Rozum mi totiž říká, že v tlumeném režimu je u projektoru zhruba polovina světla odraženého od zrcadla zacloněna stínítkem (clonkou). Tudíž jakoby například z 55W žárovky H3 bylo využito třeba jen sotva 30W . To mi potvrzuje i praktická zkušenost, kdy samostatný dálkový projektor (bez clonky) svítí mnohem silněji než potkávací projektor . Našel jsem i toto video s ukázkou funkce bi-haloegenu/xenonu, kde opět v tlumeném režimu je zhruba polovina světla "zmařena" pohyblivou clonkou.
U klasické paraboly s dvouvláknovou žárovkou např. H4 mi připadá, že energie od tlumeného vlákna je využita prostě efektivněji. Dokáže mi moje tvrzení někdo potvrdit nebo vyvrátit, případně napsat nějaký praktický poznatek?
Zároveň by mě ještě zajímalo, jak je to s životností motocyklových projektorů. Protože moje reflektory mají kvůli chlazení otvory. Těmi se samozřejmě dovnitř dostává částečně i prach a vlhkost . Jeden otvor jsem kvůli prachu a znečištěné čočce ucpal kusem molitanu, ale asi kvůli špatnému chlazení a vlhkosti mi během jedné sezony zeslepla odrazná plocha a i děsně zoxidovala patice . Pro úplnost uvedu, že tělo světlometů je plastové. Po zhruba 30 000km tedy řeším renovaci potkávacího světla (vakuové pokovení). Má někdo s podobnými světly dlouhodobé zkušenosti (např i jako mlhovky nebo přídavná)? Případně měl by někdo radu, jak vyřešit problém těsnost vs. chlazení vs. trvanlivost?
Zde jsou fotky mých světel:
Naposledy editováno 29.01.2014 10:02:34
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
A projekčního světla:
zdroj: http://www.autorubik.sk/technika/osvetlenie-vozidla-svetlomety-a-ich-diagnostika/
Lepší obrázky jsem bohužel nenašel
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
http://www.fm.tul.cz...etlometu_28.3.07.pdf
Ale s autama muzu porovnat 3 typy svetel na jednom modelu auta
jedna se o ford focus II. generace, vsechna auta jsem vlastnil a nemalo s nimi najel
1. r.v. 2005 - halogenova parabola, jedna pro tlumena jedna pro dalkova svetla
2. r.v. 2011 - halogen + cocka + nataceni (ne prisvetlovani) do zatacek + halogen parabola pro dalkova svetla
3. r.v. 2005 - Xenon + halogenova parabola pro dalkova svetla
Xenon jednoznacne nejlepe svitil, jak tlumena tak hlavne dalkova, kde se Xenonova vybojka prepla pro vetsi osvit silnice. Ten rozdil byl opravdu velky oproti nize dvema zminenym.
Porovnam ted jen halogen parabolu a cocku s halogenem, obe svetla svitila dostatecne, jak tlumena tak dalkova, cockova svetla mela, jak pises presneji mirene svetlo na silnici, parabola mela svetlo rozptylenejsi. nejde rict ktere z techto dvou lepe svitilo, svitily kazde dobre, ale kazde jinak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Z vlastni zkusenosti muzu doporucit, ze pred tim, nez chces neco samo domo opravit, je dobre se zamyslet, proc to tam je takhle udelane? Z nejakeho duvodu ano.
Jinak, tím mým neodborným zásahem jsem tomu určitě "pomohl" . Kámoš má ale se stejným světlem najeto o něco méně a nezasahoval do něj, přesto už mu pomaloučku také "slepne". Schválně se na o nedávno díval. Samozřejmě, špínu tam měl také.
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Naposledy editováno 29.01.2014 15:09:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Ani jeden svetlomet nie je utesneny, nemoze byt. Je v nom totizto vykurovacie teliesko takze musi mat odvetravanie kvoli vyrovnaniu tlaku pri zahriati a potom pri chladnuti. Akurat ze to odvetranie by malo byt skontruovane tak aby cez neho nepresiel prach tak lahko ako na fotkach v tejto teme. Ako keby ti tam nieco chybalo. Ten otvor nie je na chladenie ale na odvetranie-vyrovnanie tlaku. A molitan tomu neublizil. Jedine ak sa zacal drobit, nalietal dnu a pritavil sa k parabole. Pri tom teple sa to aj mohlo stat.
Paraboly sa daju opravit, v cechach mate viac firiem, robia to aj poliaci lacnejsie ale zase postovne to vyrovna. Tusim na toyotach auris menili rovno znicene plastove paraboly za kovove nove druhovyrobne a majitelia boli spokojni, ze uz nemusia ist o rok zase reklamovat nepouzitelne svetlomety.
Na novsich autach byvaju uz vacsinou plastove reflektory. Plast z ktorych su paraboly vyrobene sa sice netavi ale ktovieako je to s jeho teplotnou roztaznostou, takze moze ochranna (vraj keramicka) vrstva na hlinikovej odrazovej vrstve popraskat a nasledne ide hlinik doprec. Mam doma par takych svetiel. Sranda je ze jeden co ma tiez pavucinu na vacsine paraboly svieti najlepsie :).
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
Téměř obecně platí, že projekční systém(elipsoid. reflektor, stínítko, čočka) je účinnější, než čistě reflektorové řešení. Především z důvodu lepšího „obejmutí“ zdroje reflektorem. V současné době se moduly navrhují za pomocí simulačních programů (kdo chce, tak heslo je Monte Carlo Raytracing), kdy se reflektor přesně optimalizuje ke zdroji(halogen, HID) a funkci (potkávačky, dálkové, atd.) Když vemu H7 Halogen žárovku (světelný tok ca. 1500lm), tak s Free-Form fazetový refl. je dobře, když se dostane na 20% účinnost(silnici osvětluje 300lm) pro potkávací funkci. Stejný zdroj v modulu bude kolem 35% a bude mít ostřejší přechod – světlo/tma, více světla kolem středu atd. U HID je to zase někde jinde, i proto že taková D1S má 3500lm a jiný tvar vyzařované plochy. Dá se použít pořádně jako Bi-Funkční – kombinace potkávací, dálkové v jednom modulu s pohyblivým stínítkem
Beru tedy světelnou účinnost projekčního systému, ne účinnost zdroje jako takového – přeměna el. Energie na záření je u H7 tragedie...
Řekl bych postupně od nejhoršího: H4 Bi-Fce(dříve standard, hodně slabé); H7(H1) oddělené Fce Free-Form; H7 modul potkávací; HID-Modul, ale ty jsou u motorek rarita, dělá je zatím jen BMW, ale svítí tedy parádně.
LED pro motorky mají dle mě hodně smysl kvůli hmotnosti, velikosti, atd., ale zatím jsou na začátku, je potřeba ještě ladit, ladit a ladit.
Tož tak.
Co se týče těch LED, zaujal mě při projíždění internetu tento LED potkávací elipsoidní světlomet 13W . Moc toho tam nepíšou. Jen že homologace je do 125ccm a nad 125ccm musí být namontované světlomety 2 . To napovídá, že zázrak to asi nebude, ale docela by mě zajímalo jak to asi svítí. Zajímala by i mě i konstrukce. Mohl by být konstruován jako na této malůvce, kterou jsem našel zde ?
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
LED světlomet by mohla být dobrá volba, ale ... V tom e-shopu píší úplné kulové, 13W LED nebude dost. Na potkávací LED-světlo je třeba trochu více energie a to se bavíme o modulech s účinností 40%. Nevěřím, že by nějaký no-name výrobce něco takového prodával za 3500Kč. Za test by to možná stálo, přes net koupit, pustit a uvidíš, jak to svítí, Do 14-dní pak vrátit lze vše. Jak jsem psal, LED pro Automotiv/Moto je určitě cesta, ale jejich vývoj je drahá sranda, proto jsou zatím LED světla v těch dražších modelech. Až budou hotová řešení, pak se to pomalu začně přesunovat dolů, což je normální proces. Za mě zatím dobrý do moto halogen modul H7 x 2. K tomu 2x dálkový, i třeba Free-Form a musí to svítit až za roh.
K obrázku, co jsi posílal je přibližně jak LED modul vypadá uvnitř. Sice ta ‚usměrňovací plocha‘ je aka čudná, ale konzeptů „jak“ je hafo. Pro přehled je určitě ta Diplomka vhodná.
Naposledy editováno 30.01.2014 16:57:58
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
2 reakcí na tento příspěvek Účinnost světel - projektor vs. parabola
LED svetla maj obvykle optiku primo pred chipem , chce to vic ledek, treba 4ks xlm ledek bude svitit vic jak h7 - jsou tam ale problemy s chlazenim atd. Homologovanyho toho asi moc nebude, na horsky kola se ale delaj dost hi tech ledkovy svetla.... Taky za dost hitech ceny :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Naposledy editováno 01.02.2014 00:47:34
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Nechci, aby to vypadalo, že jsem sežral všechnu moudrost, jen o tom něco vím.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Co se týče LED. tak problémem je chlazení, to jistě. Ale jinak především cena. Je to taky o zkušenostech, reflektorová, projekční optika pro žárovky je tu s námi pár desítek let. Je to celkem odladěné od vývoje a až po výrobní proces. Všechny Halogen, HID moduly se jen recyklují a lehce optimalizují.
LED je stále v počátcích. Jak jsi psal, tak u kol do jde, protože tam nejsou žádné normy ve směru tvaru světla, dosvitu, odolnosti proti povětrnostním podmínkám atd. Udělat pěkný symetrický kužel světla, co palí přímo na střed není věda.
LED jsou ve dvou motorkách, co vím. Ducati Panningale a BMW R1200GS 2013(extra výbava). To druhé svítí dost dobře co vím. Je vývoj trval asi 5let a je to za mastný příplatek. Prostě zatím drahé řešení. Chce to pár let počkat...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Účinnost světel - projektor vs. parabola
Elfmen píše: Martic> Clonky jsou černé, protože mají pohlcovat světlo. Kdyby byly lesklé, systém by měl daleko více rozptýleného světla dookola, ale kolem maxima by světla více nepřibylo. Zkrátka by to svítilo všude dostran, ale protijedoucí řidiči by Ti moc nepoděkovali a Ty bys dále neviděl. Neříkám, že normy jsou dokonalé, ale v tomhle ohlednou jsou dost nekompromisní a to je myslím dobře, jinak bychom mohli jezdit akorát po dálnici.
Aha. Myslel jsem, že by to právě mohlo jen zintenzivnit světlo v "seříznutém kuželu" . Oslňovat protijedoucí samozřejmě nechci, i když takových expertů jezdí po silnicích dost