsem se dostával s různými známými po různými záminkami. Znal jsem několik lidí, kteří pracovali ve válce v německých leteckých továrnách. Ti mě vyprávěly o výrobních postupech, že jsem žasl. Protože technika přináší podobné vzrušení jako závody, našel jsem jednoho skvělého podobně zasaženého blázna v Itálii, který si doma v dílně stavěl Yamahu 500 GP. Protože je to foto seriál dnes více jak 1 000 fotografií a nejde to umístit do jednoho příspěvku, tak jsem je umístil na rajče. Myslím, že projekt je před dokončením a jak budou další fotografie, budu je zveřejňovat. Fotografie řeknou vše a netřeba dalších slov. K prohlížení doporučuji čas a klid, aby každý fanda techniky se mohl ponořit do obrovského objemu prací a zaujetí autora projektu. Chce to nespěchat a jít fotku po fotce. Přeji všem pěkné chvíle Poslední věc, Fotografie byly seřazeny podle postupu prací a tak i číslovány. Kopírováním se pořadí promíchalo. Proto nejlépe prohlížet postup prací podle čísel. 1 až 1000 a dále
Foto seriál ZDE
takto by měla vypadat motorka po dokončení
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha 500 GP made in doma fotoseriál
ŘízekB12 píše: Škoda, sbíral jsem tu inspiraci, až jednou začnu stavět...
no, ještě sem něco dám. Sebralo mě, jak vyhodili Jirku Mikšíka. Protože vím kdo byl ten XY, mrzí mě, že Jirka nemůže z profesionálních důvodů zvěřejnit toho blbečka. Blbeček je ještě pochvala, protože on si myslí, že je středem světa Jirka ví, že udělal sám chybu, ale toto si nezasloužil Navíc mu poslali výpověď emailem. Za ty roky práce, no to je něco Jestli se Jirka někde chytne, tak budu pokračovat tam kde bude psát on. Mám v plánu v zimě zvěřejnit několik foto seriálů a nějakých zajimavých článků jako bylo třeba toto nebo toto to byly takové prvotiny, ale nyní vím jak na to.
Naposledy editováno 01.06.2013 07:48:05
Alex udělal několik testů a zjistil, že tepelná čidla mu dávají jiné hodnoty.
problém ale může být že regulátor dává nízký proud.
Udělal nějaké úpravy a znovu provedl testy tepelných čidel, jaké mu dávají hodnoty. Zjistil, že vykazují rozdíly proti reálu...
Alex se snaží, aby chlazení bylo vyvážené a všechy čtyři válce měly stejnou teplotu ve všech režimech.
Protože i po testech sond teploty výfukových plynů se nenašla příčina problémů s tepelnými čidly, rozhodl se Alex pro další test pomocí hokovzdušné pistole.
ověření údajů o palubní desce
hodnoty na multimetru
změna teploty
zdá se, že hodnoty po několika úpravách začínají odpovídat. Problémy se objevují s reaktivní zmenou dat v rozmezí 7-8 stupňů na palubní desce. Podle testu to trvá trvá 3-4 sekundy. Problém je pravděpodobně v různé tepelné setrvačnosti mezi některými tepelnými čidly.
stabilní teplota od horkovzdušné pistole odhalila, že šestihrané sondy dávalí jiné hodnoty v některých fázích měření jako kulaté tepelné sondy a způsobují rozdíly.
vyladění a optimalizace chladícího systému posunula celou stavbu zase o malý krůček vpřed
Naposledy editováno 23.06.2013 07:39:57
Alex se zhostil řešení po svém..
další co Alex řešil byl přední blatník. Byly různé ročníky a modelové řady.
Rozhodl se nakonec dát přednost uhlíku před laminátem
toto je finální verze, ale Alex se rozhodl, že špičku blatníku je potřeba ještě mírně zkrátit.
jako další je montáž plexiskla.
Jako první je třeba určit linii pro šrouby
pak se zkouší výška a profil
rozměřit umístění šroubů
nyní je nutné vše rozebrat a rozměřit zkrácení
první testy kde pro uříznutí
vyroba papírovové šablony a další zkoušení
poslední kontrola před seříznutím
kontrola pohledem z různých úhlů a zda odpovídá ročníku 89 podle fotografie
poslední maličkost. Zkrácení blatníku, aby co nejvíce odpovídal modelové řadě 89
táááááák hotovo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Nyní bude následovat rozebrání hotové motorky do posledního šroubku a bude se lakovat
Poslední fotografie smontované motorky před lakováním
Naposledy editováno 14.10.2013 23:11:15
Tady je několik foto jak Alex slaďuje všechny válce motoru.