Téma: Vybrus -Honovani Valce
23.3.2011 v 15:00
Zdravim vsechny, davam do motoru vetsi pist a nechavam delat vybrus byla mi nabidnuta moznost nechat udelat honovani vlozky valce , nemam s tim zkusenosti tak bych se rad zeptal jestli
je to dobra volba nebo ne . Motor je 4 takt vzduchem chlazena 250 starsiho rocniku diky.
je to dobra volba nebo ne . Motor je 4 takt vzduchem chlazena 250 starsiho rocniku diky.
1 reakcí na tento příspěvek Vybrus -Honovani Valce
No to nevim -me se ptal jestli chci udelat honovani za 100 navic jestli sem to dobre pochopil
tzn. ze to asi dela 2 rozdilne operace teda - kdyz se to nedela po vybrusu dodatecne
tzn. ze to asi dela 2 rozdilne operace teda - kdyz se to nedela po vybrusu dodatecne
1 reakcí na tento příspěvek Vybrus -Honovani Valce
Kawas píše: No to nevim -me se ptal jestli chci udelat honovani za 100 navic jestli sem to dobre pochopil
tzn. ze to asi dela 2 rozdilne operace teda - kdyz se to nedela po vybrusu dodatecne
no me nenapadlo ze by se vybrus delal i bez teto dokoncovaci operace, ale tak na tohle zadnej odbornik nejsem, za kilo navic bych osobne do toho sel, ale mel sem doted predstavu ze je to to standardne ta posledni operace kdyz se vybrus dela a ne neco navic...
Gormen píše: Zkus nejdříve pohledat
no to sem cetl ale nevim jestli je to lepsi nechat delat nebo ne -stejne to budu prece zajizdet a trochu se to obrousi ...
2 reakcí na tento příspěvek Vybrus -Honovani Valce
Vybrus se standardne provadi bud jenom honovanim, v pripade vetsiho opotrebeni vyrtavanim + honovanim. Vybrus bez honovani jsem teda jeste nevidel

Honování je dokončovací operace bez níž výbrus není hotový a píst ve válci se buď rovnou zadře nebo přinejmenším extrémně opotřebují pístní kroužky.Výbrus se provádí broušením a honování honovacími kameny,v přípravku jsou upnuty většinou čtyři podlouhlé kameny ,které zasouváním a současným pootáčením doupraví povrch,odstraní ostré mikroskopické trhlinky vzniklé při broušení.Po honování jsou ve válci typické mikrodrážky,ve kterých se při pohybu pístu drží olejový film.Žasnu jak sem chytrej

Přidám svoje poznatky.
Honování je dokončovací operace. Honováním jde opravit již i mírné opotřebení válce bez nutnosti výbrusu. Zpravidla se průměr válce mění v setinách, jen je třeba zachovat vůli pístu. A to i s Nicasilem.
Pokud je pojmem větší píst míněno změna průměru o výbrus (+0,25 - 0,5mm a víc) zpravidla se nejdřív použije hrubovací operace a na závěr dokončovací operace... tj. naše honování.
Výhodou honování je, že stopy po brusných kamenech jsou křížové a dobře zadržují olej a cenově je tato úprava dostupná.
Měl jsem i pár válců, které byly přesně a jemně kruhově vybroušeny na přesné brusce na otvory, celkově však není zkušenost s nimi veskrze pozitivní. První fáze záběhu oproti honování je celkem zbytečná, naopak někdy mají jemné povrchy sklon k zadírání.
Naproti tomu, honování s větší změnou průměru je nevhodné.
Takže jestli honovat? Jednoznačně ANO, bez jakýchkoli pochybností.
Honování je dokončovací operace. Honováním jde opravit již i mírné opotřebení válce bez nutnosti výbrusu. Zpravidla se průměr válce mění v setinách, jen je třeba zachovat vůli pístu. A to i s Nicasilem.
Pokud je pojmem větší píst míněno změna průměru o výbrus (+0,25 - 0,5mm a víc) zpravidla se nejdřív použije hrubovací operace a na závěr dokončovací operace... tj. naše honování.
Výhodou honování je, že stopy po brusných kamenech jsou křížové a dobře zadržují olej a cenově je tato úprava dostupná.
Měl jsem i pár válců, které byly přesně a jemně kruhově vybroušeny na přesné brusce na otvory, celkově však není zkušenost s nimi veskrze pozitivní. První fáze záběhu oproti honování je celkem zbytečná, naopak někdy mají jemné povrchy sklon k zadírání.
Naproti tomu, honování s větší změnou průměru je nevhodné.
Takže jestli honovat? Jednoznačně ANO, bez jakýchkoli pochybností.
petrvtr_new píše: Vybrus se standardne provadi bud jenom honovanim, v pripade vetsiho opotrebeni vyrtavanim + honovanim. Vybrus bez honovani jsem teda jeste nevidel
já teda jo , na brusce na hřídele (na kulato) , ale je pravda že ten válec byl z fichtla

Originálny spôsob výbrusu sa robí na dierovej brúske na guľato, princíp je ten, že valcový brúsny kotúč malého priemeru rotuje vysokou obvodovu rýchlosťou a zároveň vykonáva posuvný pohyb v smere osi valca. Valec je upnutý ve skľučovadle alebo v prípravku a rotuje malou rýchlosťou, proti smeru otáčania brúsneho kotúča. brusný kotúč obrába teda BRÚSI vnútorný priemer. Dosahuje sa veľmi presného rozmeru priemeru s presnosťou na tisíciny mm, veľmi presná kruhovitosť, iba je obtiažnejšie ustrážiť kužel, ale pri dobrom nastavení stroja ani to nie je problém. Stopa nástroja nie je prakticky žiadna, povrch je takmer dokonale hladký, takže zábeh trvá kratšiu dobu. Brúsenie touto technikou je ale drahšie a práca aj stroj sú trochu náročnějšie... ale je to super
.
Druhá technológia výbrusu, ktorú používa dnes väčšina výbrusmanov (pritom kalmú že robia
výbrus a v podstate robia honovanie
je honovanie. Honovacia hlava s brúsnymi kameňmi
rotuje, a zároveň vykonáva vratný posuvný pohyb v smere osi valca hore a dole. Tým sa
dosiahne pri dobrom nastavení stroja hladký povrch valca, ale už menšia presnosť v dodržaní kruhovitosti. Stopa nástroja je skrutkovicová do kríža, takže zábeh trvá dlhšie, ale behom zábehu sa stopa nástroja pomaly vytratí, tým ako sa povrch zahladí. Niet ani divu, brúsny kotúč rotuje rýchlosťou 10000 otáčok za minutu, a to honovacia hlava nemôže o takej trýchlosti ani snívať.
Ja robím výbrusy valcou práve prvou technikou, brúsením, teda v pravom slova zmysle robím výbrus a nehonujem ani nehoním ...
hehe. Vlastním dierovú brúsku na guľato ktorá je niekoľkonásobne drahšia ako honovačka. Pri mojej práci sú všetky honované valce mimo hry... A robím za polovičnú cenu ako väčšina... Už vidím ako sa vyrútia na mňa všeci honovači a začnú i protirečiť, aby neprišli o kšeft, hehe.. nech..

Druhá technológia výbrusu, ktorú používa dnes väčšina výbrusmanov (pritom kalmú že robia
výbrus a v podstate robia honovanie

rotuje, a zároveň vykonáva vratný posuvný pohyb v smere osi valca hore a dole. Tým sa
dosiahne pri dobrom nastavení stroja hladký povrch valca, ale už menšia presnosť v dodržaní kruhovitosti. Stopa nástroja je skrutkovicová do kríža, takže zábeh trvá dlhšie, ale behom zábehu sa stopa nástroja pomaly vytratí, tým ako sa povrch zahladí. Niet ani divu, brúsny kotúč rotuje rýchlosťou 10000 otáčok za minutu, a to honovacia hlava nemôže o takej trýchlosti ani snívať.
Ja robím výbrusy valcou práve prvou technikou, brúsením, teda v pravom slova zmysle robím výbrus a nehonujem ani nehoním ...

1 reakcí na tento příspěvek Vybrus -Honovani Valce
Jenže ono je důležitý aby tam byly právě ty stopy po honování a taky aby ty stopy byly v úhlu cca 45 stupňů, kvůli mazání a taky zajíždění, dělat to bruskou nakulato je blbost.
Naposledy editováno 02.01.2012 21:23:25
Naposledy editováno 02.01.2012 21:23:25
1 reakcí na tento příspěvek Vybrus -Honovani Valce
Stopy po honování jen tak nezmizí, jen u něčeho co už toho má sakra hodně ujetýho. Já prošel školením týkájícího se vyvrtávání a honování, v letech 97-04 jsem vyvrtal tak okolo 1000 bloků, jak píšu honování je důležitý pro záběh a následný fungování motoru, ty stopy po honování drží olej, když tam nebudou tak je to tak se na stěnách bude špatně držet olej a je to tak dobrý na přehřívání a zadírání. Ale dělej si to jak chceš.
Naposledy editováno 04.01.2012 15:37:27
Naposledy editováno 04.01.2012 15:37:27
Jen mam dojem ze principem honovani je naprosto nahodily pohyb kazdeho zrna na brusnem kameni (zabezpeceno pohybem nastroje - rotace a posuv), tak aby prave zadne vyrazne drazky nemohli vzniknut (jedno zrno honovaciho kamene se nedostane do stejne drahy za cely cas honovani) viz Ra0,1....
Tohleto je zkopírované z dieselfóra a jak píšu - stopy po honování jsou pro motor důležité. Dieselforum: Motory AFN a AVG jsou prakticky identické motory. Na první (druhý ani třetí) pohled na nich nenajdeš rozdíl, i kdyby ses doslova stavěl na hlavu . Jediný, ovšem velmi zásadní rozdíl je hluboko uvnitř - ve způsobu honování stěn válců. Motory vyrobené pro LongLife oleje mají válce honované jinou technologií (stopy po kamenech honovačky mají plošší úhel, aby olej kategorie A5/B5, kterým LongLife bezpochyby je, se na stěnách udržel a nestekl po stopách honovačky dřív než ho setře píst). Běžné motory, které mají pevně stanovený servisní interval oleje a používají "běžné" motorové oleje, mají ostřejší úhel sklonu honovacích stop, tzv. křížové honování (hlava honovačky otvorem projíždí nahoru a dolů větší rychlostí - je to méně pracné, rychlejší a tudíž levnější metoda) a kdyby se LongLife olej do takových motorů použil, došlo by velmi záhy k zadření pístů ve válcích motoru.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Malý, lehký, jednoduchý vzducháč do... [1 ... 11, 12] Yamaha Tricker 250, Kawasaki KLX 250, Honda XR 250R,... | ZdendaZB | 347 | 3.4.2025 v 08:10 ZdendaZB |
Jakou motorku Suzuki DR 650, Suzuki DR 350, Honda XR 400, Yamaha T... | Ales5 | 19 | 27.12.2020 v 10:06 Palomoto |
Výška na motorku Honda XR 400, Honda XR 600, Honda XR 250R | Ales5 | 23 | 26.11.2020 v 11:00 Zdenalbenal |
Honda XR 250 R - manuály, fiche a s... Honda XR 250R | c.j. | 3 | 11.9.2018 v 08:20 Jenik789 |
Honda XR 250 vs Honda XR 400/ Suzuk... Suzuki DR 350, Honda XR 400, Honda XR 250R | Vojta3 | 2 | 2.7.2018 v 17:40 Vojta3 |