Uzavřeno 02.08.2013 v 22:33 uživatelem stojaspalka
Naposledy editováno 07.07.2013 23:34:17
1 reakcí na tento příspěvek Žďákovák a Podolský most ;)
Původně stával téměř na místě dnešního Podolského, sloužil od tuším první poloviny 19. století dlouhá léta jako jediná spojnice mezi Táborem a Pískem. Při plánování Orlické přehrady bylo ale jasné, že by zůstal pod vodou - což bylo vzhledem k jeho unikátnosti (jeden z mála funkčních řetězových mostů) i v padesátých letech kupodivu nemyslitelné. Byl tedy kámen po kámeni rozebrán a po výběru lokality na Lužnici znovu kámen po kámeni sestaven. Ty římské číslice označující jednotlivé kameny byly ještě před relativně nedávnou dobou dobře k vidění. Myslím, že stojí za vidění - zkus se, dle instrukcí z filmu Jízda - položit na mostovku (velké fošny) - až po něm pojede auto...
Zajímavou historii má i Podolský most, projektovaný Ing. Hlavou ve 30. letech minulého století. Kromě toho, že ve své době sbíral různá mezinárodní ocenění a byl nějakou dobu i držitelem titulu "Rekordní oblouk" , stát v té době neměl údajně dost prostředků na zaplacení za návrh a realizaci stavby Ing. Hlavovi. Proto mu v okolí mostu přenechal několik desítek hektarů lesa. Ing. Hlava si zde postavil sídlo (taková špičatá střecha na pravém břehu Vltavy, k vidění je z mostu pokud jedete směrem na Tábor po levé straně, úžasná celodřevěná stavba), kolem něj vybudoval lesopark včetně fontán, laviček atd. a rozhodl se coby pokrokový člověk k úpravě jím vlastněných lesů: pro zvýšení druhové pestrosti nechal vysázet místy i "cizokrajné" dřeviny jako kanadskou borovici či jedli i jiné, jeden z potoků na pravém břehu Vltavy přehradil systémem přehrad a v takto vzniklé kaskádě údajně choval pstruhy... Tyto informce mám od místního hajného, který (resp. jeho otec) ještě Ing. Hlavu pamatoval. Vše je, samozřejmě v patřičně "zdevastovaném" stavu dodnes v okolí Hlavovy vily k vidění.
Žďákovák má také své rekordy - rozpětí oblouku, množství potopených sudů v jeho okolí apod. Pokud se nemýlím, měl být vzhledem k téměř havarijnímu stavu nosných částí i mostovky uzavřen nejen pro nákladní, ale veškerou dopravu a měl být rekonstruován. Asi nejsou prachy...
Uf, to jsem se rozkecal.
Naposledy editováno 08.07.2013 11:16:43