Tedy nejprve si ujasněme některé základní pojmy.
U = napětí a značí se V(Volty)
I = proud a zbačí se A(Ampéry
R = odpor a značí se Ω (Ohm)
LED diod je několikero druhů a typů, ale pokud si koupíte vysokosvítící, všeobecně platí, že jedna barva má stejné hodnoty.
Tedy pro blinkr je vhodná oranžová, či žlutá (žlutá stejně výsledně svítí oranžově)
její základní parametr je :
U = 2.2V
I = 0.02A
tyto hodnoty diody jsou důležité protože jsou to hodnoty, které tvoří ono žádané světlo.
Vzhledem k tomu, že dioda je průchozí jen jedním směrem, je také dobré vědět, který konec je vlastně plus.
tedy z obrázku je jasné, že plus je ten delší fous diody. Pokud tedy někdo má již nastřádány nějaké kusy, kdesi odstříhlé, jednoduchá pomůcka je, že ten větší kus v diodě, je mínus.
Tak základy máme.
Nyní tedy k tomu, jak napájet diodu, která je na 2.2V, 12V stejnosměrného proudu.
K tomu nám poslouží rezistor (odpor), který musíme vypočítat, dle vzorce :
R = U / I
Na jednu diodu tedy stačí rezistor s hodnotou 600Ω
Pak tedy víme, že můžeme zapojit na 12V nekonečné množství diod a před každou dát odpor s touto hodnotou. To bychom se ale uodporovali a tak musíme minimalizovat odpory.
Následující obrázek nám ukazuje zapojení, kde jsou 3 odpory a ke každému jsou napojeny 3 diody seriově (za sebou).
takže vzniklo 3x zapojení : ODPOR, DIODA 2.2V, DIODA 2.2V, DIODA 2.2V to dohromady dává celkem 6.6 voltu a odpor s hodnotou 170 - 190Ω
Toto zapojení je proto, že kdyby došlo k poruše ve vedení jedné ze tří, ostatní dvě řady svítí, či bliká dál.
Takto zapojené, je již můžeme instalovat do blikače.
Problémy s rychlým blikáním, takzvaný stroboskopický efekt.
Ten je dán tím, že led blinkry mají menší odpor, než původní žárovka. Redukovat se to dá jak jediným odporem na přerušovači, kde se vždy sečte hodnota všech současně blikajících žárovek a porovná se s hodnotou novývh LED blinkrů, nebo se prostě a jednoduše přidá ještě jedna odporová cesta bez diod do obvodu a tato hodnota odporu doplní odporovou hodnotu původní žárovky.
Ne mém motocyklu mám všechny světla kromě hlavního na ledkách, sice koupené, ale již několikrát opravované(nic netrvá věčně) a investice do opravy není nikdy větší jak 100 CZK.
Když vezmu již existující jak blikače, tak brzdová světla, tak předělání samodomo vychází na celý motocykl při nákupu barevných diod tak do 500 CZK.
Kdo sichce v zimě hrát, má možnost.
1 reakcí na tento příspěvek Návod na LED blinkr
opravdu tomu věříš ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Návod na LED blinkr
mirek42 píše: cituji "mají menší odpor, než původní žárovka"
opravdu tomu věříš ?
pro laiky ano, jinak samotná žárovka má malý odpor, ale odebírá také větší proud a jak měřit průtok proudu laikům vysvětlovat nemá cenu. To bych mohl založit elektrovlákno
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Suzuki VS 800 Intruder 1993 nemá vý... Suzuki VS 800 Intruder | Bzricho | 23 | 20.6.2024 v 12:47 Dusko |
VS 800 Intruder problém s motorem Suzuki VS 800 Intruder | Jenyk78 | 10 | 28.4.2024 v 12:29 Jenyk78 |
Intruder VS 800 originál vs jiná ří... Suzuki VS 800 Intruder | jarmilerik | 11 | 25.4.2024 v 08:17 bazin. |
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... | Slezy28 | 326 | 29.9.2023 v 00:19 kudla009 |
Klub příznivců motocyklů Intruder [1 ... 36, 37] Suzuki VS 800 Intruder | petr1989 | 1086 | 19.9.2023 v 08:00 dzej.pi |