6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
jinak v te brozurce jsou chyby jako ze C od 24 a na dalsi srane je C od 21 - take nevim kdo to vydal nejspis vogel. urcite bych to ale nebral jako 100% pravdu...
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Mircez píše: Dobrý podvečer,mám otázku.Řidičák mam už od letošního července A(18),a příští rok budu kupovat bandita,mám to nechat uzavřít na 25kW tím majitelem už letos nebo to můžu nechat až na příští rok a bude to v poho ? Děkuji za odpověď
Prosím mohl by mi někdo odpovědět ? děkuji
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Mircez píše: Prosím mohl by mi někdo odpovědět ? děkuji
Je jedno, kdy to bylo škrcené, hlavní je, jaký máš řidičák...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
2 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
TomasGSR píše: Maty dostáváš tady moc otázek , ale chci se tedy zeptat, řidičák A(18) se mi tedy na A2 nezmění, chápu to dobře? Tím pádem budu moct pořád řídit motorku, která má v TP 25kw a je seškrcená ze 73kw? Díky za odpověd
No, momentálně příchází z různých míst různé informace. Ale hlavní je, co bude dělat a řešit policie a podle jejich výkladu se to nemění, takže kontrol se bát nemusíš .
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
udelal jsem prestupek prekrocil rychlost.Na 90 namereno 132..Což je prekrocení o vic jak tricet.Ale dostal jsem pokutu že pry to bude pro tentokrat delat 2t.Takže 3 body mě precteny nejsou?Jde me o to když spacham 2x a vic ten samej prestupek behem 12 mesicu seberou me papiry když jsem nedostal body...Nebo ty body ani neoznamujou a automaticky jsou pricteny k danemu prestupku...Já že prvne když jsem udelal prestupek jinej zaplatil jsem pokutu a rekly me kolik bodu dostan a ted nic..
Diky
Demon90 píše: Měl bych dotaz trosku mimo,ale zeptam se..
udelal jsem prestupek prekrocil rychlost.Na 90 namereno 132..Což je prekrocení o vic jak tricet.Ale dostal jsem pokutu že pry to bude pro tentokrat delat 2t.Takže 3 body mě precteny nejsou?Jde me o to když spacham 2x a vic ten samej prestupek behem 12 mesicu seberou me papiry když jsem nedostal body...Nebo ty body ani neoznamujou a automaticky jsou pricteny k danemu prestupku...Já že prvne když jsem udelal prestupek jinej zaplatil jsem pokutu a rekly me kolik bodu dostan a ted nic..
Diky
Ty body by ti měli být přičteny bez závislosti na rozhodnutí hlídky, která je chytila. Zažádej si radši o výpis, abys měl jisto. Stejně tak by ti měl být, v případě, že přestupek v rozmezí jednoho roku zopakuješ, odebrán ŘP...
2 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
TomasGSR píše: Maty dostáváš tady moc otázek , ale chci se tedy zeptat, řidičák A(18) se mi tedy na A2 nezmění, chápu to dobře? Tím pádem budu moct pořád řídit motorku, která má v TP 25kw a je seškrcená ze 73kw? Díky za odpověd
já jsem převědčen že ano
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše: aoccc> Já toto stanovisko MD znám, ale nesouhlasím s ním a nevěřím mu!!! Zatím jsem o tom nezmiňoval protože nechci šířit paniku. Podle mě je to naprosto v rozporu s ustanovením cituji:
"Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona; tato řidičská oprávnění opravňují ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona rovněž k řízení motorových vozidel, která jsou do skupin vozidel se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění."
A2 není shodné označení jako A25kw a navíc tomu brání právě to omezení do 25kw - toť můj názor...
Navíc problém není v tom jestli můžeš řídit 25/35kw ale v tom že by 90% motorek které mají dnes v TP25kw muselo zmizet ze silnic a 90% lidí kteří mají dnes A25kw by na nich nemohli jezdit! Podle mě nemůžou někomu kdo má legálně seškrcenou motorku získal na ni legálně řidičák najednou to jeho oprávnění změnit tak že už na tom nebude moct jedzdit. Dohadoval jsem se o tom s jedním úředníkem z MD docela dlouho, přišlo mi že vůbec nepochopil o čem jsem s ním mluvil. No uvidíme co na to řeknou právníci až bude nějaký průser...
http://www.ar-zzs.cz...t-od-19.-ledna-2013/
porad si myslis ze mas pravdu ??
Stefix píše: Potřeboval bych radu co mám dělat,když jsem si letos v létě udělal řidičák A25 a napodzim pořídil SUZUKI GS500 která má výkon 35kw. Je nějaká možnost,že bych si zašel podruhý do motoškoly na nějakou rekvalifikaci a dostal řidičák na A2 abych mohl legálně řídit svojí moto? Nebo jak by st e to řešili vy? Díky za rady
nikam nechod, nemusis....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
"Dosavadní řidiči se změn nemusí nijak obávat!
Důležité totiž je, že rozsah dosavadních řidičských oprávnění se v žádném případě od 19. ledna 2013 nezužuje. Naopak, pokud stejně označená skupina umožňuje řídit i vozidla, která s ní dříve nebylo možné řídit, dotkne se tato změna i stávajících řidičských oprávnění. "
Naposledy editováno 16.12.2012 18:57:40
chipmunk píše: http://www.ar-zzs.cz/provoz-na-pozemnich-komunikacich/novela-vyhlasky-o-ridicskych-prukazech-vyznamne-zmeny-rozsahu-skupin-ridicskych-opravneni-ucinnost-od-19.-ledna-2013/
porad si myslis ze mas pravdu ??
Podle mne má MATY pravdu, dle vyjádření MD skutečně s oprávněním A/18 nebude možné řídit moto s 35 kW výkonu a naopak s oprávněním A2 nebude možné řídit motorku s výkonem 25 kW, která měla původní výkon např. 73 kW. To je ten hlavní důvod ke změnám.
Já bych určitě nedělal ukvapené závěry a určitě bych nevycházel z článků v novinách. Je známo, že novináři často napíší ne zcela přesné informace. Takže jediné přesné znění je to, co je napsáno v zákonu. A zde je uvedeno (čl. II, odst 1), že ŘO jednotlivých skupin a podskupin udělená přede dnem nabytí účinnosti novely zákona (z. 297/2011 Sb.) zůstávají zachována v rozsahu, jaký měla dle 361/2000 Sb. ve znění před novelou. Tato oprávnění opravňují ode dne účinnosti novely (19.1.2013) řídit i motorová vozidla, která jsou do skupiny vozidel se shodným označením nově zařazena touto novelou, pokud tomu nebrání omezení nebo podmínění řidičského oprávnění.
To se tedy týká prakticky pouze skupiny B, kam byly doplněny i motocykly skupiny A1 s automatickou převodovkou. Ale skupina A/18 se nijak nemění, resp. se ruší a nově se zavádí skupina A2. Proto ten, co má A/18, nemůže řídit motocykly o výkonu 25 - 35 kW a naopak, držitel A2 nemůže řídit motorku s 25 kW, která měla před snížením výkonu 51 a více kW.
Jediné, co bude platit, je možnost rozšíření na A pro držitele A/18 po dvou letech od získání tohoto oprávnění.
MATY byl trochu rychlejší, mě to trvalo déle, než jsem to opsal ze zákona.
Naposledy editováno 16.12.2012 19:08:05
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
bledemon píše: jsem zvědav, až si pujde vyměnit nějaký vlastník A25 řidičák. Harmonizační kod do 25kw jsem nenašel. Asi mu tam úřednice práskne A2
A25 není a nebyla, nyní dosluhuje skupina označovaná jako A s omezením nebo také A18, nová skupina je A2. Jen aby to tu ostatní nemátlo.
Myslím si ovšem, že takový problém nenastane, neboť po dvou letech od obdržení A s omezením můžeš přejít na neomezenou, při vydání A s omezením ti museli vydat nový ŘP a ten platí 10 let...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
a dodala ze pochybosti kolem toho sou zbytecne, a clovek nema tolik dat na nejaky bludy ve forach ale rovnou se ptat odbornici coz ona je.
jo a maty, neber to jako osobni spor mezi nama, ja sem tu informaci potreboval protoze mam pro kluka - A18 - v rakousku objednano novou CBR 500 R s 35kw, kdyby ted na to nemohl sednout bylo by to pekny pruser...
a prosim omluvte moje cestinu, sem rakusak a placam to tady podle mych moznostech...
aha, a ted me doslo jeste mail od pani s kterou sem telefonoval v kterym me pismene potvrdy
informaci.
takze pro me diskuse skoncila