Jinak kdyby někdo věděl kde sehnat kovaný píst nebo znal nějakou firmu která za rozumné peníze udělá z normální vačky "ostrou" bylo by to fajn.
P:S: kdyby někdo uměl ladit variátory tak napiště. Ten motor je ve čtyřkolce s variátorem a chci to poladit na závody.
1 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???
vetsi tryska - vic benzinu - pokud nedostanes do motoru soucasne vic vzduchu je to k nicemu.... benzin vzduch musi byt ve smesi v urcitem pomeru...pokud je tam benzinu vic... neni to k nicemu dobre...to co je tam navic vylita do vyfuku.....
kovany pist... jde o to ze ten pist je z materialu a vyroben technologii umoznujici vetsi pevnost..... takze bud umoznuje vetsi otacky(vetsi sily na pist) nebo muze byt lehci.... pak ale zase musis odelhcit treba kliku aby to bylo vyvazene.... ale odlehcovani vsech pohyblivych hmot v motoru nemusi bejt OK.. motor proste strvacnik potrebuje ... a je pravdepodobny ze konstrukter motoru to spocital a nvrhl lip nez domaci ladic.....
..... dalo by se o tom popsat knihy..... ale to uz by bylo psani veci uz davno popsanych.....
doporucuju precist neco o funkci 4t motoru, o tom jakej vliv maji na chod zminene upravy atd......
3 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???
...a i když se ho podaří všechen spálit, tak je zase zapotřebí dostat ven všechny spaliny.
Prostě motor je kompaktní vyvážená soustava začínající vstupní hranou sání a končící zadní hranou koncovky výfuku. Do čehokoliv na tý trase člověk hrábne, tak rozhodí onu vyváženost a musí tedy s takovým zásahem vyladit i vše ostatní.
1 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???
2. vetší karburátor + přetryskovat - bez toho nebude závodní vačka přínos
3. otevřený výfuk - získá něco málo výkonu nahoře
To je asi tak základ do kterého se můžeš doma pustit. Vačka se myslím dá přebrousit sériová za pár tisíc a načasovat ji můžeš samo-domo. Nebude to perfektní, ale s těmito úpravami dosáhneš nejvíc za nejmíň peněz. Pokud chceš jít ještě dál, tak další kroky:
- naladit délku sacího potrubí
- naladit délku výfukového potrubí
- časování vačky
- nahradit některé motorové díly za pevnější kvůli vyšším otáčkám (píst, ojnice, pružiny atd.)
... a celé to sladit dohromady na brzdě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
no hlavne pokud posune vykon nahoru tak musi hrabnout do variatoru/odstredive spojky... pac v nizkejch otackach to vyrazne ztrati a dost mozna se to na ty ve kterejch to lip pojede nerozjede.....
myslim ze jde o nejakou china ctyrkolku.... a tam se myslim financne zadna takovahle uprava nevyplati...... ale mas tu nejake nastineni tak pokusy muzes provadet vesele dal:)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
Jinak samozřejmě pokud se použije vačka s větším úhlem otevření a stejným zdvihem tak klesne strmost vačky a tím pádem zrychlení => tudíž lze použít větší otáčky při stejném zatížení ventilového rozvodu jako u původních otáček => může bez problému použít sériové ventily a pružiny.
Ten variátor si bude taky muset upravit aby to využilo ty vyšší otáčky. Ale to už je mimo můj obor....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
Ryv a dalsi derivace tu (v mechanice obecne) uz nehraji zadnou roli. :rolleyes:
Radim nepoustet se do toho v domacich podminkach. Vic skody jak uzitku. Casovat original vacky jeste ano, ale vlastni uprava je jako snazit se hrat golf slepeckou holi (vlastni) :D
Ono to vypada jednoduše pokud zajedeš někam do profesionální dílny, která se úpravou motorů zabývá: vezmou motor, sáhnou do regálu pro tohle, pro tamhle to, naflákaj to motoru a jede se. Jenomže oni v drtivé většině postupují podle konkrétních kuchařek od výrobců tunningových dílů a do konkrétního motoru dávají konkrétní, pro ten motor odzkoušený a vyladěný věci. Nic nevymejšlej, nic nevyráběj, postupujou podle toho co už kdo někdy někde vymyslel. Kdežto tady se někdo chce pustit doma na koleně do něčeho, co jinde vymejšlí celá banda zkušenejch a každý svůj zákrok si pak hezky laboratorně odzkouší na měřákách, aby měl jistotu co jak která úprava udělá. LOLEK ma jedinej měřák: "jede to líp". Co že je velmi slabej kalibr.
K tomu taková drobná zkušenost: když se v tom celej víkend hrabeš, tak bodejť by to nejelo líp, přeci si, za tu dřinu, nepřiznáš, že se vůl, kterej domrvil celej motor. Prostě vždycky to jede líp i kdyby to stálo.
2 reakcí na tento příspěvek Ladění motoru - co vše???
Jinak místo toha aby tu někteří psali že to nemá cenu a já nevim co raději napsali třeba jak se dá vypočítat délka výfuku nebo sání nebo prostě něco co mi pomůže. To že píšete at to nedělam tak to mi opravdu neporadí. Díky.
Jinak může někdo napsat něco víc o načasování tý vačky?
Takhle můžeš debatovat jenom s někým, kdo upravuje tentýž motor jako Ty a po netu si budete vyměňovat zkušenosti typu: místo trysky 115 jsem dal trysku 120. Zatímco Ty jsi tady jen nahodil: "motor ve čtyřkolce", to je kurevsky širokej pojem.
A když jsi konkrétně narazil na výpočet výfuku a tedy na jeho následnou stavbu: myslíš že by lidi cpali prachy Akrapovičovi, Tenaxům a podobnejm kdyby stačilo sednout a prohnat kalkulačkou pár čísel? Asi ne, co.
Takže znovu:
postav ten motor se vším všudy tak jak ho vymyslel konstruktér, ale co nejpečlivěji. Dodržet co nejpřesněji všechny předepsané vůle, postavit ho tak aby šel "na stole na sucho" co nejhladčeji, nejlehčeji.
pokud s ním jezdíš, najezdi s ním co nejvíc, pokud na motoru odejde cokoliv ze standardizovanejch dílů (ložiska, pouzdra, řetězy, šrouby), snaž se to nahradit něčím kvalitnějším. I když pozor i tady už musíš dělat s rozmyslem: například šrouby - pokud to není nutné ze skutečně konstrukčních důvodů, tak se do hliníkovýho karteru necpou nijak pevný šrouby, protože je vždy lepší, při případným přetažení, strhnout závit na šroubu, než v karteru.
pokud se jedná o nějakej "univerzální" motor (třeba jako jsou ROTAXY, nebo některý motory od Hondy) tak se porozhlídnout jestli se to necpe i do něčeho pro hobby závody apod. a tudíž jestli k tomu neexistuje nějaká vyzkoušená kuchařka pro úpravy.
Podívat se k výrobců tunningovejch dílů, jestli pro ten motor, nebo jeho nějakej klon, nedělaj nějaký kity - filtry, přetryskování.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
Ryv a dalsi derivace tu (v mechanice obecne) uz nehraji zadnou roli. :rolleyes:
Radim nepoustet se do toho v domacich podminkach. Vic skody jak uzitku. Casovat original vacky jeste ano, ale vlastni uprava je jako snazit se hrat golf slepeckou holi (vlastni) :D [/quote]
Neplácej nesmysly, když tomu nerozumíš. U vaček se počítá minimálně 4. derivace. A má to obrovský vliv na dynamiku celého systému. Jen tak pro zajímavost v tomto systému jsou všechny pevné části (ventil, dřík ventilu, sedlo ventilu, hlava atd.), které jsou zdánlivě pevné, uvažovány jako pružiny, byť s vysokou tuhostí.
Jinak nevím proč ho odrazujete, protože spousta úprav je triviálních a jde je poměrně dobře provést doma s kladným efektem. Jenom je třeba počítat s tím, že z toho nedostane tolik jako ladičská firma či ještě lépe tým inženýrů se patřičným softem a brzdou.
Pravda, zapoměl jsem na zvětšení objemu, což je taky jedna z těch "domácích" úprav. Hlavně se nepouštěj do změny délek sání a výfuku - na to bys potřeboval brzdu abys to spíš nezhoršil.
- zvětši vrtání
- nechej si přebrousit vačku, někým kdo už to dělal a rozumí tomu
- zvětši/vybrus průměry sacích kanálů (bacha aby ses neprobrousil do waterjacketu)
- dej větší karbec (vyhrej si s tryskami - to až nakonec)
Pokud máš čas, peníze a chuť tak jdi do toho. Je tu velká šance, že tam bude mnohem víc kobyl. Hodně zdaru *yes*
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
myslim ze s tim ze dawe keca do neceho cemu nerozumi asi celkem narazil......
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
Vim o tom, ze pro stanoveni krivky profilu vacky se nekdy hleda i spojita 4. derivace, ale otazku proc tomu tak je, mi zatim nikdo nedokazal zodpovedet. 2. spojita derivace podle teorie staci - 2. derivace je podle Newtona urcujicim kinematickym parametrem siloveho pusobeni, proto vyssi derivace (nez 2.) nemaji pro dynamiku vliv.
Odpoved - typu "aby zrychleni nemelo spicky" apod. neakceptuju bez oduvodneni proc toho chci dosahnout.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Ladění motoru - co vše???
Ja se nestacim divit jaci jsou tu nekteri borci - vezme doma pilnik, z hlavy propocita 4 derivace...hrk hrk a ma supr vacku :thmubup:
Uz taky vidim jak to potom doma kali....vlastne pardon on to nacementuje, cement mu zbyl doma ze stavby chlivku :lol:
Ono vlastne asi nema vyznam se tady pozastavovat nad cimkoli, natoz odpovidat :rolleyes:
Jinak co se konkrétně LOLEKa týče, tak když si projdu některé jeho starší dotazy, tak bych se opravdu velmi soustředil na to nejdřív vůbec motor jako takový pochopit a pak teprve začít velmi pomalu uvažovat o tom, jestli na motoru něco změním něbo udělám něco trochu jinak než jeho otec-konstruktér:
http://forum.motork...ewtopic.php?id=16186 , třeba....
existují v zásadě 3 cesty k vyššímu výkonu :
1. Snížení vnitřního tření celého mechanismu.
2. Zvýšení efektivního tlaku ve spalovacím prostoru-to je kvalitně naplnit směsí,zejména dostat tam co nejvíc vzduchu (kyslíku ke spalování, benzín přidáš větší tryskou), vhodně zapálit a efektivně odvést spaliny. Nebo zvětšit objem motoru, tlak naroste také.
3. Přesunutí používaných otáček na vyšší hodnoty - za stejný čas se vícekrát zopakuje pracovní takt motoru.
Všechny ty úpravy kanálů, výfuků, vaček, trysek aj. vedou vždy k nějaké z těchto teorií.
K variátoru vím něco málo ze skútrů : variátor udržuje motor stále v určitém pásmu otáček, to pásmo si můžeš nastavit změnou závaží (válečků), zadní pružina to celé ladí ve vztahu k zatížení - do kopce nebo zatížené to přidává na otáčkách, z kopce a odlehčené to jakoby "řadí vyšší kvalt", pružinky na rozjezdových čelistech pak určují otáčky rozjezdu, tvrdší pružiny=vyšší otáčky-jednoduché.
Jedna rada nakonec - kila dolů=koně nahoru. Na čtyřkolce se dá jistě razatně odlehčovat.
Dawe02 píše: Vim o tom, ze pro stanoveni krivky profilu vacky se nekdy hleda i spojita 4. derivace, ale otazku proc tomu tak je, mi zatim nikdo nedokazal zodpovedet. 2. spojita derivace podle teorie staci - 2. derivace je podle Newtona urcujicim kinematickym parametrem siloveho pusobeni, proto vyssi derivace (nez 2.) nemaji pro dynamiku vliv.
Odpoved - typu "aby zrychleni nemelo spicky" apod. neakceptuju bez oduvodneni proc toho chci dosahnout.
Je prinejmesim velmi usmevne, ze vi ze se to dela, ale nevi proc :thmubup: Pritom to jsou zaklady konstrukce ventiloveho rozvodu. Ostatne o dynamice soustav toho nejspis taky moc nezna. Doporucuju napred dostudovat vysokou skolu a pak si treba v Simulinku nasimulovat dynamiku ventilu.
gelos> jenom poznamka: Zvetsenim objemu nenaroste tlak. Akorat se zvetsi plocha pistu resp. draha pistu a tudiz naroste vykon. Ve skutecnosti pri zvetsovani objemu motoru stredni indikovany tlak ve valci klesne. Duvod je ten, ze se pres stejne dimenzovanou hlavu snazime dostat vic smesi. Tento jev (skrceni) roste s otackami (prutokem) a tudiz zatimco v nizkych otackach se narust pohybuje umerne zvyseni, tak naopak v oblasti max. vykonu je to daleko mene.