minulej tejden jsem málem byl účastníkem dopravní nehody (naštěstí v autě). A od tý době mě hlodá v hlavě následující situace:
Jedu do Ústí n L po silnici č. 30. Jedu za kamionem a chystám se ho předjet. V tomto místě začíná pro "můj" pruh přerušovaná čára, ale pořád ještě celkem v zatáčce, navíc za kamionem, takže výhled na prd. Spěchám, před kamionem v mym pruhu nikdo a tak se chystám předjíždět. Blinkr, vyjíždim ze svýho pruhu a ejhle. Superb se rozhod že odsud začne vyjíždět ve stejnou dobu jako já předjíždět kamion. Takže jdu na brzdy, strhnout doprava a naštěstí se vyhnem (jak Superbu, tak kamionu co jsem začínal předjíždět).
Moje otázka:
V případě že bychom se nevyhli - kdo bude viníkem?
Já předjížděl na povoleném místě (přerušovaná čára). Z jeho místa je tam hodně blbě vidět ale má tam "Dej přednost v jízdě" tak by měl dát přednost i mě ikdyž jsem v protisměru nebo ne?
Tak jak?

Lidi málokdy koukaj i na druhou stranu když odbočujou vpravo.
Proto se snažím nikdy nepředjíždět když vidím nějakou odbočku...
§ 17
(1) Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.
(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
(3) Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel.
(4) Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
(5) Řidič nesmí předjíždět
a) nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí,
b) jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
d) na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním,
e) dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem,
g) na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.
------------
Zvýraznil jsem všechny relevantní varianty... Je nutno splnit všechny podmínky.
Naposledy editováno 12.11.2012 16:11:08
1 reakcí na tento příspěvek Viník nehody - teorie
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Viník nehody - teorie
gugo píše: POkud vjizdis na pozemni komunikaci nebo z vedlejsi na hlavni davas prednost vozidlum jedoucim v obou smerech. Tzn vinikem je ON.
Asi by to bylo sporný, superb neměl začít vyjíždět když viděl že se AlesB6 chystá předjíždět a vice versa. Nicméně píše tu, že tam bylo blbě vidět, tzn. autor tématu neměl zahájit předjíždění, neb měl předpokládat že někdo může vyjíždět z vedlejší a nevidět ho, čímž se naplňuje to "ohrožení jiného účastníka"

Naposledy editováno 12.11.2012 16:17:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Viník nehody - teorie
FiZzeR píše: Asi by to bylo sporný, superb neměl začít vyjíždět když viděl že se AlesB6 chystá předjíždět a vice versa. Nicméně píše tu, že tam bylo blbě vidět, tzn. autor tématu neměl zahájit předjíždění, neb měl předpokládat že někdo může vyjíždět z vedlejší a nevidět ho, čímž se naplňuje to "ohrožení jiného účastníka"
To je podle mě pěkná blbost. Pokud je někde povoleno předjíždění, tak naopak Superb nejen může, ale musí předpokládat, že tam někdo předjíždět bude. No a pokud tam nevidim, tak tam nejedu, to snad ví i malý dítě.
Samozřejmě je otázka jak by se to posoudilo v praxi, ale podle mě by rozhodnutí bylo ve prospěch (více či méně...) autora vlákna, protože byl na hlavní.
Při posuzování nehody by bylo rozhodující, kdo zahájil manévr jako první. Což by se ovšem dokazovalo dost těžce, takže by to podle mě dostali fifty-fifty. Rozhledový podmínky v daném místě podle toho obrázku na googlu jsou takové, že oběma stranám umožňujou dobrej výhled.
Naposledy editováno 12.11.2012 16:41:37
Mě se toto stalo u nás v Tišnově.
Jel jsem přes Předklášteří a předjíždím pomalu jedoucí auto,v tom z vedlejší vyjíždí dodávka odbočuje doprava a borec se ohlédl jen vlevo za sebe,před sebe vpravo,kam odbočoval,ne. Najednou jsme byli oba čelně před sebou a tak tak zabrzdili.Čekal jsem gesto omluvy a on mě místo toho dal málem po tlamě. Prej co jsem za prase,že jezdím v protisměru a předjíždím v křižovatce!!
Nebyl jsem mu schopnej vysvětlit,že když jedu po hlavní,tak předjíždět mohu a on když jede po vedlejší,tak má dát přednost všem,co jedou po hlavní. Vůbec to nehodlal pochopit a stále vinil z potencionální čelní srážky mě.


1 reakcí na tento příspěvek Viník nehody - teorie
Katana píše: Má dát přednost všem vozidlům jedoucím po hlavní silnici (to znamená i těm kteří předjíždí), na to bacha protože většina lidí to nedělá a dává přednost jen těm co přijíždějí z levé strany. Ten se superbem by byl vinníkem.
Pokud ovšem ten předjíždějící začal předjíždět dřív. Pokud začal předjíždět (byť o zlomek sekundy) až poté, co superb začal vyjíždět z toho parkoviště či co to je, byla by to vina předjíždějícího.
Což se blbě dokazuje (kdo dřív); už mne nebaví se opakovat - situace není tak jednoznačná

Naposledy editováno 12.11.2012 17:32:02
2 reakcí na tento příspěvek Viník nehody - teorie
Jinak pokud jsi na vedlejší, tak musíš dát přednost vozidlům jedoucím po hlavní i když předjíždí a v tu chvíli je v protisměru. Jiná situace je pokud již začneš vyjíždět a on to do tebe pošle tak, že vyjede ze svýho pruhu do protisměru. Bohužel důkazní břemeno bude na tobě, že jsi na hlavní začal vjíždět ještě dřív než ten druhý začal předjíždět.
1 reakcí na tento příspěvek Viník nehody - teorie



PS: nevím jestli to z tohodle pochopíte tak tady máte ještě obrázek pro lepší představu

edit: jde vám ten obrázek ?

Naposledy editováno 12.11.2012 19:34:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Viník nehody - teorie
Darks píše: jestli můžu tak se sem vetřu ať nezakládám další téma taky by mě zajímalo kdo by byl viník nehody v mém případě
.Jel jsem po hlavní dojížděl jsem ke křižovatce a v protisměru odbočovalo auto přes můj pruh jenomže mu tam vešel chodec tak musel zastavit a tím pádem mi zablokoval můj pruh já jsem stačil uhnout do protisměru ale kdybych to nestihl kdo by byl viníkem ??
PS: nevím jestli to z tohodle pochopíte tak tady máte ještě obrázek pro lepší představu
edit: jde vám ten obrázek ? jestli vám nejde [url= je na něj odkaz[/url]
Obrazek jde a dle myho nazoru by za to mohl ten odbocujici, protoze by mel sledovat celou krizovatku a jestli muze bez problemu dokoncit odbocovani aniz by nekoho omezil a ohrozil. Ale zase si dokazu predstavit duchodce s hulkou, kterej prechazi 20 sekund a pak by to asi bylo sporny, kdyz bys ho videl, ze uz tam stoji a presto to do nej napalil. Tam jde asi i o to jak tesne pred tebou tam odbocil. Ale tenhle priklad mi jeste upevnuje muj nazor - nesnasim tyhle prechody a nechapu, ze to serou hned za krizovatku, podle me je to nebezpecny jako prase, nedokazu pochopit, proc to neposunou o par desitek metru dal.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Viník nehody - teorie
Libor.gs500e píše: Bohužel u nás dle mýho názoru špatně ošetřeno zákonem. Rozuměj, že dle mě by měl být zákaz předjíždění v křižovatce.
Jinak pokud jsi na vedlejší, tak musíš dát přednost vozidlům jedoucím po hlavní i když předjíždí a v tu chvíli je v protisměru. Jiná situace je pokud již začneš vyjíždět a on to do tebe pošle tak, že vyjede ze svýho pruhu do protisměru. Bohužel důkazní břemeno bude na tobě, že jsi na hlavní začal vjíždět ještě dřív než ten druhý začal předjíždět.
já bych řekl že u nás ale platí že se nesmí předjíždět v křižovatce ne

Zákony pro lidi
361/2000
např: § 21 odst 2 písm a, p21, jiný předpis ...
Přihlásit
Přejít na PLUS
§ 21
Odbočování
(1) Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.
(2) Vyžadují-li to okolnosti, například při přepravě dlouhého nákladu, musí řidič zajistit bezpečné odbočení pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.
(3) Před odbočováním vpravo se musí řidič zařadit co nejblíže k pravému okraji vozovky; musí-li přitom s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu vybočit ze směru své jízdy vlevo, dává vždy jen znamení o změně směru jízdy vpravo. Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky. Odbočují-li řidiči protijedoucích vozidel vlevo, vyhýbají se vlevo.
(4) Řidič, který při odbočování opouští průběžný pruh, musí co nejdříve vjet na odbočovací pruh, je-li vyznačen.
(5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.
(6) Řidič odbočující vpravo musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty. Tam, kde je povolena jízda podél tramvaje vlevo, musí dát přednost v jízdě i tramvaji.
(7) Tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě.
Naposledy editováno 23.01.2017 10:46:36