Téma: Letecký motor
 
2.5.2011 v 22:25
Zdravím lidi!
Pohrávám si s myšlenkou upravit motocyklový motor pro pohon ultralehkého letadla. A vzhledem k tomu, že letecká fóra mlčí, se pouštím na půdu kde se vždy kecá až až . První můj dotaz směřuje k tipu nějakého levně, běžně sehnatelného motoru o výkonu nějakých 35 až 45Hp (26-33KW). Druhej dotaz je jestli má někdo představu kolik by mohl takový motor bez převodovky vážit. Dál otvírám k dizkusi víceméně k plkání a vymýšlení, proč by to nešlo

2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

4.5.2011 v 11:16 | Nahoru | #211
Ted jsem tak koukal na net a leteckej vycvik vychazi kolem 200kczk, pokud nekdo vysoli tohle tak ho prece kilo za letadlo nemuze prekvapit ne?

Nebo je levnejsi zpusob jak se dostat k pilotaku? Otazka pro znale

Mimochodem koukal jsem na robiny a za vrtulnik se plati opravdu nesmysl

Letecký motor

4.5.2011 v 11:20 | Nahoru | #212
kawapepek: hele cece me se zda ze ho dost schazujes, papiraky ktery litali uz postavilo vic lidi kteri nemeli teoretickou prupravu jako twister a pravdepodobne ani vyrobni prostredky ktery bude mit zabehla strojarska firma.. ty letadla se smrdlali na kolene pilnikem a rucni pilkou a fungovalo to....

i kdyby to pro nej bylo utopenejch 40tis a 300hodin zivota a nakonec to neletelo, nauci se spoustu ruznejch veci ktery maj podle me smysl, sam si prosel par takovejma projektama a proste mi to prijde lepsi nez jit delat neco co sype a za vydelany prachy si koupit neco komercniho ... kdyby slo twisterovi jen o litani tak koupi nakyho jetyho.. to uz tady psal.
verim ze mas za sebou praxi v letecke vyrobe, ale pusobis jako dost lidi od letadel .. "sem nejlepsi" ..nekde se zacit proste musi a timhle se neco spis nauci, kdyz bude setrit na neco hotovyho tak ne. jinak s mazanim motorkovyho motoru bych zas takovy problemy nevidel, preci jenom to jedno gecko je tam skoro "bezne" olej to musi brat v naklonech, po zadnim atd... predpokladam ze to letadlo na fotkach naky extra nasobky nelita o zapornych nemluve...
upravit motor na tohle pouziti neni zas tak hrozny... chapu ze mas pohled cloveka z profi vyrobny letadel, ale uvedom si ze to ti jaksi kazi "objektivitu" i mene profesionalni stroje maj sanci letet..

a zas takovou vedu bych v tom nevidel, od malicka se pohybuju mezi modelama, otec a jeho znami stavi i modely ktery velikosti uz jdou srovnat s tim UL a ze by zas konstrukce ovladacich tahel, vyvazovani pohyblivejch casti ploch apod byla veda na tym inzenyru a profi mechaniku to zas bych nerekl...

jndra650: tys ted nekdy absolvoval na letadlech? to se mozna zname:) ikdyz ja to tam zabalil ve ctvrtaku...
jinak ja sem mel jako socka-student vic prachu nez ted kdyz vydelavam.. a taky vic casu, podle me nejlepsi doba na tyhle pokusy, neco se naucit... ikdyz to treba neskonci politnym strojem...
ad to UL-39 taky sem to pouziti motoru nepochopil, zvlast kdyz bylo tak nejak v planu ze se bude brat kolem 130koni, tzn ze pujde skoro na plnej vykon...

kazdopadne souhlas s tim ze to chce koukat na to co uz nekde ve svete funguje, lidi nad timhle badaji dost a motory ktery k tomu ucelu jdou pouzit se pouzivaj..

twister: zkusim se ti zeptat na nakyho toho trabanta... s tim co do toho chces dat asi moc pouzitelnejsich motocyklovejch motoru nenajdes...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:23 | Nahoru | #213

Skalik píše: Ted jsem tak koukal na net a leteckej vycvik vychazi kolem 200kczk, pokud nekdo vysoli tohle tak ho prece kilo za letadlo nemuze prekvapit ne?

Nebo je levnejsi zpusob jak se dostat k pilotaku? Otazka pro znale

Mimochodem koukal jsem na robiny a za vrtulnik se plati opravdu nesmysl



ja myslim ze tady nejde jen o to litani, jako jasne muzu delat v bance za 100mesicne a koupit si letadlo, koupit si auto koupit si tohle, tamhleto .. vse nejdrazsi profi vyrobky u kterejch je jistota ze ke svemu ucelu budou slouzit vic nez dobre... ja bych si radeji ale to auto, letadlo atd postavil sam... proste dobrej pocit z toho ze si to dokazal... kdybych denne prodal 20pojistek a pak si koupil za rok nakou luxusni karu, urcite bych z toho nemel stejne dobrej pocit...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:31 | Nahoru | #214

t_freedom píše: Za 40 litrů nedáš dohromady anipořádnou výbavu na paragliding



Celý to váží 120kg. Odečti si 40kg na motor, a nějakých 15kg na palivo, potahovej material, kabinu a todle zanedbame. Zbývá nám 65kg duralu. Dural cca. 120-150Kc/kg. Pocitejme 150. Jsme na hodnote 9750Kc. Motor sem puvodne pocital s trabantem, posleze sem zkoumal jine alternativy. Ale dejme toho trabanta hodim tam v bratru 5000. Jsme na nejakych 15000. Porad zbyvá 25 tisic na lanka, vrtuli, pristroje. potah...

Imho tech 40 000 je celkem realna hodnota. I pan Ing. Spacek tvrdi ze za cenu o 5000 vyšší lze postavit SD-1 minisport. Když jenom zakladni stavebnice kde jsou jen nosníky stojí 15 000

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:33 | Nahoru | #215
assassin> me spis zarazila cena toho pilotaku

Chapu, ze si chce nekdo neco postavit sviho a obdivuju to, nicmene ja bych na to nemel odvahu, precijen kazdej fail ve vzduchu je problem.

Ja mu fandim uz jsem to tady psal

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:35 | Nahoru | #216

Twister píše: Celý to váží 120kg. Odečti si 40kg na motor, a nějakých 15kg na palivo, potahovej material, kabinu a todle zanedbame. Zbývá nám 65kg duralu. Dural cca. 120-150Kc/kg. Pocitejme 150. Jsme na hodnote 9750Kc. Motor sem puvodne pocital s trabantem, posleze sem zkoumal jine alternativy. Ale dejme toho trabanta hodim tam v bratru 5000. Jsme na nejakych 15000. Porad zbyvá 25 tisic na lanka, vrtuli, pristroje. potah...

Imho tech 40 000 je celkem realna hodnota. I pan Ing. Spacek tvrdi ze za cenu o 5000 vyšší lze postavit SD-1 minisport. Když jenom zakladni stavebnice kde jsou jen nosníky stojí 15 000



jo kdyz pocitas ze vsechnu praci udelas ty a "strojarina" okolo te nic nestoji tzn vybavena dilna, stroje a material kterej tam "je" a ztrati se treba v nejake zakazce.......
ale k tomu duralu pocitej i naky ty srouby, loziska/klouby apod co uz se obtizne vyrabi a nakou petku to taky stoji....

ale osobne se mi tech 40 zda taky skoro malo....

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:37 | Nahoru | #217

Skalik píše: assassin> me spis zarazila cena toho pilotaku

Chapu, ze si chce nekdo neco postavit sviho a obdivuju to, nicmene ja bych na to nemel odvahu, precijen kazdej fail ve vzduchu je problem.

Ja mu fandim uz jsem to tady psal



mno cece ono kazdej fail na motorce je na tom podobne:) ale chapu jak to myslis...

my jsme dostali zadara omotorovany rogalo a taky na to asi nikdo z nas nebude mit odvahu :) BTW nevite nekdo co vse je potreba na to abych s tim moh do vzduchu? nakou technickou to nejspis driv melo, stavel si to podle me kdysi doma nekdo z aera apod, jsou tam pouzite dily z l39 apod.... a co k tomu musi byt za pilotak, kde, za kolik... ja jen kdybyste mel nekdo prehled a chtelo se vam to psat:)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:38 | Nahoru | #218

Skalik píše: Ted jsem tak koukal na net a leteckej vycvik vychazi kolem 200kczk, pokud nekdo vysoli tohle tak ho prece kilo za letadlo nemuze prekvapit ne?

Nebo je levnejsi zpusob jak se dostat k pilotaku? Otazka pro znale

Mimochodem koukal jsem na robiny a za vrtulnik se plati opravdu nesmysl



200 tacu (a pocitej spis vic todle je minimalni osnova) se plati na licenci PPL. Tu bys potreboval treba na Zliny, Cessny apod. Na ULL protrebujes jen licenci "ULLa" tam pocitej kolem 45 OOO (za zakladni osnovu).

2 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

4.5.2011 v 11:39 | Nahoru | #219
twister: ale to letadlo se mi libi, ty plany jsou naky levny.. uz je mas? jak to vypada? co vse tam je, jak podrobny?

ze bych natruc tady nekterym pochybovacum zacal stavet taky

kazdopadne do ty alu konstrukce bych urcite nevaril.... ostatne me se ani ten hlinik moc nelibi, skoro bych si to lehce predelal na nakou CrMo konstrukci... jo a tu cenu duralu.. za ty prachy pocitej ze to bude naka obyc "automatovka" tzn nic moc a navic to je tyc od tyce pokazdy uplne jinej matros.. delam z toho montazky na tlumice a proste letadlo bych z toho asi nestavel :) ale kdyby ses do toho pustil tak ti klido s necim pomuzu, i fajnovej dural bych sehnal, ale se 150kc/kg bych nepocital...

Naposledy editováno 04.05.2011 11:43:16

Letecký motor

4.5.2011 v 11:39 | Nahoru | #220
Říká se, že je málo mechaniků, kteří lítají. Asi je to tím, že vědí na čem všem visí náš život

To Skalik: Dneska už pod 200 tis. PPL neuděláš. Základní minimum je 45 hodin, ale běžně nalétáš včetrně zkoušky kolem 50 - 60 hodin. Běžná hodina s instruktorem se dnes pohybuje kolem 4 tisíc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:40 | Nahoru | #221
jsem debil a nečtu všechny příspěvky... beru zpět...

Naposledy editováno 04.05.2011 11:43:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:41 | Nahoru | #222
assassin> uvadej jsem tady priklad se zhasnutim motoru, na motorce to nasere, pri predjizdeni mas problem a kdyz nechce znova chytit tak nasrane stojis u krajnice, ale v letadle kdyz to bude blbej moment je to o dosti neprijemnejsi, zvlast kdyz nechce znova chytit, napada me treba pri startu na mensim letisti, to musi bejt prdel kdyz prestane tahnout presne v ten moment kdy by mohl jit po prdeli zpatky k zemi nebo tesne po vzletnuti a pak vymejslet kam to posles, kdyz letiste uz skoncilo

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:41 | Nahoru | #223

assassin píše: mno cece ono kazdej fail na motorce je na tom podobne:) ale chapu jak to myslis...

my jsme dostali zadara omotorovany rogalo a taky na to asi nikdo z nas nebude mit odvahu :) BTW nevite nekdo co vse je potreba na to abych s tim moh do vzduchu? nakou technickou to nejspis driv melo, stavel si to podle me kdysi doma nekdo z aera apod, jsou tam pouzite dily z l39 apod.... a co k tomu musi byt za pilotak, kde, za kolik... ja jen kdybyste mel nekdo prehled a chtelo se vam to psat:)



Myslím ze musis mit ULLt. Schvaleny to musi byt inspektorem techniky LAA pro motorove zavesne kluzaky (najdes na webu LAA). Vycvik se tusim delal v Hradci Kralove, ale maji tam prej plno. Za pilotak tusim vychazela zakladni osnova na nejakejch 30 000...

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:42 | Nahoru | #224

Twister píše: 200 tacu (a pocitej spis vic todle je minimalni osnova) se plati na licenci PPL. Tu bys potreboval treba na Zliny, Cessny apod. Na ULL protrebujes jen licenci "ULLa" tam pocitej kolem 45 OOO (za zakladni osnovu).



thanks for update

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:43 | Nahoru | #225

assassin píše: twister: ale to letadlo se mi libi, ty plany jsou naky levny.. uz je mas? jak to vypada? co vse tam je, jak podrobny?



Posílám PM.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:45 | Nahoru | #226

Williams píše: jsem debil a nečtu všechny příspěvky... beru zpět...



Praveze co sem slysel tak certifikace ve stylu UCL v tomdle neni. Jedna se víceméně o sérii zátěžových zkoušek a přezkoušení těžiště. Samozřejmě s občasných dozorem při stavbě, jestli to pod tim platnem neni lepeny izolepou...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:46 | Nahoru | #227

kawapepek píše: Motor ER5...Ted udělat úpravu startování,dobíjení,...



Co chceš dělat se startováním a dobíjením? Tenhle motor má volnoběžku startéru přímo na klikovce, volnoběžka je poháněná řetězem z jednoduchého motoru startéru (nemá vyjížděcí pastorek ani převod). Dobíjení je rotor s permanentními magnety na klice hned u volnoběžky, do něj jsou zasunuty na deklu motoru přidělaný cívky. Připojíš origo regulátor z motorky a baterku a tím máš dobíjení hotové. Zapalování má výběžek na rotoru altíku a indukční snímače, na jednu hranu snímače je velký předstih, na druhou malý. Pro funkci zapálka to potřebuje tu baterku.
Motor GS500 to samé, jen volnoběžka je od startéru poháněná ozubeným soukolím, zapalování má snímače neobvykle na opačné straně klikovky u primárního převodu.
Motor CB500 to samé jako ER5, volnoběžka poháněná ozubeným soukolím.
CB400/450 stejné jako CB500, ale má to v altíku 300V cívku pro nezávislé napájení zapalování, takže motor běží zcela bez baterky a dobíjení, když už ho roztočíš. Má to kliku přesazenou o 360 stupňů (písty běží současně, vačky ob otáčku na střídačku), takže to má jen jeden indukční snímač, oba válce zapalují současně kažkou otáčku dvouvývodovou cívkou.
CB400/450 má 2 vyvažovací hřídele poháněné extra řetězem od klikovky, ostatní zmíněné motory maj 1 vyvažovací hřídel a přesazení klikovky o 180*, proto hůře snaší nízké otáčky.

Jediná komplikovaná úprava je připojení poháněné hřídele přímo na klikovku, já bych asi využil origo primární převod se zavařeným zbytkem spojky a převodovou hřídelí jako reduktor, protože má převodový poměr zhruba 1:2,5

V sání oleje taky moc ne, vlastní prostor klikovky a vany je úzký a vysoký, náklony o 45* mu určitě nevadí. Problém je náklon dozadu, kdy olej z vany nateče do výše se nacházejícího prostoru převodovky, pak to může nasát vzduch. Nicméně lidi s těma motorkama jezdí po zadním a v naprosté většině případů to nezadřou.
Tak jako tak je ten motor na svůj výkon relativně velký a těžký.

Já bych ho nepoužil, protože nevěřím, že by tam někdo zvádl nabastlit připojení vrtule nebo reduktoru takovým způsobem, aby to bylo opravdu spolehlivé.
Já bych ale nikdy nevlezl ani do větroně či jiného malého letadla, protože jsem byl u kamaráda v hangáru a viděl jsem na rozebraných větroních, jak maj k trupu připevněná sundavací křídla.

Mimochodem jeden kamarád má doma malý letecký motor rotax, řadový dvouválec vodník a chystá se k němu přidělat převodovku a spojku a nacpat ho do motorky

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:49 | Nahoru | #228

Skalik píše: assassin> uvadej jsem tady priklad se zhasnutim motoru, na motorce to nasere, pri predjizdeni mas problem a kdyz nechce znova chytit tak nasrane stojis u krajnice, ale v letadle kdyz to bude blbej moment je to o dosti neprijemnejsi, zvlast kdyz nechce znova chytit, napada me treba pri startu na mensim letisti, to musi bejt prdel kdyz prestane tahnout presne v ten moment kdy by mohl jit po prdeli zpatky k zemi nebo tesne po vzletnuti a pak vymejslet kam to posles, kdyz letiste uz skoncilo



hele on twister pise ze plachtari, takze myslim ze se sedanim do pole bude mit svoje zkusenosti, to letadlo by mohlo i docela slusne klouzat, v ty UL-39 bych se zhasnutym motorem naopak sedet nechtel

proste bych to zas tak moc nehrotil, na modelarsky letiste kam chodime litat (je na svahu) jezdi typek s takovymhle samodomo hadrakem, priveze to na vozejku za/v osobaku (nakej starej srac snad stodvaca ci co) s manzelkou to tam poskladaj a na tom svahu po par metrech leti... to taky vypada ze to polepil za 20tis po vecerech sam... letovy vlastnosti tech hitech glideru co jsou tu fotky + vse ostatni kolem toho je samo nekde uplne jinde.. ale svoje kouzlo tohle urcite ma pamatuju si i prihodu ze sme mu davali auto na konec drahy s rozsvicenejma dalkama.. nak to mel zpatky proti vetru:)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:57 | Nahoru | #229

assassin píše: pamatuju si i prihodu ze sme mu davali auto na konec drahy s rozsvicenejma dalkama.. nak to mel zpatky proti vetru:)



Proti silnějšímu větru je to marný boj Letěl jsem s Tajfunem proti větru z Hořovic do Strakonic a po hodině letu jsem to před Blatnou vzdal. Ground speed byla 45km/h

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:58 | Nahoru | #230
Twister> co ten Briggs and Stratton?

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 11:59 | Nahoru | #231

Twister píše: Praveze co sem slysel tak certifikace ve stylu UCL v tomdle neni. Jedna se víceméně o sérii zátěžových zkoušek a přezkoušení těžiště. Samozřejmě s občasných dozorem při stavbě, jestli to pod tim platnem neni lepeny izolepou...



shodou okolností píšu práci na téma certifikace letounů... a už mne to sere ale fandím ti! Na druhou stranu bude možná lepší, se přidat do nějakého aeroklubu a tam se nějak angažovat...

1 reakcí na tento příspěvek Letecký motor

4.5.2011 v 12:03 | Nahoru | #232
Já letěl proti větru v Bassanu ... na přeskoku z Malý Grappy přes údolí na západ. Měl jsem 2200asl/ grsp 4-6km/h / a šel jsem asi na 800-900asl ...ale na druhý straně jsem se chytil

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:03 | Nahoru | #233


Naposledy editováno 20.04.2024 20:47:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:04 | Nahoru | #234

t_freedom píše: Twister> co ten Briggs and Stratton?



sekacce bych neveril, me se libi ten trabant:)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:05 | Nahoru | #235
t_freedom> Předpokládám, že na motorovém paraglajdu

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:06 | Nahoru | #236

skyair píše: Proti silnějšímu větru je to marný boj Letěl jsem s Tajfunem proti větru z Hořovic do Strakonic a po hodině letu jsem to před Blatnou vzdal. Ground speed byla 45km/h



jo jasny:) btw horovice jsou v podstate moje "domovske" letiste..

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:06 | Nahoru | #237
assassin> osvědčený držák z DDR ...

Ten B&S je to ozkoušený i s vrtulí atd. Ten chlápek to taky dělal na koleně. A myslím, že kontakt na něj někde přes Pilota bude možnej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:07 | Nahoru | #238

skyair píše: t_freedom> Předpokládám, že na motorovém paraglajdu


to bych asi nešel na přeskoku o 1300m dolů...voe lítám jen na volno je to větší výzva ...a to "výberové ticho so zárukou"

(reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:10 | Nahoru | #239

t_freedom píše: Twister> co ten Briggs and Stratton?



Beru to jako alternativu. Ale musím si o tom nejdřív něco nastudovat. Jakou to ma konstrukci, vahu a v neposledni rade cenu. Ono totiz vymyslet motor se stejnou porizovaci a udrzbovou hodnotou jako Rotax by bylo kontraproduktivni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Letecký motor

4.5.2011 v 12:14 | Nahoru | #240
t_freedom> Jo, ve stoupáku s ptáky je nádherně
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist