Chci tak trochu navázat na předchozí vlákno , kde se nám společně podařilo zorganizovat, sice skromné, ale vcelku vydařené setkání. Vlastně vše díky tomu, že nás spojuje 1 česká motorka !
Napadlo mě, že by tohle spojení "Blatařů" mohlo fungovat i prostřednictvím tohoto fóra. Mám na mysli to, že bychom se tu na jednom místě mohli vzájemně dělit o zkušenosti, zážitky, aktuální dění okolo našich motorek nebo třeba naplánovat nějakej další srázek .
Budu rád, když se zapojí kdokoliv . Stačí jen, aby ho Blata 125 trochu zajímala .
Naposledy editováno 30.04.2013 12:38:04
2 reakcí na tento příspěvek Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo
Kubiss97> k tomu čepu... Mrknul na to taťka, já i Vitus. Na tom utrženém šroubu s maticí je vidět, že materiál prasknul v místě závitu. Nechci být nějaký hnidopich ale... V Liberci je to pružnost pevnost 2, letní semestr druhého ročníku a téma vliv vrubů na pevnost materiálu, přednáší Bohda Marvalová Jinými slovy, ač nemám zkoušku, je tady vidět, že někdo nechodil do školy a zkoušku opsal. Protože pokud by někdo chodil do školy ví, že závity jsou vruby, které mají zásadní vliv na pevnost materiálu. Hlavně se nacházejí v pracovním místě (oblast mezi rámem a kyvkou). Tam by měl být materiál nejlépe hladký, ještě lépe leštěný, bez jakýchkoliv vrypů či zářezů. Zde jsou vyřezané závity.
Abych řekl pravdu, začínám se opravdu bát jezdit na těchto zákeřných strojích Jinak když už se solí polívka, taky trochu osolím. Chtěl jsem odvézt motarda Špůrovi na výměnu zapalování. Baterie je již solidně v háji, a tak jsem myslel, že roztlačím motorku... Ani s externím motorem (tlačící ségrou) motorka nechytla. Nabíječku úspěšně nemáme, tak jsem tam lupnul baterii z endura. No startování asi na 5x, motor nakopal volnoběžce tak, že je celkem na sračku. Takže Špůr má zase práci
A teď pozor! Dal jsem do endura novou baterii, že se projedu. Murphyho zákony opět fungují. Zadělám nádrž, utahuji pravý šroub držící nádrž, utahuji levý a nejde dotáhnout
Myslel jsem, že tyčka bude mít na konci závity a doraz (dosedací plocha) bude mít takový tlustý O kroužek z gumy... Ale kdeže Máťo To by bylo moc jednoduchý. Závity jsou udělané jako otočený šroub, jehož hlava je zalitá gumou a ta je přilepená na tyčku. A co se stane, když lepidlo povolí? Není jak přidělat nádrž Takže vyvrtat díru, protáhnout jí závitníkem a nádrž napevno přišroubovat k rámu. Ach jo.....
Takto to vypadá originálně z výroby.
Takto po utržení. Ta gumová část, co má brácha v ruce, je ten šroub se zalitou hlavou v gumě. Foto po opravě nemám, ale asi každý si umí představit díru se šroubem M6.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Blata 125 - pokec, fotky, videa a vše okolo
O tom čepu by se dalo dlouze diskutovat, jak a proč se to stalo. S tím vrubem máš docela pravdu, ale zkus vymyslet uložení, aby tam ten vrub nebyl. Ano, daly by se měnit jednotlivé rozměry, ale na konci se pravděpodobně tomu závitu nikdy nevyhneš . Nechci se do toho zamotat, ale když bych měl jít do detailů, tak podle mě ten samotný čep ani tak přímo nezachycuje střižné a ohybové síly, jak by se mohlo zdát. Spíš hlavně osově stahuje pouzdra silentbloků kyvky, díky čemuž jsou pak ty střižné síly zachyceny pomocí tření. Podobný princip uložení je použit i u centrálního tlumiče. A jak víš, pokud tam spoj pořádně axiální nedotáhneš, vznikne ti tam dřív nebo později vůle a v tu chvíli už je čep (šroub) namáhány čistě na sřih (navíc cyklicky, což je nejnebezpečnější). Je možné, že i u té kyvky při nedostatečném stažení vznikne podobný jev. Čep se uvolní a z původně převážně statického tahového namáhání (předpětí matice) se stane cyklické ohybové a díky tomu vznikne takový fatal error . Člověk to samozřejmě do té doby jen těžko zaznamená, protože matice může i stát "přilepená" na místě a při pérování se může pootáčet celý čep . Další teorií může být naopak tak silné stažení, že to spolu s vrubem, vibracemi, tepelným namáháním, nekvalitním materiálem a já nevím co ještě, způsobilo roztrhnutí čepu. Ať už je to jakkoli, výrobce to neomlouvá, jelikož měl takový důležitý díl dimenzovat pro všechny možné i nemožné případy .
To tvoje upevnění nádrže mě fascinuje. Vidím to poprvé . Zřejmě nepříliš zdařilá snaha konstruktérů o pružné uchycení nádrže. Já to mám totiž z výroby řešené ještě normálními inbusy, které se šroubují do těch sloupků navařených na rámu. A aby se neřeklo, jsou tam ještě gumové podložky. Sice se mi jednou stalo, že jsem při sundávání nádrže objevil šrouby zcela povolené, ale při správném dotažení jsem s tím neměl problém. Asi fakt platí, že čím novější výrobky, tím horší .
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Blata 125 průměr podtlakového venti... Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 | vondris6 | 0 | 18.3.2023 v 22:19 vondris6 |
Blata Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 | Panturis | 0 | 3.10.2022 v 10:07 Panturis |
Blata 125 BXM (původ motoru) Blata 125 Enduro, Blata 125 Motard, Blata BXM 125 | Panturis | 2 | 21.8.2022 v 12:14 Ariete |
Zkušenosti servis Honda Pardubice [1, 2, 3] Blata 125 Enduro | czech-mirecek | 64 | 6.6.2022 v 12:11 Ariete |
Spotřeba u 125 2t vs 4t Derbi Senda 125 R, Yamaha DT 125 X, Blata 125 Motard... | Snasy_222 | 15 | 30.4.2021 v 09:17 mito7 |