6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
takže pokud ti bude 21 až po 19.1.2013 tak budeš muset počkat až to budou dva roky od té doby co jsi dělal A s omezením
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše: Rozhodujici bude datum ukonceni vycviku tzn. odjezdit letos nejpozdeji do 19.1.2013 zkousky muzou byt az na jare. Jinak se budes muset spokojit s ridicakem A2.
Není to tak, že od přihlášení ke zkouškám Ti do 15ti dnů musí magistrát přidělit termín zkoušek?1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Dobrý den,
řidičské oprávnění A do 25 kW (A18) se po účinnosti novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů automaticky překlopí na A2, tzn., že po účinnosti novely výše zmiňovaného zákona budete moci řídit vozidla zařazená do skupiny A2, motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Řidičský průkaz v tomto případě není nutné měnit.
S pozdravem
Lenka Wasyliw
referent
Oddělení administrativní a operativy
Ministerstvo dopravy
Nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15 Praha 1
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
"Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona; tato řidičská oprávnění opravňují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona rovněž k řízení motorových vozidel, která jsou do skupin vozidel se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění."
A2 není shodné označení jako A25kw a navíc tomu brání právě to omezení do 25kw - toť můj názor...
Navíc problém není v tom jestli můžeš řídit 25/35kw ale v tom že by 90% motorek které mají dnes v TP25kw muselo zmizet ze silnic a 90% lidí kteří mají dnes A25kw by na nich nemohli jezdit! Podle mě nemůžou někomu kdo má legálně seškrcenou motorku získal na ni legálně řidičák najednou to jeho oprávnění změnit tak že už na tom nebude moct jedzdit. Dohadoval jsem se o tom s jedním úředníkem z MD docela dlouho, přišlo mi že vůbec nepochopil o čem jsem s ním mluvil. No uvidíme co na to řeknou právníci až bude nějaký průser...
Naposledy editováno 24.10.2012 00:25:02
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Ještě bych měl na tebe jeden dotaz. Yamaha xt 660 má v TP napsáno 35,3kw , takže na ní nestačí A2? A popřípadě můj možný "staronový" A18? Nebo se to zaokrouhluje na 35kw, kdyby mě kontrolovali policajti nebo v případě nehody. To zaokrouhlování bude asi blbost.
E:písmenko
Naposledy editováno 24.10.2012 14:12:20
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Naposledy editováno 31.10.2012 18:23:34
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Chci říct, když tam na jaře vlítnu s tím, že chci ve 20-ti rozšířit na neomezenou - pochopí to, nebo na mě budou blbě čumět?
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
S A2 BUDE možno řídit každý motocykl, který má v TP 35kW nebo méně a původní výkon nepřesáhnul 70kW.
Na převod řidičského oprávnění pro držitele A18 na A2 jsem se přímo neptal, neboť by mě ani nenapadlo, že by se něco takového mohlo praktikovat, ovšem z rozhovoru to zcela jasně vyplynulo.
Důležité je, že toto jsou informace určené pro dopravní policisty, což jsou ti, s kterými mi přijdeme nejčastěji do přímého kontaktu, proto bych to bral jako velmi důležité.
Ono nebýt možné řídit motorky seškrcené více než o polovinu, tak by pak člověk rozšířením z A1 vlastně přišel o oprávnění na určité skupiny, například velké procento dvoutaktních motorek (škrcené z 23 na 11kW a z 8 na 3kW).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Endy píše: Mr.Dreamer> O nic nepřijdou - kdo má platný řidičák, tomu zůstane. Kdo bude dělat nový, pojede podle nového zákona. Podobně je to už dnes se starým AM (do 50ccm), nové řidičáky jsou do konstrukční rychlosti 45km/h.
Však to jsem přesně psal .
MrDreamer: rovnocenost skupin - A2 opravnuje k rizeni A1 a u A1 zadny omezeni skrceni neni.
nemas z toho seminare nejakej oficialni vystup? Bylo by to zajimave konfrontovat s tim stanoviskem z md. At se kravataci alespon dohodnou jak to tedy bude.
Naposledy editováno 08.11.2012 00:42:44
Zajímalo by mě proč tam tu 70tku jako pevnou hranici neuvedli místo toho dvojnásobku. Tuší někdo?
ps: a dopravákem bych být nechtěl, jak si má pamatovat co má vyžadovat po řidiči motokoloběžky, tříkolky, čtyřkolky, mopedauta, mopedu s poloautomatem, držitele různých harmonizačních kodů , různých kombinací skupin C,D,E (musel bych si tak 3 A4 vytisknout Teď je asi ještě pošlou na školení o původních výkonech motorek (nebo vyfásnou motokatalogy ) Pak nemaj mít lidi s policajtů srandu, když si volaj vysílačkou o radu.
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
V rámci přechodných ustanovení k předmětné novele bude dosavadním držitelům řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW v řidičském průkazu po jeho výměně vyznačena skupina A2.
V praxi by to tedy znamenalo, že kdo má teď řidičák do 25kW, získá po jeho výměně oprávnění do 35kW.Naposledy editováno 23.11.2012 16:18:41